Auteur Topic: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand  (gelezen 15890 keer)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Gepost op: 13 november 2018, 10:26:25 »
Hier nog even wat real-life bevindingen.

Vroeger:
• Om problemen met het snijden in het hoog te voorkomen, werd standaard alles boven 15KHz weggefilterd.
Resultaat, vinyl klinkt warmer, omdat het top hoog er gewoon niet is.
Bron: Hans Brethauer, Snijkamer,Dureco, Weesp 1985

Tegenwoordig:
• Er wordt niet meer vanaf analoog gesneden. Enerzijds omdat bijna geen enkele maatschappij nog een analoog archief* heeft, of het rendabel vindt om iemand er in te sturen** om de analoge master op te zoeken.
* Bron: 19 jaar ervaring met alle relevante platenmaatschappijen en pogingen om masters te pakken te krijgen.
**Grote maatschappijen vertikken het om manuren aan zoeken in archieven te besteden. De redenatie is dat het niet terugverdiend wordt met de uitgegeven licentie

Anderzijds omdat helaas de meeste analoge masters niet echt meer fatsoenlijk kinken.
2 van de 3 tapes (76cm 1/4inch halfspoor stereo) recent over gezet naar 24bit/96KHz klonken slechter als de 44.1Khz 16bit opname die midden jaren 80 was gemaakt van de ‘verse’ analoge tape.
• Dus alle klassiekers van weleer worden tegenwoordig vanaf digitaal gemasterd.
• Dat die opname dan na 4 mechanische overzettingen beter zou klinken als het origineel is 100% subjectief en tegelijkertijd 100% onlogisch.

De 4 mechanische overzettingen:
-Van signaal via snijkop naar lacquer of koper
-Opdamping van zilver naar matrijs
-persen van matrijs in vinyl
-afspelen van vinyl met naald.

• Er waren zeer zeker snij-technici die met andere EQ en processing instellingen voor fraaie persingen hebben gezorgd. Mooier als de oorspronkelijke eindmix uit de studio.
Maar dan zou nog steeds een 1op1 CD van diezelfde instellingen beter klinken als die ‘fraaie’ vinyl persing. Simpelweg door het elimineren van 4 mechanische tussenstappen.

Mensen die nog nooit een snijding hebben meegemaakt vertellen je graag hun verhalen.
Hou je van fantasie verhalen, dan zit je bij hun goed.

En nu weet je alsnog waarom vinyl warmer klinkt. Warmer, maar niet.....
Science is no democracy

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2018, 12:34:11 »
LP's draaien is een hobby op zich. De draaitafel is een mooi apparaat er moet een element in, welke, misschien een andere arm, men is er mee bezig om het goed te krijgen, stopt er energie in. Er staat natuurlijk wel wat als je een mooie draaitafel hebt, bovenop de kast, lampje erbij, het oog doet ook wat. Het onderhoud van de LP's zal ook bij dragen aan het idee dat het beter klinkt. De wasmachine, welk type, welk wasmiddel wordt er gebruikt allemaal, water ontharden, ga zo maar door. Als LP's draaien je hobby is zal het natuurlijk beter klinken dan een cd, alleen al door de energie die er in gestoken wordt.
Ik heb nog nooit een LP beter horen klinken dan een CD. Ik meende dat de LP van Andreas Vollenweider beter klonk dan de CD. Laatst met iemand ( slechtziend met een uitstekend gehoor) eens scherp geluisterd en de LP viel door de mand, CD klonk mooier.
Groot nadeel van LP's, die dingen slijten en zijn kwetsbaar.
Waarom dan de terugkeer van LP's en het draaien ervan door de jeugd? Echt niet doordat het beter klinkt, kan ook niet gezien de draaitafels die men gebruikt, zelfs bij de Aldi te koop, een paar uitgezonderd die wel een goede hebben.. Misschien door de platenhoezen, die zijn wel mooi en heel leesbaar en je hebt wat in de hand. Nostalgie.
Eens buizen altijd buizen.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2018, 20:03:12 »
Vinyl kan wel degelijk beter klinken dan een cd hoor. Puur technisch gezien, dus qua specificaties, is een cd vér verheven boven vinyl. Maar: er is ook nog zoiets als de kwaliteit van de oorspronkelijke master en de "productiemaster" die wordt gemaakt voor een bepaald medium. En bij die laatste wordt voor cd's vaak beslist de dynamiek er zo goed als volledig uit te halen (toch bij zowat alle popmuziek sinds 2000) terwijl voor de vinylmaster meestal zo'n 10 of 20 dB dynamiek behouden blijft. Op een fatsoenlijke hifi-installatie klinkt zo'n vinylplaat vrijwel altijd beter dan de van dynamiek ontdane cd. Dat men dynamiek weghaalt voor de cd-master is absoluut onvergeeflijk omdat (1) de cd maar liefst 105 dB dynamiek ondersteunt en (2) cd's alleen nog maar gekocht worden door oudere mensen met hifi-installaties - de jeugd luistert vooral mobiel en via online streaming en dan is het logisch dat dynamiekreductie toegepast wordt. Maar voor een cd heeft die redenering opgang gemaakt toen de jeugd nog cd's kocht. Het is dan ook onbegrijpelijk dat de industrie zijn eigen markt de keel omwringt door daar koppig mee door te blijven gaan.

Als een cd perfect is qua mixing en mastering, kan geen enkele vinylplaat daartegen op. Maar helaas zijn er héél veel cd's (zeker bij popmuziek) die flink slechter klinken dan zelfde muziek op vinyl. Hou je van popmuziek? Dan hou je het best bij vinyl. Gaat het over popmuziek van vóór het jaar 2000 of over klassiek of jazz (al zijn er bij jazz ook al van dynamiek ontdane cd's opgedoken, die zijn uiteraard te mijden), dan is cd vaak een betere keuze. Al zijn er bij popmuziek van vóór 2000 ook vinylplaten te ontdekken die effectief beter klinken dan de cd. Zelf luisteren en vergelijken is dan ook de boodschap.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2018, 20:05:00 door Bloom »

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2018, 21:13:41 »
Zeker nooit een goed afgestelde tafel gehoord! Met een goed element. Een cd kan mooi klinken, maar een groot deel is rotzooi. Vinyl kan ook minder klinken maar over het algemeen wint de plaat het hier van een cd. Het is echter, veel natuurlijker. Mensen die het niets vinden hebben geen goed element gehoord met een goede afstelling. En dat zogenaamde kampvuurgeluidje heb ik bij haast niet één plaat. En als het er al een beetje is stoort het mij totaal niet. Dat cd beter is(klinkt) is dus Bullshit.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2018, 21:16:00 door Infinity »

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2018, 21:20:56 »
Als we het over moderne popmuziek hebben is dat zeker zo, maar ik kan je verzekeren dat dat voor klassieke muziek zeker niet geldt. En voor veel jazz ook niet. Daar wint de cd en dat kun je ook duidelijk horen. En zoals gezegd is het een bewuste keuze van platenfirma's om voor popmuziek cd's slecht te maken en vinyl beter.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2018, 21:25:36 »
Als we het over moderne popmuziek hebben is dat zeker zo, maar ik kan je verzekeren dat dat voor klassieke muziek zeker niet geldt. En voor veel jazz ook niet. Daar wint de cd en dat kun je ook duidelijk horen. En zoals gezegd is het een bewuste keuze van platenfirma's om voor popmuziek cd's slecht te maken en vinyl beter.
Dat zegt genoeg, cd klinkt beter.
Eens buizen altijd buizen.

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #6 Gepost op: 13 november 2018, 21:27:59 »
Niet mee eens ik heb Jazz op vinyl en cd, op cd klinkt het idd prachtig maar op vinyl vindt ik het net wat extra hebben. Het kan beide heel goed klinken maar het klinkt gewoon wat verschillend van elkaar.

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #7 Gepost op: 13 november 2018, 21:29:41 »
Als we het over moderne popmuziek hebben is dat zeker zo, maar ik kan je verzekeren dat dat voor klassieke muziek zeker niet geldt. En voor veel jazz ook niet. Daar wint de cd en dat kun je ook duidelijk horen. En zoals gezegd is het een bewuste keuze van platenfirma's om voor popmuziek cd's slecht te maken en vinyl beter.
Dat zegt genoeg, cd klinkt beter.
wat voor element heb je? Welke phono stage? Hoe is je tafel afgesteld?

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #8 Gepost op: 13 november 2018, 21:43:37 »
Thorens td160, Ortofon MC3turbo, afgesteld door de winkel waar ik het element kocht.
Eens buizen altijd buizen.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #9 Gepost op: 13 november 2018, 21:45:56 »
Er zijn volgens mij ook meer dan genoeg platen die ruk klinken.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #10 Gepost op: 13 november 2018, 21:51:20 »
Zeker nooit een goed afgestelde tafel gehoord! Met een goed element. Een cd kan mooi klinken, maar een groot deel is rotzooi. Vinyl kan ook minder klinken maar over het algemeen wint de plaat het hier van een cd. Het is echter, veel natuurlijker. Mensen die het niets vinden hebben geen goed element gehoord met een goede afstelling. En dat zogenaamde kampvuurgeluidje heb ik bij haast niet één plaat. En als het er al een beetje is stoort het mij totaal niet. Dat cd beter is(klinkt) is dus Bullshit.
Heel veel goede draaitafels met dito elementen, armen en afstelling gehoord. Linn was een hele mooie. CD klinkt in mijn oren frisser met meer detail, ik luister er liever naar.
Ik heb nogal wat LP's uit de 70er jaren die veel naar fuiven zijn geweest die hebben meer kampvuurgeluiden dan de scouting. Waar de bull de shit weghaalt weet ik niet maar zeker niet bij de CD.
Eens buizen altijd buizen.

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #11 Gepost op: 13 november 2018, 21:57:10 »
Thorens td160, Ortofon MC3turbo, afgesteld door de winkel waar ik het element kocht.
totaal niet mijn keuze. Heb die Ortofon gehad en ook mc 15 MKII 20MKII 30MKII waarbij de mc15mkII het mooiste was, de rest vindt ik vrij scherp allemaal. Ook heb ik Benz Glider gehad en Dynavector die wel heel mooi waren. En van den hul ook mooi, maar die zijn allemaal een stukje beter dan die Turbo.
En wat gebruik je als phono pre?

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #12 Gepost op: 13 november 2018, 22:01:46 »
Zeker nooit een goed afgestelde tafel gehoord! Met een goed element. Een cd kan mooi klinken, maar een groot deel is rotzooi. Vinyl kan ook minder klinken maar over het algemeen wint de plaat het hier van een cd. Het is echter, veel natuurlijker. Mensen die het niets vinden hebben geen goed element gehoord met een goede afstelling. En dat zogenaamde kampvuurgeluidje heb ik bij haast niet één plaat. En als het er al een beetje is stoort het mij totaal niet. Dat cd beter is(klinkt) is dus Bullshit.
Heel veel goede draaitafels met dito elementen, armen en afstelling gehoord. Linn was een hele mooie. CD klinkt in mijn oren frisser met meer detail, ik luister er liever naar.
Ik heb nogal wat LP's uit de 70er jaren die veel naar fuiven zijn geweest die hebben meer kampvuurgeluiden dan de scouting. Waar de bull de shit weghaalt weet ik niet maar zeker niet bij de CD.
die geluiden krijg je alleen bij vuile platen. En frisser? Ik hoor alle detail die er is en natuurlijk zijn er slechte persingen. Maar véél cd's klinken verschrikkelijk en slechter dan een mindere persing.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.921
    • ARJANKU.IT service
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #13 Gepost op: 13 november 2018, 22:09:11 »
Er zijn luistertests gedaan waarbij het geluid van een topdraaitafel door een 16/44 ADC -DAC werd gestuurd. Daarbij werd geen verslechtering waargenomen. Andersom moet ik dat nog zien en beleven. De dynamiek van de fortissimo's van bijvoorbeeld Glenn Gould op cd laten iedere stylus uit de groef springen, schat ik zo in.
An inability to grasp science is no argument against it....

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Vinyl versus CD een kwoot van Ben Liebrand
« Reactie #14 Gepost op: 13 november 2018, 22:11:20 »
Wil niet zeggen dat ik niet geniet van een goede cd.
Synthesizer van bijvoorbeeld Jarre klinkt een stuk mooier op Vinyl terwijl ik die platen al on '76 en '78 gekocht heb en nog altijd super klinken. En dat komt door een goede afstelling. Door een slechte afstelling krijg je dus een grijzen plaat, vandaar het gezegde"grijs gedraaid" als veel gedraaid. Maar dat is alleen maar met een povere afstelling.