Auteur Topic: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand  (gelezen 15771 keer)

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #15 Gepost op: 13 november 2018, 22:19:00 »
Er zijn luistertests gedaan waarbij het geluid van een topdraaitafel door een 16/44 ADC -DAC werd gestuurd. Daarbij werd geen verslechtering waargenomen. Andersom moet ik dat nog zien en beleven. De dynamiek van de fortissimo's van bijvoorbeeld Glenn Gould op cd laten iedere stylus uit de groef springen, schat ik zo in.
dat zal wel mee vallen schat ik zo in.op mijn test platen staan gedeeltes op die je naald er uit kunnen laten springen, maar hier geen last van.
Ik gebruik gewoon beide nog, maar meer Vinyl. Komt ook natuurlijk omdat er meer gevoel bij zit.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #16 Gepost op: 13 november 2018, 22:28:57 »
(<klik!)
Dit is een voorbeeld van een absoluut uitstekende opname op cd van een klassiek werk van Sibelius, gespeeld door het Gothenburg symfonieorkest onder leiding van Neeme Järvi. De platenmaatschappij vond het nodig een waarschuwing in vet rood op de voorkant te zetten dat er extreem veel dynamiek in de opname zit en dat men dus voorzichtig moet zijn met zijn volume omdat het anders de luidsprekers kan beschadigen. Zoiets verwelkom ik altijd met open armen en draai de volumeknop dan juist wat meer open. Geen enkel risico op schade, mijn installatie kan die dynamiek aan.
Dit soort dynamiek kun je gewoon niet halen met vinyl, dat is daar fysiek niet toe in staat.
En zo heb ik heel wat cd's!

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #17 Gepost op: 13 november 2018, 22:37:14 »
Cd moet technisch superieur klinken volgens de specs. Maar het klinkt niet altijd beter dan vinyl, kan te wijten zijn aan opname, mastering etc.
Zo gebeurd het dat vinyl door een betere opname en mastering beter klinkt.
Verder moeten we het belevingsdeel zeker niet onderschatten. Hier komt er geen nieuwe cd meer in maar koop ik alles nieuw op vinyl.
Waarom? Omdat de beleving van het plaatjes draaien voor mij hoort bij het genieten van mijn favoriete muziek  8) 8)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #18 Gepost op: 13 november 2018, 22:40:29 »
Thorens td160, Ortofon MC3turbo, afgesteld door de winkel waar ik het element kocht.
totaal niet mijn keuze. Heb die Ortofon gehad en ook mc 15 MKII 20MKII 30MKII waarbij de mc15mkII het mooiste was, de rest vindt ik vrij scherp allemaal. Ook heb ik Benz Glider gehad en Dynavector die wel heel mooi waren. En van den hul ook mooi, maar die zijn allemaal een stukje beter dan die Turbo.
En wat gebruik je als phono pre?
Je zegt het in feite zelf al, totaal niet jouw keuze. Dat klopt het is mijn keuze ik luister ernaar. Dat anderen beter zijn dan mijn MC30 dat zal maar ze zullen ook duurder zijn zijn, ik ga niet heel veel betalen voor een ding wat ik af en toe gebruik. Mijn hoofdmachine is een cd-speler en blijft dat ook. Jouw keuze is muziek van LP, de mijne van CD en zo zal het uit geluidskwaliteitsoogpunt ook zijn.
Een groot deel van jouw hobby zal platen draaien zijn en alles wat daarbij hoort, dat gezien de vele elementen die jij hebt gehad. Jij beleeft het draaien van LP's anders dan ik  en dan klinkt het uiteraard ook beter vanaf LP.
Mijn Thorens heb ik nu 36 jaar en die Ortofon is het 2e type element wat ik heb gehad daarvoor zat er een type Denon DL301 in en wel meer dan 30 jaar. Er zat in die tijd statiegeld op dat element, naald versleten kon je deze wisselen tegen een nieuwe, tegen betaling natuurlijk. Dit 1x gedaan.
Komt bij dat muziek die ik mooi vind beter op cd te verkrijgen is dan op LP. Zijn ze verkrijgbaar op LP betaal je de hoofdprijs en dat heb ik niet over voor een kwetsbaar medium als LP. Laatste aankoop was wel een LP, Vlier van Daniel Lohues, dat was uit nostalgie en niet om de geluidskwaliteit.
 
« Laatst bewerkt op: 13 november 2018, 22:44:00 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #19 Gepost op: 13 november 2018, 22:42:10 »
Cd moet technisch superieur klinken volgens de specs. Maar het klinkt niet altijd beter dan vinyl, kan te wijten zijn aan opname, mastering etc.
Zo gebeurd het dat vinyl door een betere opname en mastering beter klinkt.
Verder moeten we het belevingsdeel zeker niet onderschatten. Hier komt er geen nieuwe cd meer in maar koop ik alles nieuw op vinyl.
Waarom? Omdat de beleving van het plaatjes draaien voor mij hoort bij het genieten van mijn favoriete muziek  8) 8)
Ik had al geschreven dat veel vinyl effectief beter klinkt dan een cd, dat ligt inderdaad aan wat de platenfirma allemaal verprutst aan die cd-master.
Dat jij voor vinyl kiest is uiteraard jouw persoonlijke keuze. Ik wens je daar alle mogelijke genot en plezier mee. Zelf heb ik een andere keuze gemaakt en dat heb ik me nog nooit beklaagd gezien mijn voorkeur voor klassieke muziek.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2018, 22:43:41 door Bloom »

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #20 Gepost op: 13 november 2018, 22:49:26 »
(<klik!)
Dit is een voorbeeld van een absoluut uitstekende opname op cd van een klassiek werk van Sibelius, gespeeld door het Gothenburg symfonieorkest onder leiding van Neeme Järvi. De platenmaatschappij vond het nodig een waarschuwing in vet rood op de voorkant te zetten dat er extreem veel dynamiek in de opname zit en dat men dus voorzichtig moet zijn met zijn volume omdat het anders de luidsprekers kan beschadigen. Zoiets verwelkom ik altijd met open armen en draai de volumeknop dan juist wat meer open. Geen enkel risico op schade, mijn installatie kan die dynamiek aan.
Dit soort dynamiek kun je gewoon niet halen met vinyl, dat is daar fysiek niet toe in staat.
En zo heb ik heel wat cd's!
ik zal morgen even luisteren, misschien vindt ik het nog mooi ook.

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #21 Gepost op: 13 november 2018, 22:52:54 »
Cd moet technisch superieur klinken volgens de specs. Maar het klinkt niet altijd beter dan vinyl, kan te wijten zijn aan opname, mastering etc.
Zo gebeurd het dat vinyl door een betere opname en mastering beter klinkt.
Verder moeten we het belevingsdeel zeker niet onderschatten. Hier komt er geen nieuwe cd meer in maar koop ik alles nieuw op vinyl.
Waarom? Omdat de beleving van het plaatjes draaien voor mij hoort bij het genieten van mijn favoriete muziek  8) 8)
ik moet wel zeggen dat ik alleen oudere platen heb. Ik heb een nieuwe gekocht een paar jaar geleden en dat beviel me totaal niet, wat was dat een slecht geluid, dat had ik nog nooit gehoord zo slecht.

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #22 Gepost op: 13 november 2018, 23:01:46 »
Thorens td160, Ortofon MC3turbo, afgesteld door de winkel waar ik het element kocht.
totaal niet mijn keuze. Heb die Ortofon gehad en ook mc 15 MKII 20MKII 30MKII waarbij de mc15mkII het mooiste was, de rest vindt ik vrij scherp allemaal. Ook heb ik Benz Glider gehad en Dynavector die wel heel mooi waren. En van den hul ook mooi, maar die zijn allemaal een stukje beter dan die Turbo.
En wat gebruik je als phono pre?
Je zegt het in feite zelf al, totaal niet jouw keuze. Dat klopt het is mijn keuze ik luister ernaar. Dat anderen beter zijn dan mijn MC30 dat zal maar ze zullen ook duurder zijn zijn, ik ga niet heel veel betalen voor een ding wat ik af en toe gebruik. Mijn hoofdmachine is een cd-speler en blijft dat ook. Jouw keuze is muziek van LP, de mijne van CD en zo zal het uit geluidskwaliteitsoogpunt ook zijn.
Een groot deel van jouw hobby zal platen draaien zijn en alles wat daarbij hoort, dat gezien de vele elementen die jij hebt gehad. Jij beleeft het draaien van LP's anders dan ik  en dan klinkt het uiteraard ook beter vanaf LP.
Mijn Thorens heb ik nu 36 jaar en die Ortofon is het 2e type element wat ik heb gehad daarvoor zat er een type Denon DL301 in en wel meer dan 30 jaar. Er zat in die tijd statiegeld op dat element, naald versleten kon je deze wisselen tegen een nieuwe, tegen betaling natuurlijk. Dit 1x gedaan.
Komt bij dat muziek die ik mooi vind beter op cd te verkrijgen is dan op LP. Zijn ze verkrijgbaar op LP betaal je de hoofdprijs en dat heb ik niet over voor een kwetsbaar medium als LP. Laatste aankoop was wel een LP, Vlier van Daniel Lohues, dat was uit nostalgie en niet om de geluidskwaliteit.
 
