Auteur Topic: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle  (gelezen 55374 keer)

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #15 Gepost op: 20 december 2018, 08:13:09 »
Blijkbaar heb ik een voorkeur voor basreflex. In 1982 heb ik een paar Jean Marie Reynaud Sonata's gekocht, dat zijn 2 weg basreflex luidsprekers. In 2002 een paar B&W CDM7 NT's, dat is ook basreflex. Dit wel na uitgebreid te hebben geluisterd in de winkel. De B&W's een week op proef gehad en toen besloten dat die wel heel mooi klonken.
Ik 36 jaar tijd 2 paar luidsprekers gehad en allebei basreflex, waarom weet ik niet na luisteren kwamen deze eruit.
Oei...spijt dat ze ooit weg zijn gegaan?



Ik heb ze nog steeds en af en toe sluit ik ze aan. Ik hoor liever de B&W's maar er zijn mensen die de voorkeur geven aan de JMR's. Heb ze wel eens meegenomen naar een muziekdag in Veenendaal en werden daar goed ontvangen, er waren er die ervoor gingen zitten.

« Laatst bewerkt op: 20 december 2018, 08:14:55 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #16 Gepost op: 20 december 2018, 12:11:39 »
Ik moet er eens een keertje rustig voor gaan zitten. De DM640i is geleverd met lange BR-pijpen, korte BR-pijpen en dichte doppen. Ze werden geleverd met de lange pijpen gemonteerd en ik heb er verder eigenlijk nooit mee geëxperimenteerd. Ik zou dan één en dezelfde luidspreker kunnen beoordelen met- en zonder basreflex.
Op Internet kan ik ook weinig terugvinden over deze luidspreker, blijkbaar is deze niet zoveel verkocht of niet zo populair geweest.
De BR-pijp zit aan de achterkant en de luidsprekers staan voor velours gordijnen. Ik heb één hinderlijke staande golf in de keuken, precies bij het lichtknopje, maar daar staat nooit iemand dus heeft ook niemand er last van..
De Cyburg Needles (TL) heb ik ook staan maar in een andere ruimte. Doen het daar erg goed, maar op die manier niet echt een goed vergelijk. Heb wel het idee dat ik TL wel lekker vind klinken maar dat zegt op deze manier erg weinig.
Hebben jullie overigens muziek-advies voor het vergelijken van dit 'laag' in de muziek?
Science is no democracy

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #17 Gepost op: 20 december 2018, 13:09:21 »
Voor een vergelijk gebruik ik de cd van Jennifer Warnes: the Hunter. Goed opgenomen en klinkt goed.
Eens buizen altijd buizen.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #18 Gepost op: 20 december 2018, 15:59:14 »

De kef chorale (kef 303) wharfedale xp2 waren zeer goede speakers en ook de meest verkochte engelse speaker Toppie!

De jensen speakers vielen onder magnavox,De baas bij magnavox was af 1975...…..PHILIPS het kan verkeren :sceptic:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #19 Gepost op: 20 december 2018, 16:51:42 »

De kef chorale (kef 303) wharfedale xp2 waren zeer goede speakers en ook de meest verkochte engelse speaker Toppie!

De jensen speakers vielen onder magnavox,De baas bij magnavox was af 1975...…..PHILIPS het kan verkeren :sceptic:

Jij hebt genoeg staan om te vergelijken Bram, wat heeft jouw voorkeur?
Science is no democracy

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #20 Gepost op: 20 december 2018, 17:15:48 »
In het verre verleden een een Scan Speak Event gehad. Een TL als ik me niet vergis. Dat ding liet alles trillen. Toentertijd geen idee waar ik mee bezig was, tenminste dit zeggende met de kennis/ervaring van nu.

Volgens mij heb ik altijd basreflex speakers gehad. Onbewust.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #21 Gepost op: 20 december 2018, 17:48:32 »

De kef chorale (kef 303) wharfedale xp2 waren zeer goede speakers en ook de meest verkochte engelse speaker Toppie!

De jensen speakers vielen onder magnavox,De baas bij magnavox was af 1975...…..PHILIPS het kan verkeren :sceptic:

Jij hebt genoeg staan om te vergelijken Bram, wat heeft jouw voorkeur?

Een grote Bookshelf en wel het liefst gesloten.Heb je plenty room is een BR ook mogelijk,dus mijn wharfedale B.R zuilen

staan totaal vrij in mijn kamer.In dezelfde kamer staan op de vensterbank de MFB AH 587,ervoor de philips AH 467.

Krijg ik hi enders of ander voetvolk op bezoek is hun eerste keus de MFB de no 2 de warfedale diamond 10.7 en als laatste de

AH 467.Zelfs ook al komen ze hier regelmatig zullen ze weer voor dezelfde speakers kiezen  :think:

Mijn keuze is exact andersom en weet je waarom? ik ken mijn ruimte en heb benul van wie wat waar en waarom!

Dus de AH 467 met de minste bas is mijn favoriet,dus grote kast weinig bas maar een midden om te smullen Toppie!

Maar globaal gezien zijn het allemaal toppers zelfs de Digitale Philips DSS 930 alleen houd de aktive box van grotere ruimtes.

En om de verwarring helemaal compleet te maken hoort de BOSE 901 serie 6 er ook bij ,en dat is een breedbander toch?

