Auteur Topic: Diffusor  (gelezen 34417 keer)

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Diffusor
« Gepost op: 27 augustus 2018, 13:09:36 »
Hallo daar!

Ik heb een vraagje over het plaatsen van een diffusor.
Ik zit erover te denken zo’n ding te plaatsen op de wand achter m’n zit plek. Ben al wel het één en ander aan het lezen op het www, maar kom er nog niet echt goed achter wat ik mag verwachten als ik zo’n ding plaats?
Het zal dan gaan om een onderstaand exemplaar




De diffusor zal dan direct achter mij hangen op m’n zit/luisterplek.
Heeft iemand ervaringen wat dit doet met de klank??



Met vriendelijke groet,
Niek

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Diffusor
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2018, 17:12:37 »
Een diffusor verstrooit het geluid in willekeurige richtingen. Als je last hebt van weerkaatsing van hoge tonen tegen harde gladde wanden, kan een diffusor ervoor zorgen dat je die nadelige nagalmgeluiden niet meer hebt. Als je last hebt van boembassen, dan zal een diffusor niet helpen. Dan heb je demping nodig.

Vermits een gewone conusluidspreker een kegelvormige uitstraling heeft, zal de klank uit je luidsprekerkast botsen tegen zijwanden, vloer, plafond en de wand achter je luisterplaats. Wat tegen de zijwanden of het plafond weerkaatst kan via de wand achter je luidsprekers nogmaals weerkaatst worden. Geeft allemaal zéér "leuke" bijkomende effecten in het geluid die je dus echt niet wil. Daarom is het het best om harde gladde wanden zoveel mogelijk te vermijden. Bij dipolen zoals elektrostaten en magnetostaten is dat nog veel belangrijker omdat die langs achter hetzelfde geluid uitstralen als langs voor en dat zal dus met zekerheid botsen tegen de wand achter de luidsprekers. Paneelluidsprekers hebben wel het voordeel dat ze geen kegelvormige uitstraling hebben, maar als het ware een verticale speer van geluid uitstralen. Dat botst vrijwel niet met plafond of vloer, maar wel met de wanden.

Weerkaatsing tegen de vloer kun je overigens makkelijk verhelpen door een dik tapijt te leggen. Ik zou zeggen: lees eens een boek over de beginselen van huiskamerakoestiek en die te verbeteren.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Diffusor
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2018, 18:55:17 »
Een diffusor verstrooit het geluid in willekeurige richtingen. Als je last hebt van weerkaatsing van hoge tonen tegen harde gladde wanden, kan een diffusor ervoor zorgen dat je die nadelige nagalmgeluiden niet meer hebt. Als je last hebt van boembassen, dan zal een diffusor niet helpen. Dan heb je demping nodig.

Vermits een gewone conusluidspreker een kegelvormige uitstraling heeft, zal de klank uit je luidsprekerkast botsen tegen zijwanden, vloer, plafond en de wand achter je luisterplaats. Wat tegen de zijwanden of het plafond weerkaatst kan via de wand achter je luidsprekers nogmaals weerkaatst worden. Geeft allemaal zéér "leuke" bijkomende effecten in het geluid die je dus echt niet wil. Daarom is het het best om harde gladde wanden zoveel mogelijk te vermijden.


Weerkaatsing tegen de vloer kun je overigens makkelijk verhelpen door een dik tapijt te leggen. Ik zou zeggen: lees eens een boek over de beginselen van huiskamerakoestiek en die te verbeteren.
Ik heb eigenlijk geen idee of ik ‘last’ heb van weerkaatsingen?   Er is niet direct iets wat mij stoort,.. aan ander kant, weet ik wel dat het qua akoestiek natuurlijk niet optimaal is.
Wel aantal harde vlakken, maar d’r is ook demping. Bv vloerkleed, schilderijen en paneelgordijnen.
Nu is het zo dat boven de bank/luisterplek wel een canvasprint hangt van een 110x70cm. Niet echt heel groot.  Voor de rest is het vlak beton qua achterwand.
Kan mij voorstellen dat dit natuurlijk gaat weerkaatsen naar de wand áchter de speakers?  Waar ook een groot plasma scherm hangt. Dus ook harde materialen.

