Auteur Topic: Invloed voeding op geluid  (gelezen 4094 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Invloed voeding op geluid
« Gepost op: 17 september 2018, 13:43:33 »
Afgelopen zaterdag naar de show van Da Capo High End in Tiel geweest. Er speelden twee sets: de ene bestond uit  produkten van Dynamic Solutions ( Magnepan en Mirror Image) en de andere van Monitor Audio Nederland. Op een bepaald moment speelden we met Monitor Audio Platinum 100 LS op een Roksan Caspian versterker (erg mooie versterker). Bron was een Transrotor platenspeler. Het geluid was echter storend bonkerig. Rick Paap van Dynamic Solutions stoorden zich net als ik en mijn audiovriend aan het geluid en begon vervolgens zo’n beetje als een tijger rond zijn prooi (de set) te sluipen. Vervolgens vroeg hij aan de man van Monitor Audio of  de stroomfilter eraf mocht. Dat bonken was daarna voor 80 procent weg. Als ze me het verteld hadden, had ik het niet geloofd zo groot was het geluidsmatig verschil.

Inmiddels heb ik sinds zaterdag ook een nieuwe voeding op mijn Auralic mini. In tegenstelling tot de sBooster die hier veel voor wordt gebruikt  is deze ongefilterd. Het ding is door Analog Service Limburg geïmporteerd uit China voor pakweg de helft van de prijs als de sBooster. Ik moet nog een keer terugschakelen op de standaard voeding, maar ook hier lijkt er wel een hoorbaar verschil. Overigens ook wel leuk zo'n kastje waar het aantal Hz op wordt aangegeven  ;D

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Invloed voeding op geluid
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2018, 14:35:14 »
Zou het stroomfilter niet voldoende vermogen hebben kunnen leveren?
Science is no democracy

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Invloed voeding op geluid
« Reactie #2 Gepost op: 17 september 2018, 19:30:47 »
Daar zeg je me wat Ando. Ik weet helaas niet wat voor een stroomfilter er tussen zat. Mijn audiovriend is helemaal allergisch voor stroomfiltering. Hij meent dat dit vaak/altijd negatief hoorbaar is.
« Laatst bewerkt op: 17 september 2018, 19:42:51 door Carl »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Invloed voeding op geluid
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2018, 20:15:52 »
Bizar dat er in zulke kringen zulke bokken worden geschoten. Een filter wat niet de benodigde stromen kan leveren zal ongeveer net zo werken als een gloeilamp in serie met de primaire kring; veilig voor afregelen en testen maar ga geen vermogen vragen want dan gebeuren er rare dingen met o.a. het laag.

« Laatst bewerkt op: 18 september 2018, 07:52:42 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Invloed voeding op geluid
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2018, 07:46:53 »
Waarom zou je een stroomfilter moeten gebruiken in Nederland of elders?
Wat wordt ermee beoogd en wat is de zin en onzin ervan?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Invloed voeding op geluid
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2018, 08:03:22 »
Dat is een goed punt.
Storing pak je het best bij de bron aan maar ik snap ook wel dat niet iedereen handig is met soldeerbout en een oplossing van een euro over een storende schakelaar kan monteren.
An inability to grasp science is no argument against it....

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Invloed voeding op geluid
« Reactie #6 Gepost op: 18 september 2018, 08:17:47 »
Waarom zou je een stroomfilter moeten gebruiken in Nederland of elders?
Wat wordt ermee beoogd en wat is de zin en onzin ervan?

De zin van die dingen is geld in de laden van de maker/verkoper van deze onnodige spullen brengen.
En ons daar dan wel weer vaak een goed gevoel mee geven.  Eventjes.

De onzin is dat we het inderdaad helemaal niet nodig hebben.
En als er al invloed is dan is het naar mijn mening een negatieve invloed omdat de gewone ingebouwde voeding gehinderd wordt in het doen van zijn werk.

Overigens heb ik bij mij nog nooit enige invloed van het wel of niet ingeschakeld zijn van de desktop van mijn vrouw op mijn set.
Ook het in/uitschakelen van de koelkast heb ik nog nooit gehoord op de set.
Het in of uitschakelen van de diverse oudere spaarlampen en of led-verlichting heeft zich nog nooit merkbaar laten horen op de set.

Marcel



Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Invloed voeding op geluid
« Reactie #7 Gepost op: 18 september 2018, 08:37:42 »
Ik vind zo raar dat het blijkbaar alleen verbetert in de audiowereld. Nog niet gehoord dat een printer de foto's beter en helderder afdrukt met een andere/betere/DIY/gefilterde voeding. Of dat de luchtverfrissers die je in het stopcontact steekt met een andere/betere/DIY/gefilterde voeding beter en lekkerder ruiken.
Voedingen en filters doen het blijkbaar in en tussen de oren, niet alle oren.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2018, 14:58:54 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Invloed voeding op geluid
« Reactie #8 Gepost op: 18 september 2018, 08:56:56 »
Nou?  zou een Tesla beter gaan rijden op gefilterde stroom?
Nog stiller met een zwartere achtergrond en meer definitie in het aansnijden van bochten?

Goed punt Renes. 

Maar pas op straks maakt een digitale camera toch echt betere foto's met duurdere accu's of batterijen.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Invloed voeding op geluid
« Reactie #9 Gepost op: 18 september 2018, 09:13:59 »
Even serieus.

Is het inderdaad zo dat onder invloed van te weinig stroom en het inzakken van de voeding je dit als een bonkend laag zou kunnen horen?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Invloed voeding op geluid
« Reactie #10 Gepost op: 18 september 2018, 09:22:49 »
Persoonlijk zou ik door het inzakken van de voeding eerst denken aan clippen en dat uit zich het eerst in het laag waar een grote spanningszwaai nodig is. Het lijkt me overigens onwaarschijnlijk dat dat zich niet laat horen in het midden maar ik zou het eerst zelf ook eens moeten horen om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Invloed voeding op geluid
« Reactie #11 Gepost op: 19 september 2018, 19:55:54 »
Zelf ben ik ook niet overtuigd van het nut van stroomfilters in normale omstandigheden. Bij de demo van Theo Wubbolts hoorde ik ook geen enkele verbetering. Wel had ik hier in de woonkamer, storing van een schakelaar in de keuken. Ik  heb toen een apart circuit op een aparte s top laten aanleggen voor de audio. Wel met normale stroomkabels kabels. Misschien wat overkill, maar ik ben per slot van rekening audiofiel :D
« Laatst bewerkt op: 19 september 2018, 22:03:11 door Carl »