Auteur Topic: Warme sound??  (gelezen 63508 keer)

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Warme sound??
« Reactie #150 Gepost op: 23 november 2018, 16:05:23 »
Nou, da’s niet helemaal waar wat je zegt. Met vooral demping kun je je hele sound om zeep helpen. Alsin.. demping werkt vooral op het midden en hoog.   Het laag doet daar niks op uit. Met sterke demping houd je juist een aanwezig laag en softer midden/hoog over.
Wellicht dat jij dat hebt opgelost met je dsp?
Maar goed... dat zou je echt moeten meten wat je  nou exact moet doen?

Ik zou juist het midlaag wat meer recht willen hebben. Denk juist dat door demping toe te voegen je dezelfde lijn houd als nu, maar dan tikkie minder qua amplitude.

Teveel van alles is nooit goed. Maar mijn ervaring is dat het best wel veel kan en mag zijn. De bedoeling is om ooit de speakers eens in een dode ruimte te kunnen horen. Erg benieuwd wat je dan hoort.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Warme sound??
« Reactie #151 Gepost op: 23 november 2018, 16:16:05 »
Ik heb zo'n idee dat jij vrijgezel bent, jouw uitspraken doen me daar aan denken, is dat zo?
incorrect. Maar dat had je al kunnen weten.

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Warme sound??
« Reactie #152 Gepost op: 23 november 2018, 16:22:14 »
Nou, da’s niet helemaal waar wat je zegt. Met vooral demping kun je je hele sound om zeep helpen. Alsin.. demping werkt vooral op het midden en hoog.   Het laag doet daar niks op uit. Met sterke demping houd je juist een aanwezig laag en softer midden/hoog over.
Wellicht dat jij dat hebt opgelost met je dsp?
Maar goed... dat zou je echt moeten meten wat je  nou exact moet doen?

Ik zou juist het midlaag wat meer recht willen hebben. Denk juist dat door demping toe te voegen je dezelfde lijn houd als nu, maar dan tikkie minder qua amplitude.

Teveel van alles is nooit goed. Maar mijn ervaring is dat het best wel veel kan en mag zijn. De bedoeling is om ooit de speakers eens in een dode ruimte te kunnen horen. Erg benieuwd wat je dan hoort.

Gr. Hans
heb ik wel gehoord, en dat was mooi, maar voor mij net iets te dood. Oh ja was in een leef(woonkamer) woonde daar wel alleen.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Warme sound??
« Reactie #153 Gepost op: 23 november 2018, 16:24:34 »
Ik bedoel een echte dode ruimte. Zoals op de Uni van Delft.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #154 Gepost op: 23 november 2018, 17:36:58 »
Nou, da’s niet helemaal waar wat je zegt. Met vooral demping kun je je hele sound om zeep helpen. Alsin.. demping werkt vooral op het midden en hoog.   Het laag doet daar niks op uit. Met sterke demping houd je juist een aanwezig laag en softer midden/hoog over.
Wellicht dat jij dat hebt opgelost met je dsp?
Maar goed... dat zou je echt moeten meten wat je  nou exact moet doen?

Ik zou juist het midlaag wat meer recht willen hebben. Denk juist dat door demping toe te voegen je dezelfde lijn houd als nu, maar dan tikkie minder qua amplitude.

Teveel van alles is nooit goed. Maar mijn ervaring is dat het best wel veel kan en mag zijn. De bedoeling is om ooit de speakers eens in een dode ruimte te kunnen horen. Erg benieuwd wat je dan hoort.

Gr. Hans
Klopt, het kan ook zéker goed klinken! Al zul je wel moeten weten wat je precies doet. Dus kennis en meten!
Beide (demping / diffusie ) hebben voor/nadelen. Geen van beide is superieur.
Vaak is een mix van beiden gewenst.
Moet zeggen dat ik een beetje ruimtelijke klank wel mooi vind. Dus beetje weerkaatsing kan prima mijn inziens.

Een akoestisch dode ruimte is dan weer leuk eens te ervaren!  Al krijg je dan ook weer een sound die je mooi moet vinden. Maar in praktijk niet haalbaar.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #155 Gepost op: 23 november 2018, 17:38:42 »
Nou, da’s niet helemaal waar wat je zegt. Met vooral demping kun je je hele sound om zeep helpen. Alsin.. demping werkt vooral op het midden en hoog.   Het laag doet daar niks op uit. Met sterke demping houd je juist een aanwezig laag en softer midden/hoog over.
Wellicht dat jij dat hebt opgelost met je dsp?
Maar goed... dat zou je echt moeten meten wat je  nou exact moet doen?

