Auteur Topic: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle  (gelezen 55337 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Ben wel eens benieuwd na verschillende ervaringen na de discussie in "Mooie aanbiedingen Marktplaats, Ebay enz." had ik een tip neergezet van: TDL Studio 2 transmissielijn transmission. Ik merk zelf dat mijn voorkeur, na aanschaf van mijn Translator reflexion en Jensen LS-5B luidsprekers (maar ook mijn ervaring met de luidsprekers vroeger van mijn vader Kef chorale) uitgaat naar gesloten systemen. Op één of andere manier vind ik het laag strakker, als je een contra bas hoort waar aan "geplukt" wordt dan hoor je ook de snaren en de bas, maar geen onduidelijke lage brei, die ik wel hoor bij transmissie en bas reflex luidsprekers. Dit weekend nog een Leak TL gehoord, maar het laag vond ik niet mooi. Ook mijn Dali speakers met een bas poort aan de achterkant vind ik minder mooi als ik deze vergelijk met mijn Translator speakers. De Xanadu hebben ook een soort transmissie lijn "Xanadu Hybride Tube" wordt het genoemd. En ik moet zeggen dat ik het knap vind als ik hoor hoe veel laag er uit twee 15 cm als woofertjes komt...maar het is niet een strak laag. Open baffle heb ik nog geen ervaring mee. Met dit onderwerp wil ik niet zeggen dat een systeem beter is, maar ben gewoon benieuwd naar ervaring van verschillende geluidssystemen.

Mijn lijstje:
Kef chorale: mooie luidspreker met prachtige units en toen de tijd zeer betaalbaar. Mooi gecontroleerd laag (was van mijn vader)

Körting: type weet ik niet meer (gesloten 2 weg luidsprekers die bij een receiver van Körting zaten (Stereo 1000L 29480 Radio Körting)
Kwamen uit de erfenis van mijn oma.

BNS E2.2: dit waren mijn eerste speakers die ik zelf gekocht had....bas reflex, maar zou niet meer weten hoe het laag was. Er zat een soort brievenbus onder de bas speaker die als poort functioneerde. Weet wel dat ik veel lol aan deze luidspreker beleefd heb.

Cyrus 780: (later onder Mission gemaakt) Kleine bas reflex met poort aan de voorkant...hele verbetering t.o.v. de BNS speakers. Deze luidsprekers hebben geen overdreven laag of wel, mooi in balans. Maar blijft een kleine luidspreker.

MC systems perspective: mijn eerste vloerstaande luidsprekers. Mooie zuiltjes om te zien met een gedempte baspoort aan de voorkant. Mooie eerlijke bas, maar dun en weinig laag. Zeer veel plezier naar geluisterd.

Dali Opticon 5: mooie vloerstaande luidspreker met bas poort aan de achterkant, staan nu in de woonkamer. Maar worden niet veel gebruikt. Door de opstelling (te dicht tegen de muur) is het laag te overheersend. Je kent het wel, het wordt zo'n gezellig bas mengelmoesje, veel laag zonder detail. Anders neer zetten is geen optie want dan kunnen we ons huis niet normaal in en uit. Ik ga ze nog wel een keer verkassen naar mijn mancave om daar te luisteren naar deze luidsprekers.

Kef coda 90: vloedstaande luidspreker, bas reflex met extra subwoofer aan de zijkant en bas poort aan de voorkant. Mijn eerste tweedehandsje voor de mancave, niet slecht, prima laag. Met plezier naar geluisterd.

Kef Cresta 3: vloerstaande luidspreker met bas reflex aan de achterkant. Klinkt wollig niet mijn ding.

Translator Reflexion: vloerstaande luidspreker (op kleine sokkel) gesloten 4 weg systeem. Prachtig laag veel detail en ondanks gesloten voor mijn gevoel voldoende laag. Dit is mijn huidige referentie luidspreker, klinkt van alles wat ik in bezit hebt gehad het beste.

Translator Impact 30: vloedstaande  luidspreker gesloten twee weg. Ook het laag (hoe wel minder krachtig vergeleken met de Translator) van deze luidspreker is mooi en vol van detail. Deze speaker heeft helaas niet de originele woofer Vifa M21WN-16 maar een Vifa 21WP250. Het klinkt voor mij niet minder prachtig, maar heb geen idee hoe de originele woofer klinkt.

Whaferdale XP2: Gesloten tweeweg boekenplak luidsprekers met een mooi laag voor zo'n kleine luidspreker. Ook weer veel detail (maar niet super laag omdat het een klein systeem is).

Jensen LS-5B: Gesloten drie weg systeem. Wouw wat een lekker laag met deze grote 12 inch woofers.

Xanadu AW16 BT: twee en half weg met Xanadu Hybride Tube. Wat zal ik zeggen, veel laag maar mis detail. Weet nog niet of dit nog verbeterd kan worden door anders opstellen, daarvoor heb ik de luidsprekers nog te kort.

