Auteur Topic: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle  (gelezen 55344 keer)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #210 Gepost op: 19 januari 2019, 21:25:07 »
Ben het wel met je eens dat een basreflex eigenlijk nooit dicht tegen de muur moet staan(Met de pijp aan de achterkant) een gesloten kast heeft daar veel minder last van. een passieve bas reflex speaker dus zonder opening kun je weer wel makkelijker dichter bij de muur zetten.
Kun je een voorbeeld geven van een passieve bas reflex speaker zonder opening? Ik heb even geen idee wat je hier mee bedoeld.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #211 Gepost op: 19 januari 2019, 22:08:46 »
Ben het wel met je eens dat een basreflex eigenlijk nooit dicht tegen de muur moet staan(Met de pijp aan de achterkant) een gesloten kast heeft daar veel minder last van. een passieve bas reflex speaker dus zonder opening kun je weer wel makkelijker dichter bij de muur zetten.
Kun je een voorbeeld geven van een passieve bas reflex speaker zonder opening? Ik heb even geen idee wat je hier mee bedoeld.


Groeten, Ando.

Passief membraan ipv poort.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #212 Gepost op: 19 januari 2019, 22:12:26 »
Ben het wel met je eens dat een basreflex eigenlijk nooit dicht tegen de muur moet staan(Met de pijp aan de achterkant) een gesloten kast heeft daar veel minder last van. een passieve bas reflex speaker dus zonder opening kun je weer wel makkelijker dichter bij de muur zetten.
Kun je een voorbeeld geven van een passieve bas reflex speaker zonder opening? Ik heb even geen idee wat je hier mee bedoeld.


Groeten, Ando.

Passief membraan ipv poort.
Begrepen!


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #213 Gepost op: 19 januari 2019, 22:12:48 »
Ben het wel met je eens dat een basreflex eigenlijk nooit dicht tegen de muur moet staan(Met de pijp aan de achterkant) een gesloten kast heeft daar veel minder last van. een passieve bas reflex speaker dus zonder opening kun je weer wel makkelijker dichter bij de muur zetten.
Kun je een voorbeeld geven van een passieve bas reflex speaker zonder opening? Ik heb even geen idee wat je hier mee bedoeld.


Groeten, Ando.

Passief membraan ipv poort.
Begrepen!


Groeten, Ando.
Science is no democracy

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #214 Gepost op: 20 januari 2019, 10:03:37 »
Zijn er meer mensen met ervaring met lastig te plaatsen luidsprekers en vooral hoe ze het hebben opgelost?
Ik ben er nog niet helemaal achter wat ik mis bij die Xanadu AW 16 BT t.o.v. de Magnapans of de Translator luidsprekers.

Met een subwoofer en dsp om stevige pieken weg te werken.

Ik vermoed dat je de laag energie in je kamer ook (positief) kan beïnvloeden door de faseregeling op je sub in te zetten als anti- geluidsbron.
Dit is proefondervindelijk en niet onderbouwd door een meting. (of werkelijke kennis ;D)
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2019, 08:05:22 door hrcc »
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #215 Gepost op: 21 januari 2019, 20:46:03 »
Heb de Xanadu luidsprekers nu een stuk dichter naar de luisterplek verplaatst. Ze staan nu dichter tegen elkaar aan 180 cm en ruim 130CM vanaf de front van de luidspreker tot de gordijnen aan de achterkant. Ze staan bijna volledig recht naar voren gedraaid (zeer kleine knik naar de luisterruimte. Ze draaien momenteel op de NAD 7600 receiver die op bezoek is in de luisterruimte...en ja nu klinken ze lekker.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #216 Gepost op: 22 januari 2019, 08:13:07 »
Mooi dat het nu wel wil.
Natuurlijk een enorme dooddoener maar plaatsing is enorm belangrijk.
Misschien nog wel belangrijker dan welk systeem er draait.

luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Fourplay

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 824
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #217 Gepost op: 22 januari 2019, 22:32:49 »
Heb de Xanadu luidsprekers nu een stuk dichter naar de luisterplek verplaatst. Ze staan nu dichter tegen elkaar aan 180 cm en ruim 130CM vanaf de front van de luidspreker tot de gordijnen aan de achterkant. Ze staan bijna volledig recht naar voren gedraaid (zeer kleine knik naar de luisterruimte. Ze draaien momenteel op de NAD 7600 receiver die op bezoek is in de luisterruimte...en ja nu klinken ze lekker.
Niks mis met NAD! Lekker toch zo'n krachtpatser als de 7600 als logé... Meer dan voldoende om de Xanadu's aan een grondige test te onderwerpen. Hoe groot is je luisterruimte eigenlijk?

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #218 Gepost op: 22 januari 2019, 23:42:41 »
Heb de Xanadu luidsprekers nu een stuk dichter naar de luisterplek verplaatst. Ze staan nu dichter tegen elkaar aan 180 cm en ruim 130CM vanaf de front van de luidspreker tot de gordijnen aan de achterkant. Ze staan bijna volledig recht naar voren gedraaid (zeer kleine knik naar de luisterruimte. Ze draaien momenteel op de NAD 7600 receiver die op bezoek is in de luisterruimte...en ja nu klinken ze lekker.
Niks mis met NAD! Lekker toch zo'n krachtpatser als de 7600 als logé... Meer dan voldoende om de Xanadu's aan een grondige test te onderwerpen. Hoe groot is je luisterruimte eigenlijk?
Als ik stappen tel +/- 8 meter diep 4 meter breed. Dus een aardige ruimte die ik wel moet delen met onze fietsen, en hamster voorraad: shampoo wc rollen enz....