Ik zou juist het midlaag wat meer recht willen hebben. Denk juist dat door demping toe te voegen je dezelfde lijn houd als nu, maar dan tikkie minder qua amplitude.

Teveel van alles is nooit goed. Maar mijn ervaring is dat het best wel veel kan en mag zijn. De bedoeling is om ooit de speakers eens in een dode ruimte te kunnen horen. Erg benieuwd wat je dan hoort.

Gr. Hans
heb ik wel gehoord, en dat was mooi, maar voor mij net iets te dood. Oh ja was in een leef(woonkamer) woonde daar wel alleen.
Maar stel... ik hang een grote print op me demping erachter, dan die dus werkt in een bepaald gewenst gebied... dan demp ik toch álles binnen dat gebied?? 

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Warme sound??
« Reactie #156 Gepost op: 23 november 2018, 17:39:07 »
Die kamer was dood met een soort zwarte noppen schuim. Die in Delft is wel heel speciaal diffus en dempen ineen. Mailtje sturen? Er is daar af en toe open dag. Ik lees dat er meer mensen die vraag stellen, maar denk niet dat je de speakers mee kan nemen en :)

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Warme sound??
« Reactie #157 Gepost op: 23 november 2018, 17:44:26 »
Het gaat er om dat het geluid niet vlak achter je terug kaatst als je direct achter de bank de muur hebt. Ik heb achter het bankstel dat op 50 cm van de muur staat ook dik demp materiaal dat om de speakers van de tv die op mij gericht staan niet terug kaatsen, het maakt bij mij een heel verschil.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Warme sound??
« Reactie #158 Gepost op: 23 november 2018, 18:54:59 »
Het gaat er om dat het geluid niet vlak achter je terug kaatst als je direct achter de bank de muur hebt. Ik heb achter het bankstel dat op 50 cm van de muur staat ook dik demp materiaal dat om de speakers van de tv die op mij gericht staan niet terug kaatsen, het maakt bij mij een heel verschil.
Geloof ik direct dat dat een heel verschil maakt!   Wellicht ben ik een klein beetje (irrationeel) angstig dat het de hoge tonen te veel zou dempen? De wand achter onze bank is ook nogal een grote wand we waar nu een relatief kleine print (110x70cm) aanhangt. Zonder demping.
Idee is natuurlijk om hier wat anders op te hangen.  Natuurlijk heb ik hier ideeën over. Zoal dit bv.






Dit idee dus maar dan in een groter formaat. Zeg een 170x100cm qua maat.  En omdat deze want with is juist die diffuser ook wit maken.
Maarja, mijn vriendin moet dit ook een beetje willen
Ik gooi het dan ook meer op dat ik dat leuk vind aangezien ik wel een creatief persoon ben, en het ook leuk vindt dit soort aparte dingen in huis te hebben, dan dat het enkel om de audio zou gaan.

Maar denk eerder dat ik voor zoiets zou gaan dan voor een print met demping. Ik vind dit iets artistieker maar ook qua prijs. Als je al een kleine diffusor of print met demping bij een speciaalzaak zou kopen, loopt dat al in de vele honderden euro’s. Echt te idioot voor woorden vind ik.  Zoiets maak ik voor een paar tientjes bijvoorbeeld.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2018, 19:00:30 door Focal »

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Warme sound??
« Reactie #159 Gepost op: 23 november 2018, 19:10:19 »
Die kamer was dood met een soort zwarte noppen schuim. Die in Delft is wel heel speciaal diffus en dempen ineen. Mailtje sturen? Er is daar af en toe open dag. Ik lees dat er meer mensen die vraag stellen, maar denk niet dat je de speakers mee kan nemen en :)

Ik heb zo mijn kanalen. Dus als ik er zin/tijd voor heb ga ik het regelen.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Fourplay

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 824
Re: Warme sound??
« Reactie #160 Gepost op: 24 november 2018, 14:08:46 »
Geloof ik direct dat dat een heel verschil maakt!   Wellicht ben ik een klein beetje (irrationeel) angstig dat het de hoge tonen te veel zou dempen? De wand achter onze bank is ook nogal een grote wand we waar nu een relatief kleine print (110x70cm) aanhangt. Zonder demping. Idee is natuurlijk om hier wat anders op te hangen.  Natuurlijk heb ik hier ideeën over. Zoal dit bv.