Dus, kom maar op met jullie ervaring.
« Laatst bewerkt op: 18 december 2018, 10:08:58 door mmuetst »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2018, 00:34:44 »
Deze had in het staartje HIFI moeten staan... is al gemeld aan de moderator

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #2 Gepost op: 18 december 2018, 07:38:33 »
Op dit moment zijn mijn favoriet: Dutch & Dutch 8m. Basrefelx systeem, incl 2 gesloten subs van BK. Daarbij maak ik gebruik van een DSP. Dit in een ruimte van 3 x 3 welke veel absorbeert. De speaker staat bv bijna tegen de absorptiepanelen aan.

Beste wat ik ooit thuis heb gehad. Geen idee wat open-baffles of andere type speakers me meer zouden kunnen geven aan muziek.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #3 Gepost op: 18 december 2018, 09:46:44 »
In mijn kamer is basreflex aan de achterkant ook geen succes.
Zeker niet als de opening laag bij de grond is, ze blazen dan in een erker en die bast vrolijk zijn modderige toontje mee.
Volgens de theorie zou het niet uit mogen maken maar ik heb gemerkt dat de opening aan de voorzijde een stuk minder problemen oplevert.
Basreflex kan ook strak klinken, cabasse schiet me te binnen en de Focal 810 die hier sinds kort staat vind ik ook strak.

Eigenlijk denk ik dat het modderige van veel basreflex systemen vooral veroorzaakt wordt door de afstemming van de poort en dan icm met de ruimte,
iets waar je met gesloten systemen minder snel last van hebt.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #4 Gepost op: 18 december 2018, 22:23:47 »
In mijn kamer is basreflex aan de achterkant ook geen succes.
Zeker niet als de opening laag bij de grond is, ze blazen dan in een erker en die bast vrolijk zijn modderige toontje mee.
Volgens de theorie zou het niet uit mogen maken maar ik heb gemerkt dat de opening aan de voorzijde een stuk minder problemen oplevert.
Basreflex kan ook strak klinken, cabasse schiet me te binnen en de Focal 810 die hier sinds kort staat vind ik ook strak.

Eigenlijk denk ik dat het modderige van veel basreflex systemen vooral veroorzaakt wordt door de afstemming van de poort en dan icm met de ruimte,
iets waar je met gesloten systemen minder snel last van hebt.
Daar zit wat in, een avondje schuiven met de Xanadu luidsprekers (van voor naar achter naar links naar rechts....) zorgt nu wel dat ze beter klinken in de ruimte. Maar mis bij deze luidsprekers iets in de mid tonen die de Translators wel meer laten horen. Kan het ruimtelijke geluid van de band tweeters in de Xanadu wel zeer waarderen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #5 Gepost op: 18 december 2018, 22:32:09 »
Op dit moment zijn mijn favoriet: Dutch & Dutch 8m. Basrefelx systeem, incl 2 gesloten subs van BK. Daarbij maak ik gebruik van een DSP. Dit in een ruimte van 3 x 3 welke veel absorbeert. De speaker staat bv bijna tegen de absorptiepanelen aan.

Beste wat ik ooit thuis heb gehad. Geen idee wat open-baffles of andere type speakers me meer zouden kunnen geven aan muziek.

Gr. Hans
Hoi Hans, lijkt me prachtige monitoren. En met DSP kun je natuurlijk nog meer grip krijgen hoe e.a. klinkt.


Hoe heb je de kamer zo gekregen dat deze veel absorbeert?

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2018, 07:35:16 »
Eerste stap was de set van de huiskamer naar de zolder te verhuizen. En vervolgens veel absorptie panelen kopen en maken. Dik kleed op de vloer. DSP werkt overigens tot 300 Hz.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2018, 12:52:33 »
Mijn voorkeur gaat uit naar gesloten en dat is een rekentechnische kwestie. Die kan ik namelijk vrij eenvoudig doorrekenen, wat potentiële problemen met moeilijk voorspelbare verloop kan voorkomen. Het is mi ook de meest intuïtieve vorm.

Qua geluid maakt het uiteindelijk allemaal niet zo veel, daar zal de plaatsing in een akoestiek veel meer zoden aan den dijk zetten.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #8 Gepost op: 19 december 2018, 19:01:53 »
Mijn voorkeur gaat uit naar gesloten en dat is een rekentechnische kwestie. Die kan ik namelijk vrij eenvoudig doorrekenen, wat potentiële problemen met moeilijk voorspelbare verloop kan voorkomen. Het is mi ook de meest intuïtieve vorm.

Qua geluid maakt het uiteindelijk allemaal niet zo veel, daar zal de plaatsing in een akoestiek veel meer zoden aan den dijk zetten.

