Auteur Topic: Warme sound??  (gelezen 63030 keer)

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #15 Gepost op: 18 november 2018, 19:32:28 »

‘Neutraal’ is juist meer  de klank zoals het op plaat staat. Geen toevoegingen in de frequentiecurve.
Dus meer natuurgetrouw
Hoe komt het neutraal op de plaat dan? Wie zegt dat alles natuurgetrouw wordt opgenomen en gemasterd...... Volgens mij kan dat ook een uiterst subjectief gebeuren zijn.
Dat is ook wel beetje zo.. alleen, je moet in jou huis ergens vanuit gaan niet??  Aannemende dat de geluidstechnicus het beetje goed op plaat zet. 

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #16 Gepost op: 18 november 2018, 19:34:27 »

‘Neutraal’ is juist meer  de klank zoals het op plaat staat. Geen toevoegingen in de frequentiecurve.
Dus meer natuurgetrouw
Hoe komt het neutraal op de plaat dan? Wie zegt dat alles natuurgetrouw wordt opgenomen en gemasterd...... Volgens mij kan dat ook een uiterst subjectief gebeuren zijn.
Dat is ook wel beetje zo.. alleen, je moet in jou huis ergens vanuit gaan niet??  Aannemende dat de geluidstechnicus het beetje goed op plaat zet.

Ook kan het luistervolume meespelen hierin. Luistert men niet zo luid valt het wellicht minder op, of irriteert minder dat het geluid niet/minder in balans is.  Luistert men op hoger volume vallen juist zaken op aks een onjuiste tonale balans. Dus een teveel/te weinig aan..

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Warme sound??
« Reactie #17 Gepost op: 18 november 2018, 19:39:55 »
‘Neutraal’ is juist meer  de klank zoals het op plaat staat. Geen toevoegingen in de frequentiecurve.
Dus meer natuurgetrouw
Ik blijf erbij dat het gewoon een kwestie van smaak is. Bij luidsprekervergelijkingen zijn er altijd die mijn voorkeur hebben, hoe die dan heten, neutraal, warm of fris dat maakt mij niet uit. Het zal nog per dag wisselen ook. Komt bij dat er opnames zijn die ik mooi vind en minder mooi, wat voor de muziek op zich niet uit maakt.
Dat er warm klinkende luidsprekers zijn zal niet voor niets zijn. Er is zal onderzoek naar gedaan zijn, wat vinden mensen mooi. Dan ben je gek als je niet gaat maken wat de meeste mensen mooi vinden.
Heel wat consumentenonderzoeken meegemaakt op het gebied van bakkerijproducten, de uitslagen daarvan worden serieus genomen. Meeste stemmen gelden.
Eens buizen altijd buizen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Warme sound??
« Reactie #18 Gepost op: 18 november 2018, 19:44:41 »
Zou een geluidstechnicus het zo natuurgetrouw mogelijk op de plaat zetten of zo dat het net iets lekkerder klinkt?


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #19 Gepost op: 18 november 2018, 19:45:57 »
‘Neutraal’ is juist meer  de klank zoals het op plaat staat. Geen toevoegingen in de frequentiecurve.
Dus meer natuurgetrouw
Ik blijf erbij dat het gewoon een kwestie van smaak is. Bij luidsprekervergelijkingen zijn er altijd die mijn voorkeur hebben, hoe die dan heten, neutraal, warm of fris dat maakt mij niet uit. Het zal nog per dag wisselen ook. Komt bij dat er opnames zijn die ik mooi vind en minder mooi, wat voor de muziek op zich niet uit maakt.
Dat er warm klinkende luidsprekers zijn zal niet voor niets zijn. Er is zal onderzoek naar gedaan zijn, wat vinden mensen mooi. Dan ben je gek als je niet gaat maken wat de meeste mensen mooi vinden.
Heel wat consumentenonderzoeken meegemaakt op het gebied van bakkerijproducten, de uitslagen daarvan worden serieus genomen. Meeste stemmen gelden.
Als het gaat om wat men mooi vind is het idd Smaak.  Al het andere niet!
Neutraliteit is gewoon een technische maatstaf. In studio’s gebruikt men namelijk niet voor niets veelal een B&W 800.. en niet de 802.

Vanwege de massa klinkt de Focal Kanta bv een stuk warmer als we van Focal gewend zijn.  Iets wat ik weer erg jammer vind. Maarja.. de meute die vind.. bla bla bla. De meute heeft niet zoveel met ‘klank-echtheid’ blijkbaar.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #20 Gepost op: 18 november 2018, 19:48:07 »
Zou een geluidstechnicus het zo natuurgetrouw mogelijk op de plaat zetten of zo dat het net iets lekkerder klinkt?