Dit idee dus maar dan in een groter formaat. Zeg een 170x100cm qua maat.  En omdat deze want with is juist die diffuser ook wit maken. Maarja, mijn vriendin moet dit ook een beetje willen. Ik gooi het dan ook meer op dat ik dat leuk vind aangezien ik wel een creatief persoon ben, en het ook leuk vindt dit soort aparte dingen in huis te hebben, dan dat het enkel om de audio zou gaan.

Maar denk eerder dat ik voor zoiets zou gaan dan voor een print met demping. Ik vind dit iets artistieker maar ook qua prijs. Als je al een kleine diffusor of print met demping bij een speciaalzaak zou kopen, loopt dat al in de vele honderden euro’s. Echt te idioot voor woorden vind ik.  Zoiets maak ik voor een paar tientjes bijvoorbeeld.

Dat ziet er mijn inziens best fraai en artistiek verantwoord uit Focal. Mocht je je idee willen realiseren dan kan je op de website van Alpha Audio (of YouTube) inspiratie op doen. Daar staat namelijk een artikel vermeld (inclusief foto's + video) van een diffuser zelfbouw project. URL: https://www.alpha-audio.nl/workshop/project-zelfbouw-audio-diffuser/

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #161 Gepost op: 24 november 2018, 14:13:06 »
Geloof ik direct dat dat een heel verschil maakt!   Wellicht ben ik een klein beetje (irrationeel) angstig dat het de hoge tonen te veel zou dempen? De wand achter onze bank is ook nogal een grote wand we waar nu een relatief kleine print (110x70cm) aanhangt. Zonder demping. Idee is natuurlijk om hier wat anders op te hangen.  Natuurlijk heb ik hier ideeën over. Zoal dit bv.



Dit idee dus maar dan in een groter formaat. Zeg een 170x100cm qua maat.  En omdat deze want with is juist die diffuser ook wit maken. Maarja, mijn vriendin moet dit ook een beetje willen. Ik gooi het dan ook meer op dat ik dat leuk vind aangezien ik wel een creatief persoon ben, en het ook leuk vindt dit soort aparte dingen in huis te hebben, dan dat het enkel om de audio zou gaan.

Maar denk eerder dat ik voor zoiets zou gaan dan voor een print met demping. Ik vind dit iets artistieker maar ook qua prijs. Als je al een kleine diffusor of print met demping bij een speciaalzaak zou kopen, loopt dat al in de vele honderden euro’s. Echt te idioot voor woorden vind ik.  Zoiets maak ik voor een paar tientjes bijvoorbeeld.

Dat ziet er mijn inziens best fraai en artistiek verantwoord uit Focal. Mocht je je idee willen realiseren dan kan je op de website van Alpha Audio (of YouTube) inspiratie op doen. Daar staat namelijk een artikel vermeld (inclusief foto's + video) van een diffuser zelfbouw project. URL: https://www.alpha-audio.nl/workshop/project-zelfbouw-audio-diffuser/
Die heb ik gezien idd. Het is echt vrij simpel. AlphaAudio had bij hemzelf thuis twee kleine panelen gebouwd met vlakke kop’se-kanten.
Ik heb juist de schuine in gedachten.
Dan verven in dezelfde kleur als de muur.
Dan heb je iets artistieks èn het staat rustig(er) ivm de kleur. Omdat deze opgaat in de achterwand.
Ik kan zoiets vrij simpel maken op m’n werk.

Fourplay

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 824
Re: Warme sound??
« Reactie #162 Gepost op: 24 november 2018, 15:45:46 »
Geloof ik direct dat dat een heel verschil maakt!   Wellicht ben ik een klein beetje (irrationeel) angstig dat het de hoge tonen te veel zou dempen? De wand achter onze bank is ook nogal een grote wand we waar nu een relatief kleine print (110x70cm) aanhangt. Zonder demping. Idee is natuurlijk om hier wat anders op te hangen.  Natuurlijk heb ik hier ideeën over. Zoal dit bv.



Dit idee dus maar dan in een groter formaat. Zeg een 170x100cm qua maat.  En omdat deze want with is juist die diffuser ook wit maken. Maarja, mijn vriendin moet dit ook een beetje willen. Ik gooi het dan ook meer op dat ik dat leuk vind aangezien ik wel een creatief persoon ben, en het ook leuk vindt dit soort aparte dingen in huis te hebben, dan dat het enkel om de audio zou gaan.

