Auteur Topic: Inregelen van je element  (gelezen 18347 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Inregelen van je element
« Gepost op: 05 april 2018, 23:42:54 »
Ik heb een aantal vragen over het inregelen van je element. Ik heb sinds gisteren de test LP van Ortofon om mijn element goed in te stellen. Bij punt anti-skating zie ik op internet verschillende meningen:

- methode 1. Met een plaat zonder groeven de anti-skating zo instellen dat de naald blijft staan, dus niet naar binnen gaat, maar ook    niet naar buiten. Omdat er geen groef is en er ook geen krachten vanuit de groef naar de naald komen, vinden sommige mensen dit niet de juiste methode.

-methode 2. Met een test toon de anti-skating inregelen dat er geen vervorming meer klinkt. Ook hier zijn er weer tegenstanders die aangeven dat die testtonen op een zeer luid niveau zijn geplaatst op de testplaat en dat daarom deze methode niet juist is.

Nu vond ik zelf het inregelen via een test toon het meest logische. Dus ben ik daar mee aan de slag gegaan:
Volgens de specs van mijn element: Tracking ability at 315 Hz at recommended tracking force *) - 65 μm.

Op de testplaat is de eerste test toon op 315 Hz opgenomen op 50 μm peak. dit signaal was goed af te spelen, echter als ik aan de anti-skating ging draaien kon ik moeilijk verschil horen. De tweede test toon is opgenomen op 60 μm peak en bij het afdraaien van deze track was er duidelijk vervorming te horen. Nu kon ik met het draaien aan de anti-skating de vervorming meer naar linker of naar het rechter kanaal brengen. Wel vond ik het vreemd dat ik de vervorming hoorde, mijn element moest toch tot 65 μm zonder vervorming kunnen afspelen. Ik heb toen gecontroleerd hoe mijn element afgeregeld stond (via een Baerwald protractor) en daar was nog wel wat winst te halen. Na beter instellen was de vervorming bij 60 μm al wel minder geworden, maar niet weg. Ik had netjes de naalddruk van het element op 2,3 gram gezet (en via een naald weegschaaltje ook gecontroleerd). Nu merkte ik wel dat als ik de naalddruk verhoogde de vervorming ook weer minder werd. Ortofon adviseert een naalddruk van 2,3 gram met een max van 2,5 gram.

Zijn er nog tips hoe je e.a beter kunt instellen? Welke methode het beste is om in te stellen? Wat de rede is dat ik bij 60 μm toch vervorming hoor?
« Laatst bewerkt op: 05 april 2018, 23:55:22 door mmuetst »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Inregelen van je element
« Reactie #1 Gepost op: 06 april 2018, 00:32:59 »
Misschien omdat die vervorming onvermijdelijk is? Je hebt geen tangentiale arm toch?

Groet,
Jacco

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Inregelen van je element
« Reactie #2 Gepost op: 06 april 2018, 08:18:44 »
De methode op de vlakke plaat klopt sowieso niet.
Dit komt omdat de naald ingeklemd is tussen twee groefwanden. De sleepkracht op de naald is de VTF gedeeld door de sinus van de hoek van de groefwand met het horizontale vlak maal de wrijvingscoëfficiënt. Op de vlakke plaat is dat dus VTF maal de wrijvingsc. en bij een groefhoek van 45 graden is het 1,41 maal VTF maal de wrijvingsc.
Afstellen op de scoop op gelijke vervorming bij harde modulaties links en rechts is dus de beste methode.
VTA afstellen zou mogelijk nog winst kunnen brengen.

An inability to grasp science is no argument against it....

