Auteur Topic: Streamen klinkt beter dan op harde schijf  (gelezen 26305 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #15 Gepost op: 29 juli 2018, 23:05:44 »
Dat is de mythe die her en der verspreid wordt, in bijna alle gevallen zonder feitelijke bewijsvoering. Hooguit anekdotisch en op zijn minst inspelend op onderbuikgevoel.

Groet, Jacco


Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #16 Gepost op: 29 juli 2018, 23:07:15 »
Dat is de mythe die her en der verspreid wordt, in bijna alle gevallen zonder feitelijke bewijsvoering. Hooguit anekdotisch en op zijn minst inspelend op onderbuikgevoel.

Groet, Jacco

Misschien moet je zelf eens gaan testen alvorens dat soort uitspraken te doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #17 Gepost op: 29 juli 2018, 23:14:41 »
Ja, goed idee. Hoe kom ik aan twee opstellingen, eentje met en eentje zonder goede voeding?

Groet, Jacco


renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.010
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #18 Gepost op: 29 juli 2018, 23:20:01 »
Dat is de mythe die her en der verspreid wordt, in bijna alle gevallen zonder feitelijke bewijsvoering. Hooguit anekdotisch en op zijn minst inspelend op onderbuikgevoel.

Groet, Jacco

Misschien moet je zelf eens gaan testen alvorens dat soort uitspraken te doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
;D, ja , ja.
Eens buizen altijd buizen.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #19 Gepost op: 29 juli 2018, 23:35:16 »
Ja, goed idee. Hoe kom ik aan twee opstellingen, eentje met en eentje zonder goede voeding?

Groet, Jacco
Bekend probleem.  En absoluut niet nodig,... als je je eigen set en je favo muziekstukken tenminste ècht kent qua klank?
Ik wel

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #20 Gepost op: 29 juli 2018, 23:41:32 »
Is inderdaad de bekende oplossing, en dat is wat ik al schreef. Hooguit anekdotisch en verder weinig van waarde in feitelijke zin. Niet erg verder, zolang de luisteraar er genoegen mee neemt en zich verder geen vragen meer stelt.

Groet, Jacco


Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #21 Gepost op: 30 juli 2018, 00:02:28 »
Is inderdaad de bekende oplossing, en dat is wat ik al schreef. Hooguit anekdotisch en verder weinig van waarde in feitelijke zin. Niet erg verder, zolang de luisteraar er genoegen mee neemt en zich verder geen vragen meer stelt.

Groet, Jacco
Dat je het hoort vind jij weinig van waarde?  Bijzonder!  Het is het ènige wat telt namelijk. 

Maar goed, er zijn velen net als jij die enkel blind varen op zorgvuldig gedocumenteerde testen met meetrapporten... door anderen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #22 Gepost op: 30 juli 2018, 00:10:07 »
Het horen an sich is vrij beperkt, zeker als je je bedenkt dat het niet zo moeilijk is om verschillen te horen tussen twee identieke signalen. Zelf ook al eens vastgesteld overigens.

Groet, Jacco


Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.909
    • ARJANKU.IT service
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #23 Gepost op: 30 juli 2018, 07:48:00 »
Is inderdaad de bekende oplossing, en dat is wat ik al schreef. Hooguit anekdotisch en verder weinig van waarde in feitelijke zin. Niet erg verder, zolang de luisteraar er genoegen mee neemt en zich verder geen vragen meer stelt.

Groet, Jacco
Dat je het hoort vind jij weinig van waarde?  Bijzonder!  Het is het ènige wat telt namelijk. 

Maar goed, er zijn velen net als jij die enkel blind varen op zorgvuldig gedocumenteerde testen met meetrapporten... door anderen.
Laten we eerst even melden dat Jacco het voortouw heeft genomen bij één (of meerdere) blindtest(s) die zeer goed was voorbereid met o.a. random schakelende
schakelkast en dat hij zijn sporen heeft verdiend in het ontwerpen van elektronica en je ook zonder problemen zelf meetrapporten naar wens kan aanleveren. Hij levert al jaren waardevolle bijdragen op dit en (vroeger ook op het blauwe forum).
Dat jij van mening bent dat jouw oren het enig juiste oordeel zouden kunnen geven over audioverschillen verschilt niet veel van mensen die bijvoorbeeld de betrouwbaarheid van een horoscoop beoordelen (zoek in dit verband even op Youtube naar Randi en Horoscope). Anekdotisch bewijs noemde Jacco het al en meer is het niet.
Geen probleem bij het beleven van muziek maar wel bij het doen van boude uitspraken in technisch+ hoorbare zin.
Verder doe je de suggestie zelf eens te gaan testen. Ik neem aan dat je bedoelt subjectief naar verschillen gaan luisteren met voorkennis wat er speelt. De kans is dan heel groot dat we dan ook verschillen menen waar te nemen, de kans is nog groter dat we die verschillen vervolgens in een blindtest weer niet waarnemen. De kans is daarna weer heel groot dat je Jacco zult suggereren eens uit te zoeken wat er mis is met zijn AB-X schakelkast omdat die kennelijk precies alle hoorbare verschillen nivelleert....
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2018, 07:56:15 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #24 Gepost op: 30 juli 2018, 10:34:39 »
Is inderdaad de bekende oplossing, en dat is wat ik al schreef. Hooguit anekdotisch en verder weinig van waarde in feitelijke zin. Niet erg verder, zolang de luisteraar er genoegen mee neemt en zich verder geen vragen meer stelt.

