Auteur Topic: Apple HomePod  (gelezen 7853 keer)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.158
    • De andere hobby...
Apple HomePod
« Gepost op: 20 februari 2018, 11:23:05 »
De Apple HomePod: ik denk niet dat dit onder HiFi valt maar gezien de (nieuwe?) technieken denk ik wel interessant om eens naar te kijken. En t.z.t. naar te luisteren natuurlijk. Kopen is dan weer wat anders....

De HomePod is een 'slimme luidspreker' Er ligt een woofer(tje) in en rondom zeven hoorn-tweeters. Tot zover een beetje apart maar niet bijzonder. Maar dan komen er toch wat dingetjes voorbij die ik nog niet eerder heb gezien:

- De achterste tweeters geven het geluid weer wat meer op de achtergrond thuis hoort zoals bijvoorbeeld de backing vocals. Het is de bedoeling dat dit door de muur erachter wordt gereflecteerd en zo meer dieptewerking genereert. dat roept bij mij gelijk de volgende vraagtekens op:

 - Hoe bepaalt dat ding nu wat er uit de voorste en wat er uit de achterste luidsprekers moet komen? Het wordt niet in aparte kanalen aangeleverd.
 - Plaatsing zou wel eens een issue kunnen worden. En dat terwijl ik eigenlijk begrepen had dat je zo'n HomePod juist overal in je interieur neer kan kwakken waar het je esthetisch goed uit komt.

- Dan hebben we nog wat bijzonders: de tweeters bewegen niet alleen van voor naar achteren zoals gewoonlijk maar doen ook nog een 'ripple' voor een beter geluid. Heb ik nog niet eerder van gehoord, wordt dit vaker toegepast in luidsprekers?

- En dan nog een laatste: de overgangsfrequentie tussen woofer en tweeters is niet vast. Dit punt wordt bepaald door de muziek. Als de woofer te veel voor zijn kiezen dreigt te krijgen gaat de overgangsfrequentie omlaag waardoor er meer naar de tweeters wordt gestuurd.

Al met al lijkt me dit een prima recept voor een enorme muzikale chaos. Een soort van ultieme poging om een setje 'normale' stereo luidsprekers in een soort van thermoskan-behuizing te stoppen? Als ze er zijn ga ik toch eens luisteren....
Science is no democracy

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.158
    • De andere hobby...
Re: Apple HomePod
« Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2019, 20:52:16 »
En toen kwam ik thuis en stond er een HomePod. Mijn zoon kon het toch niet laten. Eerste indruk: wat een hoop bas uit zo’n klein kastje. Veel te veel naar mijn smaak. Wel redelijk strak, dat dan weer wel. De rest lijkt wel redelijk in verhouding maar niet indrukwekkend. Kan ook nog geen stereo-effect ontdekken. Maar eens een tijdje mee spelen, maar ik verwacht dat er gewoon weer een postzegel op gaat en er gewoon weer naar de needles geluisterd gaat worden...


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.158
    • De andere hobby...
Re: Apple HomePod
« Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2019, 21:45:24 »
Alvast maar een kleine update:

Blijkbaar zit er een flinke loudness-curve in dat apparaat, op een hoger volume is het laag beter in balans dan op een laag volume.
Er is geen ‘sprankelend hoog’. Ergens bovenin mis ik wat/veel.
Op zolder klinkt het ‘ding’ stukken minder goed als in de huiskamer. Dit bevreemd me een beetje omdat het ‘ding’ zich aan de ruimte aan zou passen.
Pluspunt: ook op max volume vervormt of irriteert het niet.


Groeten, Ando.
Science is no democracy