Auteur Topic: Millon Phantom S  (gelezen 35273 keer)

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Millon Phantom S
« Reactie #15 Gepost op: 29 maart 2018, 22:33:24 »
Ja, watt?

Speakers geen vermogen? Waar komt dat geluid dan vandaan?

Groet,
Jacco

Van de versterker ?

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Millon Phantom S
« Reactie #16 Gepost op: 29 maart 2018, 22:37:37 »
Ja, watt?

Speakers geen vermogen? Waar komt dat geluid dan vandaan?

Groet,
Jacco

Van de versterker ?

Gr. Hans
Nee, daar komt spanning en dientengevolge stroom vandaan.

Groet,
Jacco

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Millon Phantom S
« Reactie #17 Gepost op: 29 maart 2018, 22:42:42 »
Ik ga hetgeen je zegt zeker niet in twijfel trekken dus dan zal ik het al die jaren wel verkeerd begrepen hebben.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Millon Phantom S
« Reactie #18 Gepost op: 29 maart 2018, 22:44:12 »
Ik ga hetgeen je zegt zeker niet in twijfel trekken dus dan zal ik het al die jaren wel verkeerd begrepen hebben.

Gr. Hans
Jij bent ook een beetje dom Hans
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Millon Phantom S
« Reactie #19 Gepost op: 29 maart 2018, 22:46:06 »
De prijs is 2500 per paar. Ik ben van mening dat je altijd de match met je systeem moeten. Vermogen alleen zegt helemaal niets. De voeding speelt een belangrijke rol. Overigens mag je van de Marantz PM 15 S2 LE verwachten dat luidsprekers van 150 watt probleemloos kan aansturen.

Je bedoeld ermee dat de Marantz met zijn 150 watt peak de luidsprekers vanĀ± 90 db gemakkelijk kunnen aansturen toch?

Suggestieve opmerkingen verwijderd.  Ik verzoek je vriendelijk dit soort opmerkingen achterwege te laten.
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2018, 12:06:52 door Hififreak »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Millon Phantom S
« Reactie #20 Gepost op: 29 maart 2018, 22:47:54 »
Ik ga hetgeen je zegt zeker niet in twijfel trekken dus dan zal ik het al die jaren wel verkeerd begrepen hebben.

Gr. Hans
Wat heb je dan begrepen? Misschien dat er eea verduidelijkt kan worden? Of misschien bedoel je iets anders, kan ook.

Groet,
Jacco

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Millon Phantom S
« Reactie #21 Gepost op: 29 maart 2018, 22:53:19 »
De prijs is 2500 per paar. Ik ben van mening dat je altijd de match met je systeem moeten. Vermogen alleen zegt helemaal niets. De voeding speelt een belangrijke rol. Overigens mag je van de Marantz PM 15 S2 LE verwachten dat luidsprekers van 150 watt probleemloos kan aansturen.

Je bedoeld ermee dat de Marantz met zijn 150 watt peak de luidsprekers vanĀ± 90 db gemakkelijk kunnen aansturen toch?

Suggestieve opmerkingen verwijderd.  Ik verzoek je vriendelijk dit soort opmerkingen achterwege te laten.
Ik ben zeker niet jaloers Bram en waar hebben we gezegd dat deze amp dat niet zou kunnen?

Ik zeg alleen dat een match tussen versterker en amp je reinste flauwekul is.

Het is geen datingsite
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2018, 12:07:43 door Hififreak »
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Millon Phantom S
« Reactie #22 Gepost op: 29 maart 2018, 22:58:48 »
Ik ga hetgeen je zegt zeker niet in twijfel trekken dus dan zal ik het al die jaren wel verkeerd begrepen hebben.

Gr. Hans
Wat heb je dan begrepen? Misschien dat er eea verduidelijkt kan worden? Of misschien bedoel je iets anders, kan ook.

Groet,
Jacco

Dat hetgeen de versterker levert (1 watt, 100 watt of wat dan ook) ervoor zorgt dat een speaker gaat zingen. En de specificaties van de unit, icm met kast en filter bepalen hoeveel een speaker nodig heeft aan watt van de versterker.

Maar dan zal ik het hele begrip watt wel verkeerd begrijpen (natuurkunde was zeker niet mijn sterkste van op de MAVO), dan heeft de donderdag mij toch nog moois gegeven. ;D

Een lamp is ook 30 wat of wat dan ook. Als ik mijn redenatie zou volgen dan zou ik ook zeggen dat een lamp geen watt heeft, maar nodig heeft.

Dat dus....

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Millon Phantom S
« Reactie #23 Gepost op: 29 maart 2018, 23:01:27 »
Een versterker kan vermogen leveren en een speaker kan belast worden met een bepaald vermogen. Allebei in Watt.
An inability to grasp science is no argument against it....

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Millon Phantom S
« Reactie #24 Gepost op: 29 maart 2018, 23:03:27 »
Met het risico dat...dus heeft een speaker geen watt...maar krijgt het watt. Wat ? Watt.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Millon Phantom S
« Reactie #25 Gepost op: 29 maart 2018, 23:06:49 »
Een versterker kan vermogen leveren en een speaker kan belast worden met een bepaald vermogen. Allebei in Watt.
De topicstarter is van mening dat het vermogen van de versterker niet uitmaakt, maar dat de voeding een belangrijke rol speelt.

Maar door de voeding kan een versterker toch vermogen leveren?
Of ben ik nou gek..
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Millon Phantom S
« Reactie #26 Gepost op: 29 maart 2018, 23:09:32 »
Ik ga hetgeen je zegt zeker niet in twijfel trekken dus dan zal ik het al die jaren wel verkeerd begrepen hebben.

Gr. Hans
Wat heb je dan begrepen? Misschien dat er eea verduidelijkt kan worden? Of misschien bedoel je iets anders, kan ook.

Groet,
Jacco

Dat hetgeen de versterker levert (1 watt, 100 watt of wat dan ook) ervoor zorgt dat een speaker gaat zingen. En de specificaties van de unit, icm met kast en filter bepalen hoeveel een speaker nodig heeft aan watt van de versterker.
Toch klopt dat gewoon wat je schrijft.

Je hebt vermogen dat beschikbaar is in de versterker en je hebt vermogen dat geleverd wordt aan de speaker. Die zet dat op zijn beurt weer om in geluidsenergie, is vermogen over de tijd zeg maar.

Er zijn meerdere vermogensbegrippen, en dat maakt het niet makkelijk.

Maar dan zal ik het hele begrip watt wel verkeerd begrijpen (natuurkunde was zeker niet mijn sterkste van op de MAVO), dan heeft de donderdag mij toch nog moois gegeven. ;D

Een lamp is ook 30 wat of wat dan ook. Als ik mijn redenatie zou volgen dan zou ik ook zeggen dat een lamp geen watt heeft, maar nodig heeft.

Dat dus....

Gr. Hans
Ja, is hetzelfde. Een lamp heeft watt's nodig om licht uit te stralen. Die hoeveelheid licht is ook weer in vermogen (watt's) uit te drukken (analogon met geluid uit een speaker). Het verschil daarin is het verlies en heeft met rendement te maken.

Groet,
Jacco

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Millon Phantom S
« Reactie #27 Gepost op: 29 maart 2018, 23:18:16 »
Gelukkig had ik het dan ook een beetje goed.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Millon Phantom S
« Reactie #28 Gepost op: 29 maart 2018, 23:49:02 »
Een versterker kan vermogen leveren en een speaker kan belast worden met een bepaald vermogen. Allebei in Watt.
De topicstarter is van mening dat het vermogen van de versterker niet uitmaakt, maar dat de voeding een belangrijke rol speelt.

Maar door de voeding kan een versterker toch vermogen leveren?
Of ben ik nou gek..
Nee hoor, je bent niet gek. Een versterker levert een spanning, de weerstand (impedantie) van de luidspreker bepaalt vervolgens hoeveel stroom er gaat lopen. Het product van spanning en stroom is het elektrische vermogen ( met nog wat complicerende factoren als blindstroom t.g.v. inducties en capaciteiten). Sommige luidsprekers hebben een lage impedantie (weerstand)  en trekken daardoor bij eenzelfde spanning meer stroom dan anderen. Het kan overigens zo zijn dat ze daarbij veel meer herrie maken dan die anderen zodat de volumeregelaar zachter kan, e.e.a. weer afhankelijk van det rendement van de luidspreker( de hoeveelheid herrie per Watt op een meter afstand).
Een stevige voeding is nooit verkeerd maar die levert eigenlijk altijd ook meer vermogen.
An inability to grasp science is no argument against it....

