Auteur Topic: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle  (gelezen 55358 keer)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #75 Gepost op: 22 december 2018, 15:56:38 »
Misschien is niet de 'Zeeuws kapje' benadering van het luisteren naar audio belachelijk maar de vooringenomenheid hierover. De luisterervaring bij Jerry thuis, die veel van dit soort ingrepen had gedaan, was een van de allermooiste die ik ooit heb gehad en dat kwam meer voort uit deze benadering dan door een gebruik van een bepaald type luidspreker.
Niets mis mee voor audio dus..

Vermoed echt dat je daar helemaal solo staat,Het enigste lid die met een rake opmerking dit probleem aangaat en die het

juist heeft is zijn bemerking dat een hoofdtelefoon de betere oplossing is in deze.

Hans zit ja met zijn hoofd praktisch tussen 2 speakers in :o dat kan op de lange duur een gehoorbeschadiging opleveren

naar mijn mening :alien:
Jouw vermoedens zijn mij helemaal worst Bram maar dat zal jou waarschijnlijk weer worst zijn.

De artiest waarvan ik een cd mee had bij Jerry stond in zijn luisterruimte ongeveer net zo voor me als toen hij wérkelijk live op twee meter voor me stond te zingen. Dat is een geluidsbeeld dat met een hoofdtelefoon zonder speciale dsp bewerking of kunsthoofdopname nevernooit gaat lukken.

Voor Mmuetst: De luisterruimte van Jerry was dusdanig zwaar akoestisch aangepakt, luisterzetel incluis dat het directe geluid sterk overheerste en dat is een aparte gewaarwording om mee te maken. De gemiddelde woonkamer voegt meestal behoorlijk veel eigens toe aan een mix, die mogelijk juist een andere ambiance probeert te scheppen.
An inability to grasp science is no argument against it....

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #76 Gepost op: 22 december 2018, 16:27:30 »
Plus een heleboel. ;D

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #77 Gepost op: 22 december 2018, 16:59:34 »
Misschien is niet de 'Zeeuws kapje' benadering van het luisteren naar audio belachelijk maar de vooringenomenheid hierover. De luisterervaring bij Jerry thuis, die veel van dit soort ingrepen had gedaan, was een van de allermooiste die ik ooit heb gehad en dat kwam meer voort uit deze benadering dan door een gebruik van een bepaald type luidspreker.
Niets mis mee voor audio dus..

Vermoed echt dat je daar helemaal solo staat,Het enigste lid die met een rake opmerking dit probleem aangaat en die het juist heeft is zijn bemerking dat een hoofdtelefoon de betere oplossing is in deze.

Hans zit ja met zijn hoofd praktisch tussen 2 speakers in :o dat kan op de lange duur een gehoorbeschadiging opleveren

naar mijn mening :alien:

Ik kan je vertellen dat je vermoeden niet klopt.

Anders nog iets?

Groetjes, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #78 Gepost op: 22 december 2018, 17:28:31 »
Misschien is niet de 'Zeeuws kapje' benadering van het luisteren naar audio belachelijk maar de vooringenomenheid hierover. De luisterervaring bij Jerry thuis, die veel van dit soort ingrepen had gedaan, was een van de allermooiste die ik ooit heb gehad en dat kwam meer voort uit deze benadering dan door een gebruik van een bepaald type luidspreker.
Niets mis mee voor audio dus..

Vermoed echt dat je daar helemaal solo staat,Het enigste lid die met een rake opmerking dit probleem aangaat en die het

juist heeft is zijn bemerking dat een hoofdtelefoon de betere oplossing is in deze.

Hans zit ja met zijn hoofd praktisch tussen 2 speakers in :o dat kan op de lange duur een gehoorbeschadiging opleveren

naar mijn mening :alien:
Jouw vermoedens zijn mij helemaal worst Bram maar dat zal jou waarschijnlijk weer worst zijn.

De artiest waarvan ik een cd mee had bij Jerry stond in zijn luisterruimte ongeveer net zo voor me als toen hij wérkelijk live op twee meter voor me stond te zingen. Dat is een geluidsbeeld dat met een hoofdtelefoon zonder speciale dsp bewerking of kunsthoofdopname nevernooit gaat lukken.

