Auteur Topic: Diffusor  (gelezen 34402 keer)

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Diffusor
« Reactie #15 Gepost op: 29 augustus 2018, 09:46:10 »
Je zou ook in de hoeken van de wand een mooi gordijn kunnen hangen op een rails.
Dicht schuiven als je gaat luisteren,dat is ook een diffuser.
I love vintage.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Diffusor
« Reactie #16 Gepost op: 29 augustus 2018, 10:09:24 »
Ik heb even een aantal foto’s genomen van een gedeelte van onze woonkamer.  De bank is een 3.3M breed (ter illustratie)
De print boven de bank is een 1.1 x 0.7M groot.

Deze foto is genomen met m’n  rug naar mijn speakers toe.





Dit “totaal plaatje” geeft een beetje aan hoe de boel staat.  De afstand tussen de muur achter de speakers en achter de bank bedraagt zijn 5.5 meter.
Zoals je kunt zien kunnen de speakers helaas niet meer verder naar voren geplaatst worden aangezien er een deur is.  Lijkt me verder ook logisch dat ook de bank niet verder naar voren gaat


Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Diffusor
« Reactie #17 Gepost op: 29 augustus 2018, 10:13:09 »
Reflecties doven niet uit door diffusie, ze worden alleen minder uniform van karakter en dat neemt eigenschappen van de ruimte weg die als storend kunnen worden ervaren.
Precies. De grote 1 op 1 reflecties met een harde achterwand zullen nu door middel van een diffusor  opgebroken worden dat zorgt voor vele kleine reflecties.
Deze zijn dan zó klein en de vliegen alle richtingen uit zodat je er eigenlijk geen nadelige consequenties meer van hebt.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Diffusor
« Reactie #18 Gepost op: 29 augustus 2018, 12:39:34 »
Ik hoef die knakker niet te verdedigen...maar ik weet wel dat die goed bij zijn hoofd is.

Wat gebeurt er met de reflecties ? Ze gaan ergens anders heen, maar ze verdwijnen toch niet ? Daarnaast komen ze altijd wel bij je oren terecht

De ervaringen geloof ik wel hoor...dus gaat mij meer om de theorie erachter.
De theorie erachter is (onomstotelijk) dat je in elke ruimte ‘een’ akoestiek hebt.  Het zal zich in een woonkamer bv anders (wellicht kleiner) gedragen dan in grote concertzaal. Maar het is wel degelijk van invloed.

De reflecties verdwijnen ook niet, maar de geluidsgolven zullen met diffusors versplinteren en zo alle kanten op gaan met een véél kleinere energie.  Zodat ze eigenlijk geen (noemenswaardige) nadelige werking meer hebben.