Auteur Topic: Inregelen van je element  (gelezen 18342 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Inregelen van je element
« Reactie #15 Gepost op: 15 april 2018, 10:46:22 »
Ik denk dat je wel een punt hebt Jacco. Roger gebruikt daarom voor elke arm een eigen protractor. Bij mij is ook met drie testtonen gewerkt en dat ging prima. Ik denk trouwens dat Mmuest niet de ideale keuze heeft gedaan met de Dual. Daar zitten wel erg lichte armen op. Die Thorens hebben altijd armen gehad met een gemiddelde effectieve massa. Heeft toch wel zijn voordelen. Daarbij zijn zover ik weet nagenoeg al hun armen ruim instelbaar. Toch nog maar eens naar een TD 320 kijken maar wel met een TP 16 III of IV arm.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Inregelen van je element
« Reactie #16 Gepost op: 15 april 2018, 10:51:02 »
Dit is wellicht ook interessant; Vervorming (2e Harmonischen) betrokken op de minor (side) radius van styli.





Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Inregelen van je element
« Reactie #17 Gepost op: 15 april 2018, 11:21:01 »
Met als resultaat zoiets?



Ja, juist. Daar zie je dat Baerwald de juiste keuze is als je overall het beste wilt zitten, dus zonder grote uitschieters. Aan een gemiddelde fout heb je niet zoveel als het op het eind van de plaat sterk mis gaat. Bovendien is dat het eind van de plaat en dat onthoud je dan het meest.

Groet,
Jacco

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Inregelen van je element
« Reactie #18 Gepost op: 15 april 2018, 11:35:58 »
Is het theoretisch niet het meest zinvol om de fouthoek op het laatste deel van de plaat op 0 te zetten omdat daar de aftastsnelheid het laagst is en de naald de kleinste bochtjes moet lopen?  De fout naar buiten toe wordt dan wel groter maar daar is de aftastsnelheid ook groter en de bochtjes in de groeven groter t.o.v. de naaldradius.
Just my two cents
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Inregelen van je element
« Reactie #19 Gepost op: 15 april 2018, 11:42:41 »
Is het theoretisch niet het meest zinvol om de fouthoek op het laatste deel van de plaat op 0 te zetten omdat daar de aftastsnelheid het laagst is en de naald de kleinste bochtjes moet lopen?  De fout naar buiten toe wordt dan wel groter maar daar is de aftastsnelheid ook groter en de bochtjes in de groeven groter t.o.v. de naaldradius.
Just my two cents
Klopt helemaal en volledig benoemd is het ook de gewogen fouthoek. Daar zit wat jij stelt al in en zou die rode lijn moeten zijn. Het is ook met dit onderwerp zo dat er termen door elkaar gebruikt worden. Afkortingen die afgekort juist een andere betekenis suggereren.

Groet,
Jacco

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Inregelen van je element
« Reactie #20 Gepost op: 15 april 2018, 11:54:08 »
Is het theoretisch niet het meest zinvol om de fouthoek op het laatste deel van de plaat op 0 te zetten omdat daar de aftastsnelheid het laagst is en de naald de kleinste bochtjes moet lopen?  De fout naar buiten toe wordt dan wel groter maar daar is de aftastsnelheid ook groter en de bochtjes in de groeven groter t.o.v. de naaldradius.
Just my two cents

Maar hetzelfde aspect kent de snijkop toch ook? Niet de fouthoek, wel het verhaal van de aftast(snij)snelheid en de groefbochten die zich anders gaan verhouden t.o.v. de naaldradius (jaja, ze worden ermee gesneden dus dat is bepalend).  :)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Inregelen van je element
« Reactie #21 Gepost op: 15 april 2018, 12:04:23 »
Nou ja, als er geen fouthoek is, maakt de snelheid niet meer uit lijkt me zo. Wel wordt ie daar gevoeliger voor fouten, stel dat het toch niet helemaal in orde is. Alle andere zaken die niets met fouthoek te maken hebben, blijven gewoon bestaan natuurlijk.

Groet,
Jacco

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Inregelen van je element
« Reactie #22 Gepost op: 15 april 2018, 15:39:25 »
Is het theoretisch niet het meest zinvol om de fouthoek op het laatste deel van de plaat op 0 te zetten omdat daar de aftastsnelheid het laagst is en de naald de kleinste bochtjes moet lopen?  De fout naar buiten toe wordt dan wel groter maar daar is de aftastsnelheid ook groter en de bochtjes in de groeven groter t.o.v. de naaldradius.
Just my two cents