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Millon Phantom S
« Reactie #29 Gepost op: 30 maart 2018, 00:21:09 »
Ik ben een aantal maanden op zoek geweest naar nieuwe luidsprekers ter vervanging van mijn Kef XQ luidsprekers. Als versterker gebruik ik de Marantz PM 15 S2 Limited, CD speler is van Advance Accoustic type MCD 203II. Van de Hull interlink en koperen kabels. Tijdens de zoektocht werd mij al snel duidelijk dat er een match moet zijn tussen luidspreker en versterker. Daarnaast speelt ook de akoestiek van je luisterruimte een grote rol. Ik ben verhuisd van een jaren dertig woning met veel zachte wanden naar een apartement met veel harde wanden. Opvallend was dat de KEFs in mijn nieuwe woning beter tot zijn recht kwamen. Wat gedurende mijn zoektocht prettig was is dat diverse HiFi zaken bereid waren mij op proef luidsprekers mee te geven zodat ik zowel de match tussen versterker en luidspreker kon testen als de akoestiek.
In de diverse luisterruimtes luidsprekers beluisterd. Uiteindelijk bleven er drie over die ik thuis heb beluisterd. De Totem Staff, De monitor uit de Acoustic Energy (AE) Reverence serie en de Millon Phantom S. Van alle drie was ik in de winkel onder de indruk. Daarnaast zaten er grote technische verschillen in de samenstelling van de luidsprekers. Wat al direct duidelijk werd was dat de AE niet paste bij mijn versterker. Deze viel direct af. Geluid zat in de luidspreker en kwam er niet uit. En dat terwijl ze in de winkel fantastisch klonken. De Totem Staff was ten opzichte van mijn oude KEFs een enorme stap vooruit. Prachtig stereobeeld, met name stemmen en akoestische instrumenten werden mooi en natuurlijk weergegeven. Ik was echter nog niet overtuigd ondanks dat ze zeer prettig geprijsd waren omdat het type uit de collectie gaat. Vervolgens de Millons in huis gehaald. Deze luidsprekers lieten mij niet meer los. Ik was echt verrast door de kwaliteit van het geluid. Stereobeeld goed, details in hoog, midden en laag goed te onderscheiden. Ook de plaatsing van de instrumenten in het stereobeeld was geweldig. Fantastisch om ook echte de trillingen te kunnen horen van de grote trommel in plaats van alleen de klap. Ik heb ze nog een week op proef mogen beluisteren en wilde ze absoluut niet terug brengen. Wat dieper in de buidel getast dan de bedoeling maar ze zijn blijven staan  :)
Wat het kopen van deze luidspreker bijzonder maakt is dat ik in de fabriek in Oosterhout de luidsprekers heb kunnen beluisteren. Een werkplaats eigenlijk waar ik naast het luisteren ook kennis maakte met het enthousiaste team bouwers van de luidspreker  en de ontwerper die toevallig aanwezig was. Liefhebbers die met veel enthousiasme en vakmanschap de luidsprekers bouwen maar er ook graag over praten.

Welkom SlowhandEJ.

Gefeliciteerd met de Millons. 
Het zou leuk zijn als je een paar plaatjes van je set zou willen posten.

Ook ik ben van mening dat luidsprekers niet hoeven te matchen met je versterker.  Je moet veel meer geluk / match hebben met je luidsprekers en je akoestiek.
Daarnaast mag je verwachten dat een bepaalde versterker die volgens de specs een bepaalde hoeveelheid vermogen in een luidspreker kan stoppen een voeding onder de kap heeft die dat ondersteund.
Daarnaast heeft een luidspreker geen vermogen maar we een maximaal vermogen wat je er in kunt stoppen zonder dat je de luidspreker in rook ziet verdwijnen.
Als we het over actieve luidsprekers hebben kunnen we het over vermogen hebben van de ingebouwde versterkers.
Daarnaast bepaald hoe goed de luidspreker het aangeboden vermogen om kan zetten in geluid hoe luid de luidspreker kan weergeven bij een bepaalde vermogens input.
Het rendement.  Hoeveel decibell geluid aan 1 watt input op 1 meter afstand van de luidspreker.
Voor elke 3 dB luider moet er twee keer zoveel vermogen in de luidspreker gestopt worden.
Voorbeeld 1 watt geeft 86 dB dan heb je voor 89 dB 2 watt nodig en voor 92 dB 4 watt en voor 95 dB 8 watt en voor 98 dB 16 watt.

Het is wel zo dat je beter met een te zware versterker een "lichte"luidspreker kunt aansturen dan met een te lichte versterker een luidspreker die veel vermogen aan kan.
Als de te lichte versterker het niet meer aan kan , niet meer voldoende spanning en stroom kan leveren dan gaat deze op een nare manier vervormen. Clippen.
Deze vorm van vervorming helpt meestal de tweeters om zeep.
Als je met een zware versterker een een lichte luidspreker gaat oversturen hoor je dat vaak sneller en draai je op tijd de volumeknop terug wat bij clippen nog wel eens te laat gebeurt.
Kan ook zijn dat de buren al aan de voordeur staan of het wat zachter mag.

Maar al het technische gedoe van mij en hierboven doet er slechts een klein beetje toe.
Dat je van je set en je muziek geniet is veel meer van belang dan al het andere geneuzel er omheen.

Marcel
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2018, 00:25:12 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000