Auteur Topic: Streamen klinkt beter dan op harde schijf  (gelezen 26303 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Gepost op: 26 maart 2018, 19:55:24 »
Ik heb sinds kort een Hi RES abonnement op Tidal. Nu speel ik in de huiskamer met een Auralic mini en op aandringen heb ik een (proef) abonnement op Tidal genomen. Los van het feit dat dat erg leuk is, verbaas ik me over de geluidskwaliteit. Die is zeker beter als wat er Hi RES is opgeslagen op mijn ingebouwde harde schijf. Is dat te verklaren?

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2018, 20:24:03 »
Met grote waarschijnlijkheid klinkt het gewoon iets luider.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.053
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2018, 23:05:58 »
Tidal biedt ALAC (MP4 container) en/of FLAC, beiden data-compressie formaten, waarbij dit bij Hi-Res volgens mij niet of soms minimaal is het geval is.
Geen waarde oordeel, gewoon een mededeling.



Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2018, 23:32:27 »
Ik heb hier geen of zeer weinig verstand van Marcus. Ze hebben twee pakketten en ik dacht dat het tweede Hi RES was. Maar goed, dit is maar een begin want ik ga na een paar maanden Kobus  :) proberen.

Oh ja Bloom ik heb niet AB vergeleken om het door jou argument - het gaat meer om een algemene geluidsindruk die ik heb opgedaan.
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2018, 23:34:30 door Carl »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.063
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2018, 11:00:35 »
Ik heb sinds kort een Hi RES abonnement op Tidal. Nu speel ik in de huiskamer met een Auralic mini en op aandringen heb ik een (proef) abonnement op Tidal genomen. Los van het feit dat dat erg leuk is, verbaas ik me over de geluidskwaliteit. Die is zeker beter als wat er Hi RES is opgeslagen op mijn ingebouwde harde schijf. Is dat te verklaren?

Dat zal vast wel te verklaren zijn.
Misschien is de bron van de bestanden op je HDD een andere dan Tidal gebruikt.
Misschien gebruikt Tidal toch een systeem wat iets met de dynamiek of het volume doet.
Een kleine volume verandering doet al heel veel in de beleving van kwaliteit van het geluid.
Maar als je het als beter ervaart, wat houd je tegen om daar van te genieten.  Zelfs als hetgeen als mooier / beter ervaren wordt verder van de waarheid af is.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2018, 11:39:22 »
Wat is de waarheid Marcel want daar zijn we al eeuwen over aan het bakkeleien. Als de set op zolder weer werkt ga ik daar de Auralic met Tidal en Kobus uitproberen en kom ik er zeker op terug. Genieten is geen probleem, maar ja ik wil ook altijd weten. Ik denk eigenlijk dat als de Auralic ook op zolder goed functioneert ik er maar een bijkoop. Nog wel te betalen en veel muziekplezier.
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2018, 12:01:31 door Carl »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.063
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2018, 20:41:36 »
Weten wil ik altijd graag.

Soms lukt dat niet en leg ik me er bij neer.  Tegenwoordig wel.
Het innemen van muziek vind ik veel belangrijker.
Ik gebruik Spotify en dat klinkt bijzonder goed.  Ik luister met een knappe hoofdtelefoon en elk narigheidje hoor je meteen.
Er zijn ook best albums die verschrikkelijk slecht klinken , maar dat ligt naar mijn idee aan de bron.
Ik weet niet of Spotify nog iets aan "verbetering" van het geluid doet.

Of ik naar de waarheid zit te luisteren, geen idee.  Boeit me ook niet meer zo heel erg.
Als ik er van geniet en het komt dicht genoeg bij mijn waarheid ben ik heel erg tevreden.

Marcel


Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2018, 23:42:24 »
En dat is natuurlijk zeer verstandig Marcel. Ik heb nog even contact gehad met een vriend die met Quad ESL speelt en op hoog niveau met streaming bezig is. Hij had Tidal en Kobus tegelijk in huis gehad en hoorde nauwelijks verschil. En dat verschil is weer lastig te interpreteren.

Die bron blijft wel raar. Bij het opzoeken van oude bekenden uit mijn jeugd, stuitte ik op de groep “ Unit four plus two”. Nooit echt doorgebroken maar het was wel goed opgenomen. Veel andere muziek uit die tijd klinkt echt slecht en ook remasters vallen vaak tegen. De ziel verdwijnt dan uit de muziek.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2018, 07:49:37 »
En dat is natuurlijk zeer verstandig Marcel. Ik heb nog even contact gehad met een vriend die met Quad ESL speelt en op hoog niveau met streaming bezig is. Hij had Tidal en Kobus tegelijk in huis gehad en hoorde nauwelijks verschil. En dat verschil is weer lastig te interpreteren.

Die bron blijft wel raar. Bij het opzoeken van oude bekenden uit mijn jeugd, stuitte ik op de groep “ Unit four plus two”. Nooit echt doorgebroken maar het was wel goed opgenomen. Veel andere muziek uit die tijd klinkt echt slecht en ook remasters vallen vaak tegen. De ziel verdwijnt dan uit de muziek.

Veel bands uit great britain klonken niet zo goed en daar hoort deze band ook bij vind ik,trouwen het was een number 1

hit in engeland.Herriner mij nog een optreden op beatclub 1968,in twente had men weer het voordeel van een tv ontvangst

van de duitse zenders :)

                                                                 
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2018, 09:51:13 »
Ik heb de jongens (Unit 4 plus 2) weleens in Engeland ontmoet tijdens en festival in Bognor Regis.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2018, 22:05:42 »
En Jan ?

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #11 Gepost op: 18 juni 2018, 13:36:05 »
Ik heb twee weken de Auralic Altair streamer te leen. Dat is de veel grotere broer van de Auralic Mini. Klinkt ook zeker veel beter dan de mini. Toch prefereer ik het geluid van mijn Oracle Delphi en TD 320. Mijn hifi handelaar merkte op dat mijn Benz Ruby element alleen al meer kost dan de Auralic Altair. Ik ga toch even verder zoeken, maar geniet ondertussen lekker.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2018, 19:35:23 »
Ik heb twee weken de Auralic Altair streamer te leen. Dat is de veel grotere broer van de Auralic Mini. Klinkt ook zeker veel beter dan de mini. Toch prefereer ik het geluid van mijn Oracle Delphi en TD 320. Mijn hifi handelaar merkte op dat mijn Benz Ruby element alleen al meer kost dan de Auralic Altair. Ik ga toch even verder zoeken, maar geniet ondertussen lekker.

Je moet de Mini ook koppelen aan een Sbooster.  Dan issie vrijwel niet te verslaan,..
of eng dicht bij Altair niveau;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.010
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2018, 20:01:06 »
Zou Auralic geen goede voedingen leveren bij hun producten?, lijkt me sterk. Al die verhalen van andere voedingen en het wordt ineens een heel stuk anders/beter, ik geloof het niet.
Eens buizen altijd buizen.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #14 Gepost op: 29 juli 2018, 22:52:49 »
Zou Auralic geen goede voedingen leveren bij hun producten?, lijkt me sterk. Al die verhalen van andere voedingen en het wordt ineens een heel stuk anders/beter, ik geloof het niet.
De voeding bij de Aries mini is gewoon een cheap ass schakelvoedinkje die in de bulk gemaakt word.
Heb de boel vergeleken en de verschillen zijn -vind ik-  vrij spectaculair.  De chipset in de Mini is erg goed, maar de ‘instapper’ is wat vriendelijker geprijsd mede door goedkope voeding.
Het is opzich algemeen bekend dat digitale apparatuur opleeft van goede schone stroom.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk