Auteur Topic: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle  (gelezen 55355 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #105 Gepost op: 24 december 2018, 10:11:59 »
Aaa, dus dat is het verschil !

Ik heb Tom Waits zijn hoofd eens 2,5 meter groot mogen ervaren op een audio show en dat was geen pretje.
Maar de quad elektrostaten deden dat veul realistischer.

Bijvoorbeeld zo'n lang vel van een Magnepan doet me altijd denken aan een goede breedbander, al is het afstraalgedrag natuurlijk totaal verschillend.  Dat heeft ooit iemand blind in mijn ruimte goed kunnen duiden.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #106 Gepost op: 24 december 2018, 10:56:04 »
Ik vond die lange weergave maar een raar en vervreemdend effect die in mijn beleving ver staat van hoe ik de wereld beleef.
Gistermiddag was ik bij een hifi maatje in Rotterdam en die speelt met een tannoy 12 inch hpd unit  in een zelfgebouwde 'hoorn'
waarbij de opening aan de onderzijde zit.
Dat geeft ook heel fraai laag.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #107 Gepost op: 24 december 2018, 11:17:33 »
Kun je nagaan.  De persoon die het zo duidde, luistert naar meer dan manshoge Maggies en luisterde hier naar een Visaton FRS8 van twaalf Euro.  Per kant, dat dan wel weer.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #108 Gepost op: 24 december 2018, 14:55:15 »
Ah, ja duidelijk, vliezen...electrostaten. Heb helaas nooit naar dit type luidsprekers mogen luisteren.
Dat is eenvoudig opgelost. Je bent meer dan welkom voor een luistersessie bij mij thuis, als je de autorit ervoor over hebt. Ik woon zo'n 60 km ten Zuiden van Eindhoven.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2018, 14:58:52 door Bloom »

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #109 Gepost op: 24 december 2018, 14:57:58 »
Het zal duidelijk zijn dat ik een voorkeur heb voor open baffle, maar dan in de vorm van mijn elektrostaten.
Bij conusluidsprekers heb ik de voorkeur voor open baffle, daarna transmissielijn en tenslotte gesloten. Dan praten we wel in al deze gevallen over grote jongens.
Als het om bookshelfs of kleine vloerstaanders gaat, dan is bas reflex de beste keuze.

Waarom hou ik niet van basreflex bij grote luidsprekers? Omdat ik vind dat ze de basweergave onnatuurlijk maken met hun dreun rond de frequentie waarop de baspoort afgestemd is (meestal 60 Hz).

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #110 Gepost op: 24 december 2018, 21:03:33 »
Ah, ja duidelijk, vliezen...electrostaten. Heb helaas nooit naar dit type luidsprekers mogen luisteren. Maar waarom vallen ze af vanwege een grote afbeelding? Kun je dat nog anders verwoorden wat je hier mee bedoelt?
Een vocalist die 'close miked' is opgenomen wordt via grote vliezen nogal eens weergegeven alsof ze een reusachtig keelsgat hebben. De Quad ESL-63's bijvoorbeeld hebben een concentrische aansturing met vertragingslijnen waardoor ze een puntbron imiteren.
Duidelijke uitleg Arjan...als ik da kans krijg (misschien een keer naar het zuiden afreizen naar Bloom) wil ik zeker een luistersessie ondergaan met electrostaten. Daar is het zuiden hebben ze trouwens ook lekker bier!

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #111 Gepost op: 24 december 2018, 21:05:42 »
Ik vond die lange weergave maar een raar en vervreemdend effect die in mijn beleving ver staat van hoe ik de wereld beleef.
Gistermiddag was ik bij een hifi maatje in Rotterdam en die speelt met een tannoy 12 inch hpd unit  in een zelfgebouwde 'hoorn'
waarbij de opening aan de onderzijde zit.
Dat geeft ook heel fraai laag.
Gaf dit niet het toeter effect waar we laatst over hadden tijden de luistersessie bij mij thuis?
« Laatst bewerkt op: 24 december 2018, 21:14:05 door mmuetst »

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #112 Gepost op: 25 december 2018, 08:14:20 »
Nee, de "hoorn"constructie word gebruikt voor het laag, de opening zit aan de onderzijde.
Ik weet eigenlik niet of ik het wel zo moet noemen, er zijn nogal wat ideeën om laag uit een kast te krijgen met evenzovele namen maar
het is een heel eenvoudige constructie zoals gebruikt in de Matterhorn van Bastanis.