Voor Mmuetst: De luisterruimte van Jerry was dusdanig zwaar akoestisch aangepakt, luisterzetel incluis dat het directe geluid sterk overheerste en dat is een aparte gewaarwording om mee te maken. De gemiddelde woonkamer voegt meestal behoorlijk veel eigens toe aan een mix, die mogelijk juist een andere ambiance probeert te scheppen.
Jerry had ook wat last van resonantie, die had er een paar zware trafo's op gezet. Bracht mij in verwarring. Dacht dat ze een onverklaarbare electrische functie hadden....
Stonden 4 electrostaten die aan de achterkant tot tegen de muur waren dichrgebouwd om reflecties te voorkomen. En een klasse D versterker die door veel audiofielen verfoeid wordt. Ik wilde met de zangeres knuffelen, die zat bijna bij me op schoot.... Voor mij de meest ultieme beleving ooit. Denk dat ik er verder niets over hoef te zeggen. Dit is echt de ultieme manier van high-end muziekbeleving.

Bij Bram moeten 'de room meezingen', hij houdt blijkbaar meer van reflecties dan van direct geluid. Of hij heeft de 'maistro Jerry ervaring' niet en heeft geen vergelijk.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #79 Gepost op: 22 december 2018, 17:31:26 »
Het was nog mooier geweest als Jerry 5 speakers had gehad in plaats van 2. Dan had je een 3D plaatje gehad dat nog mooier is. Die opstelling heb ik een keer gehoord in een akoestisch (bijna) dode ruimte bij Philips.

Groet,
Jacco

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #80 Gepost op: 22 december 2018, 22:22:07 »
Misschien is niet de 'Zeeuws kapje' benadering van het luisteren naar audio belachelijk maar de vooringenomenheid hierover. De luisterervaring bij Jerry thuis, die veel van dit soort ingrepen had gedaan, was een van de allermooiste die ik ooit heb gehad en dat kwam meer voort uit deze benadering dan door een gebruik van een bepaald type luidspreker.
Niets mis mee voor audio dus..

Vermoed echt dat je daar helemaal solo staat,Het enigste lid die met een rake opmerking dit probleem aangaat en die het

juist heeft is zijn bemerking dat een hoofdtelefoon de betere oplossing is in deze.

Hans zit ja met zijn hoofd praktisch tussen 2 speakers in :o dat kan op de lange duur een gehoorbeschadiging opleveren

naar mijn mening :alien:
Jouw vermoedens zijn mij helemaal worst Bram maar dat zal jou waarschijnlijk weer worst zijn.

De artiest waarvan ik een cd mee had bij Jerry stond in zijn luisterruimte ongeveer net zo voor me als toen hij wérkelijk live op twee meter voor me stond te zingen. Dat is een geluidsbeeld dat met een hoofdtelefoon zonder speciale dsp bewerking of kunsthoofdopname nevernooit gaat lukken.

Voor Mmuetst: De luisterruimte van Jerry was dusdanig zwaar akoestisch aangepakt, luisterzetel incluis dat het directe geluid sterk overheerste en dat is een aparte gewaarwording om mee te maken. De gemiddelde woonkamer voegt meestal behoorlijk veel eigens toe aan een mix, die mogelijk juist een andere ambiance probeert te scheppen.

Als dat dan zo super is waarom heb jij dat dan niet? Ik bedoel Hans benadering sluit toch heel goed aan bij jouw beschrijving

van het ideale luisteren,toch?

Jouw beschrijving kun je ook waarmaken met een goedkoop surroundsetje,hang de speakertjes aan een touwtje om je hoofd

een sub onder je kont en walla af gaat de post :banana:

Heb af en toe het idee dat ik hier op een schoolpleintje verkeer met bejaarde jochies die de weg kwijt zijn.

Hi fi heeft niets van doen met die onzin hi fi is al 50jr volwassen en wel met 2 speakers de rest is onzin jazelfs surround

is ook spielereien voor onvolwassen kids. Laie_23
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #81 Gepost op: 22 december 2018, 22:54:27 »
Als dat dan zo super is waarom heb jij dat dan niet? Ik bedoel Hans benadering sluit toch heel goed aan bij jouw beschrijving van het ideale luisteren,toch?
Nee, het sluit aan bij wat men een heel goede en fraaie weergave placht te vinden. Dat hoeft zeker niet aan te sluiten bij wat men vervolgens het "ideale luisteren" vindt.
Citaat
Jouw beschrijving kun je ook waarmaken met een goedkoop surroundsetje,hang de speakertjes aan een touwtje om je hoofd een sub onder je kont en walla af gaat de post :banana:
Nee dus, beter lezen. Het grappige is nu, dat jij niet zo goed leest en dit vervolgens nog eens vrijelijk en naar eigen goeddunken interpreteert.

Citaat
Heb af en toe het idee dat ik hier op een schoolpleintje verkeer met bejaarde jochies die de weg kwijt zijn.