« Laatst bewerkt op: 20 december 2018, 17:51:53 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #22 Gepost op: 20 december 2018, 20:10:46 »
Die AH 467, zijn dat gesloten luidsprekers?


en zie dat er ook nog een grote broer is: Philips AH468 heb je die wel eens beluisterd?

https://www.hifiengine.com/manual_library/philips/ah468.shtml
« Laatst bewerkt op: 20 december 2018, 20:13:09 door mmuetst »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #23 Gepost op: 20 december 2018, 20:27:03 »
Ik moet er eens een keertje rustig voor gaan zitten. De DM640i is geleverd met lange BR-pijpen, korte BR-pijpen en dichte doppen. Ze werden geleverd met de lange pijpen gemonteerd en ik heb er verder eigenlijk nooit mee geëxperimenteerd. Ik zou dan één en dezelfde luidspreker kunnen beoordelen met- en zonder basreflex.
Op Internet kan ik ook weinig terugvinden over deze luidspreker, blijkbaar is deze niet zoveel verkocht of niet zo populair geweest.
De BR-pijp zit aan de achterkant en de luidsprekers staan voor velours gordijnen. Ik heb één hinderlijke staande golf in de keuken, precies bij het lichtknopje, maar daar staat nooit iemand dus heeft ook niemand er last van..
De Cyburg Needles (TL) heb ik ook staan maar in een andere ruimte. Doen het daar erg goed, maar op die manier niet echt een goed vergelijk. Heb wel het idee dat ik TL wel lekker vind klinken maar dat zegt op deze manier erg weinig.
Hebben jullie overigens muziek-advies voor het vergelijken van dit 'laag' in de muziek?
https://www.hifiengine.com/manual_library/bowers-and-wilkins/dm640.shtml
Hier kun je de handleiding van deze luidspreker downloaden, altijd leuk om te hebben (mocht je deze niet in je bezit hebben).

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #24 Gepost op: 20 december 2018, 20:37:58 »
DE AH 468 heb ik vluchtig kunnen beluisteren,vluchtig is bij mij korter dan een halve dag,dat houd ik moet een box thuis

hebben en dan een dag of 2 a 3, dan ga ik pas een voorzichtige conclussie trekken.

 philips leden die deze box vergelijken met de AH 467 hebben er veel kritiek op,hij kan 20 watt meer aan dus het rendement

is omlaag gefiltert door middel o.a van 3 fietslampjes,om de box te beschermen tegen brutale watt versterkers.

Ik schat het rendement van de 467 op ± 95db  dus geschikt voor max 40 watt versterkers en let wel! philipsen tot 1981.

Duss de 468 is niet de grote broer van de 467 afm is exact hetzelfde en het filter idem ???

« Laatst bewerkt op: 20 december 2018, 20:41:25 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #25 Gepost op: 20 december 2018, 20:47:49 »
Duidelijk Bram. Maar gaat het om een gesloten systeem?

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #26 Gepost op: 20 december 2018, 21:02:03 »
Wat ik een lekker stukje muziek vind om mijn bassen te testen:


Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #27 Gepost op: 20 december 2018, 21:13:11 »
Ik moet er eens een keertje rustig voor gaan zitten. De DM640i is geleverd met lange BR-pijpen, korte BR-pijpen en dichte doppen. Ze werden geleverd met de lange pijpen gemonteerd en ik heb er verder eigenlijk nooit mee geëxperimenteerd. Ik zou dan één en dezelfde luidspreker kunnen beoordelen met- en zonder basreflex.
Op Internet kan ik ook weinig terugvinden over deze luidspreker, blijkbaar is deze niet zoveel verkocht of niet zo populair geweest.
De BR-pijp zit aan de achterkant en de luidsprekers staan voor velours gordijnen. Ik heb één hinderlijke staande golf in de keuken, precies bij het lichtknopje, maar daar staat nooit iemand dus heeft ook niemand er last van..
De Cyburg Needles (TL) heb ik ook staan maar in een andere ruimte. Doen het daar erg goed, maar op die manier niet echt een goed vergelijk. Heb wel het idee dat ik TL wel lekker vind klinken maar dat zegt op deze manier erg weinig.
Hebben jullie overigens muziek-advies voor het vergelijken van dit 'laag' in de muziek?
https://www.hifiengine.com/manual_library/bowers-and-wilkins/dm640.shtml
Hier kun je de handleiding van deze luidspreker downloaden, altijd leuk om te hebben (mocht je deze niet in je bezit hebben).
Dat is niet de juiste, ik heb de 640i, die is zoiezo al 4 ohm ipv 8.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #28 Gepost op: 20 december 2018, 21:22:27 »
De 901 is een basreflex met inderdaad breedbanders.

Ik vermoed dat bij de onvolprezen Philipsen alleen het hoog-midden met de fietslampjes werd beschermd want wanneer je het op woofers gaat doen dan gaat het heel erg onaangenaam wapperen bij veel vermogen.

Ik heb zelf gesloten zelfbouwspeakers gehad, basreflex in de vorm van Visaton VIB, huidige BeoLabs zijn basreflex maar worden alleen ruim boven de poortfrequentie aangestuurd, de zelfbouwsub is gesloten maar de driver zou misschien wel een poortje kunnen gebruiken, mijn gitaarkasten zijn gesloten en mijn kleine PA/HiFi setje is weer basreflex met flinke dsp-correctie die nu op het gehoor is ingeregeld maar nog eens goed gemeten moet worden.    Hèhè....
An inability to grasp science is no argument against it....

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #29 Gepost op: 20 december 2018, 21:30:40 »
Duidelijk Bram. Maar gaat het om een gesloten systeem?

In de 70 tiger jaren hete dat drukkamerspeakers op zijn nl's de engelsen vertaalden dat in closed box.

Heden ten dage heet het dan ook gesloten box of systeem :koffie:
« Laatst bewerkt op: 20 december 2018, 23:19:11 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65