Auteur Topic: Verzinnen sommige luidsprekers er iets bij? Of laten systemen iets verdwijnen?  (gelezen 7034 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Al enige houd de weergave van het eerste nummer van het album Keb'Mo' van Keb'Mo me bezig. Every morning.

Ik ben in de afgelopen jaren bij behoorlijk wat mensen gaan luisteren naar hun set.
Dan neem ik altijd dit album mee.

Op mijn set hoor je bij dit nummer heel zacht maar wel goed aanwezig een basachtig geluid.
Een zacht toemp toemp toemp toemp toemp. Kort droog zacht maar goed hoorbaar.
Met mijn headset is het wat duidelijker te plaatsen en beter te onderscheiden van de andere muzikale geluiden in dit nummer.

Maar bij de mensen waar ik ben gaan luisteren met grote vloerstaande luidsprekers wordt dit vaak als een duidelijke erg zwaar aangezette woemb woemb woemb woemb weergegeven.  Behoorlijk hard en met veel druk.
Het lijkt wel alsof de luidspreker supergoed zijn best staat te doen om dit geluid boven alles onder de aandacht te brengen.
Hoor mij eens goed bezig zijn om jou een high-end gevoel te geven.

Het gekke is dat ik het wel als redelijk aangenaam ervaar. Na een tijdje wel vermoeiend.
Maar als ik dan luister met mijn eigen headset dan bekruipt me het gevoel dat die grote luidsprekers samen met de akoestiek er iets van maken wat zeker verre van de waarheid zit.
Of zit mijn set verre van de waarheid en wordt het niet weergegeven met het juiste volume en druk?

Nou denk ik dat mijn set het niet verkeerd heeft.
Sony CD speler via PCM (SPdif) naar de Denon receiver die dan als DAC werkt.
Deze zend zijn line niveau signaal naar een ifi ican hoofdtelefoonverterker.
Deze stuurt mijn Denon AH-D2000 headset aan.
Van de  Denon hoofdtelefoon wordt  gezegd dat deze al een tikkie aanzet in het laag, maar die geeft het lage toemp toemp wel rustig zacht edoch duidelijk weer.
En ik denk echt dat mijn set van zeer goede kwaliteit is en echt niets weg laat.

Nou is alles MyFi, dat besef ik zeker.
Maar het streven van HiFi, wat ik graag wil, zou toch moeten gaan zorgen dat je zo dicht mogelijk bij de waarheid gaat komen.
De luidsprekers waar ik naar geluisterd heb zijn niet van de minste merken.
Maar doen die gerenommeerde merken misschien wel mee aan het effectbejag in het laag om de consument over te halen om toch vooral die luidspreker te kiezen?
Vele van ons zijn toch best wel laagfetisjisten.
Mijn ervaring is dat veel geluidsliefhebbers, geen muziekliefhebbers, gaan voor laag lager laagst.
Ik hou ook van bas en de toms en basedrums.
Maar het moet wel zo echt mogelijk klinken.
En ja,  :D  ik weet hoe een drumstel en een basgitaar horen te klinken. 
Deze instrumenten heb ik vaak genoeg onversneden tot me mogen nemen.

Bovenstaande zijn slechts overpeinzingen.
Wie er wat over wil zeggen. Graag.
Wie het geneuzel vindt.........................

Marcel



Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Dat thoemp, thoemp geluid is een hand of arm die tussendoor op de gitaarkast slaat. Door de wijze van microfoongebruik komt dat over als een zwaar klinkend percussie-instrument.
Hoe hard het zou moeten klinken is niet echt te zeggen omdat je het uit de akoestische gitaar zelf niet op die wijze hoort.
Dat het overal verschillend klinkt is logisch daar de grootste bergen en dalen ten gevolge van luidspreker-eigenschappen en akoestiek zich in dat lage gebied afspelen.
Hier is het als een aanwezig maar zeker niet overheersend laag te horen.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2018, 18:17:58 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Ik heb de cd ook afgespeeld en klinkt hier niet zwaar aangezet, het is aanwezig maar niet zwaar.
Eens buizen altijd buizen.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Hier de ene keer wat duidelijker (harder/zachter) aanwezig dan de andere keer.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Ik zal de cd er een dezer dagen eens beet pakken. Wat jij beschrijft doet mij denken aan boundary (room) gain, dus; Negatieve invloed op de weergave door de heersende akoestiek.

Daarnaast, toevallig, van de week enkele metingen van kostbare B&W luidsprekers (door Stereophile) voorbij zien komen en daarin lijkt "company -of serial tuning" te herkennen zijn.

🤔
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Ik heb ‘m er ook even bij gezocht. Wat een lekker nummer! Vooral de eenvoud en de rust. Hier is de ‘woesh’ heel subtiel aanwezig, lijkt diep te gaan maar zeker niet opdringerig. Halverwege het nummer inderdaad iets luider.

Wordt nu wel een avondje nummertjes zoeken op standje ‘alleen thuis’.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Bovenstaande zijn slechts overpeinzingen.

De akoestiek is naar mijn mening vaak toch wel erg bepalend. Meer dan de apparatuur die erin staat.

Staande golven door reflecties zorgen er altijd voor dat sommige frequenties harder klinken, en sommige minder hard.
Dat wat harder klinkt valt meer op, en dat wat minder hard klinkt wordt minder opgemerkt. Ik denk dat dat wel verklaart dat sommige dingen overdreven klinken en sommige zaken soms niet hoorbaar of opmerkbaar zijn..
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Maar je moet toch wel flink volume draaien wil die whoemb een hinderlijke staande golf opleveren denk ik...


