Auteur Topic: Warme sound??  (gelezen 63028 keer)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Warme sound??
« Reactie #180 Gepost op: 08 december 2018, 13:33:12 »
Verwacht ik ook niet. Zou het weleens willen testen maar geen idee hoe.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #181 Gepost op: 08 december 2018, 13:40:10 »
Verwacht ik ook niet. Zou het weleens willen testen maar geen idee hoe.


Groeten, Ando.
In een akoestisch dode kamer met een speaker. En dan middels meetapparatuur meten hoeveel reflectie en in welke frequentie’s er weer terugkomen.
Zoiets

Fourplay

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 824
Re: Warme sound??
« Reactie #182 Gepost op: 08 december 2018, 15:24:06 »
Wellicht ten overvloede maar heb je weleens geprobeerd wat het effect is / doet op de luister beleving wanneer je de zitbank naar voren schuift zodat de hotspot vrijer komt ten opzichte van de muur achter je? Idem vraag over het effect op de beleving wanneer je de Focals ietwat kantelt of verhoogt met een tegel? 

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Warme sound??
« Reactie #183 Gepost op: 08 december 2018, 16:08:14 »
Verwacht ik ook niet. Zou het weleens willen testen maar geen idee hoe.


Groeten, Ando.
In een akoestisch dode kamer met een speaker. En dan middels meetapparatuur meten hoeveel reflectie en in welke frequentie’s er weer terugkomen.
Zoiets
Tja, maar die mogelijkheden heb ik niet..en het zal ook niet zoveel opleveren dat het de moeite waard is.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #184 Gepost op: 08 december 2018, 17:26:37 »
Wellicht ten overvloede maar heb je weleens geprobeerd wat het effect is / doet op de luister beleving wanneer je de zitbank naar voren schuift zodat de hotspot vrijer komt ten opzichte van de muur achter je? Idem vraag over het effect op de beleving wanneer je de Focals ietwat kantelt of verhoogt met een tegel?
Nee niet met de bank.... aangezien deze echt op die plek blijft staan.
Met verhogen/kantelen speakers ook niks gedaan aangezien deze al direct op de luisterplek gericht staan. (Zit ook gebogen baffle in)

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #185 Gepost op: 08 december 2018, 17:27:13 »
Verwacht ik ook niet. Zou het weleens willen testen maar geen idee hoe.


Groeten, Ando.
In een akoestisch dode kamer met een speaker. En dan middels meetapparatuur meten hoeveel reflectie en in welke frequentie’s er weer terugkomen.
Zoiets
Tja, maar die mogelijkheden heb ik niet..en het zal ook niet zoveel opleveren dat het de moeite waard is.


Groeten, Ando.
Nope. Hier ook niet. Maar zo ongeveer zul je de effecten moeten meten denk ik

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #186 Gepost op: 08 december 2018, 17:41:55 »
Heb inmiddels al wel een idee hoe de boel gaat worden.  Het wordt een paneel als het onderstaande, maar in dezelfde kleur wit als de muur is.
Het paneel krijgt een grootte van een 160 x 110 cm.
De blokjes zullen in verhouding kleiner zijn dan op de foto hier onder.


Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Warme sound??
« Reactie #187 Gepost op: 08 december 2018, 20:02:59 »
Dit paneel zorgt voor diffractie en dempt niets. Dat wil niet heten dat het geen positief effect kan hebben.
Koop gewoon eens losse platen glaswol en zet ze eens achter je neer. Variëren met de luchtspleet kan ook erg functioneel blijken (voornamelijk bij de laagweergave).

Groetjes, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #188 Gepost op: 08 december 2018, 20:21:19 »
Dit paneel zorgt voor diffractie en dempt niets. Dat wil niet heten dat het geen positief effect kan hebben.
Koop gewoon eens losse platen glaswol en zet ze eens achter je neer. Variëren met de luchtspleet kan ook erg functioneel blijken (voornamelijk bij de laagweergave).

Groetjes, Mark
Da’s juist de bedoeling. Fatsoenlijke demping-prints zijn achterlijk duur,.. en ook minder mooi dan wat ik ga bouwen. Vind ik dan.
Glaswol is weer niet echt voor akoestieke zaken en zoiets ga ik ook niet aan de muur plakken   Er komen twee zaken bij elkaar hè.. akoestiek functie en even zo belangrijk, het esthetisch oogpunt. Het móet ook mooi zijn èn in je huiskamer passen. 

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Warme sound??
« Reactie #189 Gepost op: 09 december 2018, 14:28:38 »
Dit paneel zorgt voor diffractie en dempt niets. Dat wil niet heten dat het geen positief effect kan hebben.
Koop gewoon eens losse platen glaswol en zet ze eens achter je neer. Variëren met de luchtspleet kan ook erg functioneel blijken (voornamelijk bij de laagweergave).

