Auteur Topic: Ruis uit voorversterker buis  (gelezen 6042 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Ruis uit voorversterker buis
« Gepost op: 11 juli 2018, 22:19:18 »
Ik heb vorige week een mooie buizen voorversterker gekocht: Classic No.9.0 Tube Pre-amplifier

De versterker is uitgevoerd met twee Mullard CV4003 000-4003 CV4003 KQDD/K 83-08 buizen.
Als ik de voorversterker uit heb staan komt er geen ruis uit mijn luidsprekers. Zodra ik de voorversterker inschakel hoor ik wel ruis (maar moet dan wel met mijn oor tegen de luidspreker aan gangen). Komt dit door een verouderde buis? En zo niet, wat zijn dan de mogelijke oorzaken van de ruis.

Wat ik over deze buis kan vinden is dat het wel goede kwaliteit buizen zijn:

"These are the original Mullard ECC82 M8136 CV4003 which is the special military long life ECC82 that was specially designed for the British forces.

These valves are unique in construction as Mullard were the only factory to use a box plate anode construction and were also made to the highest electrical specification.

The valve produces the most detailed mid-range response of any ECC82 type ever made. This trademark sound has led many audio reviews to state that this is the best of its type ever made.
The valve has a super warm sound with plenty of mid-range detail. Indeed in our test reports the female vocal and string sections were simply stunning"

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Ruis uit voorversterker buis
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2018, 22:41:12 »
[...]
Wat ik over deze buis kan vinden is dat het wel goede kwaliteit buizen zijn:

"These are the original Mullard ECC82 M8136 CV4003 which is the special military long life ECC82 that was specially designed for the British forces.

These valves are unique in construction as Mullard were the only factory to use a box plate anode construction and were also made to the highest electrical specification.

The valve produces the most detailed mid-range response of any ECC82 type ever made. This trademark sound has led many audio reviews to state that this is the best of its type ever made.
The valve has a super warm sound with plenty of mid-range detail. Indeed in our test reports the female vocal and string sections were simply stunning"
Dit soort onzin zou zo onderhand strafbaar moeten zijn. Kennelijk wordt het nog steeds gebezigd.

Dan de ruis. Misschien hoort het wel zo te zijn, hangt af van de specs. Wellicht dat daar iets over terug te vinden is. Hangt ook sterk af van je rendement van je speakers en de versterkingsfactor van je eindbak.

En als je het met een gerenommeerd andere voorversterker probeert? Is er dan geen ruis?

Het zou ook een verouderde buis kunnen zijn, of iets anders dat verouderd is.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Ruis uit voorversterker buis
« Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2018, 22:59:54 »
[...]
Wat ik over deze buis kan vinden is dat het wel goede kwaliteit buizen zijn:

"These are the original Mullard ECC82 M8136 CV4003 which is the special military long life ECC82 that was specially designed for the British forces.

These valves are unique in construction as Mullard were the only factory to use a box plate anode construction and were also made to the highest electrical specification.

The valve produces the most detailed mid-range response of any ECC82 type ever made. This trademark sound has led many audio reviews to state that this is the best of its type ever made.
The valve has a super warm sound with plenty of mid-range detail. Indeed in our test reports the female vocal and string sections were simply stunning"
Dit soort onzin zou zo onderhand strafbaar moeten zijn. Kennelijk wordt het nog steeds gebezigd.

Dan de ruis. Misschien hoort het wel zo te zijn, hangt af van de specs. Wellicht dat daar iets over terug te vinden is. Hangt ook sterk af van je rendement van je speakers en de versterkingsfactor van je eindbak.

En als je het met een gerenommeerd andere voorversterker probeert? Is er dan geen ruis?

Het zou ook een verouderde buis kunnen zijn, of iets anders dat verouderd is.

Groet,
Jacco
Bedankt voor je antwoord. Ik hoor de ruis niet als ik mijn NAD 1000S aangesloten heb. Dit is een geheel transistor opgebouwde voorversterker. Over de kwaliteit van buizen, ik denk dat er wel verschil in kwaliteit is. Ben van plan een setje TUNG-SOL 12AU7W te kopen om het verschil te ervaren (misschien ben ik dan ook de ruis kwijt) echter wat ik al aangaf hoor je de ruis niet op de luisterplek. Is dat wat ze met de term "stille buis" bedoelen? Ik zie dat je bij verschillende leveranciers een balanced versie kan kopen van deze buis zodat de twee triodes die in de buis zitten zo dicht mogelijk qua speks bij elkaar komen.
Dit is het advies van Tonefactory:

"Bedankt voor je mail. Voor audiotoepassingen raden wij altijd balanced versies aan. Dit om zoveel mogelijk storingen en bijgeluiden te voorkomen".