de Denon 301 heb ik ook gehad net als de 303 en dat zijn wel fijne elementen. Zoals ik al zeg, ik heb een paar hele mooie cd's maar ook veel wat ik maar een of hooguit twee keer gedraaid heb daarom koop ik ook geen cd's meer, het klote is je kunt ze niet beluisteren bij de winkel. En hoppa krijg plotseling weer dat gevoel van vroeger dat je met een koptelefoon kon luisteren voordat je een plaat kocht. Ik mis die tijd.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #23 Gepost op: 13 november 2018, 23:14:10 »
Met twee van die 'douchekoppen' met krulsnoer tegen je oren gedrukt! :)
An inability to grasp science is no argument against it....

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #24 Gepost op: 13 november 2018, 23:17:42 »
Dat is jaren en jaren terug maar wel een fijne tijd. Ik heb het idee dat een uur toen langer duurde.

Ik vind blues uit de jaren 40 t/m 60 mooi dan hebben we het niet over een geluidskwaliteit die erg hoog is. Op een LP of CD van Hound Dog Taylor is dat beide waardeloos maar wel mooi.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2018, 23:28:26 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #25 Gepost op: 13 november 2018, 23:18:31 »
Cd moet technisch superieur klinken volgens de specs. Maar het klinkt niet altijd beter dan vinyl, kan te wijten zijn aan opname, mastering etc.
Zo gebeurd het dat vinyl door een betere opname en mastering beter klinkt.
Verder moeten we het belevingsdeel zeker niet onderschatten. Hier komt er geen nieuwe cd meer in maar koop ik alles nieuw op vinyl.
Waarom? Omdat de beleving van het plaatjes draaien voor mij hoort bij het genieten van mijn favoriete muziek  8) 8)
en zo'n mooie hoes in je handen geeft ook dat extra's. Mijn oude war of the worlds dubbel LP bijvoorbeeld met extra een mooi naslag werkje erbij geleverd nog in mint staat ;)

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #26 Gepost op: 13 november 2018, 23:21:09 »
Cd moet technisch superieur klinken volgens de specs. Maar het klinkt niet altijd beter dan vinyl, kan te wijten zijn aan opname, mastering etc.
Zo gebeurd het dat vinyl door een betere opname en mastering beter klinkt.
Verder moeten we het belevingsdeel zeker niet onderschatten. Hier komt er geen nieuwe cd meer in maar koop ik alles nieuw op vinyl.
Waarom? Omdat de beleving van het plaatjes draaien voor mij hoort bij het genieten van mijn favoriete muziek  8) 8)
en zo'n mooie hoes in je handen geeft ook dat extra's. Mijn oude war of the worlds dubbel LP bijvoorbeeld met extra een mooi naslag werkje erbij geleverd nog in mint staat ;)
Viola!! Zeker een belangrijk deel van de beleving. Tegenwoordig wordt er veel nieuw vinyl uitgebracht waar ook aan het artwork de nodige aandacht wordt besteed. Echte kadootjes zoiets  ;)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #27 Gepost op: 13 november 2018, 23:26:30 »
Met twee van die 'douchekoppen' met krulsnoer tegen je oren gedrukt! :)
ja klopt die zaten niet echt fijn, maar wat een fijne tijd :'(

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #28 Gepost op: 13 november 2018, 23:28:40 »
Dat is jaren en jaren terug maar wel een fijne tijd. Ik heb het idee dat een uur toen langer duurde.
Ik vind blues uit de jaren 40 t/m 60 mooi dan hebben we het niet over een geluidskwaliteit die erg hoog is. Op een LP of CD van Hound Dog Taylor is dat beide waardeloos maar wel mooi.
Hoe ouder je wordt hoe sneller de tijd lijkt te gaan. Bleus hou ik ook wel van, maar ik hou van verschillende muziek stijlen behalve Rap daar kan ik echt niet naar luisteren.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2018, 23:41:38 door Infinity »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #29 Gepost op: 13 november 2018, 23:42:34 »
Ik heb vaak mijn bedenkingen wat je schrijft maar dit ben ik met je eens. :) Dat van rapmuziek ook, vreselijk net als R&B.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2018, 23:44:10 door renes »
Eens buizen altijd buizen.