Auteur Topic: Warme sound??  (gelezen 63525 keer)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Warme sound??
« Reactie #45 Gepost op: 19 november 2018, 19:28:14 »
Ik lees hier al een paar keer dat B&W warm klinkt. Ik heb B&W CDM7NT luidsprekers en die klinken echt niet warm.

Zelfde ervaring hier met de DM640i
Science is no democracy

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: Warme sound??
« Reactie #46 Gepost op: 19 november 2018, 19:28:56 »
Denk dat de meeste dwalende liefhebbers stabiel in hun hoofd moeten zijn en zich niet gek moeten laten maken door de commerciële eigenheimers die er door blabla stories er een voordeel uit willen halen.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.921
    • ARJANKU.IT service
Re: Warme sound??
« Reactie #47 Gepost op: 19 november 2018, 19:41:38 »
Een stabiele versterker is een versterker waarvan de wisselspanning aan de uitgang een vaste verhouding heeft met de ingangsspanning ( afhankelijk van de stand van de volumeregeling), ongeacht de belasting op die uitgang. Dat vereist inderdaad een stevige voeding wanneer je een beetje op behoorlijk volumeniveau wilt spelen met wispelturige speakers.
An inability to grasp science is no argument against it....

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Warme sound??
« Reactie #48 Gepost op: 19 november 2018, 20:03:55 »
Bram, als ik jouw verhaal lees denk ik dat jij de waarheid in pacht heb op gebied van audio en hoe het klinken moet. Dat zal bij jouw in huis het geval zijn maar dan houdt het ook op, als jij de voordeur uitstapt is het over.
Eens buizen altijd buizen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Warme sound??
« Reactie #49 Gepost op: 19 november 2018, 20:27:36 »

De 800 is dan blijkbaar echt een erg directe en neutrale speaker.  Vandaar dat deze ook veelal werd gebruikt in studio’s

Ik denk dat het gebruik in studio's niet echt een referentie is, ook al wordt die heel vaak gebruikt. Ik las laatst een stukje van een geluidstechnicus die het wel heel karakteristiek omschreef: 'Monitors zijn niets anders dan een stuk gereedschap waar je aan moet wennen.' Ofwel: er zit nogal wat verschil in monitors, als je daar aan gewend bent kun je je werk er mee doen. En als er dan zoveel verschil in zit dan denk ik niet dat je ze echt als referentie kunt gebruiken....

Zelf heb ik aardig wat monitors gehoord, en sommige vond ik echt bagger. Merk en types liggen me zo niet meer bij, is ook al weer wat jaartjes geleden. Wat ik me nog wel kan herinneren is dat in een aantal gevallen met de hand aan de woofer GEVOELD werd wat de uitslag was om de hoeveelheid laag te bepalen, die was dus niet goed genoeg hoorbaar om als referentie te dienen. Ze wisten dus dat bij een bepaalde voelbare uitslag het laag goed was, ze waren gewend aan het 'gereedschap' en wisten hoe ze er mee moesten werken om een goed resultaat te krijgen.

Maar om dat gereedschap nu 'referentie' te noemen.... nee, die wil je echt niet in huis hebben.
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Warme sound??
« Reactie #50 Gepost op: 19 november 2018, 20:39:46 »
Een stabiele versterker is een versterker waarvan de wisselspanning aan de uitgang een vaste verhouding heeft met de ingangsspanning ( afhankelijk van de stand van de volumeregeling), ongeacht de belasting op die uitgang. Dat vereist inderdaad een stevige voeding wanneer je een beetje op behoorlijk volumeniveau wilt spelen met wispelturige speakers.
Dan pak je daar toch een DC/DC voeding voor? Die zijn rotsvast.

Geinig, ik mag daar misschien binnenkort echt over gaan nadenken. Nog heel prematuur enzo maar wel heel leuk. Ik zoek dan een stabiele versterker die zeg max 12A levert aan 4,5 ohm tussen de 40 en de 70 volt.