Of is dit ook onzin?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Ruis uit voorversterker buis
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2018, 23:08:06 »
Gepaarde sets in eindversterkers zijn wel zinnig vwb narigheid en bijgeluiden. Bij voorversterkers is het onzin, wat je daar wel hebt is dat je kanaalongelijkheid kan krijgen. Buizen worden normaliter zonder al te veel feedback gebruikt en dan gaan de specifieke eigenschappen een rol spelen. En die hebben een behoorlijke tolerantie en dat leidt tot verschil. Niet erg verder, hoor.

En je hebt inderdaad stille en minder stille buizen, is wel iets om op te letten. Misschien kun je een paar setjes lenen om eens te proberen?

Groet,
Jacco

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Ruis uit voorversterker buis
« Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2018, 23:16:29 »
Moet je wel Tung-Sol uit de USA kopen. Het merk is opgekocht door Russen, die maken nieuwe Tung-Sol buizen made in Russia.. Buizenversterkers kunnen altijd wel wat ruisen, de ene buis wat meer dan een andere, ook van hetzelfde merk en type. Ik heb het geluk gehad dat ik uit een partij van 40 buizen de stille kon uitzoeken.
Als je al je oor aan de luidspreker moet houden om de ruis te horen zou ik er geen aandacht aan schenken. Het gaat er toch om hoe de muziek klinkt?
Eens buizen altijd buizen.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Ruis uit voorversterker buis
« Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2018, 23:47:12 »
Als het uitgangssignaal van de pre-amp erg hoog kan zijn dan is wat ruis ook mogelijk. Net als bij professionele apparatuur dien je de gains van de diverse componenten op elkaar af te stemmen en ingeval van een eindbak met een hoge gain (zoals Jacco al vermeldde) kan de ruis die elke schakeling er voor heeft hoorbaar worden. Terugregelen van de eindtrap zou dan al heilzaam werken zolang met de totale gain de benodigde signaalspanningen nog te halen zijn. Sommige voortrappen kunnen bizarre spanningniveaus uitsturen hetgeen tot ruis leidt wanneer je niet tot die waarden uitstuurt. Eventueel biedt een attenuator tussen pre en eind nog soelaas.
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Ruis uit voorversterker buis
« Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2018, 23:51:59 »
Moet je wel Tung-Sol uit de USA kopen. Het merk is opgekocht door Russen, die maken nieuwe Tung-Sol buizen made in Russia.. Buizenversterkers kunnen altijd wel wat ruisen, de ene buis wat meer dan een andere, ook van hetzelfde merk en type. Ik heb het geluk gehad dat ik uit een partij van 40 buizen de stille kon uitzoeken.
Als je al je oor aan de luidspreker moet houden om de ruis te horen zou ik er geen aandacht aan schenken. Het gaat er toch om hoe de muziek klinkt?
Wat is er mis met die Russische buizen dan? Ik lees over deze nieuwe versie uit Rusland alleen goede recensies. De opmerking over de ruis en hoe het klinkt ben ik het met je eens...in sommige mooie opnames is ook ruis hoorbaar, maar de muzikaal is het fantastisch. Ik was alleen benieuwd of de ruis die ik hoor door slijtage komt van de buis (heb geen idee hoe veel uurtjes deze gedraaid hebben).

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Ruis uit voorversterker buis
« Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2018, 00:01:31 »
Als het uitgangssignaal van de pre-amp erg hoog kan zijn dan is wat ruis ook mogelijk. Net als bij professionele apparatuur dien je de gains van de diverse componenten op elkaar af te stemmen en ingeval van een eindbak met een hoge gain (zoals Jacco al vermeldde) kan de ruis die elke schakeling er voor heeft hoorbaar worden. Terugregelen van de eindtrap zou dan al heilzaam werken zolang met de totale gain de benodigde signaalspanningen nog te halen zijn. Sommige voortrappen kunnen bizarre spanningniveaus uitsturen hetgeen tot ruis leidt wanneer je niet tot die waarden uitstuurt. Eventueel biedt een attenuator tussen pre en eind nog soelaas.
Dit zijn de specs: ingang gevoeligheid van de eindtrap Prima Luna ProLogue Four  Input Sensitivity   775mV
Specs voorversterker:

Total Harmonic Distortion(THD+N):0.08%(1KHz 2V RMS)
Frequency Response:2Hz-330KHz(-3dB 2V RMS)
Gain:20dB
Input Impedance:100Kohm
S/N:=90dB(without weight)
Input Interfaces:RCA 4groups
Output Interfaces:RCA 1group
Tubs:12AU7 2pcs
Directly exchangeable tubs:5814 6189 6N10 B329 CV491 CV4003 CV4016 CV4032 ECC82 ECC802S M8196
Remote Controller:RC-602
Power Voltage:Customized according to different mains in different countries and regions
Power Consumption:20W
Dimensions of Main Unit:430(W) ×45(H)×293(D)
Dimensions of Power Supply Box:115(W)×56(H)×280(D)
Packing Size:540(L) ×370(W) ×155(H)
Net Weight of Main Unit:3.8Kg
Net Weight of Power Supply Box:2Kg
Total Gross Weight: 7.8Kg