Hi fi heeft niets van doen met die onzin hi fi is al 50jr volwassen en wel met 2 speakers de rest is onzin jazelfs surround is ook spielereien voor onvolwassen kids. Laie_23

Jacco spreekt niet van surround en wel van 5 luidsprekers. Niet zomaar iets aannemen "oh zijne volwassenheid."

 ::)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #82 Gepost op: 22 december 2018, 23:11:45 »
Het was nog mooier geweest als Jerry 5 speakers had gehad in plaats van 2. Dan had je een 3D plaatje gehad dat nog mooier is. Die opstelling heb ik een keer gehoord in een akoestisch (bijna) dode ruimte bij Philips.

Groet,
Jacco
Is daar ook een 5-kanaals opname voor nodig? Lijkt mij lastig aan te komen en ook wel lastig te mixen.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #83 Gepost op: 22 december 2018, 23:14:09 »
Philips had een uitgebreide catalogus met origineel vierkanaals-opnames. Ik vermoed dat ze daar mee demonstreerden. Stereo is volwassen maar niet zaligmakend. Een zaal als het concertgebouw heeft een groot galmaandeel, dat effect is omhullend, dat reproduceer je niet met een stereosetje in een gemiddelde doorzonkamer, helaas...

Bram heeft het unieke idee dat, wanneer je door de jaren heen kapitalen hebt uitgegeven aan hifi, je automatisch in alle disciplines die daarmee te maken hebben je autoriteit kunt laten gelden. Dat hij daarbij wat laat het licht heeft gezien inzake de beste versterker ter wereld vergeeft hij zichzelf gaarne.
Waarom ik mijn huiskamer niet heb ingericht als dat bij Jerry het geval was is omdat ik kennelijk met mínder óók van muziek kan genieten en dergelijke akoestische ingrepen niet ieders waardering kunnen wegdragen waar het woninginrichting betreft.
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #84 Gepost op: 22 december 2018, 23:17:15 »
Een mooie set luidsprekers waren de Xanadu DS30 die wij te horen kregen bij de audio club Zwolle waar  Age van der Woud (eigenaar van Xanadu) vaak een welkome gast was (weet niet of hij nu zelf ook lid was). Aangestuurd door een mooie buizen versterker (zelfbouw) van Bert Fruitema. Deze luidsprekers waren een soort transmissie lijn die Xanadu Hybride tube noemt.

Deze luidsprekers maakten ook wel indruk. Als ik me niet vergis zitten er Dynaudio units in deze luidsprekers.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #85 Gepost op: 22 december 2018, 23:19:27 »
Het was nog mooier geweest als Jerry 5 speakers had gehad in plaats van 2. Dan had je een 3D plaatje gehad dat nog mooier is. Die opstelling heb ik een keer gehoord in een akoestisch (bijna) dode ruimte bij Philips.

Groet,
Jacco
Is daar ook een 5-kanaals opname voor nodig? Lijkt mij lastig aan te komen en ook wel lastig te mixen.


Groeten, Ando.
Jazeker, daar zijn opnames van (en dat zijn de mooiste). Er zijn ook 4 kanaals opnames en dan doet die 5de niks, daar heb ik een mooie sacd van (Mozart - Requiem). Er zijn ook opnames met heleboel microfoons die normaliter ook bij stereo gebruikt worden, maar dan afgemixt in 5 channel. Die zijn net als stereo een illusie, maar wel een heel mooie.

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #86 Gepost op: 22 december 2018, 23:19:56 »
Ik heb geen aparte luisterruimte en veel te weinig tijd, anders was ik ook zeker gaan experimenteren met een soortgelijke opstelling als Jerry. Wie weet komt dat nog eens...


Groeten, Ando.
Science is no democracy

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #87 Gepost op: 23 december 2018, 16:28:08 »
Hans zit ja met zijn hoofd praktisch tussen 2 speakers in :o dat kan op de lange duur een gehoorbeschadiging opleveren

naar mijn mening :alien:

Tsja...jij kan op den lange duur ook een gehoorbeschadiging krijgen.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #88 Gepost op: 23 december 2018, 17:21:34 »
Ik heb geen aparte luisterruimte en veel te weinig tijd, anders was ik ook zeker gaan experimenteren met een soortgelijke opstelling als Jerry. Wie weet komt dat nog eens...


Groeten, Ando.

Eerst tijd maken en dan pas een luisterruimte gaan bouwen.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #89 Gepost op: 23 december 2018, 17:50:14 »
Hans zit ja met zijn hoofd praktisch tussen 2 speakers in :o dat kan op de lange duur een gehoorbeschadiging opleveren

naar mijn mening :alien:

Tsja...jij kan op den lange duur ook een gehoorbeschadiging krijgen.

Gr. Hans

Ik versta je niet Hans, nog een keer.    ;D ;)