Tannoy's kunnen wel degelijk toeteren maar de pepperpot tweeter die hij gebruikt heeft dat zeer minimaal.
Het stoort mij in ieder geval niet.
« Laatst bewerkt op: 25 december 2018, 08:19:02 door hrcc »
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #113 Gepost op: 25 december 2018, 12:22:41 »
Bij mij zitten de doppen er al een paar dagen op....


Groeten, Ando.
Science is no democracy

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #114 Gepost op: 01 januari 2019, 15:10:01 »
Ik heb geen echte voorkeur, ik heb met vrijwel alle werkingswijzen luidsprekers gehoord waar ik prima mee zou kunnen leven.
Afvallers in deze ruimte zouden waarschijnlijk zijn: kleine basreflexkastjes,    vliezen vanwege de vaak grote afbeelding  (Quad vormt hierop een uitzondering).
Nu ik zelf vliezen heb snap ik wat je bedoeld met grote afbeelding, maar naar klassiek en jazz instrumentaal luisteren via mijn Magnepan luidsprekers is prachtig. Stemmen gaat voor mijn beeld ook prima. Heb in mijn luisterruimte wel de mogelijkheid om de luidsprekers vrij op te stellen. Laag bij deze luidsprekers is prima. Mis geen subwoofer. Wat ik heel fraai is dat deze luidsprekers gelijk verdwijnen in de ruimte...je hebt niet het idee dat je naar een set luidsprekers zit te luisteren. Deze panelen staan nu naast mijn Translator reflexion luidsprekers op mijn referentie lijst. Als ik ooit in de gelegenheid ben om een set Quads te beluisteren, zal ik het zeker niet laten. Mijn voorkeur nu na deze beleving is dus open baffle (in de vorm van vliezen) en gesloten systemen.

Carlo

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #115 Gepost op: 11 januari 2019, 16:35:09 »
Geen voorkeur. Het hangt volledig af van de ruimte waarin de speaker worden geplaatst: de Adam Columns kreeg ik niet goed klinkend in het laag in de woonkamer en dezelfde speakers doen het perfect in mijn kantoor/luisterruimte.
Woonkamer: Pioneer LX800, Dynaudio focus 50
kantoorruimte Musical Fidelity KW 500, Marantz SA11 3, Adam Column MK III Meridian 502/504/506.24/557,Densen B420+, technics SL 1200 MKII, Grado ref element, Audio Physic Tempo VI

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #116 Gepost op: 11 januari 2019, 18:46:01 »
Geen voorkeur. Het hangt volledig af van de ruimte waarin de speaker worden geplaatst: de Adam Columns kreeg ik niet goed klinkend in het laag in de woonkamer en dezelfde speakers doen het perfect in mijn kantoor/luisterruimte.

Welke columns de de mk 3? Adam is dus totaal afgestapt van zuiltjes anno nu,en terecht.

Zuilen hebben meer nadelen dan voordelen :)
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #117 Gepost op: 11 januari 2019, 18:55:25 »
Geen voorkeur. Het hangt volledig af van de ruimte waarin de speaker worden geplaatst: de Adam Columns kreeg ik niet goed klinkend in het laag in de woonkamer en dezelfde speakers doen het perfect in mijn kantoor/luisterruimte.

Welke columns de de mk 3? Adam is dus totaal afgestapt van zuiltjes anno nu,en terecht.

Zuilen hebben meer nadelen dan voordelen :)

Zouden ze in een passende ruimte misschien meer voordelen dan nadelen kunnen hebben?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #118 Gepost op: 11 januari 2019, 20:38:07 »
Geen voorkeur. Het hangt volledig af van de ruimte waarin de speaker worden geplaatst: de Adam Columns kreeg ik niet goed klinkend in het laag in de woonkamer en dezelfde speakers doen het perfect in mijn kantoor/luisterruimte.

Welke columns de de mk 3? Adam is dus totaal afgestapt van zuiltjes anno nu,en terecht.

Zuilen hebben meer nadelen dan voordelen :)
Hoe dan?


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #119 Gepost op: 11 januari 2019, 21:42:18 »
Geen voorkeur. Het hangt volledig af van de ruimte waarin de speaker worden geplaatst: de Adam Columns kreeg ik niet goed klinkend in het laag in de woonkamer en dezelfde speakers doen het perfect in mijn kantoor/luisterruimte.

Welke columns de de mk 3? Adam is dus totaal afgestapt van zuiltjes anno nu,en terecht.

Zuilen hebben meer nadelen dan voordelen :)

Het is bij jou ook altijd theeleuttijd.

Adam heeft tegenwoordig als doelgroep de professionele gebruiker. Er is in het geheel geen consumer-lijn meer.
HEDD technologies heeft die echter wel en er is een relatie met ADAM hier. Even zoeken en je weet het ook.

 ::)

Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300