Heb de voorversterker gekocht met bijhorende eindversterker (transistor) dus ik kan altijd deze aansluiten (gezien deze voor elkaar gemaakt zijn) om het verschil te horen.


renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Ruis uit voorversterker buis
« Reactie #8 Gepost op: 12 juli 2018, 00:03:58 »
Er zal niets mis zijn met die Russische buizen maar als ik kiezen kon dan toch NOS buizen uit de USA. Mijn eerste kennismaking met Russische buizen was dat er vonken door de buizen sprongen en dat ze lek waren.
Eens buizen altijd buizen.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Ruis uit voorversterker buis
« Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2018, 07:36:33 »
Je kunt op de scoop kijken hoe luid de vv kan uitsturen zonder vervorming en dan een spanningsdeler berekenen die deze waarde tot 0,775V (of iets hoger) terugbrengt, dan zou je ruis minimaal moeten zijn.. Deze zet je dan tussen vv en ev.
An inability to grasp science is no argument against it....

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Ruis uit voorversterker buis
« Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2018, 12:49:20 »
Ik zou de voorversterker eens bij een technicus binnenbrengen om die te laten nakijken. Zelf heb ik ook ooit zo'n Classic 9.0 gehad (twee zelfs) en die hadden allebei géén ruis.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Ruis uit voorversterker buis
« Reactie #11 Gepost op: 12 juli 2018, 23:31:49 »
Ik zou de voorversterker eens bij een technicus binnenbrengen om die te laten nakijken. Zelf heb ik ook ooit zo'n Classic 9.0 gehad (twee zelfs) en die hadden allebei géén ruis.
Ben zelf technicus maar weet ook weer niet alles. Ben nu bezig de defecte potmeter te vervangen (motor draait echter de potmeter zelf niet). Verder moet ik nog een schema zien te vinden en ga ik kijken of het nodig is om de elco's te vervangen. Echter weet ik te weinig van buizen af wat er kan gebeuren als deze verouderen zoals de ruis die ik nu hoor. Ben van de transistor generatie  ;) buizen heb ik me later in verdiept en leer steeds meer over de techniek.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Ruis uit voorversterker buis
« Reactie #12 Gepost op: 13 juli 2018, 08:13:58 »
Je kunt voordat je in tube rolling stapt ook mijn tip volgen om te zien wat dat voor de ruisvloer betekent. Wat voor pro audio geldt gaat ook voor de veeleisender thuisgebruiker op en niet iedere combi van voor- en eindtrap ( zonder attenuators) is spannings-wise een verstandige.
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Ruis uit voorversterker buis
« Reactie #13 Gepost op: 18 juli 2018, 21:40:51 »
Je kunt voordat je in tube rolling stapt ook mijn tip volgen om te zien wat dat voor de ruisvloer betekent. Wat voor pro audio geldt gaat ook voor de veeleisender thuisgebruiker op en niet iedere combi van voor- en eindtrap ( zonder attenuators) is spannings-wise een verstandige.
Ik ga eerst luisteren als ik de no.8 eindversterker, die bij de voorversterker mee kwam, aansluit en vergelijken hoe veel ruis ik dan nog kan waarnemen. Dit zal het verschil duidelijk kunnen maken. En dat kost me nog geen ene cent. Ook ben ik benieuwd wat het verschil zal zijn tussen de transistor no.8 en mijn Prima Luna buizen eindversterker. Volgens de gelovigen moet ik geen verschil waarnemen. Heb inmiddels wel een Pro-Ject Phono voorversterker (PHONO BOX DS) aanschaft voor mijn platenspeler. Mooie combinatie moet ik zeggen. Maar deze voorversterker is wel gevoelig voor stoorzenders in de buurt. Mijn wifi repeater stoort behoorlijk op de combinatie (net of je zachtjes een motorboot door je signaal hoort) En als ik de repeater ergens anders in de ruimte plaats ben ik van het probleem af. Ga nu maar met een langere UTP kabel mijn BueSound streamer aansluiten op repeater die ik dan op groter afstand van mijn platenspeler/versterker kan plaatsen. Wel vreemd want met mijn NAD 1000S versterker had ik geen last van dit verschijnsel. De Pro-Ject zal wel meer gevoelige ingang hebben.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Ruis uit voorversterker buis
« Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2018, 22:04:24 »
Citaat
Volgens de gelovigen moet ik geen verschil waarnemen
Welke gelovigen?
Als er een beetje kans aanwezig is dat je verschil hoort is het tussen een transistor- en buizenversterker of tussen twee buizenversterkers..
An inability to grasp science is no argument against it....