Zou dan een heul warme sound geven: is voor de aansturing van een 500W oven die 1400 °C moet gaan worden.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 19 november 2018, 20:41:17 door dekkersj »

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #51 Gepost op: 19 november 2018, 22:14:06 »

De 800 is dan blijkbaar echt een erg directe en neutrale speaker.  Vandaar dat deze ook veelal werd gebruikt in studio’s

Ik denk dat het gebruik in studio's niet echt een referentie is, ook al wordt die heel vaak gebruikt. Ik las laatst een stukje van een geluidstechnicus die het wel heel karakteristiek omschreef: 'Monitors zijn niets anders dan een stuk gereedschap waar je aan moet wennen.' Ofwel: er zit nogal wat verschil in monitors, als je daar aan gewend bent kun je je werk er mee doen. En als er dan zoveel verschil in zit dan denk ik niet dat je ze echt als referentie kunt gebruiken....

Zelf heb ik aardig wat monitors gehoord, en sommige vond ik echt bagger. Merk en types liggen me zo niet meer bij, is ook al weer wat jaartjes geleden. Wat ik me nog wel kan herinneren is dat in een aantal gevallen met de hand aan de woofer GEVOELD werd wat de uitslag was om de hoeveelheid laag te bepalen, die was dus niet goed genoeg hoorbaar om als referentie te dienen. Ze wisten dus dat bij een bepaalde voelbare uitslag het laag goed was, ze waren gewend aan het 'gereedschap' en wisten hoe ze er mee moesten werken om een goed resultaat te krijgen.

Maar om dat gereedschap nu 'referentie' te noemen.... nee, die wil je echt niet in huis hebben.
Geen idee wat je allemaal beluisterd hebt? Je kunt op zomaar slechte monitoren hebben.. geen idee.
Maar het lijkt me dat juist studio monitor een vrij vlakke frequentieresponse moet hebben. 
Je moet gewoon wel ergens een referentie in bouwen voor een goede opname.
En juist dat soort luidsprekers zijn een meet instrument.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Warme sound??
« Reactie #52 Gepost op: 19 november 2018, 22:25:25 »

De 800 is dan blijkbaar echt een erg directe en neutrale speaker.  Vandaar dat deze ook veelal werd gebruikt in studio’s

Ik denk dat het gebruik in studio's niet echt een referentie is, ook al wordt die heel vaak gebruikt. Ik las laatst een stukje van een geluidstechnicus die het wel heel karakteristiek omschreef: 'Monitors zijn niets anders dan een stuk gereedschap waar je aan moet wennen.' Ofwel: er zit nogal wat verschil in monitors, als je daar aan gewend bent kun je je werk er mee doen. En als er dan zoveel verschil in zit dan denk ik niet dat je ze echt als referentie kunt gebruiken....

Zelf heb ik aardig wat monitors gehoord, en sommige vond ik echt bagger. Merk en types liggen me zo niet meer bij, is ook al weer wat jaartjes geleden. Wat ik me nog wel kan herinneren is dat in een aantal gevallen met de hand aan de woofer GEVOELD werd wat de uitslag was om de hoeveelheid laag te bepalen, die was dus niet goed genoeg hoorbaar om als referentie te dienen. Ze wisten dus dat bij een bepaalde voelbare uitslag het laag goed was, ze waren gewend aan het 'gereedschap' en wisten hoe ze er mee moesten werken om een goed resultaat te krijgen.

Maar om dat gereedschap nu 'referentie' te noemen.... nee, die wil je echt niet in huis hebben.
Geen idee wat je allemaal beluisterd hebt? Je kunt op zomaar slechte monitoren hebben.. geen idee.
Maar het lijkt me dat juist studio monitor een vrij vlakke frequentieresponse moet hebben. 
Je moet gewoon wel ergens een referentie in bouwen voor een goede opname.
En juist dat soort luidsprekers zijn een meet instrument.
Je moet weten wat je monitors doen, daar gaat het om.

