Auteur Topic: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle  (gelezen 55342 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #120 Gepost op: 11 januari 2019, 22:52:33 »
Geen voorkeur. Het hangt volledig af van de ruimte waarin de speaker worden geplaatst: de Adam Columns kreeg ik niet goed klinkend in het laag in de woonkamer en dezelfde speakers doen het perfect in mijn kantoor/luisterruimte.
Dat is zeker een grote factor: in welke ruimte staan de speakers. Nu vraag ik me af met techniek als DSP kun je dan in elke ruimte de luidsprekers laten klinken? Natuurlijk zitten aan alle systemen grenzen, maar heb zelf geen ervaring met DSP dus ben benieuwd naar jullie ervaring.

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #121 Gepost op: 12 januari 2019, 10:13:35 »
Geen voorkeur. Het hangt volledig af van de ruimte waarin de speaker worden geplaatst: de Adam Columns kreeg ik niet goed klinkend in het laag in de woonkamer en dezelfde speakers doen het perfect in mijn kantoor/luisterruimte.

Welke columns de de mk 3? Adam is dus totaal afgestapt van zuiltjes anno nu,en terecht.

Zuilen hebben meer nadelen dan voordelen :)

Het is bij jou ook altijd theeleuttijd.

Adam heeft tegenwoordig als doelgroep de professionele gebruiker. Er is in het geheel geen consumer-lijn meer.
HEDD technologies heeft die echter wel en er is een relatie met ADAM hier. Even zoeken en je weet het ook.

 ::)
Toen ik de ADAM-speakers kocht heb ik het idee gehad dat de sets nog weleens collector's items konden worden.  ;D
ADAM    Bryston     DENON

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #122 Gepost op: 12 januari 2019, 12:14:10 »
Toen ik de ADAM-speakers kocht heb ik het idee gehad dat de sets nog weleens collector's items konden worden.  ;D

Over veertig jaar wordt er door Philips adepten om gevochten Mr. T.    ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #123 Gepost op: 12 januari 2019, 12:43:24 »
Toen ik de ADAM-speakers kocht heb ik het idee gehad dat de sets nog weleens collector's items konden worden.  ;D

Over veertig jaar wordt er door Philips adepten om gevochten Mr. T.    ;)
Dat zou best eens kunnen waarde Hififreak.  ;D
ADAM    Bryston     DENON

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #124 Gepost op: 12 januari 2019, 13:21:59 »
Toen ik de ADAM-speakers kocht heb ik het idee gehad dat de sets nog weleens collector's items konden worden.  ;D

Over veertig jaar wordt er door Philips adepten om gevochten Mr. T.    ;)

Het bedrijf stelt internationaal niets voor en nog niet zo lang geleden was het falliet dat zijn de feiten.

Over 40 jr kent geen mens dat bedrijf hooguit dat er aansluitend Eva word genoemd en dat was het dan ???
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #125 Gepost op: 12 januari 2019, 13:32:03 »
Welke luidspreker bedrijven kennen we nog wel over 40 jaar ?
Zijn er ook nog andere afvallers behalve Adam ?
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #126 Gepost op: 12 januari 2019, 14:33:45 »
Toen ik de ADAM-speakers kocht heb ik het idee gehad dat de sets nog weleens collector's items konden worden.  ;D

Over veertig jaar wordt er door Philips adepten om gevochten Mr. T.    ;)

Het bedrijf stelt internationaal niets voor en nog niet zo lang geleden was het falliet dat zijn de feiten.

Over 40 jr kent geen mens dat bedrijf hooguit dat er aansluitend Eva word genoemd en dat was het dan ???
Philips maakt ook nog steeds fantastische luidsprekers...............
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #127 Gepost op: 12 januari 2019, 14:51:09 »
Ik denk dat een bedrijf als Adam onderuit is gegaan doordat de kwaliteit wellicht te goed was en de marketing te zwak. Dat zie je vaak bij liefhebbers die met hart en ziel extreem goede producten maken.
Philips heeft genoeg marketing kennis en financiële middelen in huis, het zou daar weleens net andersom kunnen zijn...


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #128 Gepost op: 12 januari 2019, 15:02:36 »
Toen ik de ADAM-speakers kocht heb ik het idee gehad dat de sets nog weleens collector's items konden worden.  ;D

Over veertig jaar wordt er door Philips adepten om gevochten Mr. T.    ;)

Het bedrijf stelt internationaal niets voor en nog niet zo lang geleden was het falliet dat zijn de feiten.

Over 40 jr kent geen mens dat bedrijf hooguit dat er aansluitend Eva word genoemd en dat was het dan ???
Philips maakt ook nog steeds fantastische luidsprekers...............
Ondanks de marketing-power heeft ook Philips het niet gered met luidsprekers. Volgens mij ook 'in de goede tijd' nooit echt naam en faam verworven zoals bijvoorbeeld Adam dat wel heeft gedaan in het wereldje. Mijn zoon (20) weet best wel wat van audio, maar dat Philips ooit luidsprekers gemaakt heeft met een Hifi logo is 'm niet bekend.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #129 Gepost op: 12 januari 2019, 19:42:20 »
Het bedrijf stelt internationaal niets voor en nog niet zo lang geleden was het falliet dat zijn de feiten.

De feiten zijn dat jij bij herhaling onzin uitkraamt. 
Failliet en doorgestart lieverd, met daarnaast een nieuw merk dat in dezelfde lijn en kwaliteit speakers bouwt waar jij geen kennis van hebt genomen.



En wat staat daar ergens in die grote zandbak?  Dat bedoel ik.

Tover jij even een MFB tevoorschijn die momenteel hoge ogen gooit in Saoedi-Arabië?   ;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #130 Gepost op: 12 januari 2019, 20:14:52 »
Citaat
Dat is zeker een grote factor: in welke ruimte staan de speakers. Nu vraag ik me af met techniek als DSP kun je dan in elke ruimte de luidsprekers laten klinken? Natuurlijk zitten aan alle systemen grenzen, maar heb zelf geen ervaring met DSP dus ben benieuwd naar jullie ervaring.
Jammer dat hier verder geen info over komt. Zou er zeker meer over willen weten.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #131 Gepost op: 12 januari 2019, 20:41:27 »
Er zijn verschillende wijzen om DSP in te zetten. Een standaardluidspreker of sub kun je er mee uitrusten om onhebbelijkheden van de ruimte en/ of luidspreker mee laten aanpakken. Ingebouwde systemen als Audissey doen dat automatisch met behulp van een meetmicrofoontje.
In mijn 'discospeakers' wordt er in het wisselfilter steil gefilterd met DSP, de looptijd in de hoorn heb ik ermee gecorrigeerd, het laag geboost en onder de poortfrequentie heel steil afgefilterd en wat onhebbelijkheden van de hoorn heb ik er op het gehoor mee aangepakt.
Pieken door staande golven kun je er mee temperen maar dat heeft op iedere plek in de luisterruimte weer een ander effect.
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #132 Gepost op: 12 januari 2019, 20:58:46 »
Er zijn verschillende wijzen om DSP in te zetten. Een standaardluidspreker of sub kun je er mee uitrusten om onhebbelijkheden van de ruimte en/ of luidspreker mee laten aanpakken. Ingebouwde systemen als Audissey doen dat automatisch met behulp van een meetmicrofoontje.
In mijn 'discospeakers' wordt er in het wisselfilter steil gefilterd met DSP, de looptijd in de hoorn heb ik ermee gecorrigeerd, het laag geboost en onder de poortfrequentie heel steil afgefilterd en wat onhebbelijkheden van de hoorn heb ik er op het gehoor mee aangepakt.
Pieken door staande golven kun je er mee temperen maar dat heeft op iedere plek in de luisterruimte weer een ander effect.
Ik ken het systeem van Lyngdorf  bijvoorbeeld hun digitale versterker TDAI 2170. Daar zit het: Digitale RoomPerfect-ruimtecorrectie in die de luidsprekers kan aanpassen aan de ruimte. Dus dat is dan een DSP? Waar in de keten voeg je een losse DSP toe? Tussen de voor en eindversterker? En om even dicht bij jou in de buurt te blijven: is het Haarlemmer Olie of wel het kan alles was krom klinkt recht laten klinken. En wat zijn nadelen van een DSP?

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #133 Gepost op: 12 januari 2019, 21:01:47 »
Een DSP wordt inderdaad best tussen voor- en eindversterker ingevoegd. Let wel: het is een reuze hulpmiddel, maar het is géén tovermiddel.
Geen enkele DSP kan toveren dat de weergave in een badkamer ineens hemels wordt. Kleine akoestiekproblemen kunnen verholpen worden met een DSP, maar grote niet. Die vereisen nog steeds akoestische panelen voor demping en/of diffusie.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #134 Gepost op: 12 januari 2019, 22:21:31 »
Het bedrijf stelt internationaal niets voor en nog niet zo lang geleden was het falliet dat zijn de feiten.

De feiten zijn dat jij bij herhaling onzin uitkraamt. 
Failliet en doorgestart lieverd, met daarnaast een nieuw merk dat in dezelfde lijn en kwaliteit speakers bouwt waar jij geen kennis van hebt genomen.



En wat staat daar ergens in die grote zandbak?  Dat bedoel ik.

Tover jij even een MFB tevoorschijn die momenteel hoge ogen gooit in Saoedi-Arabië?   ;D

Het misdadigste regime wat er maar is erger en corrupter kan welhaast niet Daag

Weten van ellende niet waar ze hun dollars in moeten steken,zitten voor meer als 11% in duitse ondernemingen, en heel

mischien ook wel in adam dat weten wij dus niet.

Na de chinesen zijn zij de nummer 2 in het opkopen van falliete bedrijven toen en nu.Dat daar een pc speaker staat van

adam dat stelt toch weinig voor ???
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65