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Inregelen van je element
« Reactie #3 Gepost op: 06 april 2018, 15:59:49 »
De methode op de vlakke plaat klopt sowieso niet.
Dit komt omdat de naald ingeklemd is tussen twee groefwanden. De sleepkracht op de naald is de VTF gedeeld door de sinus van de hoek van de groefwand met het horizontale vlak maal de wrijvingscoëfficiënt. Op de vlakke plaat is dat dus VTF maal de wrijvingsc. en bij een groefhoek van 45 graden is het 1,41 maal VTF maal de wrijvingsc.
Dank. Ik wist wel waarom, maar niet zo exact.
Citaat
Afstellen op de scoop op gelijke vervorming bij harde modulaties links en rechts is dus de beste methode.
Dit zou ook kunnen met zo'n separate VU-meterbak (veelal PA/studioding) met groot meterbereik (de scoop is nauwkeuriger ja, maar die heb ik niet)?
Citaat
VTA afstellen zou mogelijk nog winst kunnen brengen.
Als je ervan uitgaat dat het verticale aftastvlak van de naald teveel afwijkt t.o.v. die tijdens de snijhoek in het snijproces? Of is dat te ver gezocht?

 :)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Inregelen van je element
« Reactie #4 Gepost op: 06 april 2018, 16:05:04 »
Heb je enkel de Baerwald-methode gebruikt of ook nog de Löfgren, Stevenson of Bauer bijvoorbeeld?
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Inregelen van je element
« Reactie #5 Gepost op: 06 april 2018, 20:25:33 »
Mijn advies zou de Baerwald zijn. Zelf maak ik er een tekening van (naar goed voorbeeld van Vinyl Engine) met het verloop van de naald zodat ik die over de plaat kan volgen. Zie bijlage voor mijn JVC als voorbeeld (230mm mounting distance).

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 06 april 2018, 21:05:22 door dekkersj »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Inregelen van je element
« Reactie #6 Gepost op: 06 april 2018, 20:30:39 »
Heb je enkel de Baerwald-methode gebruikt of ook nog de Löfgren, Stevenson of Bauer bijvoorbeeld?
Alleen de Baerwald. Ik heb ook Löfgren mal om af te stellen, maar heb die nog niet gebruikt.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Inregelen van je element
« Reactie #7 Gepost op: 06 april 2018, 21:15:48 »
De methode op de vlakke plaat klopt sowieso niet.
Dit komt omdat de naald ingeklemd is tussen twee groefwanden. De sleepkracht op de naald is de VTF gedeeld door de sinus van de hoek van de groefwand met het horizontale vlak maal de wrijvingscoëfficiënt. Op de vlakke plaat is dat dus VTF maal de wrijvingsc. en bij een groefhoek van 45 graden is het 1,41 maal VTF maal de wrijvingsc.
Afstellen op de scoop op gelijke vervorming bij harde modulaties links en rechts is dus de beste methode.
VTA afstellen zou mogelijk nog winst kunnen brengen.
Bedankt voor deze duidelijke uitleg. De speler heeft helaas geen VTA instelling (zoals veel spelers uit deze prijsklasse van de jaren 70). Ik zou alleen een andere mat op de speler kunnen leggen die dikker of dunner is. Wel jammer dat er geen headshells zijn waarvan je de hoogte kan instellen, of ik heb niet goed genoeg zitten zoeken op internet...correctie, ik bedoel dan een headshell die niet 4x de prijs is van mijn draaitafel zelf.....zoals het Duitse merk Arche.
« Laatst bewerkt op: 06 april 2018, 21:26:27 door mmuetst »

