Auteur Topic: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle  (gelezen 55354 keer)

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #150 Gepost op: 14 januari 2019, 08:55:51 »
Werkte ?
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #151 Gepost op: 14 januari 2019, 09:19:31 »
Ik heb zelf een mini-DSP liggen waar ik nog mee moet beginnen maar dat is een leuke en betaalbare om mee te starten. In mijn discospeakers zitten Hypex modules met DSP en twee klasse D eindtrappen die je ook kunt bridgen zodat je genoeg sap hebt voor je elektrostaten.

Disco speakers nog wel, plaats anders even een foto'tje dan kunnen we teminste zien naar het uiterlijk van zo'n speaker Toppie!

Ik krijg niet de indruk dat je interesse gemeend is, maar goed. De term discospeakers hanteer ik uit een soort van eerbetoon aan de luidsprekers die we vroeger eind jaren zeventig, begin jaren tachtig in elkaar schroefden om school- en andere feesten op te leuken. Karlsson, Fane, piëzo's etc. De huidige speakers zijn opgebouwd uit Fane materiaal uit ongeveer die tijd, moderne kasten die ik leeg van Marktplaats kocht en gebruikte Hypex modules. De opzet was om een soort hifi klank te krijgen met PA rendement en dat is redelijk gelukt. De dsp doet alles met een paar muisklikken en invullen van getalletjes. Waar je vroeger uren met spoelen, condensatoren ( nee geen ftz exemplaren) en weerstanden aan het soderen was heb je nu vanachter het toetsenbord heel veel controle over de klank. Ook de belastbaarheid van de hoorns is veel hoger door de steile filterhellingen. Onder de poortfrequentie wordt er geen vermogen verspild door, wederom steile hellingen. Leuk spul om mee te werken.
Nog even over de kritiek op meer luidsprekers dan twee. Bij gebruikmaking van originele meerkanaalsopnamen kun je een mate van realisme creëren die met stereo niet mogelijk is. De nagalm van een concertzaal klinkt dan echt om je heen in een veel grotere sweetspot.
An inability to grasp science is no argument against it....

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #152 Gepost op: 14 januari 2019, 09:53:20 »
Ik heb zelf een mini-DSP liggen waar ik nog mee moet beginnen maar dat is een leuke en betaalbare om mee te starten. In mijn discospeakers zitten Hypex modules met DSP en twee klasse D eindtrappen die je ook kunt bridgen zodat je genoeg sap hebt voor je elektrostaten.

Disco speakers nog wel, plaats anders even een foto'tje dan kunnen we teminste zien naar het uiterlijk van zo'n speaker Toppie!

Ik krijg niet de indruk dat je interesse gemeend is, maar goed. De term discospeakers hanteer ik uit een soort van eerbetoon aan de luidsprekers die we vroeger eind jaren zeventig, begin jaren tachtig in elkaar schroefden om school- en andere feesten op te leuken. Karlsson, Fane, piëzo's etc. De huidige speakers zijn opgebouwd uit Fane materiaal uit ongeveer die tijd, moderne kasten die ik leeg van Marktplaats kocht en gebruikte Hypex modules. De opzet was om een soort hifi klank te krijgen met PA rendement en dat is redelijk gelukt. De dsp doet alles met een paar muisklikken en invullen van getalletjes. Waar je vroeger uren met spoelen, condensatoren ( nee geen ftz exemplaren) en weerstanden aan het soderen was heb je nu vanachter het toetsenbord heel veel controle over de klank. Ook de belastbaarheid van de hoorns is veel hoger door de steile filterhellingen. Onder de poortfrequentie wordt er geen vermogen verspild door, wederom steile hellingen. Leuk spul om mee te werken.
Nog even over de kritiek op meer luidsprekers dan twee. Bij gebruikmaking van originele meerkanaalsopnamen kun je een mate van realisme creëren die met stereo niet mogelijk is. De nagalm van een concertzaal klinkt dan echt om je heen in een veel grotere sweetspot.

Het is inderdaad zo dat ik verwonderd was over de term disco speaker,je hebt wel lef om jou speaker zo te noemen.

Ik ga er van uit dat het aardig grote boxen zijn met een flinke woofer+mid+hoorn en ja die ken ik al ±40 jr en wel in vele

uitvoeringen.Mijn vraag was dan ook eigenlijk de afm van deze box oftewel woofer,vermoed ook dat ze bij 50hz flink

afvallen kwa bas teminste bij het origineel dan vermoed ik. :think:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #153 Gepost op: 14 januari 2019, 11:06:32 »
Ze hebben twee (te) kleine dubbelconuswoofers met een hoorntweeter ertussen. De poortafstemming ligt op 40 Hz. Het was de bedoeling om de tekortkomingen van een dergelijk systeem ( eenvoudige filtering, hoorn-artefacten e.d.) te corrigeren met moderne middelen.
An inability to grasp science is no argument against it....

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #154 Gepost op: 14 januari 2019, 13:04:49 »
Werkte ?

Sorry..werkt als een trein.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #155 Gepost op: 14 januari 2019, 14:36:21 »
@ Chansig Ah, De Pwlink lijkt me ook een budget vriendelijke manier om te ontdekken of Dsp wat voor je kan doen.

@Mmuetst, ik wil ook wel eens langskomen met de Dspeaker 2.0.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Carlo

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #156 Gepost op: 14 januari 2019, 17:22:11 »
Nou, veel reacties hier! De Adam column MK3 is bij mij echt onovertroffen in mijn luisterruimte/kantoor, zeker in combinatie met de Musical Fidelity versterker. De Dynaudio XD is ook een fijne speaker maar mijn voorkeur ligt toch bij Adam, alleen doen de Dynaudio's het goed in de huiskamer.
Grappig, Bram, jouw MFB's heb ik heel vroeger ook gehad....de 587 en bij ons in t zwembad de 533 geloof ik..maar da's heeeeeel lang geleden..
Woonkamer: Pioneer LX800, Dynaudio focus 50
kantoorruimte Musical Fidelity KW 500, Marantz SA11 3, Adam Column MK III Meridian 502/504/506.24/557,Densen B420+, technics SL 1200 MKII, Grado ref element, Audio Physic Tempo VI

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #157 Gepost op: 14 januari 2019, 19:24:55 »
@Mmuetst, ik wil ook wel eens langskomen met de Dspeaker 2.0.
Ja leuk! Ben benieuwd.
Dit weekend iemand geholpen met een draaitafel. Het element klonk niet lekker met de voorversterker: Analogis easy phono.
Zijn voorkeur van mijn luidsprekers: de Maggies, maar de Translators vond hij ook prachtig.
Uiteindelijk kwamen we er achter dat zijn Ortofon Red M2 element veel meer bas liet horen met mijn Pro-Ject voorversterker.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2019, 19:33:06 door mmuetst »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #158 Gepost op: 14 januari 2019, 19:28:54 »
Nou, veel reacties hier! De Adam column MK3 is bij mij echt onovertroffen in mijn luisterruimte/kantoor, zeker in combinatie met de Musical Fidelity versterker. De Dynaudio XD is ook een fijne speaker maar mijn voorkeur ligt toch bij Adam, alleen doen de Dynaudio's het goed in de huiskamer.
Grappig, Bram, jouw MFB's heb ik heel vroeger ook gehad....de 587 en bij ons in t zwembad de 533 geloof ik..maar da's heeeeeel lang geleden..
Alleen om te zien zijn die Adam's een lust voor het oog.




Maar is deze lastig te plaatsten met twee baspoorten aan de achterkant?

