Auteur Topic: Steraarde  (gelezen 19920 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Steraarde
« Gepost op: 26 maart 2018, 19:21:02 »
De set op zolder heb ik opgeborgen ivm een verbouwing van de badkamer wat uiteindelijk ook een verbouwing van de keuken werd (totale ontmanteling door asbest). Gelijk maar een aparte stroomkabel laten aanleggen op een smeltzekering in de stoppenkast. De wanddoos zit nu vlak achter de set en daarop moet een stekkerblok worden aangesloten. Nu geloof ik niet zo in filters, maar in de hifi community wordt vaak gesproken over steraarde. Wat zijn de voordelen en kan je dit zelf maken ?

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Steraarde
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2018, 02:35:19 »
Steraarde wil zeggen dat de randaarde van alle aansluitingen op een stekkerblok vanuit het einde van de aarddraad die van de randaardestekker komt vanuit één punt met afzonderlijke draden van gelijke lengte naar elke randaarde-aansluiting van het stekkerblok gaan. Ik denk dat de voorziening in deze tak van sport niet zinvol is. 
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2018, 02:38:56 door Ruud13 »

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Steraarde
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2018, 11:35:21 »
Ik blijf maar proberen Ruud. Ik luister nu naar Schuman op Auralic mini, de onvolprezen 34/303 en Galiotes!

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Steraarde
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2018, 17:53:20 »


Home-made.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Steraarde
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2018, 18:58:03 »
Zoals jij het doet Henk zou ik het ook kunnen proberen te doen, een fatsoenlijk stekkerblok maken maar dan niet getuned op geluid maar op degelijkheid. Er zijn heel wat mensen die er veel tijd in stoppen om het stekkerblok te tunen op geluid, kijk en daar geloof ik niet in. Stekkerblokken gebruiken als toonregeling dat kan volgens mij niet. Die mensen hebben dat als hobby maar ik lees altijd dat als je het horen kunt er toch wel wat met de voeding van je apparatuur aan de hand is.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2018, 19:54:25 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Steraarde
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2018, 22:10:24 »
Ik kan een home made lenen van dr Thorens/Rob Spoelstra. Ga dat zeker doen. Laat de resultaten zeker weten.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Steraarde
« Reactie #6 Gepost op: 01 april 2018, 09:54:32 »
Zoals jij het doet Henk zou ik het ook kunnen proberen te doen, een fatsoenlijk stekkerblok maken maar dan niet getuned op geluid maar op degelijkheid. Er zijn heel wat mensen die er veel tijd in stoppen om het stekkerblok te tunen op geluid, kijk en daar geloof ik niet in. Stekkerblokken gebruiken als toonregeling dat kan volgens mij niet. Die mensen hebben dat als hobby maar ik lees altijd dat als je het horen kunt er toch wel wat met de voeding van je apparatuur aan de hand is.

Inderdaad een mooie stekkerblok of lijst is niet weg,en hij oogt ook nog mooi maar dan hebben we het wel gehad en daar houd

het dan ook op.de mijne van aldi ligt onder het bankstel dus......

De goede matsch tussen versterker speaker is doorslaggevend,dan pas kun je stekkerblokken en of kabelgedoe aan de

kant zetten,en zolang je dat niet doet blijf je jaren zoeken in een tunnel waar je niet uitkomt.

Het is ook de goedkoopste oplossing,ik bedoel wat kost nu een versterker op mrktplts 50 euro?

Ik adviseer ook om jouw lievelingsversterker gewoon te houden, en of jouw versterker nu 150 watt heeft of dat de mrktplts

versterker er maar 50 of 60 heeft maakt helemaal niets uit.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Steraarde
« Reactie #7 Gepost op: 01 april 2018, 13:02:25 »
Bram het kabel- en stekkerblokgedoe heeft nooit mijn interesse gehad ook nooit aan gedaan. Ik heb Gamma spul en Ikea spul door elkaar. Maar zulke als van Henk ga ik nog een keer maken, mooi spul, ik heb al gekeken bij de Hornbach daar hebben ze wel wat onderdelen liggen.
Versterkers die ik heb hou ik, de Rotel set heb ik vanaf 1991 mijn buizen eindversterker vanaf 2002, de voorversterker vanaf 2001 en 2012. Luidsprekers vanaf 2001. Ik ben zeer tevreden waarom dan wisselen,.
Eens buizen altijd buizen.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Steraarde
« Reactie #8 Gepost op: 01 april 2018, 13:50:02 »
Dat een versterker en luidsprekers moeten matchen is flauwekul.

Of topic reactie op post Bram.


Edit typo
« Laatst bewerkt op: 01 april 2018, 14:29:48 door Johndv »
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Steraarde
« Reactie #9 Gepost op: 01 april 2018, 14:07:49 »
Dat geloof ik ook niet.
Alle stekkers qwa pool hetzelfde in het stekkerblok te steken kan geluidsmatig wel enig verschil maken.
Maar ik ben niet zo fanatiek :)
I love vintage.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Steraarde
« Reactie #10 Gepost op: 01 april 2018, 14:49:11 »
Ik heb laatst mooie van Brennenstuhl gekocht. Donkerzwart, 3 meter kabel en 10 aansluitingen. Zal komende week wel even een fotootje maken, prijs viel ook wel mee.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Steraarde
« Reactie #11 Gepost op: 01 april 2018, 18:01:49 »
[...] Alle stekkers qwa pool hetzelfde in het stekkerblok te steken kan geluidsmatig wel enig verschil maken. [...]
 

Als het uitmaakt op welke manier je de stekker in het stopcontact of het stekkerblok steekt kan het zijn dat er verbeelding in het spel is maar kan het ook zijn dat er een substantieel capacitief pad is van de netspanningsbedrading naar het gevoelige deel van het signaalpad. Wat ook nog kan is dat er iets mis is met de isolatie van het circuit waar dan de netspanning rechtstreeks mee is verbonden.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Steraarde
« Reactie #12 Gepost op: 01 april 2018, 18:07:42 »
Dat een versterker en luidsprekers moeten matchen is flauwekul.
[...]
Zeker wel. Alleen is dat bij een beetje versterker al heel eenvoudig opgelost. Goed dus.

Het gaat er om dat de versterker de variërende impedantie van de driver + filter goed weet aan te sturen. En daar gaat het bij die Haai-End buizen dingen nog wel eens mis. Dat matcht dan niet. Eigenlijk heb je als ontwerper een draak van een eindversterker gemaakt en moet je de juiste speakers erbij zoeken, terwijl bij een correct ontworpen versterker het helemaal niet meer uitmaakt.

Groet,
Jacco

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Steraarde
« Reactie #13 Gepost op: 01 april 2018, 19:13:49 »
Dat een versterker en luidsprekers moeten matchen is flauwekul.
[...]
Zeker wel. Alleen is dat bij een beetje versterker al heel eenvoudig opgelost. Goed dus.

Het gaat er om dat de versterker de variërende impedantie van de driver + filter goed weet aan te sturen. En daar gaat het bij die Haai-End buizen dingen nog wel eens mis. Dat matcht dan niet. Eigenlijk heb je als ontwerper een draak van een eindversterker gemaakt en moet je de juiste speakers erbij zoeken, terwijl bij een correct ontworpen versterker het helemaal niet meer uitmaakt.

Groet,
Jacco

Met matchen bedoelen de meeste mensen, dat een luidspreker niet bij een versterker past qua geluid en merk.

Ben benieuwd wat Bram onder matchen verstaat.

Edit: typo
« Laatst bewerkt op: 01 april 2018, 19:27:59 door Johndv »
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Steraarde
« Reactie #14 Gepost op: 01 april 2018, 19:42:31 »
Daar ben ik helemaal niet benieuwd naar.

Met een merk heeft het sowieso niets te maken. En het geluid heeft zijn oorsprong in de impedantie match. Daar zit wel wat in.

Groet, Jacco