Groet,
Jacco
houdt dat in dat je gebruik maakt van zelfbouw luidsprekers?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #9 Gepost op: 19 december 2018, 19:50:26 »
Mijn voorkeur gaat uit naar gesloten en dat is een rekentechnische kwestie. Die kan ik namelijk vrij eenvoudig doorrekenen, wat potentiële problemen met moeilijk voorspelbare verloop kan voorkomen. Het is mi ook de meest intuïtieve vorm.

Qua geluid maakt het uiteindelijk allemaal niet zo veel, daar zal de plaatsing in een akoestiek veel meer zoden aan den dijk zetten.

Groet,
Jacco
houdt dat in dat je gebruik maakt van zelfbouw luidsprekers?
Ja, ik realiseer me dat ik nog nooit fabrieksluidsprekers in bezit heb gehad waar ik ook naar luister.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #10 Gepost op: 19 december 2018, 21:41:28 »
Heb je foto’s Jacco van deze zelfbouw luidsprekers, ben zeer benieuwd.  :pictures:

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #11 Gepost op: 19 december 2018, 22:18:09 »
Ja, de speakers heb ik nog en zijn nog steeds in gebruik. Zijn beide overigens geen gesloten types. De ene is een basreflex (eigen ontwerp) en de andere een needle transmissielijn, ooit gemaakt door Bryston Power (en voldoet met wat equalizing prima). Ik zal, als ik er aan denk, van het weekend eens kijken of foto's kan maken en plaatsen.

Groet,
Jacco

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #12 Gepost op: 19 december 2018, 22:40:48 »
Blijkbaar heb ik een voorkeur voor basreflex. In 1982 heb ik een paar Jean Marie Reynaud Sonata's gekocht, dat zijn 2 weg basreflex luidsprekers. In 2002 een paar B&W CDM7 NT's, dat is ook basreflex. Dit wel na uitgebreid te hebben geluisterd in de winkel. De B&W's een week op proef gehad en toen besloten dat die wel heel mooi klonken.
Ik 36 jaar tijd 2 paar luidsprekers gehad en allebei basreflex, waarom weet ik niet na luisteren kwamen deze eruit.
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #13 Gepost op: 19 december 2018, 23:12:53 »
Blijkbaar heb ik een voorkeur voor basreflex. In 1982 heb ik een paar Jean Marie Reynaud Sonata's gekocht, dat zijn 2 weg basreflex luidsprekers. In 2002 een paar B&W CDM7 NT's, dat is ook basreflex. Dit wel na uitgebreid te hebben geluisterd in de winkel. De B&W's een week op proef gehad en toen besloten dat die wel heel mooi klonken.
Ik 36 jaar tijd 2 paar luidsprekers gehad en allebei basreflex, waarom weet ik niet na luisteren kwamen deze eruit.
Oei...spijt dat ze ooit weg zijn gegaan?

Wat prachtig om te zien (en waarschijnlijk ook om te horen)
De opvolger...ook niet verkeerd, maar ik ga toch voor die Jean Marie Reynaud Sonata (wel qua uiterlijk, maar denk dat die grote woofer in die grote klank kast prachtig laag geeft)

Deze luidsprekers hebben de bas poort aan de voorkant. Mijn ervaring met baspoort aan de voorkant is dat ze makkelijker te plaatsen zijn. Natuurlijk is het wel vaak zo dat, ruimte geven aan luidsprekers meestal beter werkt, ook al is de baspoort aan de voorkant.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2018, 23:20:36 door mmuetst »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #14 Gepost op: 19 december 2018, 23:48:27 »
Hier een foto overzicht van de speakers uit mijn leven:
Kef chorale (het ziet er heel simpel uit, maar wat klinken deze luidsprekers mooi, met een zeer strak laag)


Körting geen plaatjes van te vinden (gesloten systeem met conus hoog en laag luidspreker)

BNS  E2.2


Cyrus 780 (mission) Heb heel veel luister plezier van deze kleine rakkers gehad  ;D


MC systems perspective

Zoals je kunt zien, een vrouw vriendelijk ontwerp. Mooi geluid, maar geen diepe bassen uit deze kastjes

Dali Opticon 5

Bas poort aan de achterkant en daarom na mijn mening lastiger te plaatsen. Maar eenmaal goed geplaatst een mooie luidspreker.

Kef coda 90 (mijn eerste speakers voor de mancave, niet slecht...bas poort aan de voorkant en extra woofer aan de zijkant voor extra laag)


Kef Cresta 3 (spijt van deze aanschaf, bracht niet het geluid wat ik gehoopt had, wollig laag)


Translator Reflexion mijn huidige referentie luidsprekers (mooier heb ik niet).


Translator Impact 30 (woofer is niet origineel Vifa 21WP250)


Whaferdale XP2 (koopje via Marktplaats, en wat klinken deze luidsprekers goed!)


Jensen LS-5B Lekker vet laag!


Xanadu AW16 BT (moet nog even wennen aan deze luidsprekers, heb nog niet de optimale opstelling te pakken)
« Laatst bewerkt op: 20 december 2018, 07:50:30 door mmuetst »