Dus dacht ik.. als ik nou ‘s een grote(re) diffusor op de wand achter mij hang waardoor de reflecties waar terug te kamer in, minder worden.

Mij lijkt dan dat je meer een directer geluid uit je speakers krijgt?
Maar hóe dit dan zal gaan klinken?? Da’s voor mij nog groot vraagteken

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Diffusor
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2018, 20:52:14 »
Een wand vlak achter je geeft vrijwel zeker verstoring van het stereobeeld. Ik heb hier een kast achter me staan en wanneer ik alle deurtjes en lades enigszins gevarieerd open zet als een soort primitieve disffusor dan werkt dat weldadig. Hetzelfde met wat kussens van tuinstoelen er voor. Daar kun je eens wat mee experimenteren.
An inability to grasp science is no argument against it....

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Diffusor
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2018, 22:26:16 »
Een wand vlak achter je geeft vrijwel zeker verstoring van het stereobeeld. Ik heb hier een kast achter me staan en wanneer ik alle deurtjes en lades enigszins gevarieerd open zet als een soort primitieve disffusor dan werkt dat weldadig. Hetzelfde met wat kussens van tuinstoelen er voor. Daar kun je eens wat mee experimenteren.
Oja, zo’n kast kan dan inderdaad ook mooi reflecteren. 
Wat ik met mijn nuchtere verstand zo kan een beredeneren is dat je met zo’n diffusor  achter je het geluid zodanig verstrooid zodat de kamer werking minder wordt... en je meer deur direct geluid tot je krijgt van de speakers zelf.

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: Diffusor
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2018, 22:45:33 »
Verstrooiing werkt altijd positief. Met heel veel krijg je een fantastisch geluid.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Diffusor
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2018, 22:55:32 »
Verstrooiing werkt altijd positief. Met heel veel krijg je een fantastisch geluid.
Hoe zou je het geluid wat je krijg omschrijven?

Ik ben van plan (m’n vriendin moet er ook nog mee instemmen) zelf zoiets te gaan maken, en wel van een behoorlijk formaat.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Diffusor
« Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2018, 07:19:07 »
Wel, ik gebruik heel veel diffusie in mijn luisterruimte en geen demping, maar ik heb wel elektrostaten.
Je krijgt dan totaal geen ongewenste reflecties, maar heel veel geluidsenergie in de ruimte.
Het is geen "dode" akoestiek, maar er zit ook geen sikkepit galm (zelfs geen microseconde) in.
Als je het niet te ver vindt, mag je altijd eens komen luisteren. Ik woon wel in Hasselt (Belgisch Limburg), dat is zo'n 60 km ten Zuiden van Eindhoven.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Diffusor
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2018, 12:52:12 »
Wel, ik gebruik heel veel diffusie in mijn luisterruimte en geen demping, maar ik heb wel elektrostaten.
Je krijgt dan totaal geen ongewenste reflecties, maar heel veel geluidsenergie in de ruimte.
Het is geen "dode" akoestiek, maar er zit ook geen sikkepit galm (zelfs geen microseconde) in.
Ah, da’s wel netjes dan! Wel fijn dan je een aparte luisterruimte hebt! ..althans, daar ga ik dan vanuit.  Hier staat de boel gewoon in de woonkamer, wel een bewuste keuze. Dat wel.
Dan heb je dus erg direct geluid uit je speakers.


Als je het niet te ver vindt, mag je altijd eens komen luisteren. Ik woon wel in Hasselt (Belgisch Limburg), dat is zo'n 60 km ten Zuiden van Eindhoven.
Da’s aardig aangeboden, zou ik ook absoluut  leuk vinden... ware het niet dat ik vlakbij Enschede woon;)  Flink stukje verderop;)

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: Diffusor
« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2018, 21:41:45 »
Verstrooiing werkt altijd positief. Met heel veel krijg je een fantastisch geluid.
Hoe zou je het geluid wat je krijg omschrijven?

