Ik ben een aantal maanden op zoek geweest naar nieuwe luidsprekers ter vervanging van mijn Kef XQ luidsprekers. Als versterker gebruik ik de Marantz PM 15 S2 Limited, CD speler is van Advance Accoustic type MCD 203II. Van de Hull interlink en koperen kabels. Tijdens de zoektocht werd mij al snel duidelijk dat er een match moet zijn tussen luidspreker en versterker. Daarnaast speelt ook de akoestiek van je luisterruimte een grote rol. Ik ben verhuisd van een jaren dertig woning met veel zachte wanden naar een apartement met veel harde wanden. Opvallend was dat de KEFs in mijn nieuwe woning beter tot zijn recht kwamen. Wat gedurende mijn zoektocht prettig was is dat diverse HiFi zaken bereid waren mij op proef luidsprekers mee te geven zodat ik zowel de match tussen versterker en luidspreker kon testen als de akoestiek.
In de diverse luisterruimtes luidsprekers beluisterd. Uiteindelijk bleven er drie over die ik thuis heb beluisterd. De Totem Staff, De monitor uit de Acoustic Energy (AE) Reverence serie en de Millon Phantom S. Van alle drie was ik in de winkel onder de indruk. Daarnaast zaten er grote technische verschillen in de samenstelling van de luidsprekers. Wat al direct duidelijk werd was dat de AE niet paste bij mijn versterker. Deze viel direct af. Geluid zat in de luidspreker en kwam er niet uit. En dat terwijl ze in de winkel fantastisch klonken. De Totem Staff was ten opzichte van mijn oude KEFs een enorme stap vooruit. Prachtig stereobeeld, met name stemmen en akoestische instrumenten werden mooi en natuurlijk weergegeven. Ik was echter nog niet overtuigd ondanks dat ze zeer prettig geprijsd waren omdat het type uit de collectie gaat. Vervolgens de Millons in huis gehaald. Deze luidsprekers lieten mij niet meer los. Ik was echt verrast door de kwaliteit van het geluid. Stereobeeld goed, details in hoog, midden en laag goed te onderscheiden. Ook de plaatsing van de instrumenten in het stereobeeld was geweldig. Fantastisch om ook echte de trillingen te kunnen horen van de grote trommel in plaats van alleen de klap. Ik heb ze nog een week op proef mogen beluisteren en wilde ze absoluut niet terug brengen. Wat dieper in de buidel getast dan de bedoeling maar ze zijn blijven staan
Wat het kopen van deze luidspreker bijzonder maakt is dat ik in de fabriek in Oosterhout de luidsprekers heb kunnen beluisteren. Een werkplaats eigenlijk waar ik naast het luisteren ook kennis maakte met het enthousiaste team bouwers van de luidspreker en de ontwerper die toevallig aanwezig was. Liefhebbers die met veel enthousiasme en vakmanschap de luidsprekers bouwen maar er ook graag over praten.
Welkom SlowhandEJ.
Gefeliciteerd met de Millons.
Het zou leuk zijn als je een paar plaatjes van je set zou willen posten.
Ook ik ben van mening dat luidsprekers niet hoeven te matchen met je versterker. Je moet veel meer geluk / match hebben met je luidsprekers en je akoestiek.
Daarnaast mag je verwachten dat een bepaalde versterker die volgens de specs een bepaalde hoeveelheid vermogen in een luidspreker kan stoppen een voeding onder de kap heeft die dat ondersteund.
Daarnaast heeft een luidspreker geen vermogen maar we een maximaal vermogen wat je er in kunt stoppen zonder dat je de luidspreker in rook ziet verdwijnen.
Als we het over actieve luidsprekers hebben kunnen we het over vermogen hebben van de ingebouwde versterkers.
Daarnaast bepaald hoe goed de luidspreker het aangeboden vermogen om kan zetten in geluid hoe luid de luidspreker kan weergeven bij een bepaalde vermogens input.
Het rendement. Hoeveel decibell geluid aan 1 watt input op 1 meter afstand van de luidspreker.
Voor elke 3 dB luider moet er twee keer zoveel vermogen in de luidspreker gestopt worden.
Voorbeeld 1 watt geeft 86 dB dan heb je voor 89 dB 2 watt nodig en voor 92 dB 4 watt en voor 95 dB 8 watt en voor 98 dB 16 watt.
Het is wel zo dat je beter met een te zware versterker een "lichte"luidspreker kunt aansturen dan met een te lichte versterker een luidspreker die veel vermogen aan kan.
Als de te lichte versterker het niet meer aan kan , niet meer voldoende spanning en stroom kan leveren dan gaat deze op een nare manier vervormen. Clippen.
Deze vorm van vervorming helpt meestal de tweeters om zeep.
Als je met een zware versterker een een lichte luidspreker gaat oversturen hoor je dat vaak sneller en draai je op tijd de volumeknop terug wat bij clippen nog wel eens te laat gebeurt.
Kan ook zijn dat de buren al aan de voordeur staan of het wat zachter mag.
Maar al het technische gedoe van mij en hierboven doet er slechts een klein beetje toe.
Dat je van je set en je muziek geniet is veel meer van belang dan al het andere geneuzel er omheen.
Marcel