Maar hetzelfde aspect kent de snijkop toch ook? Niet de fouthoek, wel het verhaal van de aftast(snij)snelheid en de groefbochten die zich anders gaan verhouden t.o.v. de naaldradius (jaja, ze worden ermee gesneden dus dat is bepalend).  :)
Een snijkop heeft een andere fysiek dan een stylus en kan dus kleinere bochtjes creëren dan een stylus met een bepaalde radius kan volgen. Een stylus met dezelfde uiterlijke kenmerken zou de krullen uit een plaat kunne  draaien. ;)
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Inregelen van je element
« Reactie #23 Gepost op: 15 april 2018, 18:13:57 »
Ik denk dat je wel een punt hebt Jacco. Roger gebruikt daarom voor elke arm een eigen protractor. Bij mij is ook met drie testtonen gewerkt en dat ging prima. Ik denk trouwens dat Mmuest niet de ideale keuze heeft gedaan met de Dual. Daar zitten wel erg lichte armen op. Die Thorens hebben altijd armen gehad met een gemiddelde effectieve massa. Heeft toch wel zijn voordelen. Daarbij zijn zover ik weet nagenoeg al hun armen ruim instelbaar. Toch nog maar eens naar een TD 320 kijken maar wel met een TP 16 III of IV arm.
Het gaat niet om de Dual (deze staat weer te koop op Marktplaats) maar om een Fisher MT-6225. Het gewicht van de arm staat niet aangegeven alleen dat de S arm 222MM lang is en dat de resonantie < 10 Hz is. Ik heb de VTA kunnen oplossen door een dunnere mat op de speler te leggen (Tonar 5968 leather vond ik wel kinky :) ). Ik ga nog eens kijken met de testplaat wat dit voor resultaat gaat opleveren. Ik ben trouwens in bezit van een oscilloscoop dus zou eens kunnen kijken wat ik daar op te zien krijg als ik e.a. afstel.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Inregelen van je element
« Reactie #24 Gepost op: 15 april 2018, 18:31:21 »
Effectieve lengte van 222 mm wil zeggen dat de montageafstand 203,25 mm is en de offset hoek 24.891 graden. En de overhang 18.76 mm. Ik zal eens kijken of ik de naaldtip route voor je kan tekenen.

Groet,
Jacco

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Inregelen van je element
« Reactie #25 Gepost op: 15 april 2018, 18:43:48 »
Ik gebruik altijd de Firato testlp.
De fouthoek protractor is van sme.
Het gaat altijd goed,maar misschien ben ik minder kritisch :)
I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Inregelen van je element
« Reactie #26 Gepost op: 15 april 2018, 18:46:39 »
Misschien is het even handig om de montageafstand na te meten. mmuetst, zou je dat willen doen? Is dus van het midden van het draaigedeelte tot aan het draaipunt van de arm, dat zou 203 nog wat mm moeten zijn.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Inregelen van je element
« Reactie #27 Gepost op: 15 april 2018, 21:25:27 »
Misschien is het even handig om de montageafstand na te meten. mmuetst, zou je dat willen doen? Is dus van het midden van het draaigedeelte tot aan het draaipunt van de arm, dat zou 203 nog wat mm moeten zijn.

Groet,
Jacco
Dit is inderdaad 203 mm. In de manual en de service documentatie staat dat de punt van de naald t.o.v. midden van de as van de draaitafel (tableau) 21/32"  moet zijn. Dit is omgerekend 16.66875 millimeters moeten zijn. Dit is zeer moeilijk te meten en zou betekenen dat de naald een heel stuk naar voren moet in de headshell (meet nu +/- 8 a 9 mm) en zal de met Baerwald niet meer kloppen. Tevens mijn andere mal Loefgren methode ook gecontroleerd en moet zeggen dat alles netjes strak recht tussen de lijntjes staat. Trouwens, na het vervangen van de draaitafel mat is de vervorming op de 60 μm minimaal (minder met de originele mat). Misschien kan het verzwaren van de headshell nog wat verbetering opleveren. 
« Laatst bewerkt op: 15 april 2018, 21:38:15 door mmuetst »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Inregelen van je element
« Reactie #28 Gepost op: 15 april 2018, 21:38:05 »
Ik kom met Baerwald zelfs op nog meer overhang  8)

Anyway, hier het resultaat:



Pdf staat in de bijlage en uitprinten op A4. Een gaatje prikken in het papier in de as en dan moet de naaldtip de rode lijn volgen. Op de nulpunten moet de elementhouder netjes recht de lijnen volgen.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Inregelen van je element
« Reactie #29 Gepost op: 15 april 2018, 23:45:28 »
Bedankt Jacco, deze mal is zeer  Welcome .
Na instellen volgens jou de mal die je net gepost hebt is de vervorming bij 60 μm toon weg. Ik hoor nu alleen geen vervorming meer met het instellen van de anti skating. Bij 70 μm is de vervorming vooral in het rechter kanaal. Maar op gehoor kan ik de vervorming niet in het midden krijgen (anti skating gaat niet hoger dan 4) volgens de handleiding is bij mijn naald type (elliptisch) de vermenigvuldiging factor tussen de 1,2 en 1,4. Naalddruk is 2.3 gram, dus heb ik nu de anti skating op 3 gezet.
Met welke software heb je die mal gemaakt?