Groeten, Ando.
Dat ligt er maar net aan.  Er is niet voor niets zóveel plat gemixt voor de meute.
Het is vaak even zoeken naar goed opgenomen albums.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Warme sound??
« Reactie #21 Gepost op: 18 november 2018, 19:57:14 »
Hallo daar! 

Van mezelf heb ik een kleine vraag, maar wellicht dat deze vraag ook een leuke kleine discussie op gang brengt?
En die vraag gaat over waarom men een ‘warme sound’ nu juist zo aantrekkelijk vindt?? 

‘Warm’ is niet letterlijk bedoeld, maar is een positief geladen associatie.
Je vraag is eigenlijk bijna “waarom vinden veel mensen geluid dat ze als goed beschouwen goed?”
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Warme sound??
« Reactie #22 Gepost op: 18 november 2018, 20:07:40 »
De meute heeft niet zoveel met ‘klank-echtheid’ blijkbaar.
De meute weet ook niet welke klank echt is. Ik ook niet daarom zoek ik uit wat ik mooi vind klinken. Dit jaar naar Daniel Lohues geweest in de stadsschouwburg te Groningen. Hij speelde op een akoestische gitaar, een Gibson, ik vond het fantastisch klinken. Thuis gekomen direct de gekochte LP op de draaitafel om te horen of dat ongeveer overeen kwam met wat ik in het concert gehoord had. Ik hoorde inderdaad een akoestische gitaar maar of het overeen kwam?, ja moeilijk, ik kon het niet zeggen. Wat ik wel weet is dat de LP goed klinkt en ik heb niet het idee dat mijn luidsprekers er een bassausje overheen gooit.
Klank en hoe het klinken moet is sowieso moeilijk, de één zweert bij een akoestische gitaar van Gibson de ander wil een Martin en nog een ander bouwt de gitaar zelf.
Eens buizen altijd buizen.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Warme sound??
« Reactie #23 Gepost op: 18 november 2018, 20:09:27 »
Van mezelf heb ik een kleine vraag, maar wellicht dat deze vraag ook een leuke kleine discussie op gang brengt?
Lukt aardig, zo komen we de zondagavond wel door. 8)
Eens buizen altijd buizen.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #24 Gepost op: 18 november 2018, 20:12:57 »
Hallo daar! 

Van mezelf heb ik een kleine vraag, maar wellicht dat deze vraag ook een leuke kleine discussie op gang brengt?
En die vraag gaat over waarom men een ‘warme sound’ nu juist zo aantrekkelijk vindt?? 

‘Warm’ is niet letterlijk bedoeld, maar is een positief geladen associatie.
Je vraag is eigenlijk bijna “waarom vinden veel mensen geluid dat ze als goed beschouwen goed?”
Hmm, ja ik snap je stelling.  Zoiets zou je ook kunnen vragen idd, ware het niet dat er nog vele andere zaken zijn wat een goed geluid goed maakt.
Voor velen is dat ‘als er maar genoeg laag in zit.  Ook als dat van nature niet zo in de klank zit. En dat vind ik vreemd