Veel mensen denken dat wat ze in een studio gebruiken automatisch ook prima is voor thuisgebruik, maar dat is gewoon geen vergelijk. Waarmee ik dus niet wil zeggen dat studio monitors thuis niet goed kunnen klinken of andersom, maar het is geen vaststaand gegeven waar je vanuit kunt gaan. Heel veel mensen zonder studio ervaring 'denken' dat, 'roepen' dat en zetten anderen (en zichzelf) op een verkeerd spoor.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Warme sound??
« Reactie #53 Gepost op: 20 november 2018, 06:54:01 »
Een stabiele versterker is een versterker waarvan de wisselspanning aan de uitgang een vaste verhouding heeft met de ingangsspanning ( afhankelijk van de stand van de volumeregeling), ongeacht de belasting op die uitgang. Dat vereist inderdaad een stevige voeding wanneer je een beetje op behoorlijk volumeniveau wilt spelen met wispelturige speakers.

Wispelturige speakers ken ik niet,je bedoelt exoten zoals electrostaten etc of mischien een kappa? zelfs die stuur je met

een simpele versterker aan uit de midklas. geen probleem,heb het wel over een huiskamer dan. :)
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Warme sound??
« Reactie #54 Gepost op: 20 november 2018, 08:56:53 »
Nee exotische speakers...die kennen we dan weer wel.  ;D

Ik denk dat het gaat over speakers die aardig kunnen dippen in impedantie.

En wat bedoel je met een simpele versterker uit de midklas om het vervolgens te hebben over de woonkamer ?

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.921
    • ARJANKU.IT service
Re: Warme sound??
« Reactie #55 Gepost op: 20 november 2018, 09:04:20 »
Ach, met Bram's zestigerjaren tracks zal het ook wel meevallen maar een klassiekliefhebber die de Vuurvogel een beetje met de volle dynamiek wil reproduceren hebben echt wel meer nodig dan middenklassevermogen als ze geen Klipsch hoorns hebben staan.
An inability to grasp science is no argument against it....

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Warme sound??
« Reactie #56 Gepost op: 20 november 2018, 13:25:27 »
Ach, met Bram's zestigerjaren tracks zal het ook wel meevallen maar een klassiekliefhebber die de Vuurvogel een beetje met de volle dynamiek wil reproduceren hebben echt wel meer nodig dan middenklassevermogen als ze geen Klipsch hoorns hebben staan.

Midklasse versterkers 80 watt 5a 600 euro hebben geen moeite met de vuurvogel.Tis wel zo geef je de versterker vol gas

geeft dan zul je eerder de speaker opblazen dan de versterker dacht ik zomaar ???

De laatste 30 jr worden er geen speakers geproduceert waar versterkers moeite mee hebben :)

Zelfs met exoten hebben deze versterkers geen probleem, teminste als je er netjes mee omgaat,ik bedoel dan niet dat je je

laserus zuipt en de volumeknop tot het uiterste draait :think:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Warme sound??
« Reactie #57 Gepost op: 20 november 2018, 14:02:36 »
Ik lees hier al een paar keer dat B&W warm klinkt. Ik heb B&W CDM7NT luidsprekers en die klinken echt niet warm.

Zelfde ervaring hier met de DM640i

tja is subjectief. Wat de één warm vindt, vindt de ander koel :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Warme sound??
« Reactie #58 Gepost op: 20 november 2018, 14:07:54 »
Ik lees hier al een paar keer dat B&W warm klinkt. Ik heb B&W CDM7NT luidsprekers en die klinken echt niet warm.

Zelfde ervaring hier met de DM640i

tja is subjectief. Wat de één warm vindt, vindt de ander koel :)

Tja, daar heb je wel een punt. Destijds heb ik de DM640i juist gehouden vanwege het lekkere midden. Heb er de lange BR pijpen in zitten en er staan zelfs buisjes voor.... toch total geen last van de warmte.

De DM110i die ik ook nog heb hangen hebben niet dat lekkere midden, dat lijkt dan wel weer wat warmer. Blijft lastig te duiden.
Science is no democracy

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Warme sound??
« Reactie #59 Gepost op: 20 november 2018, 14:23:16 »
Hier ook buizen en B&W en geen hittegolf, gewoon een kwestie van smaak. Blijkbaar wordt die smaak door velen gedeeld.
Eens buizen altijd buizen.