Auteur Topic: Cambridge Audio R50 welke (vintage)buizenversterker  (gelezen 5204 keer)

fborden

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 14
Cambridge Audio R50 welke (vintage)buizenversterker
« Gepost op: 29 januari 2013, 20:09:26 »
Hallo

Ik heb een paar Cambridge Audio R50 speakers. Volgens mij 8 Ohm en 89dB rendement. Welke vintage buizenversterker past hier mooi bij?
Kan bijvoorbeeld een Philips AG9016? Ik heb nu een Onkyo Integra A9711 maar wil graag een buizenversterker.

Groeten
Frank

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Cambridge Audio R50 welke (vintage)buizenversterker
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2013, 00:22:39 »
Hallo

Ik heb een paar Cambridge Audio R50 speakers. Volgens mij 8 Ohm en 89dB rendement. Welke vintage buizenversterker past hier mooi bij?
Kan bijvoorbeeld een Philips AG9016? Ik heb nu een Onkyo Integra A9711 maar wil graag een buizenversterker.

Groeten
Frank

Je kunt natuurlijk proberen of het bevalt maar de eindversterkertjes van de Philips AG 9016 leveren ongeveer 2 watt per kanaal. Gegeven de gevoeligheid van de luidsprekers kom je dan op een maximum aan geluidsdruk uit elke luidspreker van ongeveer 92 dB SPL/w/m. Ik verwacht dat het in een gemiddelde huiskamer met dan de modaal gevoelige luidsprekers niet lukt om bijvoorbeeld een Bruckner- of Mahlersymfonie op een realistisch geluidsterkte weer te geven voor wat dan de sterke stukken in de muziek betreft.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Cambridge Audio R50 welke (vintage)buizenversterker
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2013, 08:42:23 »
Ik had ooit een 9016 en was zeer gecharmeerd van een stukje strijkkwartet ofzo erover maar bij muziek die Ruud noemt of wat moderns met af en toe een bassdrumklap was de koek snel op.
Dan moet je echt naar hoogrendementsluidsprekers gaan kijken of naar andere versterking ( en dat is wat ik heb gedaan).
An inability to grasp science is no argument against it....

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Cambridge Audio R50 welke (vintage)buizenversterker
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2013, 12:47:33 »
Ik had ooit een 9016 en was zeer gecharmeerd van een stukje strijkkwartet ofzo erover maar bij muziek die Ruud noemt of wat moderns met af en toe een bassdrumklap was de koek snel op.
Dan moet je echt naar hoogrendementsluidsprekers gaan kijken of naar andere versterking ( en dat is wat ik heb gedaan).

Een vriend van mij had de AG9016 in de 60-er jaren op een stel uitstekend klinkende 16 ohm Braun-3-wegluidsprekers (ca. 60x30x30 cm) in weliswaar een relatief kleine kamer staan maar wist daar toch op onwaarschijnlijk fors niveau o.a. de big bands van Count Basie, Woody Herman en Stan Kenton uit te toveren. Als het heel luid ging, klonk het toegegeven wel eens groezelig maar daarvan durf ik niet met zekerheid te zeggen of dat te maken had met het vastlopen van de versterker want het kon net zo goed het vastlopen van de Shure M44MG zijn die in zijn Dual 1010 met ingebouwde Dual MD-voorversterker zat omdat zijn vinyl - dat in die dagen gewoon nog gezellig platen werd genoemd - de aanslagen van de platenmoordenaars uit de stal van Ronette (o.a. ST-105 en meer van die plaatploegellende) voor wat de flinke modulatiepassages betreft slecht hadden doorstaan. Maar wat ik wilde zeggen is dat de 2 keer 2 watter van ome Anton - zoals we gewend waren om over de spullen van Philips te praten - verrassend goed geluid kon produceren. Dat het zo goed klinkt ligt naar mijn idee ook aan de beslist bovengemiddelde kwaliteit van de uitgangstrafootjes. Later heb ik zelf nog twee Philips eindblokjes - in de dagen dat het nog gewoon eindversterkers heette - in zelfbouwpakketvorm gemaakt rond twee keer EL84 in balans. Ook daarin zaten voortreffelijke uitgangstrafo's en ook die versterekers klonken fantastisch.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Cambridge Audio R50 welke (vintage)buizenversterker
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2013, 13:28:37 »
Ik speelde toen met zelfbouw 4 Ohm met d'Appollito opstelling met laag rendement, dan schoot het al snel te kort maar de Philips dualconusspeakers die mijn broer er ooit op had gingen ook onwaarschijnlijk hard voor 2 Watt.
De Watt is aardig gedevalueerd door goedkoop versterkervermogen en duur magneetmateriaal ;).
An inability to grasp science is no argument against it....

fborden

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 14
Re: Cambridge Audio R50 welke (vintage)buizenversterker
« Reactie #5 Gepost op: 05 februari 2013, 07:57:33 »
En als je bijvoorbeeld de Kontakt KT7 aan mijn speakers koppelt? Andere betaalbare alternatieven?

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Cambridge Audio R50 welke (vintage)buizenversterker
« Reactie #6 Gepost op: 05 februari 2013, 16:58:04 »
Ik heb een KT7 aan een setje Yamaha NX-E400 (87 dB gevoeligheid) gehad en dat speelde luider dan ik had verwacht. En inderdaad, ook dan krijg je geen klassiek orkest op orkaankracht in je kamer. Maar voor 'rustige' muziek vond ik het ruim voldoende.