Auteur Topic: Mancave mmuetst  (gelezen 130809 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #270 Gepost op: 14 oktober 2019, 20:04:48 »
Hij lijkt er inderdaad op, echter is de 104AB een tweeweg systeem en de Concerto een drie weg en is de ovale speaker onderin bij de 104AB een passieve radiator en bij de concerto een actieve speaker. Gezien de 104AB geen poort gebruikt, maar de radiator reageert deze in het laag anders dan een luidspreker met poort. De schakelaar moet ik nog uitproberen wat het verschil geeft in geluid.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #271 Gepost op: 14 oktober 2019, 20:22:51 »
Ben benieuwd. ::)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #272 Gepost op: 15 oktober 2019, 00:07:58 »
Hij lijkt er inderdaad op, echter is de 104AB een tweeweg systeem en de Concerto een drie weg en is de ovale speaker onderin bij de 104AB een passieve radiator en bij de concerto een actieve speaker. Gezien de 104AB geen poort gebruikt, maar de radiator reageert deze in het laag anders dan een luidspreker met poort. De schakelaar moet ik nog uitproberen wat het verschil geeft in geluid.
Reageert deze echt anders? Bij mijn weten zijn de formules voor BR gelijk aan die voor een resonator. Niet dat dit alles zegt natuurlijk...


Groeten, Ando.
Science is no democracy

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #273 Gepost op: 20 oktober 2019, 22:17:16 »
Hij lijkt er inderdaad op, echter is de 104AB een tweeweg systeem en de Concerto een drie weg en is de ovale speaker onderin bij de 104AB een passieve radiator en bij de concerto een actieve speaker. Gezien de 104AB geen poort gebruikt, maar de radiator reageert deze in het laag anders dan een luidspreker met poort. De schakelaar moet ik nog uitproberen wat het verschil geeft in geluid.
Reageert deze echt anders? Bij mijn weten zijn de formules voor BR gelijk aan die voor een resonator. Niet dat dit alles zegt natuurlijk...


Groeten, Ando.
Geen idee hoe anders de Concerto anders klinkt t.o.v. De 104AB maar de units zijn anders en er wordt bij de Concerto gebruik gemaakt van een 3 weg systeem. Misschien dat Paul en ik ooit de luidspekers kunnen vergelijken. Maar lees net dat hij ze verkocht heeft....
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2019, 22:50:18 door mmuetst »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #274 Gepost op: 20 oktober 2019, 22:25:30 »
Vandaag was Cees even een uurtje op bezoek om de Kefjes te beluisteren. Het viel hem ook op dat deze oudjes in het hoog niet zo sprankelend zijn. Maar door de speaker hoger te plaatsen wordt het hoog wel Beter en het laag minder bonkerig. Ik mocht een set Vogel  VE2000 luidspreker voetjes lenen...die kun je met een schroef kantelen, echter staan de luidsprekers heel wankeling op deze voeten en gaan ook nog eens scheef staan. Ik ga een andere manier vinden om deze luidsprekers hoger te plaatsen.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #275 Gepost op: 21 oktober 2019, 06:43:13 »
Gewoon een setje stands scoren op Marktplaats of zelf wat bouwen. 
Ik heb diverse hoogtes gekocht via MP voor weinig.  Je grijpt dan nooit mis.   ;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #276 Gepost op: 22 oktober 2019, 17:24:33 »
Gewoon een setje stands scoren op Marktplaats of zelf wat bouwen. 
Ik heb diverse hoogtes gekocht via MP voor weinig.  Je grijpt dan nooit mis.   ;D
De stands die ik zelf heb heeft schroefdraad aan de onderkant. Dus het idee is om daar schroeven in te draaien...komt de speaker ook hoger te staan.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #277 Gepost op: 22 oktober 2019, 17:26:43 »
Weer nieuwe een nieuwe set. Dit keer de V-Vox  Habari Sound-Cylinders  met volledige Dynaudio bezetting (3 weg).
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2019, 18:17:53 door mmuetst »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #278 Gepost op: 22 oktober 2019, 17:47:59 »
Mooie ruimte !!!

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #279 Gepost op: 22 oktober 2019, 21:30:40 »
Mooie ruimte !!!
En deze V-voxjes klinken in deze ruimte heerlijk. Doen het goed op mijn buizenversterker ( mede door hoog rendement van 90 dB/ m ). Vanavond wat aan het schuiven geweest om het laag goed te krijgen en dan is het genieten...deze luidsprekers verdwijnen. Als je deze luidsprekers hoort dan vraag je af waarom Dynaudio is gestopt met het maken van units voor andere fabrikanten....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #280 Gepost op: 29 oktober 2019, 22:04:52 »
Mocht van Cees een set breedbanders lenen, klinkt niet slecht. Maar je moet wel in het midden gaan zitten en de luidsprekers op de goede hoogte plaatsen. Iets uit het lood en je hoog is weg. Het zijn zelfbouw luidsprekers. We weten niet welk type breedband units in deze speakers zitten. Conus is van papier.



PS de wharfedale luidsprekers dienen alleen als ophoging, gezien ik geen hoge statieven bezit.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2019, 22:08:25 door mmuetst »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #281 Gepost op: 30 oktober 2019, 07:27:19 »
Dat is vanzelfsprekend.  Het is immers een puntbron.

Een goede breedbander, juist opgesteld en zelfs van zeer bescheiden formaat, zal je verbazen.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #282 Gepost op: 30 oktober 2019, 17:41:06 »
Inderdaad, en vooral 'rustige' muziek doen ze leuk maar voor allround gebruik komen ze toch wel iets te kort vind ik .
Ik heb nu ervaring met vele jvc breedbandertjes, hier op het forum ook niet onbekend geloof ik, een frugal horn, een needle, en deze zelfbouwert.
De laatste vind ik nog wel het aardigst klinken.
E.a zal ongetwijfeld ook met mijn akoestiek te maken hebben.

Die jvc,tjes heb ik trouwens eens op elkaar gestapeld, vijf per kant, klonk lekker GROOT !!!!!
(maar ook wel wat "hard")
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #283 Gepost op: 30 oktober 2019, 20:18:57 »
Dat is vanzelfsprekend.  Het is immers een puntbron.

Een goede breedbander, juist opgesteld en zelfs van zeer bescheiden formaat, zal je verbazen.   8)
Als ik de term puntbron opzoek dan krijg ik de volgende uitleg:
Een puntbron, een begrip uit de theorie van trillingen en golven, is een in een punt geconcentreerd gedachte trillingsbron, bijvoorbeeld van geluid, licht, of van watergolven, waarvandaan de energie zich in alle richtingen gelijkelijk uitbreidt. Maar als de energie in alle richtingen gelijkelijk uitbreidt, dan zou het hoog ook buiten het gezichtsveld van de unit aanwezig moeten zijn. Echter is deze breedband heel richting gevoelig, vergelijkbaar met mijn Magnepans...die moet ik ook altijd in de juiste driehoek beluisteren.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #284 Gepost op: 01 november 2019, 08:53:49 »
Echter is deze breedband heel richting gevoelig, vergelijkbaar met mijn Magnepans...die moet ik ook altijd in de juiste driehoek beluisteren.

Dat is wat ik ermee bedoel.  Je vindt dat ook terug bij diverse coaxiale systemen.
Ik zou een Magnepan dan ook meer betitelen als een lijnbron.



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.