Groet, Jacco
Dat je het hoort vind jij weinig van waarde?  Bijzonder!  Het is het ènige wat telt namelijk. 

Maar goed, er zijn velen net als jij die enkel blind varen op zorgvuldig gedocumenteerde testen met meetrapporten... door anderen.
Laten we eerst even melden dat Jacco het voortouw heeft genomen bij één (of meerdere) blindtest(s) die zeer goed was voorbereid met o.a. random schakelende
schakelkast en dat hij zijn sporen heeft verdiend in het ontwerpen van elektronica en je ook zonder problemen zelf meetrapporten naar wens kan aanleveren. Hij levert al jaren waardevolle bijdragen op dit en (vroeger ook op het blauwe forum).
Dat jij van mening bent dat jouw oren het enig juiste oordeel zouden kunnen geven over audioverschillen verschilt niet veel van mensen die bijvoorbeeld de betrouwbaarheid van een horoscoop beoordelen (zoek in dit verband even op Youtube naar Randi en Horoscope). Anekdotisch bewijs noemde Jacco het al en meer is het niet.
Geen probleem bij het beleven van muziek maar wel bij het doen van boude uitspraken in technisch+ hoorbare zin.
Verder doe je de suggestie zelf eens te gaan testen. Ik neem aan dat je bedoelt subjectief naar verschillen gaan luisteren met voorkennis wat er speelt. De kans is dan heel groot dat we dan ook verschillen menen waar te nemen, de kans is nog groter dat we die verschillen vervolgens in een blindtest weer niet waarnemen. De kans is daarna weer heel groot dat je Jacco zult suggereren eens uit te zoeken wat er mis is met zijn AB-X schakelkast omdat die kennelijk precies alle hoorbare verschillen nivelleert....
Ik suggereer helemaal niks hoor.  Als hij dan zoveel weet van electronica dan weet hij (en jij) ook dat deze zelden perfect ontworpen zijn.  Want daar gaat men voor het gemak even vanuit.   Waarom bouwt men bijvoorbeeld in een €3000 kostende streamer wel een fatsoenlijke voeding en filtering in en bij de goedkopere niet? ..Omdat het niet hoorbaar zou zijn?
Maar leg ‘s uit.. waarom zou ik mezelf aanpraten een hoop geld uit te geven voor iets wat ik niet hoor??  Zou toch knap stom zijn? 
Ik kan ook vrij goed zeggen dat de test hierbij niet relevant is, en wel om de reden dat niet elke fabrikant bij elk toestel een goed filter inbouwt.


Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #25 Gepost op: 30 juli 2018, 10:45:28 »
Het horen an sich is vrij beperkt, zeker als je je bedenkt dat het niet zo moeilijk is om verschillen te horen tussen twee identieke signalen. Zelf ook al eens vastgesteld overigens.

Groet, Jacco
Klopt. Alleen werd bij zulle testen verteld dat men naar verschillen de onderdelen zat te luisteren. Er werd dus gesuggereerd, en komt dan misschien ook nog ‘groepsdruk’ bij, alsin,  ‘ik zit naar dure set te luisteren en er zijn blijkbaar verschillen (ik hoor ze niet) maar laat ik maar zeggen van wel.   Is ook vrij prima mogelijk.

Probleem is, dat men al dit soort dingen over één kam scheert terwijl er vele vele variaties mogelijk zijn in sets en overige onderdelen.
Niet elke streamer is hetzelfde gebouwd bijvoorbeeld.

Maar goed, dit zijn dezelfde zinloze discussies als dat er geen verschillen hoorbaar zouden zijn tussen een Spotify en lossless.  Zijn ook vele tests mee gedaan... men hoort het niet, dus bewijs. 


Groet,

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #26 Gepost op: 30 juli 2018, 10:49:49 »


[...]
Maar leg ‘s uit.. waarom zou ik mezelf aanpraten een hoop geld uit te geven voor iets wat ik niet hoor??  Zou toch knap stom zijn? 
[...]

Klopt. Wat er meestal gebeurt is dat de aankoop verdedigd wordt met anekdotische bewijsvoering etc. En dat is dan de verkeerde reden, het is meer een excuus. Je zou het ook kunnen verdedigen met dat je het eraan kan en wil uitgeven. Of dat het beter zijn waarde zal behouden. Of dat de bouwkwaliteit beter is, dus los van wat het ten gehore brengt. Of dat het langer mee gaat. Of, en dat is misschien wel de echte reden, je het gewoon hebben wilt.

Groet, Jacco


Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #27 Gepost op: 30 juli 2018, 10:56:35 »


[...]
Maar leg ‘s uit.. waarom zou ik mezelf aanpraten een hoop geld uit te geven voor iets wat ik niet hoor??  Zou toch knap stom zijn? 
[...]

Klopt. Wat er meestal gebeurt is dat de aankoop verdedigd wordt met anekdotische bewijsvoering etc. En dat is dan de verkeerde reden, het is meer een excuus. Je zou het ook kunnen verdedigen met dat je het eraan kan en wil uitgeven. Of dat het beter zijn waarde zal behouden. Of dat de bouwkwaliteit beter is, dus los van wat het ten gehore brengt. Of dat het langer mee gaat. Of, en dat is misschien wel de echte reden, je het gewoon hebben wilt.

Groet, Jacco
Nee, jij suggereert zoiets, ik niet.  Eerlijk gezegd zou ik de opgenoemde redenen dom en duur vinden.  Te simpel. Zo zit ik niet in elkaar.
Ik ben namelijk niet iemand die het leuk vind zóveel geld uit te geven.. sterker nog, ik neig veel meer naar de kant van ‘hoop niet dat ik verschil hoor want dat kost mij geld.

Zo hoopte in bijvoorbeeld ook geen verschil te horen in Spotify en Tidal. Laatste is 2x zo duur. Niet fijn.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #28 Gepost op: 30 juli 2018, 11:00:27 »


Het horen an sich is vrij beperkt, zeker als je je bedenkt dat het niet zo moeilijk is om verschillen te horen tussen twee identieke signalen. Zelf ook al eens vastgesteld overigens.

Groet, Jacco
Klopt. Alleen werd bij zulle testen verteld dat men naar verschillen de onderdelen zat te luisteren. Er werd dus gesuggereerd, en komt dan misschien ook nog ‘groepsdruk’ bij, alsin,  ‘ik zit naar dure set te luisteren en er zijn blijkbaar verschillen (ik hoor ze niet) maar laat ik maar zeggen van wel.   Is ook vrij prima mogelijk.

Probleem is, dat men al dit soort dingen over één kam scheert terwijl er vele vele variaties mogelijk zijn in sets en overige onderdelen.
Niet elke streamer is hetzelfde gebouwd bijvoorbeeld.

Maar goed, dit zijn dezelfde zinloze discussies als dat er geen verschillen hoorbaar zouden zijn tussen een Spotify en lossless.  Zijn ook vele tests mee gedaan... men hoort het niet, dus bewijs. 


Groet,

Dank u, we zijn het geloof ik gewoon eens. Je schrijft namelijk dat hetgeen we horen beïnvloedbaar is door externe factoren. Dat kan de groep zijn, maar net zo goed de man of vrouw die de demonstratie geeft.

Ik ga in mijn stelling een stap verder: ook intern kunnen die factoren een rol spelen. Maw we zijn zelf verantwoordelijk voor verschillen, zelfs als ze er feitelijk niet zijn. We ontwikkelen er zelfs theorieën voor. Maar de meesten trekken zich terug als het aankomt op de feitelijke check.

Sinds zeg 2003 houd ik mee bezig met dit soort zaken en een overtuigend verschil is nog nooit vastgesteld. Wel heb ik hele mooie dingen voorbij zien komen die ik graag zou willen hebben. Heb er zelfs vriendschappen aan overgehouden (en ik denk ook veel mensen tegen de haren ingestreken...)

Groet, Jacco


dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Streamen klinkt beter dan op harde schijf
« Reactie #29 Gepost op: 30 juli 2018, 11:15:34 »
[...] , ik neig veel meer naar de kant van ‘hoop niet dat ik verschil hoor want dat kost mij geld.
[...]

Ik detecteert hier iets dwangmatigs in.

Groet, Jacco