Auteur Topic: Warme sound??  (gelezen 63022 keer)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Warme sound??
« Reactie #30 Gepost op: 19 november 2018, 09:03:17 »
Het verbaasde mij ook enigszins maar hij heeft gelijk, boundary gain is een echte kleurdoos voor het laag.
An inability to grasp science is no argument against it....

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Warme sound??
« Reactie #31 Gepost op: 19 november 2018, 09:07:31 »
Kan je ook net even iets extra geven als je daar naar op zoek bent. Dus wat dat betreft klopt het wat Bram schrijf: Kamer doet veel met je geluid en dus plaatsing ook.

Gr. Hans

Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Warme sound??
« Reactie #32 Gepost op: 19 november 2018, 10:31:59 »
Maar dat de meeste speakers neutraal zijn waag ik te betwijfelen.
Voor boundery gain is er gelukkig dsp.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #33 Gepost op: 19 november 2018, 11:06:47 »
De meute heeft niet zoveel met ‘klank-echtheid’ blijkbaar.
De meute weet ook niet welke klank echt is. Ik ook niet daarom zoek ik uit wat ik mooi vind klinken. Dit jaar naar Daniel Lohues geweest in de stadsschouwburg te Groningen. Hij speelde op een akoestische gitaar, een Gibson, ik vond het fantastisch klinken. Thuis gekomen direct de gekochte LP op de draaitafel om te horen of dat ongeveer overeen kwam met wat ik in het concert gehoord had. Ik hoorde inderdaad een akoestische gitaar maar of het overeen kwam?, ja moeilijk, ik kon het niet zeggen. Wat ik wel weet is dat de LP goed klinkt en ik heb niet het idee dat mijn luidsprekers er een bassausje overheen gooit.
Klank en hoe het klinken moet is sowieso moeilijk, de één zweert bij een akoestische gitaar van Gibson de ander wil een Martin en nog een ander bouwt de gitaar zelf.
Kijk, dat is juist een leuk punt!  Als je zelf die Gibson ter hand had gepakt kun je horen/voelen hoe deze echt klinkt. Bij concert natuurlijk niet zo. Want, andere akoestiek, muziekmeneer aan de knoppen. En we weten dat bij bijna alle concerten het laag móet knallen! Je moet het voelen... anders is’t geen concert blijkbaar. Maar goed.. dat terzijde.
Ik ken bv ook de Gibson Les Pauls goed.. wat dikkere snaren erop, liefst een dikke Marshall erachter en je hebt een lekker vet en warm geluid.   Maar leent deze combi zich voor elke muziek?? Nee.. niet direct.
Sound van een Joe  Bonamassa (speelt veel op Gibson) is vrij anders dan van bv een Eric Clapton, die weer veel op Fender speelt.

Heb zo'n vaag vermoeden dat focal een beetje aan het twijfelen is over zijn op pappier perfecte weergevers,daar jeukt hem wat

vandaar deze discussie over warme sound.



Gezien jouw opstelling van de speakers die ik niet ideaal vind,heb jij al een probleem met de speaker in de hoek.

Het russeltaat hiervan is dat de hoekspeaker warmer dikker onderin is,zet jouw versterker maar op mono de balance apart

op links en dan rechts en je zult bemerken dat de hoekspeaker meer loudnesachtiger klinkt...…..ja toch?

De meeste speakers zijn neutraal alleen jouw kamer is nooit  neutraal! en daar zit het probleem en nergens anders.
Nee, je hebt hebt op meerdere vlakken niet goed begrepen.

Wat op papier staat zegt niks over de uiteindelijke klank, dus daar baseer ik mij zeker niet op.   Het is een feit dat je overal leest èn merkt dat een warme klank gewild is. Why??
Iedereen hier weet denk ik toch wel dat B&W’s warm klinken??  Bijvoorbeeld die luistertest die ik deed.. de B&W en de Monitor Audio stonden in één ruimte. Echt giga verschil in het laag. De Kef stond in andere ruimte, aangesloten op Yamaha. Yamaha, die vaak juist wat ‘fris’ klinkt. Deze had ruwweg dezelfde klank als de B&W’s.
Ook de ervaren verkoper (ik ken hem al erg lang) zei ook dat dat een sound is die erg gewild is.
Dus kom niet met onzin aan dat het àltijd de kamer is, want dat is je reinste onzin!
Luister maar eens naar de nieuwe Kanta van Focal. Helemaal (kapot) getuned op de warme meute.  Die klankbalans had Focal helemaal niet. Zelfs nog gesproken met medewerker Focal op de audiobeurs en vertelde dat hun tuning nu ook meer de warme kant op gaat. 

Mijn speakers staan helaas wat in een hoek en snap maar al te goed waarom dat niet heel handig is. Daarom zoveel mogelijk uit de hoek.  In m’n vorige woning stonden ze aan een lange muur, en elke speaker zeker 2M uit een hoek. Daar gewoon een vrij neutrale klank.
Mijn vraag hier gaat dus zékers niet gepaard met mijn ervaring met m’n eigen speakers.





Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #34 Gepost op: 19 november 2018, 11:08:45 »
Maar dat de meeste speakers neutraal zijn waag ik te betwijfelen.
Dat is ook complete onzin. Slaat nergens op.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Warme sound??
« Reactie #35 Gepost op: 19 november 2018, 12:17:25 »
Want.. fabrikanten van zowel audioapparatuur als luidsprekers creëren die sound juist. 

Hiermee bedoel je dat versterkers tegenwoordig ook een 'warme sound' hebben? Dit in tegenstelling tot de 'dunne sound' wat Bram beweert?
Science is no democracy

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Warme sound??
« Reactie #36 Gepost op: 19 november 2018, 12:29:38 »
De focal canta is een neutrale speaker, dat zeg ik niet alleen maar ook alle NL testers,De zuil heeft wel een vrije ruimte nodig met weinig demping.

Heb hier in enschede deze beluisterd  samen met een dynaudio zuil.Klinken doen ze beide perfect en neutraal dus wat jij met warme sound bedoeld

is mij vreemd.

Ik ken ook de bewering dat buizen een warme sound heeft,vind ik ook in zijn algemeenheid niet kloppen ik zeg altijd aangenamer veelal.

De verkoper die jouw dat verhaal verkoopt van de meeste mensen houden van een warme sound heeft geen benul van wie wat waar. :neenee:

Als dat er eentje uit enschede is vertel!

Ik vermoed ook dat die focals van jouw blind gekocht zijn mocht dat niet zo zijn had je een vergelijk? Want een topic openen met de stelling;warme sound?

doet vermoeden dat de klank van jouw set niet helemaal voldoet en dat je via een omweg hiero dat bevestigd wilt zien zodat jouw luistersessies thuis

weer bevredigend verlopen.Teminste de komende tijd.

Natuurlijk kan ik het mis hebben dat wel,Alleen als die set van jouw super klinkt waarom de stelling warme sound???? ;)

Ik zie net dat je verhuist bent met de set en ze stonden toen ook aan een lange muur,doe ze is voor het raam zodat ze zowiezo anders klinken. :)












« Laatst bewerkt op: 19 november 2018, 12:39:42 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Warme sound??
« Reactie #37 Gepost op: 19 november 2018, 13:02:44 »
De focal canta is een neutrale speaker, dat zeg ik niet alleen maar ook alle NL testers,De zuil heeft wel een vrije ruimte nodig met weinig demping.

Heb hier in enschede deze beluisterd  samen met een dynaudio zuil.Klinken doen ze beide perfect en neutraal dus wat jij met warme sound bedoeld

is mij vreemd.


Ten eerste als je hem moeten vergelijken met een andere Focal speaker. De Kanta (niet Canta) klinkt duidelijk veel warmer dan de Sopra.

Ten tweede zegt Focal zelf dat die warme Tuning bewust is.



Ik ken ook de bewering dat buizen een warme sound heeft,vind ik ook in zijn algemeenheid niet kloppen ik zeg altijd aangenamer veelal.

De verkoper die jouw dat verhaal verkoopt van de meeste mensen houden van een warme sound heeft geen benul van wie wat waar. :neenee:
Het buizen verhaal heeft namelijk te maken met vervorming en weinig controle onder in.

De beste man die in Enschede verkoopt al een jaar of 30 gewoon echt goede audio apparatuur. 



Als dat er eentje uit enschede is vertel!
Sprekers die ik in de opening vermeld zijn beluisterd bij Hemmers. 
Voordat je daar bijdehante opmerking over gaat maken raad dat je aan zeer goed na te denken of je niet weer iets doms gaat zeggen.




Ik vermoed ook dat die focals van jouw blind gekocht zijn mocht dat niet zo zijn had je een vergelijk? Want een topic openen met de stelling;warme sound?

doet vermoeden dat de klank van jouw set niet helemaal voldoet en dat je via een omweg hiero dat bevestigd wilt zien zodat jouw luistersessies thuis

weer bevredigend verlopen.Teminste de komende tijd.
Nee, wederom zit jij weer eens naast. Misschien moet je wat minder impulsief reageren?

De klank van menses voldoet bijzonder goed kan ik je zeggen!  Juist door het wat spelen met de opstelling kom je soms dat een sound die ik volgens de meute aantrekkelijk moeten zijn .... ik snap dat niet, vandaar mijn vraag.
En niemand is nog met een goed antwoord gekomen. Er is tot zover nog niemand geweest die exacte beschrijving waarom hij een warme sound juist zo mooi vind.



Natuurlijk kan ik het mis hebben dat wel,Alleen als die set van jouw super klinkt waarom de stelling warme sound???? ;)

Ik zie net dat je verhuist bent met de set en ze stonden toen ook aan een lange muur,doe ze is voor het raam zodat ze zowiezo anders klinken. :)
Ik heb gezien de indeling van onze nieuwe woning maar één goede plek waar ik mijn speakers neer kan zetten.