Groeten, Ando.
Science is no democracy

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Tja, wat is hinderlijk..

Bij normaal volume heb je door akoestische invloeden in de gemiddelde woonkamer  al snel een verschil van tientallen dB's.
Als een luidspreker een fluctuatie heeft in de frequentie(/spl) respons van 5 dB dan wordt dat doorgaans veel gevonden.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2018, 09:05:58 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
De ruimte dempen zodat je hoort zoals het bedoeld is?
I love vintage.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Verzinnen sommige luidsprekers er iets bij? Of laten systemen iets verdwijnen?
« Reactie #10 Gepost op: 27 april 2018, 10:22:48 »
De ruimte dempen zodat je hoort zoals het bedoeld is?

Ja, maar sommige speakers klinken gewoon anders. 
Er zijn er bij die op de een of andere manier er wel iets van maken en andere speakers laten genadeloos een slechte opname horen.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Verzinnen sommige luidsprekers er iets bij? Of laten systemen iets verdwijnen?
« Reactie #11 Gepost op: 27 april 2018, 11:14:04 »
Akoestiek is a pain in the ass.
Daar ben ik behoorlijk mee bekend in mijn ruimte.
Gelukkig heeft mijn microluisterzolder daar geen last van.

Akoestiek zal er zeker mee te maken hebben.  Maar ik blijf me toch afvragen of sommige grote luidsprekers toch bezig zijn met een beetje stemmingmakerij.
Volgens mij zijn er best wel veel luidsprekers , ook in het dure segment, die in de frequentie weergave een leuk bultje hebben rond de 80 of 100 Hz.
Ik denk dat de luidspreker die ongenadig met slechte opnames afrekent ook dat bultje niet heeft.
De smaakmakende luidspreker zou dat bultje wel eens kunnen hebben.

Even terug naar akoestiek.
Waar ik geluisterd heb zijn ruimtes met zeer verschillende afmetingen geweest en zeer verschillende opstellingen.
En in twee van de meest van elkaar verschillende ruimtes en opstellingen heb ik precies hetzelfde effect gehoord.
Is het dan toeval en toch akoestiek of is het toeval en hetzelfde smaakmakende bultje in het laag van de luidsprekerfabrikant?

Wel erg leuk om te lezen dat er forummers zijn die de CD er bij gepakt hebben en zijn gaan luisteren.

Volgens mij is het inderdaad een tik op de klankkast van de gitaar.
En dat geeft in combinatie met microfoonopstelling best wel een leuke toemp met best wat energie.
Maar ik denk dat mijn headset gelijk heeft en de zachte en goed definieerbare toemp dicht bij de waarheid zit.
Alhoewel , die microfoonopstelling geeft ook zijn eigen klanksignatuur en luidheid
En ik denk dat als het harder of meer aangezet klinkt dan met mijn headset dat je een smaakmaker of een , zeker voor dat nummer, verpestende akoestiek hebt.

Renes, dan denk ik dat wij aardig hetzelfde horen en dat geeft , naar mijn mening, maar weer eens aan dat een luisterzolder een erg goede plek is voor muziekweergave.
Maakt me nieuwsgierig hoe dit nummer bij jou ten gehore komt. 

Ando, ja zo hoort het volgens mij te zijn. Duidelijk aanwezig maar zeker niet op de voorgrond en al helemaal niet opdringerig.

Chansig, dat het bij jou de ene keer wat luider is dan de andere keer komt omdat je druk bezig bent met experimenteren.  ;D Toppie!

Bij mij wonen er allemaal mensen op zolder en in de kruipruimte , dus ik zet mijn luisterzolder op mijn hoofd.
Daar is het lekker rustig en er is een geweldige akoestiek.

Marcel

« Laatst bewerkt op: 27 april 2018, 11:16:05 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Verzinnen sommige luidsprekers er iets bij? Of laten systemen iets verdwijnen?
« Reactie #12 Gepost op: 27 april 2018, 16:07:47 »
Er zijn niet voor niets zoveel merken luidsprekers, geen één klinkt gelijk. Ze hebben allemaal hun eigen waarheid.
Ik heb vanmiddag alle luidsprekers die op zolder staan beluisterd, ze klinken allemaal anders maar niet één zwaar en aangezet. Neem aan dat de door jou beluisterde luidsprekers te maken hebben met de akoestiek.
Wederom klinken hier de B&W's voor mij het mooist in de oren, er zijn er die de Jean Marie Reynaud het mooist vinden. De Missions klinken in mijn oren verassend goed. De Richard breedbanders doen kranig mee maar halen het niet tegen de rest.
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Verzinnen sommige luidsprekers er iets bij? Of laten systemen iets verdwijnen?
« Reactie #13 Gepost op: 27 april 2018, 20:38:44 »
Keb' Mo' album is zeker een lekker stuk muziek...staat direct tussen mijn favorieten. Het eerste nummer is inderdaad een mooie lage toon te horen van het tikken tegen de gitaar. Mijn Translator luidsprekers laten dit gort droog horen (gesloten systeem dus geen bas poort die staat te blazen). Die steelgitaar klinkt ook zeer lekker.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Verzinnen sommige luidsprekers er iets bij? Of laten systemen iets verdwijnen?
« Reactie #14 Gepost op: 27 april 2018, 21:40:16 »
Met baspoort blaast het ook niet hoor, Keb' Mo' is wel bekend van de goede opnames, is de opname goed gaat er niet zo veel mis. Of je moet al een heel bijzonder slechte akoestiek hebben.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2018, 14:09:12 door renes »
Eens buizen altijd buizen.