Maar denk eerder dat ik voor zoiets zou gaan dan voor een print met demping. Ik vind dit iets artistieker maar ook qua prijs. Als je al een kleine diffusor of print met demping bij een speciaalzaak zou kopen, loopt dat al in de vele honderden euro’s. Echt te idioot voor woorden vind ik.  Zoiets maak ik voor een paar tientjes bijvoorbeeld.

Dat ziet er mijn inziens best fraai en artistiek verantwoord uit Focal. Mocht je je idee willen realiseren dan kan je op de website van Alpha Audio (of YouTube) inspiratie op doen. Daar staat namelijk een artikel vermeld (inclusief foto's + video) van een diffuser zelfbouw project. URL: https://www.alpha-audio.nl/workshop/project-zelfbouw-audio-diffuser/
Die heb ik gezien idd. Het is echt vrij simpel. AlphaAudio had bij hemzelf thuis twee kleine panelen gebouwd met vlakke kop’se-kanten.
Ik heb juist de schuine in gedachten.
Dan verven in dezelfde kleur als de muur.
Dan heb je iets artistieks èn het staat rustig(er) ivm de kleur. Omdat deze opgaat in de achterwand.
Ik kan zoiets vrij simpel maken op m’n werk.

Oh wow! Hoe cool is dat, dat je werk(gever) de mogelijkheden, faciliteiten en gelegenheid biedt tot het maken van een diffuser. Ik meen ergens gelezen\gehoord te hebben dat niet alle houtsoorten geschikt zijn (natuurproduct = werking). De schuine vlakken zijn erg fraai inderdaad net als de gebruikte kleuren compositie op de foto overigens. Fifty shades of grey als ik me niet vergis.

* Nu maar hopen dat het stof, door gebruik van de schuine vlakken, er spontaan vanaf dwarrelt...  ;)

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #163 Gepost op: 24 november 2018, 19:35:12 »
Geloof ik direct dat dat een heel verschil maakt!   Wellicht ben ik een klein beetje (irrationeel) angstig dat het de hoge tonen te veel zou dempen? De wand achter onze bank is ook nogal een grote wand we waar nu een relatief kleine print (110x70cm) aanhangt. Zonder demping. Idee is natuurlijk om hier wat anders op te hangen.  Natuurlijk heb ik hier ideeën over. Zoal dit bv.



Dit idee dus maar dan in een groter formaat. Zeg een 170x100cm qua maat.  En omdat deze want with is juist die diffuser ook wit maken. Maarja, mijn vriendin moet dit ook een beetje willen. Ik gooi het dan ook meer op dat ik dat leuk vind aangezien ik wel een creatief persoon ben, en het ook leuk vindt dit soort aparte dingen in huis te hebben, dan dat het enkel om de audio zou gaan.

Maar denk eerder dat ik voor zoiets zou gaan dan voor een print met demping. Ik vind dit iets artistieker maar ook qua prijs. Als je al een kleine diffusor of print met demping bij een speciaalzaak zou kopen, loopt dat al in de vele honderden euro’s. Echt te idioot voor woorden vind ik.  Zoiets maak ik voor een paar tientjes bijvoorbeeld.

Dat ziet er mijn inziens best fraai en artistiek verantwoord uit Focal. Mocht je je idee willen realiseren dan kan je op de website van Alpha Audio (of YouTube) inspiratie op doen. Daar staat namelijk een artikel vermeld (inclusief foto's + video) van een diffuser zelfbouw project. URL: https://www.alpha-audio.nl/workshop/project-zelfbouw-audio-diffuser/
Die heb ik gezien idd. Het is echt vrij simpel. AlphaAudio had bij hemzelf thuis twee kleine panelen gebouwd met vlakke kop’se-kanten.
Ik heb juist de schuine in gedachten.
Dan verven in dezelfde kleur als de muur.
Dan heb je iets artistieks èn het staat rustig(er) ivm de kleur. Omdat deze opgaat in de achterwand.
Ik kan zoiets vrij simpel maken op m’n werk.

Oh wow! Hoe cool is dat, dat je werk(gever) de mogelijkheden, faciliteiten en gelegenheid biedt tot het maken van een diffuser. Ik meen ergens gelezen\gehoord te hebben dat niet alle houtsoorten geschikt zijn (natuurproduct = werking). De schuine vlakken zijn erg fraai inderdaad net als de gebruikte kleuren compositie op de foto overigens. Fifty shades of grey als ik me niet vergis.

* Nu maar hopen dat het stof, door gebruik van de schuine vlakken, er spontaan vanaf dwarrelt...  ;)
Yup, ik werk bij een klein technisch bedrijf dat custom-Made kampeerauto interieurs (en álles wat daarbij hoort) bouwt/maakt.
Veel technische zaken bij elkaar dus;)   Och.. en daar is wel keer de mogelijk iets leuks voor jezelf te maken

Qua houtsoort is het op zich niet zo heel spannend. Het kan idd werken, dus eerst de boel in huis laten acclimatiseren, dan pas verwerken.  Het word ook geschilderd en maakt ook al dat de kop’se kanten vlak/glad  zijn en niet/of nihil absorberen.   In mijn geval maakt het niet heel veel uit wat of de overhand krijgt. Diffusie of absorptie.

Leuk projectje

Fourplay

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 824
Re: Warme sound??
« Reactie #164 Gepost op: 24 november 2018, 23:44:47 »
Geloof ik direct dat dat een heel verschil maakt!   Wellicht ben ik een klein beetje (irrationeel) angstig dat het de hoge tonen te veel zou dempen? De wand achter onze bank is ook nogal een grote wand we waar nu een relatief kleine print (110x70cm) aanhangt. Zonder demping. Idee is natuurlijk om hier wat anders op te hangen.  Natuurlijk heb ik hier ideeën over. Zoal dit bv. Dit idee dus maar dan in een groter formaat. Zeg een 170x100cm qua maat.  En omdat deze want with is juist die diffuser ook wit maken. Maarja, mijn vriendin moet dit ook een beetje willen. Ik gooi het dan ook meer op dat ik dat leuk vind aangezien ik wel een creatief persoon ben, en het ook leuk vindt dit soort aparte dingen in huis te hebben, dan dat het enkel om de audio zou gaan. Maar denk eerder dat ik voor zoiets zou gaan dan voor een print met demping. Ik vind dit iets artistieker maar ook qua prijs. Als je al een kleine diffusor of print met demping bij een speciaalzaak zou kopen, loopt dat al in de vele honderden euro’s. Echt te idioot voor woorden vind ik.  Zoiets maak ik voor een paar tientjes bijvoorbeeld.
Dat ziet er mijn inziens best fraai en artistiek verantwoord uit Focal. Mocht je je idee willen realiseren dan kan je op de website van Alpha Audio (of YouTube) inspiratie op doen. Daar staat namelijk een artikel vermeld (inclusief foto's + video) van een diffuser zelfbouw project. URL: https://www.alpha-audio.nl/workshop/project-zelfbouw-audio-diffuser/
Die heb ik gezien idd. Het is echt vrij simpel. AlphaAudio had bij hemzelf thuis twee kleine panelen gebouwd met vlakke kop’se-kanten. Ik heb juist de schuine in gedachten. Dan verven in dezelfde kleur als de muur. Dan heb je iets artistieks èn het staat rustig(er) ivm de kleur. Omdat deze opgaat in de achterwand. Ik kan zoiets vrij simpel maken op m’n werk.
Oh wow! Hoe cool is dat, dat je werk(gever) de mogelijkheden, faciliteiten en gelegenheid biedt tot het maken van een diffuser. Ik meen ergens gelezen\gehoord te hebben dat niet alle houtsoorten geschikt zijn (natuurproduct = werking). De schuine vlakken zijn erg fraai inderdaad net als de gebruikte kleuren compositie op de foto overigens. Fifty shades of grey als ik me niet vergis. * Nu maar hopen dat het stof, door gebruik van de schuine vlakken, er spontaan vanaf dwarrelt...  ;)
Yup, ik werk bij een klein technisch bedrijf dat custom-Made kampeerauto interieurs (en álles wat daarbij hoort) bouwt/maakt. Veel technische zaken bij elkaar dus;)   Och.. en daar is wel keer de mogelijk iets leuks voor jezelf te maken. Qua houtsoort is het op zich niet zo heel spannend. Het kan idd werken, dus eerst de boel in huis laten acclimatiseren, dan pas verwerken.  Het word ook geschilderd en maakt ook al dat de kop’se kanten vlak/glad  zijn en niet/of nihil absorberen.   In mijn geval maakt het niet heel veel uit wat of de overhand krijgt. Diffusie of absorptie. Leuk projectje.
Keep us posted, ben benieuwd naar het eindresultaat. Inderdaad een leuk project!