Nogmaals, stelling van ‘waarom een warme sound? .. is omdat je dat overal van mensen hoort en leest. Maar ook dat fabrikanten een apparatuur zo afstellen. Feit!
Het akoestieke verhaal is natuurlijk weer een heel ander punt.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2018, 13:06:10 door Focal »

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Warme sound??
« Reactie #38 Gepost op: 19 november 2018, 13:55:03 »

Dus focal beweerd dat die kleuring bewust is en ze gaan dus in de toekomst over op deze warme sound,dus ze zijn van hun geloof afgevallen dat

een box neutraal moet zijn,denk je dat echt?

Tuurlijk ken ik hermes en zijn vrouwtje al langer als 30jr in het begin verkochten ze van alles en nog wat leven die nog?

En dat die zaak een dealerschap van focal hebben onvoorstelbaar,dat is veelzeggend over stand van zaken in het zogenoemde hi end gebeuren.

Plaats anders dat stuk van focal over de warme sound,vind ik echt interessant :love:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #39 Gepost op: 19 november 2018, 14:17:30 »

Dus focal beweerd dat die kleuring bewust is en ze gaan dus in de toekomst over op deze warme sound,dus ze zijn van hun geloof afgevallen dat
Dat is wat een Focal meneer vertelde op de audiobeurs vorig jaar. 



Tuurlijk ken ik hermes en zijn vrouwtje al langer als 30jr in het begin verkochten ze van alles en nog wat leven die nog?

En dat die zaak een dealerschap van focal hebben onvoorstelbaar,dat is veelzeggend over stand van zaken in het zogenoemde hi end gebeuren.
Hemmers verkoopt naar mijn weten geen Focal. Heb ik ook niet gezegd.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Warme sound??
« Reactie #40 Gepost op: 19 november 2018, 18:10:43 »
Ik lees hier al een paar keer dat B&W warm klinkt. Ik heb B&W CDM7NT luidsprekers en die klinken echt niet warm.
Eens buizen altijd buizen.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Warme sound??
« Reactie #41 Gepost op: 19 november 2018, 18:19:14 »
Conclusie: Audio beleving is een combinatie van  persoonlijke voorkeur en de inmiddels bekende ingrediënten.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Warme sound??
« Reactie #42 Gepost op: 19 november 2018, 18:21:30 »
Ik lees hier al een paar keer dat B&W warm klinkt. Ik heb B&W CDM7NT luidsprekers en die klinken echt niet warm.
Ik heb dat her der vaker vernomen door te luisteren, maar ook mensen met B&W speakers wel ‘s gevraagd van ‘waarom nou B&W?   Kreeg vrijwel altijd als antwoord ‘het mooie warme geluid.

Heb hier nog wel een mooie review van de voormalige toppers v/h merk.

https://s3.amazonaws.com/hifi.nl/Music-Emotion/ME10-11-BenW.pdf



Hier een stuk tekst wanneer er werd geluisterd naar de magistrale 800.






Maar goed, het kan natuurlijk zo zijn dat sommigen hierin niet herkennen:)
De 800 is dan blijkbaar echt een erg directe en neutrale speaker.  Vandaar dat deze ook veelal werd gebruikt in studio’s
« Laatst bewerkt op: 19 november 2018, 18:25:19 door Focal »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Warme sound??
« Reactie #43 Gepost op: 19 november 2018, 19:09:25 »
Music Emotion?, ik zal wel een uitzondering zijn maar dat blad neem ik niet serieus.
Als je mij vraagt waarom B&W?, het heldere detailrijke hoog, mooi midden en een strak laag. En vooral geen gedreun.
Zoals Paul zegt: "Conclusie: Audio beleving is een combinatie van persoonlijke voorkeur en de inmiddels bekende ingrediënten." Daar ben ik het volledig mee eens.


« Laatst bewerkt op: 19 november 2018, 19:17:43 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Warme sound??
« Reactie #44 Gepost op: 19 november 2018, 19:22:04 »
Conclusie: Audio beleving is een combinatie van  persoonlijke voorkeur en de inmiddels bekende ingrediënten.

Tuurijk niet,wat de meeste personen na lange luistersessies zeer goed vinden is een leidraad hierin,en wat ik of de rest goed vind klopt gewoon.

Daar kom je dus nooit achter met luistersessies waar dan ook.tis wel zo met bezoeken thuis want elk huisje heeft zo zijn sound.Ik wil je niet de kost geven van

lui die een dure set hebben die voor geen reet klinkt,dat gaat dan om mensen die een te grote of te kleine dure speaker hebben gekocht.

Dan heb je dan ook nog te maken met de onkunde van die mensen die denken je moet een stabiele versterker bezitten want dant dan klinkt het pas.

Mijn vraag aan die mensen wat is stabiel? heeft dat dan met watt te doen? of met 2 rinkerntrafo's?
« Laatst bewerkt op: 19 november 2018, 19:27:14 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65