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #219 Gepost op: 23 januari 2019, 08:09:10 »
En een werkbank om audio te knutselen.  Cool

Een grote ruimte is fijn, ik kon bij Mmuetst de ruimte niet mee horen doen in het midden en hoog.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #220 Gepost op: 23 januari 2019, 08:57:34 »
 ;D
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Fourplay

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 824
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #221 Gepost op: 23 januari 2019, 18:55:08 »
Heb de Xanadu luidsprekers nu een stuk dichter naar de luisterplek verplaatst. Ze staan nu dichter tegen elkaar aan 180 cm en ruim 130CM vanaf de front van de luidspreker tot de gordijnen aan de achterkant. Ze staan bijna volledig recht naar voren gedraaid (zeer kleine knik naar de luisterruimte. Ze draaien momenteel op de NAD 7600 receiver die op bezoek is in de luisterruimte...en ja nu klinken ze lekker.
Niks mis met NAD! Lekker toch zo'n krachtpatser als de 7600 als logé... Meer dan voldoende om de Xanadu's aan een grondige test te onderwerpen. Hoe groot is je luisterruimte eigenlijk?
Als ik stappen tel +/- 8 meter diep 4 meter breed. Dus een aardige ruimte die ik wel moet delen met onze fietsen, en hamster voorraad: shampoo wc rollen enz....
Dat is een leuke ruimte om net zo lang met de verschillende luidsprekers te schuiven totdat het beste resultaat behaald is.
Met de dagelijkse boodschappen in combinatie met de fietsen en wellicht wat gereedschap op de achtergrond heb je geen diffuser nodig... ;)

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #222 Gepost op: 26 januari 2019, 10:24:13 »
Sinds een paar dagen een transmissielijn luidspreker in huize Hrcc, Rogers Monitor 5.0.
Transmissie lijnen komen niet heul veul voor in luidsprekerland als je het vergelijkt met de andere systemen .
De enige die ik tot nu toe had was de Impulse 34.
Wat beide speakers kenmerkt is het kenmerkende laag.
Moeilijk om in woorden te omschrijven maar het klinkt diep, vol en rond zonder de "druk" op de oren die vooral basreflexen nogal eens veroorzaken.
En wat me opvalt is dat ze beiden veel minder gevoelig lijken te zijn voor plaatsing in mijn kamer.
De uitgang zit bij beide speakers aan de voorzijde.

Hoewel beperkt ken ik onderhand voldoende luidspreker-theorie om het meeste wat hierboven staat naar het land der fabeltjes te wijzen maar
het is dan ook slechts een (plezierige) ervaring.

De lieftallige Rogertjes (ahum) spelen nu drie dagen in de kamer en doen iets wat ik niet zo goed ken maar wel weet te waarderen :
Ze lijken niet hun best te doen om alles zo goed mogelijk te laten klinken, ze zijn zeker niet "perfect" maar zetten wel een heel prettig luisterplaatje neer.
Je kan goed horen wat voor opname het is en maar het wordt nooit onaangenaam.
Grote (vooral diepe) muziekdozen.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #223 Gepost op: 26 januari 2019, 10:42:19 »
Sinds een paar dagen een transmissielijn luidspreker in huize Hrcc, Rogers Monitor 5.0.
Transmissie lijnen komen niet heul veul voor in luidsprekerland als je het vergelijkt met de andere systemen .
De enige die ik tot nu toe had was de Impulse 34.
Wat beide speakers kenmerkt is het kenmerkende laag.
Moeilijk om in woorden te omschrijven maar het klinkt diep, vol en rond zonder de "druk" op de oren die vooral basreflexen nogal eens veroorzaken.
En wat me opvalt is dat ze beiden veel minder gevoelig lijken te zijn voor plaatsing in mijn kamer.
De uitgang zit bij beide speakers aan de voorzijde.

Hoewel beperkt ken ik onderhand voldoende luidspreker-theorie om het meeste wat hierboven staat naar het land der fabeltjes te wijzen maar
het is dan ook slechts een (plezierige) ervaring.

De lieftallige Rogertjes (ahum) spelen nu drie dagen in de kamer en doen iets wat ik niet zo goed ken maar wel weet te waarderen :
Ze lijken niet hun best te doen om alles zo goed mogelijk te laten klinken, ze zijn zeker niet "perfect" maar zetten wel een heel prettig luisterplaatje neer.
Je kan goed horen wat voor opname het is en maar het wordt nooit onaangenaam.
Grote (vooral diepe) muziekdozen.
Gaat het om deze jongens?

Als je het leuk vind mag je ze bij mij in mijn luisterruimte komen beluisteren. Altijd leuk om luidsprekers in een andere akoestiek te horen. Maar kan me voorstellen dat het nogal sjouwen wordt  ;)

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #224 Gepost op: 26 januari 2019, 11:03:07 »
Ja, lijkt me ook leuk, maar we zetten ze niet achterop de fiets  ;D
Vandaag al wat te doen ?
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees