Auteur Topic: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle  (gelezen 55397 keer)

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #135 Gepost op: 12 januari 2019, 22:39:52 »
Een DSP wordt inderdaad best tussen voor- en eindversterker ingevoegd. Let wel: het is een reuze hulpmiddel, maar het is géén tovermiddel.
Geen enkele DSP kan toveren dat de weergave in een badkamer ineens hemels wordt. Kleine akoestiekproblemen kunnen verholpen worden met een DSP, maar grote niet. Die vereisen nog steeds akoestische panelen voor demping en/of diffusie.

Of je past de speaker aan de kamer aan dat is de allerbeste oplossing.

Maar voor de hardnekkigen onder u probeer het gewoon uit dan ben je uiteindelijk wel wat wijzer,de meeste die dit soort

lapmiddelen hebben gehad houden het oplaatst voor gezien,en natuurlijk zijn er een handvol die nog in geloven,maar kijk dan

ook is waar ze het voor inzetten en dat is vaak voor surroundachtige toestanden etc.

En laten we wel wezen als je meer als 4 speakers links of rechts in een kamer hebt staan word het welhaast niet mogelijk

om dat maar enigsins uitgebalanceerd te laten klinken of niet dan? heb je er ook nog een paar subs erachter hangen

is het helemaal een ramp.Mijn advies;keer terug naar hifi stereo want om 2 speakers goed te laten klinken is moeilijk genoeg.

 :koffie:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #136 Gepost op: 12 januari 2019, 23:02:09 »
Een DSP wordt inderdaad best tussen voor- en eindversterker ingevoegd. Let wel: het is een reuze hulpmiddel, maar het is géén tovermiddel.
Geen enkele DSP kan toveren dat de weergave in een badkamer ineens hemels wordt. Kleine akoestiekproblemen kunnen verholpen worden met een DSP, maar grote niet. Die vereisen nog steeds akoestische panelen voor demping en/of diffusie.
Kun je een paar merken en types noemen die dit soort DSP modules hebben gemaakt (die je e.v.t. ook kunt tegen komen op Marktplaats) het lijkt me wel leuk om mee te experimenteren. Wat ik me nog wel afvraag: wat zijn de nadelen van een DSP systeem? Haal je ook detail weg uit muziek? Ik vind mijn Maggies zeker prachtig klinken. De afgelopen dagen heel wat muziek over deze luidsprekers laten klinken. Zo'n DSP is dan weer een audio type die ik dan weer van mijn bucketlist kan strepen  ;)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.914
    • ARJANKU.IT service
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #137 Gepost op: 12 januari 2019, 23:07:30 »
Ik heb zelf een mini-DSP liggen waar ik nog mee moet beginnen maar dat is een leuke en betaalbare om mee te starten. In mijn discospeakers zitten Hypex modules met DSP en twee klasse D eindtrappen die je ook kunt bridgen zodat je genoeg sap hebt voor je elektrostaten.
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #138 Gepost op: 12 januari 2019, 23:25:46 »
Ik heb zelf een mini-DSP liggen waar ik nog mee moet beginnen maar dat is een leuke en betaalbare om mee te starten. In mijn discospeakers zitten Hypex modules met DSP en twee klasse D eindtrappen die je ook kunt bridgen zodat je genoeg sap hebt voor je elektrostaten.
Doe je naast repareren ook geluid op feestjes? Want ik lees elke keer "Discospeakers". Of heb je een verlichte disco vloer thuis?
Mijn Jensen luidsprekers toveren mijn mancave ook om tot disco. Ze zijn nog niet gebruikt voor een feestje, maar dat gaat zeker een keer gebeuren  ;D Mijn Maggies worden nu met succes aangestuurd door een Classic No 8.0B versterker en ik heb niet het idee dat ik tekort kom aan vermogen. Misschien ga ik nog es die NC400 eindbakjes kopen en in elkaar zetten. Voor het geld hoef je het niet te laten...
In de woonkamer draai ik met een NAD versterker die ook Hypex modules gebruikt. Prima versterker die je makkelijk met je telefoon of tablet bediend.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #139 Gepost op: 12 januari 2019, 23:26:44 »
Ik heb zelf een mini-DSP liggen waar ik nog mee moet beginnen maar dat is een leuke en betaalbare om mee te starten. In mijn discospeakers zitten Hypex modules met DSP en twee klasse D eindtrappen die je ook kunt bridgen zodat je genoeg sap hebt voor je elektrostaten.

Disco speakers nog wel, plaats anders even een foto'tje dan kunnen we teminste zien naar het uiterlijk van zo'n speaker Toppie!
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #140 Gepost op: 12 januari 2019, 23:32:29 »
Een DSP wordt inderdaad best tussen voor- en eindversterker ingevoegd. Let wel: het is een reuze hulpmiddel, maar het is géén tovermiddel.
Geen enkele DSP kan toveren dat de weergave in een badkamer ineens hemels wordt. Kleine akoestiekproblemen kunnen verholpen worden met een DSP, maar grote niet. Die vereisen nog steeds akoestische panelen voor demping en/of diffusie.

Of je past de speaker aan de kamer aan dat is de allerbeste oplossing.

Maar voor de hardnekkigen onder u probeer het gewoon uit dan ben je uiteindelijk wel wat wijzer,de meeste die dit soort

lapmiddelen hebben gehad houden het oplaatst voor gezien,en natuurlijk zijn er een handvol die nog in geloven,maar kijk dan

ook is waar ze het voor inzetten en dat is vaak voor surroundachtige toestanden etc.

En laten we wel wezen als je meer als 4 speakers links of rechts in een kamer hebt staan word het welhaast niet mogelijk

om dat maar enigsins uitgebalanceerd te laten klinken of niet dan? heb je er ook nog een paar subs erachter hangen

is het helemaal een ramp.Mijn advies;keer terug naar hifi stereo want om 2 speakers goed te laten klinken is moeilijk genoeg.

 :koffie:
Of zelfs onmogelijk als je niets aan de akoestiek wilt doen..


Groeten, Ando.
Science is no democracy

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #141 Gepost op: 12 januari 2019, 23:53:15 »
Na de chinesen zijn zij de nummer 2 in het opkopen van falliete bedrijven toen en nu.
Pas maar op Bram, de Chinezen hebben Giethoorn bijna overgenomen dan volgt de rest van Overijssel, te beginnen met Enschede.
Eens buizen altijd buizen.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #142 Gepost op: 13 januari 2019, 09:36:02 »
@ Mmeutst : je bent welkom om eens langs te komen voor een demo van mijn Dspeaker anti-mode 2.0.
Kan ook bij jou om te horen welke verschrikkingen de digitale oorlogsvoering laat horen in de Maggies.
Gaan we dan een middagje mee speulen.

Plug and play met juist genoeg mogelijkheden om zelf te tunen naar smaak.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #143 Gepost op: 13 januari 2019, 11:12:17 »
Een DSP wordt inderdaad best tussen voor- en eindversterker ingevoegd. Let wel: het is een reuze hulpmiddel, maar het is géén tovermiddel.
Geen enkele DSP kan toveren dat de weergave in een badkamer ineens hemels wordt. Kleine akoestiekproblemen kunnen verholpen worden met een DSP, maar grote niet. Die vereisen nog steeds akoestische panelen voor demping en/of diffusie.
Kun je een paar merken en types noemen die dit soort DSP modules hebben gemaakt (die je e.v.t. ook kunt tegen komen op Marktplaats) het lijkt me wel leuk om mee te experimenteren. Wat ik me nog wel afvraag: wat zijn de nadelen van een DSP systeem? Haal je ook detail weg uit muziek? Ik vind mijn Maggies zeker prachtig klinken. De afgelopen dagen heel wat muziek over deze luidsprekers laten klinken. Zo'n DSP is dan weer een audio type die ik dan weer van mijn bucketlist kan strepen  ;)
Of je die op Marktplaats tegenkomt weet ik niet zo meteen, waarschijnlijk is de tech daar nog te nieuw voor.
Een heel goed en betaalbaar systeem is MiniDSP, maar standaard doet dat alleen tweeweg. In jouw geval wil dat zeggen je Maggie's plus een subwoofer.
Andere betaalbare DSP's:
Behringer DCX-2496
Omnitronic Smard 24RCA
Reckhorn DSP-6
Zolang de digitale resolutie hoog genoeg is, haal je geen details weg uit de muziek. De meeste moderne DSP's werken intern met 24 bit 96 kHz en dat is meer dan genoeg.
Nadelen zijn er wat mij betreft alleen als de DSP je alleen "concertervaringen" biedt en je het geluid kunt doen klinken alsof in een concertzaal, een jazzclub, een kerk of een theater. Dat is wat mij betrefft het verminken van het geluid. Zoiets wil ik zelf niet. Afregelen om de luidsprekers correct te integreren in een akoestiek, ja. Andere ruimtes proberen na te bootsen nee.


Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #144 Gepost op: 13 januari 2019, 11:33:19 »
Het bedrijf stelt internationaal niets voor en nog niet zo lang geleden was het falliet dat zijn de feiten.

De feiten zijn dat jij bij herhaling onzin uitkraamt. 
Failliet en doorgestart lieverd, met daarnaast een nieuw merk dat in dezelfde lijn en kwaliteit speakers bouwt waar jij geen kennis van hebt genomen.



En wat staat daar ergens in die grote zandbak?  Dat bedoel ik.

Tover jij even een MFB tevoorschijn die momenteel hoge ogen gooit in Saoedi-Arabië?   ;D

Het ...................... voor ???

Zoals gewoonlijk geen inhoudelijke reactie. 
Zo voorspelbaar. 
Maak er in het vervolg een monoloog van door jezelf mailtjes te sturen, waarmee je jezelf kunt vermoeien. ;) 
Succes.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #145 Gepost op: 13 januari 2019, 14:00:53 »
Een DSP wordt inderdaad best tussen voor- en eindversterker ingevoegd. Let wel: het is een reuze hulpmiddel, maar het is géén tovermiddel.
Geen enkele DSP kan toveren dat de weergave in een badkamer ineens hemels wordt. Kleine akoestiekproblemen kunnen verholpen worden met een DSP, maar grote niet. Die vereisen nog steeds akoestische panelen voor demping en/of diffusie.
Of je past de speaker aan de kamer aan dat is de allerbeste oplossing.
Nog beter; Laat het huis erop ontwerpen.
Citaat
Maar voor de hardnekkigen onder u probeer het gewoon uit dan ben je uiteindelijk wel wat wijzer,de meeste die dit soort lapmiddelen hebben gehad houden het oplaatst voor gezien,en natuurlijk zijn er een handvol die nog in geloven,maar kijk dan ook is waar ze het voor inzetten en dat is vaak voor surroundachtige toestanden etc.
En laten we wel wezen als je meer als 4 speakers links of rechts in een kamer hebt staan word het welhaast niet mogelijk om dat maar enigsins uitgebalanceerd te laten klinken of niet dan? heb je er ook nog een paar subs erachter hangen is het helemaal een ramp.
Mijn advies ;keer terug naar hifi stereo want om 2 speakers goed te laten klinken is moeilijk genoeg.

 :koffie:

Bedankt voor het advies. Ik ga even een banaan lezen.

Groet, Mark

Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #146 Gepost op: 13 januari 2019, 14:04:35 »
Een DSP wordt inderdaad best tussen voor- en eindversterker ingevoegd. Let wel: het is een reuze hulpmiddel, maar het is géén tovermiddel.
Geen enkele DSP kan toveren dat de weergave in een badkamer ineens hemels wordt. Kleine akoestiekproblemen kunnen verholpen worden met een DSP, maar grote niet. Die vereisen nog steeds akoestische panelen voor demping en/of diffusie.
Kun je een paar merken en types noemen die dit soort DSP modules hebben gemaakt (die je e.v.t. ook kunt tegen komen op Marktplaats) het lijkt me wel leuk om mee te experimenteren. Wat ik me nog wel afvraag: wat zijn de nadelen van een DSP systeem? Haal je ook detail weg uit muziek? Ik vind mijn Maggies zeker prachtig klinken. De afgelopen dagen heel wat muziek over deze luidsprekers laten klinken. Zo'n DSP is dan weer een audio type die ik dan weer van mijn bucketlist kan strepen  ;)
Of je die op Marktplaats tegenkomt weet ik niet zo meteen, waarschijnlijk is de tech daar nog te nieuw voor.
Een heel goed en betaalbaar systeem is MiniDSP, maar standaard doet dat alleen tweeweg. In jouw geval wil dat zeggen je Maggie's plus een subwoofer.
Andere betaalbare DSP's:
Behringer DCX-2496
Omnitronic Smard 24RCA
Reckhorn DSP-6
Zolang de digitale resolutie hoog genoeg is, haal je geen details weg uit de muziek. De meeste moderne DSP's werken intern met 24 bit 96 kHz en dat is meer dan genoeg.
Nadelen zijn er wat mij betreft alleen als de DSP je alleen "concertervaringen" biedt en je het geluid kunt doen klinken alsof in een concertzaal, een jazzclub, een kerk of een theater. Dat is wat mij betrefft het verminken van het geluid. Zoiets wil ik zelf niet. Afregelen om de luidsprekers correct te integreren in een akoestiek, ja. Andere ruimtes proberen na te bootsen nee.
Bedankt voor de tips Bloom, Je bent voor zo'n systeem zo rond de €200,- kwijt:  kastje + meetmicrofoon (zie bij de MiniDSP geen pakket waar alles in zit, kastje en microfoon).

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #147 Gepost op: 13 januari 2019, 14:12:15 »
Mogelijk moet je er bij de professionele varianten nog een paar RCA naar XLR verloopjes bij kopen.

Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #148 Gepost op: 13 januari 2019, 14:52:16 »
250 euro is wel wat goedkoper dan de kant en klaar oplossingen en bied ook meer mogelijkheden.
Voor mijn situatie voldoet dat wat een Anti-Mode 2.0 te bieden heeft.
Het is mij vooral te doen om de overmaat aan laag weg te filteren.
In een 2.0 met sub opstelling.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #149 Gepost op: 14 januari 2019, 07:46:12 »
In de Paradigm pw Link zit een streamer en een dsp functie. Driehonderd euro en werkte perfect.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software