Wat ik beschreef in m’n opneming bv... er zijn dus vele mensen die dat erg prettig vinden klinken... terwijl je juist minder muziek hoort. Het laag overstemt eigenlijk alles.
Net als een dikke kwak pindasaus bij àl je gerechten.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Warme sound??
« Reactie #25 Gepost op: 18 november 2018, 20:20:55 »
De meute heeft niet zoveel met ‘klank-echtheid’ blijkbaar.
De meute weet ook niet welke klank echt is. Ik ook niet daarom zoek ik uit wat ik mooi vind klinken. Dit jaar naar Daniel Lohues geweest in de stadsschouwburg te Groningen. Hij speelde op een akoestische gitaar, een Gibson, ik vond het fantastisch klinken. Thuis gekomen direct de gekochte LP op de draaitafel om te horen of dat ongeveer overeen kwam met wat ik in het concert gehoord had. Ik hoorde inderdaad een akoestische gitaar maar of het overeen kwam?, ja moeilijk, ik kon het niet zeggen. Wat ik wel weet is dat de LP goed klinkt en ik heb niet het idee dat mijn luidsprekers er een bassausje overheen gooit.
Klank en hoe het klinken moet is sowieso moeilijk, de één zweert bij een akoestische gitaar van Gibson de ander wil een Martin en nog een ander bouwt de gitaar zelf.
Kijk, dat is juist een leuk punt!  Als je zelf die Gibson ter hand had gepakt kun je horen/voelen hoe deze echt klinkt. Bij concert natuurlijk niet zo. Want, andere akoestiek, muziekmeneer aan de knoppen. En we weten dat bij bijna alle concerten het laag móet knallen! Je moet het voelen... anders is’t geen concert blijkbaar. Maar goed.. dat terzijde.
Ik ken bv ook de Gibson Les Pauls goed.. wat dikkere snaren erop, liefst een dikke Marshall erachter en je hebt een lekker vet en warm geluid.   Maar leent deze combi zich voor elke muziek?? Nee.. niet direct.
Sound van een Joe  Bonamassa (speelt veel op Gibson) is vrij anders dan van bv een Eric Clapton, die weer veel op Fender speelt.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Warme sound??
« Reactie #26 Gepost op: 18 november 2018, 21:10:42 »
Dat is het mooie van de Stadsschouwburg daar gaat het niet hard. Die avond klonk het heel goed, dat lag voornamelijk aan de plek waar we zaten. Midvoor niet te ver van het podium, in de buurt van de geluidsman. Ben nog speciaal naar het podium gelopen om te zien wat voor gitaar het was.
Eens buizen altijd buizen.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Warme sound??
« Reactie #27 Gepost op: 19 november 2018, 07:00:19 »
De meute heeft niet zoveel met ‘klank-echtheid’ blijkbaar.
De meute weet ook niet welke klank echt is. Ik ook niet daarom zoek ik uit wat ik mooi vind klinken. Dit jaar naar Daniel Lohues geweest in de stadsschouwburg te Groningen. Hij speelde op een akoestische gitaar, een Gibson, ik vond het fantastisch klinken. Thuis gekomen direct de gekochte LP op de draaitafel om te horen of dat ongeveer overeen kwam met wat ik in het concert gehoord had. Ik hoorde inderdaad een akoestische gitaar maar of het overeen kwam?, ja moeilijk, ik kon het niet zeggen. Wat ik wel weet is dat de LP goed klinkt en ik heb niet het idee dat mijn luidsprekers er een bassausje overheen gooit.
Klank en hoe het klinken moet is sowieso moeilijk, de één zweert bij een akoestische gitaar van Gibson de ander wil een Martin en nog een ander bouwt de gitaar zelf.
Kijk, dat is juist een leuk punt!  Als je zelf die Gibson ter hand had gepakt kun je horen/voelen hoe deze echt klinkt. Bij concert natuurlijk niet zo. Want, andere akoestiek, muziekmeneer aan de knoppen. En we weten dat bij bijna alle concerten het laag móet knallen! Je moet het voelen... anders is’t geen concert blijkbaar. Maar goed.. dat terzijde.
Ik ken bv ook de Gibson Les Pauls goed.. wat dikkere snaren erop, liefst een dikke Marshall erachter en je hebt een lekker vet en warm geluid.   Maar leent deze combi zich voor elke muziek?? Nee.. niet direct.
Sound van een Joe  Bonamassa (speelt veel op Gibson) is vrij anders dan van bv een Eric Clapton, die weer veel op Fender speelt.

Heb zo'n vaag vermoeden dat focal een beetje aan het twijfelen is over zijn op pappier perfecte weergevers,daar jeukt hem wat

vandaar deze discussie over warme sound.

Gezien jouw opstelling van de speakers die ik niet ideaal vind,heb jij al een probleem met de speaker in de hoek.

Het russeltaat hiervan is dat de hoekspeaker warmer dikker onderin is,zet jouw versterker maar op mono de balance apart

op links en dan rechts en je zult bemerken dat de hoekspeaker meer loudnesachtiger klinkt...…..ja toch?

De meeste speakers zijn neutraal alleen jouw kamer is nooit  neutraal! en daar zit het probleem en nergens anders.

Wil jij een andere  sound? zet ze dan op een totaal andere plek,luister dan heel goed en langer als 10 min want jouw hersens

tesamen met jouw oortje moeten zich ook inspelen,want in wezen gaat het hier altijd om kleuring van het geluid ofwel de

sound. Er bestaat geen kamer die niet kleurd,zorg dus dat je een positieve aangename kleuring krijgt,en dat is verdomd

moeilijk.Krijg je dat niet voorelkaar? dan kan het zomaar gebeuren dat een B&W speaker dat kan,vreemd of niet? :think:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Warme sound??
« Reactie #28 Gepost op: 19 november 2018, 08:17:52 »
Ik ben het eens helemaal met Bram eens.. 
An inability to grasp science is no argument against it....

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Warme sound??
« Reactie #29 Gepost op: 19 november 2018, 08:42:40 »
Als ik sarcastisch wil zijn ik ook. Maar in en uit principe ben ik het nooit met Bram eens.  ;D

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software