Auteur Topic: Tube rolling  (gelezen 8412 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Tube rolling
« Gepost op: 02 maart 2018, 23:54:00 »
Welke bezitters van huizenversterkers hebben dit wel eens uitgevoerd en met welke resultaten:

1 wat heb je vervangen (welke oude buizen tegen welke nieuwe)?
2 waar merk je meer verschil: buizen in de voortrap (fasedraaiers) of de eindbuizen)?
3 was het instellen van de bias na rolling lastig?
4 wat was je in totaal kwijt aan geld en heb je het gevoel dat dit het waard was?
5 waren de oude buizen op....of liggen die gewoon weer in de kast om een rolling back te doen?

Het merk van mijn versterker spoort mensen aan om het een keer te proberen: http://www.primaluna-usa.com/tube-rolling/
Gezien ik de EL34 en de 12AX7 prima vind klinken ben ik er nog niet aan toe...toch kriebelt het om eens die KT120 in de eindtrap te hebben.

Groeten Michael

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Tube rolling
« Reactie #1 Gepost op: 03 maart 2018, 06:50:36 »
Bij een buizenversterker is de schakeling waarin de buis is opgenomen bepalend voor het elektrische gedrag bij uitsturing.
Wanneer je vraagt wat de verschillen zijn vanuit een technische belangstelling zou ik eerst weer proberen de vermeende verschillen te scheiden van de werkelijk waargenomene.

Lokale tegenkoppeling dwingt iedere voorbuis tot min of meer hetzelfde gedrag licht afhankelijk van sturingsimpedantie en parasitaire capaciteiten in de buis. Niet lokaal tegengekoppelde voorbuizen ( een elco over de kathode zoals in veel gitaarversterkers) laten de buiskarakteristiek van die specifieke buis terugzien in de versterking.
Eindbuizen geven bijvoorbeeld een ander beeld wanneer (bij superlineair) de kromme buiskarakteristiek niet optimaal wordt gecorrigeerd door de (voor een andere buis) gewikkelde superlineair-aftakking. Bij single ended triode komt de buiskarakteristiek ook volledig terug in de verhouding stuurspanning-uitgangsspanning, zonder tegenkoppeling komt daar de terugwerking van een luidspreker + filter nog bovenop.
Door de beperkte tegenkoppeling (soms zelfs nog regelbaar) geeft tuberolling dus jouw favoriete my-fi.
Kan overigens supermooi klinken..
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Tube rolling
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2018, 23:34:31 »
Het gaat mij niet alleen om technische belangstelling maar ook de lol mensen beleven aan buizenversterkers, dus leuke verhalen over het wisselen van buizen en ervaring daarmee (teleurstelling natuurlijk ook). 

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Tube rolling
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2018, 23:41:10 »
Ergens in 1967 begonnen met een zelfbouw buizenversterker van Cor Lagerweij (Larco) en deze werd in 1968 opgevolgd door een Deense Arena F210 transistorversterker. Daarna heb ik nooit meer een buizenversterker gehad.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Tube rolling
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2018, 00:09:29 »
Ik heb 2 voorversterkers en een eindversterker.
VV1: Hier zitten 4 buizen op, EZ 6x4, e188cc Philips, e88cc Siemens ( D) en een ecc83 Philips ( NL). Heb voor elke buis
       vervanging. De ecc83 wissel ik weleens maar hoor eigenlijk geen verschil tussen Audiovoice, Electro Harmonix,   
        Philips, Siemens en JJ. Heb er weleens een Telefunken in gehad, geen verschil.
VV2: Hier zitten 2 stuks buizen in type 76 of 37 in, beide RCA. Nu 37, die waren stiller. Beide types zijn oude buizen, die   
        er nu in zitten komen uit 1940. Er zitten ook nog 2stuks 8866 in en een gelijkrichtbuis.
EV: 4 x RS1003 van Siemens ( D), er kan ook SRS551 ( DDR) op. De 551 is in principe dezelfde buis alleen gemaakt in de
      DDR.
      2 x 6SU7gty Sylvania ( USA), dat zijn betere versies van een 6SL7. Moeilijk aan te komen maar heb wel vervanging
      2 x 6sn7gt Adzam ( B), heb diverse vervanging hievoor, Sylvania en Mazda ( RU).
De versterkers zijn kameraadbouw, gemakkelijk want die heeft een voorraad buizen voor eventueel vervanging. Hij koopt ook wel partijen op, meestal in D of US.
Wissel alleen als ik denk de buizen zijn op. Buizen worden dan getest met een buizentester. Ik ga ervan uit dat buizen ongeveer 5 jaar meegaan, dan heb ik tot mijn 80ste voorraad. Sommige buizen niet maar die heeft mijn kameraad.
Ik wissel geen types, als er iets uitgaat komt hetzelfde type erin. Of het moet kunnen, 88 kan erin voor een 188.
Instellen is niet lastig, heb er een kastje bij, meter in het midden =35mA, dan is het goed. Hoeft alleen bij de ev, wissel ik dan eerst de ruststroom op 0 daarna bijstellen.
Veel geld ben ik er niet aan kwijt, al staan RS1003 soms voor €200 op Ebay. Type 76 en 37 worden duurder.
Kastje om ruststroom in te stellen.

Voorraad.

Laatste wisseling, 76 eruit 37 erin.

Hier nog met 76.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2018, 14:43:04 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Tube rolling
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2018, 20:50:41 »
Ik heb ook een buizen voor en eind. Ik vervang buizen op tijd, maar wissel niet veel. Wat ik wel een verbetering vond was vervanging van de Svetlana 6550 eindbuizen door Tung Sol KT 120 buizen - net wat strakker. Ik zou de buizen uit mijn voorversterker - de EH 6922 - nog wel door iets met een miniem warmer klankkarakter willen vervangen, maar weet eigenlijk niet wat.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Tube rolling
« Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2018, 22:20:31 »
Een 6922 = ecc88 = 6dj8, daar zijn veel van te vinden maar of daar nu klankverschil in zit?, ik heb het nog niet kunnen ontdekken.
Eens buizen altijd buizen.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Tube rolling
« Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2018, 22:35:54 »
Ik heb ook een buizen voor en eind. Ik vervang buizen op tijd, maar wissel niet veel. Wat ik wel een verbetering vond was vervanging van de Svetlana 6550 eindbuizen door Tung Sol KT 120 buizen - net wat strakker. Ik zou de buizen uit mijn voorversterker - de EH 6922 - nog wel door iets met een miniem warmer klankkarakter willen vervangen, maar weet eigenlijk niet wat.

Vindt de techniek eromheen dat fijn? Een 6550 is ongeveer een KT88, maar geen KT90 of KT120 (als ik me niet vergas).
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Tube rolling
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2018, 22:37:40 »
Heb ooit in 2009 een buis vergelijk gedaan met mijn 1e vv, het ging dan om ecc83 buizen. Ik hoorde geen verschil.
Eens buizen altijd buizen.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Tube rolling
« Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2018, 22:56:03 »
Vindt de techniek eromheen dat fijn? Een 6550 is ongeveer een KT88, maar geen KT90 of KT120 (als ik me niet vergas).

Ik heb navraag gedaan bij de fabrikant en die zei dat het goed kon. Conrad Johnson levert volgens mij tegenwoordig al hun eindversterkers met KT 120.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Tube rolling
« Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2018, 23:03:46 »
Mooi verhaal Renes, waarom heeft die vriend die de versterker gebouwd heeft juist voor de RS1003 eindbuis gekozen, zie op internet dat dit eigelijk een buis is voor radio zenders: The RS1003 is a VHF transmitting pentode for use up to 100 MHz at full rating. Is er iets specifieks aan deze buis?

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Tube rolling
« Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2018, 23:08:49 »
Een 6922 = ecc88 = 6dj8, daar zijn veel van te vinden maar of daar nu klankverschil in zit?, ik heb het nog niet kunnen ontdekken.

Ik heb eens Philips gekocht en die heb ik teruggegeven. Klonk van geen kanten.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Tube rolling
« Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2018, 23:43:33 »
Mooi verhaal Renes, waarom heeft die vriend die de versterker gebouwd heeft juist voor de RS1003 eindbuis gekozen, zie op internet dat dit eigelijk een buis is voor radio zenders: The RS1003 is a VHF transmitting pentode for use up to 100 MHz at full rating. Is er iets specifieks aan deze buis?
Het is een betrouwbare buis, een werkpaard die z'n werk in een versterker heel goed kan doen. Mijn versterker is 2x45 Watt, het kan naar 2x60 Watt, het staat dus redelijk mild ingesteld voor de buizen. Gaan daarom misschien ook wel 5 jaar mee. Hij heeft de buis eerst gemeten en onderzocht en daarna een schema gemaakt voor de versterker. Een proefmodel gemaakt, deze weer verbeterd en toen hij tevreden was 6 versterkers gemaakt met deze buizen erop. Niet voor de handel maar als hobby.
Het is inderdaad een zendbuis, werd vroeger bij de Deutsche Rundfunk gebruikt in zenders. Heeft ook dienst gedaan in medische apparatuur, militaire zendapparatuur en in apparatuur van zendamateurs.
En misschien wel de grootste reden, hij wou iets maken wat nog niemand gedaan had. Dat is goed gelukt.
Eens buizen altijd buizen.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Tube rolling
« Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2018, 23:46:24 »
Een 6922 = ecc88 = 6dj8, daar zijn veel van te vinden maar of daar nu klankverschil in zit?, ik heb het nog niet kunnen ontdekken.

Ik heb eens Philips gekocht en die heb ik teruggegeven. Klonk van geen kanten.
Was de buis niet kapot want Philips staat goed bekend, betrouwbaar.
Russische buizen daar ben ik geen supporter van, heel vaak over gestempeld en dan is het maar afwachten wat het werkelijk is. Kwaliteit soms ver te zoeken, binnen een maand vliegen de vonken door de buis.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2018, 23:49:49 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Tube rolling
« Reactie #14 Gepost op: 20 maart 2018, 14:09:00 »
Ik denk niet dat een van de 4 buizen kapot was. De Hifiwinkel had er nogal wat van want ze waren bestemd voor de Tube CD speler die ze indertijd verkochtten. De ELectric Harmonix vind ik verder een prima buis,niet te duur en weinig storingsgevoelig. Voor zo’n audioneuroot als ik best prettig! Ik wil echter nog wel iets anders uitproberen. Maar ivm verbouwing heb ik de installatie op zolder afgedekt en luister nu met veel plezier naar Quad 34/303, Cabasse Galiotes en Auralic streamer - bron is een Auralic Mini waar nu Mozart op wordt gespeeld (zijdezachte violen).