Auteur Topic: Bang & Olufsen Beolab Penta 3  (gelezen 4097 keer)

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Bang & Olufsen Beolab Penta 3
« Gepost op: 17 maart 2018, 23:48:45 »
In de rubriek dingen die ik absoluut niet nodig heb...

Dit zijn de Bang & Olufsen Beolab Penta mk 3 luidsprekers. Ze werden tot 2000 gemaakt en waren toen het topmodel van B&O.
In elke luidspreker zitten twee woofers, vier midranges, een tweeter en nog eens twee woofers en het gaat om een basreflex met de poort aan de voorkant. Elke woofermodule (een bovenaan, een onderaan) heeft behalve twee woofers een eigen baspoort.

Het gaat om actieve luidsprekers. Ze zijn voorzien van elk een 150 W eindversterker en je kunt ze aansturen met B&O apparatuur via een powerlink of speakerlink, maar ook via een ander merk via een cinchaansluiting. De luidsprekers schakelen zichzelf uit als er enige tijd geen muziek meer geweest is en weer aan zodra ze muziek detecteren op hun ingang.
De klank is opvallend goed. Ook opvallend rond en warm. Ik kon ze voor een leuke prijs op de kop tikken en heb ze dus maar gekocht. Heb ik weer iets nieuws voor op mijn slaapkamer of zo.   ;)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.909
    • ARJANKU.IT service
Re: Bang & Olufsen Beolab Penta 3
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2018, 09:34:40 »
Het zijn in principe geen actieve maar versterkte luidsprekers, in de voet boven de versterker zit een behoorlijk uitgebreid passief filter in twee delen, de vier mids worden in paren van twee aangestuurd met verschillende filtersecties.
An inability to grasp science is no argument against it....

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.477
  • Liever een Adam!
Re: Bang & Olufsen Beolab Penta 3
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2018, 11:40:56 »
Ze zien er indrukwekkend uit, mooie luidsprekers!
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Bang & Olufsen Beolab Penta 3
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2018, 13:34:08 »
Een kennis van mij heeft ze gehad en ik heb er noch een positieve, noch een negatieve herinnering aan overgehouden en ik was meer onder de indruk van de kolossale Magnat Transpuls MP X-088 (met een MP02 plasma voor het hoog) luidsprekers, die hij op dat moment ook had.

http://www.magnat.tv/j4.shtml


i2Paq

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 87
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: Bang & Olufsen Beolab Penta 3
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2018, 14:14:27 »
De middentoners hebben vaak nieuwe randen nodig en de versterkers en filters zijn naar al die jaren ook wel toe aan een opfrisbeurt.

Ik heb de mijne laten reviseren door André uit/in Utrecht en ben te spreken over de weergave.
Ben er nog niet uit of ze de concurrentie met mijn Tannoy/Klasse D aankunnen.

Het zijn wel luidsprekers die niet vergeven, opname slecht = weergave slecht, of het nu muziek is of spraak (TV).
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat je hoort wat hij zegt...