Ik ben van plan (m’n vriendin moet er ook nog mee instemmen) zelf zoiets te gaan maken, en wel van een behoorlijk formaat.

Met een enorm verstrooiend oppervlak (heb het helaas niet meer en ik denk niet dat zoiets als dat voor jou haalbaar is vanwege de waf, maar alles helpt) had ik een haarscherp beeld met een gigantische rust, nergens iets scherps of schels, ook op zeer hoog volume. Waanzinnig mooi geluid met een niet extreem dure set.
Je kon ook 20 tegelijk kletsende mensen in de ruimte hebben zonder dat het een moment stoorde.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Diffusor
« Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2018, 21:44:14 »
Er wordt wat verschillend gedacht over diffusors. Zo van de week gelezen van iemand die veel met akoestiek bezig is dat het voornamelijk gebruik wordt in concertzalen omdat men daar iedereen een zo goed en hetzelfde geluid wil laten horen. Hij gaf aan het onzin te vinden voor in een woonkamer.

Mijn aanname/gedachte is dat je met diffusie de reflecties niet wegneemt..ze worden alleen van richting veranderd. Vraag me dan ook af welk nut dat heeft ? Maar zoals aangegeven aanname/gedachte en daardoor mogelijk raar en onjuist.

In mijn ruimte maak ik veel gebruik van demping. Maar in een woonkamer is dit wat lastig.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Diffusor
« Reactie #11 Gepost op: 28 augustus 2018, 21:49:46 »
Een strakke wand achter je hoor je dat duidelijk als een strakke wand. Met een diffusor neem je dat effect enigszins weg, wordt het ruimtelijker en verbetert het stereobeeld.
An inability to grasp science is no argument against it....

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: Diffusor
« Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2018, 22:35:41 »
Er wordt wat verschillend gedacht over diffusors. Zo van de week gelezen van iemand die veel met akoestiek bezig is dat het voornamelijk gebruik wordt in concertzalen omdat men daar iedereen een zo goed en hetzelfde geluid wil laten horen. Hij gaf aan het onzin te vinden voor in een woonkamer.

Mijn aanname/gedachte is dat je met diffusie de reflecties niet wegneemt..ze worden alleen van richting veranderd. Vraag me dan ook af welk nut dat heeft ? Maar zoals aangegeven aanname/gedachte en daardoor mogelijk raar en onjuist.

In mijn ruimte maak ik veel gebruik van demping. Maar in een woonkamer is dit wat lastig.

Gr. Hans

Met totale diffusie heffen alle reflecties elkaar op en hou je het zuivere geluid van de bron zelf over. Die knakker die vindt dat het alleen voor concertzalen zinnig is heeft het nooit in een woonkamer gehoord en/of is niet goed bij z'n hoofd naar mijn idee.
Ik ben er 100% zeker van dat je in je speciale luisterruimte met verstrooiing een nog mooier geluid zult krijgen.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Diffusor
« Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2018, 07:35:10 »
Ik hoef die knakker niet te verdedigen...maar ik weet wel dat die goed bij zijn hoofd is.

Wat gebeurt er met de reflecties ? Ze gaan ergens anders heen, maar ze verdwijnen toch niet ? Daarnaast komen ze altijd wel bij je oren terecht

De ervaringen geloof ik wel hoor...dus gaat mij meer om de theorie erachter.

Ga zelf ook wel wat op onderzoek uit.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Diffusor
« Reactie #14 Gepost op: 29 augustus 2018, 08:45:31 »
Reflecties doven niet uit door diffusie, ze worden alleen minder uniform van karakter en dat neemt eigenschappen van de ruimte weg die als storend kunnen worden ervaren. Een kerkorgel waarbij je duidelijk de artefacten van een kleine 'harde' ruimte waarneemt zal niet snel de indruk geven van een kathedraal. Een diffusor en demping kunnen daarbij helpen.
An inability to grasp science is no argument against it....