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Inregelen van je element
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2018, 21:53:37 »
Als je in de buurt van Roermond woont zou ik Roger Poulussen vragen voor je in te stellen. Hij komt voor een gering bedrag bij je thuis. Hij werkt met een scoop en met nog meer kennis en ervaring. Vervorming is nergens voor nodig bij een goed ingestelde arm. Je had toch een Dual en dat waren/zijn goede armen. VTA kan je instellen met een plaatje in de headshell. Verder heb ik veel respect voor je dat je dit je allemaal eigen wil maken, maar volgens mij heb je een mentor nodig. Er is trouwens een DVD van Michael Fremer die je tot vervelens toe uitlegt hoe je een element moet installeren. Misschien is dat een alternatief voor een mentor. Als Krefeld binnen je range ligt is de Analog show ook de moeite waard met veel goede lezingen op dit gebied.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2018, 22:05:20 door Carl »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Inregelen van je element
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2018, 22:06:39 »
Vervorming is volkomen normaal bij vinyl en een niet-tangentiale arm. Het is meer de vraag hoeveel het is en past dat bij de lengte van de arm. En of het dan hoorbaar is natuurlijk.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Inregelen van je element
« Reactie #10 Gepost op: 14 april 2018, 22:48:10 »
Je hebt het ongetwijfeld over meetbare vervorming Jacco. Mmuest zal hoorbare vervorming bedoelen en die is er niet bij een goed ingestelde kwaliteitsarm. De fouthoek van zo’n arm is nagenoeg 0 en zou de fouthoek niet helemaal goed zijn ingesteld zou sprake zijn van tweede harmonische vervorming die in zijn algemeenheid als prettig wordt ervaren heb ik toevallig net gelezen. Tangiale armen zijn meestal vrij kort en dan ook verre van ideaal want dan hebben ze weer last van elke hobbel. Als je het echt goed wilt doen moet je trouwens met een pomp werken. Voor veel geld zal het nagenoeg hetzelfde klinken als een gewone arm. Ik heb wel eens een demo gehad bij iemand thuis op Magnepans.


« Laatst bewerkt op: 14 april 2018, 23:02:45 door Carl »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Inregelen van je element
« Reactie #11 Gepost op: 14 april 2018, 23:03:51 »
Een waardeloze 9 inch arm heeft dezelfde fouthoek als een 9 inch kwaliteitsarm, Carl. Zo ook een 12 inch arm, maar wel minder dan een 9 inch. Etc etc. Een goed afgestelde arm heeft op twee punten in het aftastbereik een fouthoek van 0 en dat was het dan wel. Een tangentiale arm heeft overal 0 fouthoek. Overigens is het vinyl ook tangentiaal gesneden.

De vervorming is in de orde grootte tienden van een procent en dat is in het huidige digitale tijdperk onvoorstelbaar veel. Maar bij muziek nog steeds onhoorbaar, gelukkig. Bij zuivere tonen/sinussen of lang aangehouden gezongen noten wel hoorbaar. Op een spectrum analyzer met een test-toon ook trouwens.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Inregelen van je element
« Reactie #12 Gepost op: 14 april 2018, 23:20:38 »
 Ik ben natuurlijk te weinig mechanisch onderlegd Jacco om dat verhaal van Jan Kool te onderbouwen.  Ik veronderstel dat het net zo is als lopen op een wereldbol. Je merkt bij het lopen ook niet dat je die bol op of afloopt. Praktisch is een tangiale zeker niet beter dan een traditionele. Een gewone 9 incher is makkelijker stijf te krijgen en bij een 12 incher die die problemen niet heeft, neemt ook weer de massa toe.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Inregelen van je element
« Reactie #13 Gepost op: 14 april 2018, 23:30:31 »
O ja, en bij muziek doet het er sowieso weinig toe. Daar kun je vuilnisbakwagens vol vervorming toelaten voordat het hoorbaar wordt. Maar als er iemand op het idee komt om met zuivere tonen te testen, zoals op testplaten, komt wel eens bedrogen uit. Zo vreemd is vervorming dan niet.

Mechanisch kun je dan mi het beste een curve-travel van je naaldtip uittekenen op een stuk papier en die proberen te benaderen met je afstelmogelijkheden. Zit je daar in elk geval goed mee.

Groet,
Jacco

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Inregelen van je element
« Reactie #14 Gepost op: 15 april 2018, 10:44:42 »
Met als resultaat zoiets?


Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300