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #159 Gepost op: 14 januari 2019, 19:44:33 »
Dat zijn prettige Adams om te zien!
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #160 Gepost op: 14 januari 2019, 19:49:34 »
Dat zijn prettige Adams om te zien!
Persoonlijk ben ik meer van de Eva,s John.  😋😊

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #161 Gepost op: 14 januari 2019, 23:12:48 »
Ik snap trouwens na dit weekend mensen die paneel luidsprekers hebben beter. Bij het testen zijn we de Magnepan's gaan wisselen voor de Translators en jawel er was meer laag, maar het kwam ook weer uit een box. En ondanks de Translators Reflexions een dome en ribbon tweeter hebben zijn de magnepan's veel ruimtelijker. Je gaat zo wennen aan het geluid van die panelen dat weer terug naar een box toch schokkend is (geen paniek ik krijg goede ondersteuning van mijn vrouw  ;) ). En dan heb ik nog relatief goedkope Magnepan's. Dus ben heel benieuwd hoe de grote jongens klinken. Bij de meeste muziek die ik luister mis ik eigelijk het laag niet. Dus een subwoofer is (nog) niet in de picture. Ik vraag me trouwens af of een subwoofer zo wie zo een happy loving couple wordt met paneel luidsprekers...of je moet misschien paneel subwoofers gaan gebruiken.


bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #162 Gepost op: 15 januari 2019, 04:02:24 »
Nou, veel reacties hier! De Adam column MK3 is bij mij echt onovertroffen in mijn luisterruimte/kantoor, zeker in combinatie met de Musical Fidelity versterker. De Dynaudio XD is ook een fijne speaker maar mijn voorkeur ligt toch bij Adam, alleen doen de Dynaudio's het goed in de huiskamer.
Grappig, Bram, jouw MFB's heb ik heel vroeger ook gehad....de 587 en bij ons in t zwembad de 533 geloof ik..maar da's heeeeeel lang geleden..

Dat was dan de MFB 532, ontworpen eind ''69 en ''71 op de markt gebracht.Dat was een hele goede zet van philips want

de boxen uit de beginjaren 70/80 waren groot&lomp dus de 532 moest meekomen kwa bas en dat deed en doet hij

uitstekend gezien zijn afm. en klangmatig een echte alrounder.

Gezien jouw lofuitingen over de Dynaudio& adam zuilen, ik dacht ook aktiev ga ik niet bekvechten dat neem ik voor waar aan.

Kwa weergave perfecte speakers zonder meer! maar bij veel perfecte speakers de laatste jr zijn ze te perfect,en dan wel op de

lange duur,en let wel! hoofdzakelijk zuilen! en vanzelfsprekend niet overal!

Een vierkante kist bookshelfs dus geen lilliputers zoals dynaudio of adam ze ook in het program hebben

verslaat in veel ruimtes de zuilen.  omdat ze flexibelle inzetbaar zijn. het probleem is de grondopstelling een Bookshelf plaatst 

je toch ook niet op de bodem?

Alle weergevers die geluid geven krijgen meestal problemen als ze beneden ±kniehoogte hun sound moeten weergeven.

Of dat nu zuilen zijn of subs. Let wel! dat gaat niet altijd op maar vaak.

En het is hoofdzakelijk het laag wat niet wegvloeit maar zich ophoopt op die hoogte.

En hier is weer de hoofdader de ruimte of kamer :'(



Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #163 Gepost op: 15 januari 2019, 09:12:46 »
"Laag dat niet wegvloeit en zich ophoopt op de grond"

Bassen zijn inderdaad nogal zwaar en zullen niet uit zichzelf gaan stijgen, subs kun je dan ook het beste hoger ophangen ....maar ook weer niet te hoog want dan kun je ze op de grond horen stuiteren...

Bram en de propagatie van geluidsgolven deel I, II en III, bestel ze nu in de betere sprookjesboekhandel...

Subs op de grond zullen wél de grondtoon van vertikale staande golven optimaal aanzwengelen en die zit in een doordeweekse luisterruimte op zo'n 60 Hz. en kan best hinderlijk zijn. Gelukkig zit je met je hoofd weer dichtbij de knoop ervan.
An inability to grasp science is no argument against it....

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #164 Gepost op: 15 januari 2019, 09:34:57 »
Het is best aardig om eens bv 60 hz af te spelen en te luisteren wat dat waar in je ruimte doet.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees