Auteur Topic: Afstellen arm draaitafel  (gelezen 6528 keer)

Sjon1975

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 6
Afstellen arm draaitafel
« Gepost op: 06 oktober 2018, 14:45:40 »
Goedenmiddag, nieuw op het forum hier.
Heb recent een andere platenspeler gekocht ( marantz tt-6170, omdat deze beter bij mijn vintage marantz set past als de yamaha die ik had ) nu is mijn vraag hoe ik het gemakkelijkste de arm afstel ( zonder hogere wiskunde )

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Afstellen arm draaitafel
« Reactie #1 Gepost op: 06 oktober 2018, 17:01:58 »
Ik maak meestal een grafische voorstelling van de loop van de naald over de lp. Zo kun je heel precies de naaldtip controleren qua travel.

Groet,
Jacco

Sjon1975

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 6
Re: Afstellen arm draaitafel
« Reactie #2 Gepost op: 06 oktober 2018, 23:44:13 »
Ja dat is dus wat mij betreft hogere wiskunde  :yeah:

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Afstellen arm draaitafel
« Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2018, 00:02:30 »
Ja dat is dus wat mij betreft hogere wiskunde  :yeah:
Niet helemaal   Marantz leverde bij hun draaitafels een 45 toeren adapter voor de 7" singles.
Daar staat een pijltje en een sterretje op.
Het pijltje moest naar achteren wijzen en als je naald overeen kwam met het sterretje op de adapter dan was de afstelling goed.
Een weetje wat niet iedereen weet.

Sjon1975

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 6
Re: Afstellen arm draaitafel
« Reactie #4 Gepost op: 07 oktober 2018, 08:46:20 »
Ga ik vandaag even checken !!!!! Dat is een mooi begin !!!! En hoe regel ik mijn naalddruk hey beste in als ik geen naalddrukweger heb ? Is dat te doen of besteld ik maar beter direct zo'n ding ?

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Afstellen arm draaitafel
« Reactie #5 Gepost op: 07 oktober 2018, 09:54:03 »
Ga ik vandaag even checken !!!!! Dat is een mooi begin !!!! En hoe regel ik mijn naalddruk hey beste in als ik geen naalddrukweger heb ? Is dat te doen of besteld ik maar beter direct zo'n ding ?
eerst de anti skating op nul zetten dan het gewicht aan de achterkant van de arm instellen dat de arm horizontaal blijft zweven. Als dat het geval is, dan is dat nul gram. En zet je de schaal op nul. Als je nu het gewicht draait ( dus niet de schaak) dan draait de schaal mee en zie je hoe veel gram je hebt ingesteld. Nu stel je de antiskate in op dezelfde waarde als het gewicht wat je voor de naald hebt ingesteld.
P. S. Even een rondje op YouTube en je vind genoeg voorbeeld filmpjes hoe je dit moet doen.

Sjon1975

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 6
Re: Afstellen arm draaitafel
« Reactie #6 Gepost op: 07 oktober 2018, 10:04:14 »
Top ! Vanavond even kijken bedankt !

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Afstellen arm draaitafel
« Reactie #7 Gepost op: 07 oktober 2018, 10:42:12 »
De antiskating moet voor verschillende naaldtypen ( sferisch of geavanceerder) op verschillende waarden worden ingesteld. De arm moet zweven met de naald ter hoogte van het plaatoppervlak, dan is de nulinstelling nauwkeurig.
An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Afstellen arm draaitafel
« Reactie #8 Gepost op: 07 oktober 2018, 10:42:44 »
Een beetje element zou ik (laten) instellen met een scoop. Ik ken iemand in Roermond (analog service Limburg) die dat perfect kan. Het probleem begint er namelijk al mee dat de meeste mensen instellen met een standaardprotractor en dat is slechts een gemiddelde. Voor bijvoorbeeld Thorensen zijn eigen specifieke protractoren te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2018, 10:46:21 door Carl »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Afstellen arm draaitafel
« Reactie #9 Gepost op: 07 oktober 2018, 10:56:29 »
Ook met een scoop ga je tegen dezelfde problemen aan lopen, je legt alleen de probleemstelling elders. Dat komt voor bij tafels die niet volgens de nu gebruikelijke manier zijn gedimensioneerd. Kennelijk klopt de geometrie bij bovengenoemde Thorensen dus ook niet.

Bij deze Marantz zat inderdaad een hulpmiddel meegeleverd en die zou ik dan gebruiken. Ik heb aan deze tafel gerekend gisteren en zo aan de getallen te zien, gaat daar geen optimale afstelling uitkomen (of ik moet een rekenfout gemaakt hebben). Dwz de geometrie is door Marantz anders dan optimaal gekozen. Daarom zul je het met het meegeleverde hulpstuk moeten doen.

Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Afstellen arm draaitafel
« Reactie #10 Gepost op: 07 oktober 2018, 11:38:25 »
Voorbeeld zoals bij de Marantz 6150.




Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk


dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Afstellen arm draaitafel
« Reactie #11 Gepost op: 07 oktober 2018, 11:39:52 »
Juist, dat is het.

Groet,
Jacco

Sjon1975

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 6
Re: Afstellen arm draaitafel
« Reactie #12 Gepost op: 07 oktober 2018, 19:50:10 »
Idd. Net gekeken en nooit geweten. Gelukkig de Origineel adaptor erbij !!!! Vandaag veel geleerd, iedereen bedankt voor alle hulp !

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Afstellen arm draaitafel
« Reactie #13 Gepost op: 07 oktober 2018, 20:26:22 »
Ook met een scoop ga je tegen dezelfde problemen aan lopen, je legt alleen de probleemstelling elders. Dat komt voor bij tafels die niet volgens de nu gebruikelijke manier zijn gedimensioneerd. Kennelijk klopt de geometrie bij bovengenoemde Thorensen dus ook niet.
Groet,
Jacco

De computer van Roger Poulussen van Analog Service Limburg maakt op basis van de gegevens van de specifieke arm een protractor voor die arm. Vervolgens installeert hij het element met een scoop. Ik heb er veel over gelezen. De artikelen van Keith Howard met veel literatuurverwijzingen overtuigden me wel van Rogers methode. Ook Henk Niemeyer van Audioselectief werkte vergelijkbaar.

Overigens maken hulpmiddelen als van Marantz en Thorens, het leven een stuk makkelijker.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2018, 20:29:41 door Carl »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Afstellen arm draaitafel
« Reactie #14 Gepost op: 07 oktober 2018, 20:38:39 »
Dat is precies wat ik bedoel, Carl. De probleemstelling wordt elders gelegd. Ik ben op de hoogte van de wiskunde erachter en zoek de oplossing daarom in die hoek. Komt uiteindelijk hetzelfde uit als je dezelfde uitgangspunten kiest.

Groet,
Jacco