Groetjes, Mark
Da’s juist de bedoeling. Fatsoenlijke demping-prints zijn achterlijk duur,.. en ook minder mooi dan wat ik ga bouwen. Vind ik dan.
Glaswol is weer niet echt voor akoestieke zaken en zoiets ga ik ook niet aan de muur plakken   Er komen twee zaken bij elkaar hè.. akoestiek functie en even zo belangrijk, het esthetisch oogpunt. Het móet ook mooi zijn èn in je huiskamer passen.

Heb je de dempingskarakteristieken van glaswol weleens serieus bekeken? Gezien je uitspraak, vermoed ik van niet. Glaswol kun je natuurlijk in een frame plaatsen en het laatste vervolgens weer bekleden met een akoestisch, doorzichtige stof.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Warme sound??
« Reactie #190 Gepost op: 09 december 2018, 14:55:36 »
Hoer moet je inderdaad onderscheid maken tussen absorbtie van geluid en diversificatie van weerkaatsing. Het effect is ook totaal verschillend.
An inability to grasp science is no argument against it....

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Warme sound??
« Reactie #191 Gepost op: 09 december 2018, 16:01:17 »
Dit paneel zorgt voor diffractie en dempt niets. Dat wil niet heten dat het geen positief effect kan hebben.
Koop gewoon eens losse platen glaswol en zet ze eens achter je neer. Variëren met de luchtspleet kan ook erg functioneel blijken (voornamelijk bij de laagweergave).

Groetjes, Mark
Da’s juist de bedoeling. Fatsoenlijke demping-prints zijn achterlijk duur,.. en ook minder mooi dan wat ik ga bouwen. Vind ik dan.
Glaswol is weer niet echt voor akoestieke zaken en zoiets ga ik ook niet aan de muur plakken   Er komen twee zaken bij elkaar hè.. akoestiek functie en even zo belangrijk, het esthetisch oogpunt. Het móet ook mooi zijn èn in je huiskamer passen.

Heb je de dempingskarakteristieken van glaswol weleens serieus bekeken? Gezien je uitspraak, vermoed ik van niet. Glaswol kun je natuurlijk in een frame plaatsen en het laatste vervolgens weer bekleden met een akoestisch, doorzichtige stof.

Groet, Mark
Nee, dat niet gemeten. Jij wel?   Lijkt me dat het (lager) middengebied niet echt goed gedempt word door isolatiemateriaal.
Wel lees ik dit soort verhalen op het www, dat juist glaswol’achtige materialen niet lekker werken in het lagere middengebied en ook niet perse gelijkmatig dempen.

Feit blijft dan nog steeds dat je een groot speciaal doek moet gaan laten printen. Want, wat moet erop? Kosten!
(Moet je ook maar net mooi vinden.. een grote print in je woonkamer)


Zomaar wat ik tegenkom op sites die uitleg geven over de akoestiek, en de hulpmiddelen daarvan.




Daarbij ben ik nogal creatief aangelegd en maak graag leuke meubelen/eye-catchers en andere zaken in m’n huis
Ook vandaar dat ik dan voor een leuke diffusor ga.

« Laatst bewerkt op: 09 december 2018, 16:12:59 door Focal »

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #192 Gepost op: 09 december 2018, 16:07:47 »
Hoer moet je inderdaad onderscheid maken tussen absorbtie van geluid en diversificatie van weerkaatsing. Het effect is ook totaal verschillend.
Ligt dan beetje aan de ruimte en wat erin staat. Absorptie kan prima, maar niet teveel. En meest primair waarvoor het gebruikt word is na-galm.  Enja.. hoeveel heb je dat in een gemiddelde woonkamer?  

Op de luisterplek staat bv  een grote loungebank en een groot kleed ervoor.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Warme sound??
« Reactie #193 Gepost op: 09 december 2018, 16:50:44 »
Ik ken zat galmbakken in de vorm van een moderne woonkamer. Voor veel mensen zal een asymmetrische opsteĺling soms reflectieproblemen geven en een wand achter de luisterplek kan soms ook wat aanpak gebruiken.
An inability to grasp science is no argument against it....

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #194 Gepost op: 09 december 2018, 17:07:14 »
Ik ken zat galmbakken in de vorm van een moderne woonkamer. Voor veel mensen zal een asymmetrische opsteĺling soms reflectieproblemen geven en een wand achter de luisterplek kan soms ook wat aanpak gebruiken.
Het kan ook idd, en hier gaat het met name om de wand achter de luisterplek.
Daarom deze ‘s aanpakken.