Auteur Topic: JBL L100 Classic - De wederopstanding  (gelezen 23375 keer)

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
JBL L100 Classic - De wederopstanding
« Gepost op: 15 januari 2018, 22:17:47 »
JBL L100 Classic: wederopstanding van een klassieker, te zien op CES

Het Amerikaanse JBL, onderdeel van Harman International dat een volledige dochteronderneming is van Samsung Electronics, introduceert de JBL L100 Classic, een moderne versie van de in het verleden zeer goed verkochte L100, een monitorluidspreker van JBL. De legendarische L100 drieweg monitorluidspreker, voor het eerste getoond op de CES van 1970, was een consumentenversie van de populaire JBL 4310 Pro Studio Monitor. De nieuwe L100 Classic volgt op de hielen van de succesvolle 4312SE, het monitormodel bedoeld voor studio’s gelanceerd in 2016 ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van JBL.
JBL L100: moderne luidspreker met een retro-uiterlijk



Het nieuwe L100 Classic luidsprekersysteem van het Japanse JBL heeft een aantrekkelijk retro-ontwerp in de stijl van de jaren 70, met vintage JBL-styling inclusief een iconisch Quadrex-schuimrooster in een keuze uit drie kleuren - zwart, oranje of blauw - allemaal met een zwart en brons JBL-logo. De behuizingen zijn afgewerkt in een echt, zijdeachtig notenhoutfineer met zwarte voor- en achterpanelen. De luidsprekers zijn op de CES in Las Veags aan het publiek getoond.

"De oorspronkelijke L100-luidsprekers waren niet alleen JBL’s allerbeste en tevens best verkochte luidsprekers, maar waren volgens alle statistieken het best verkopende luidsprekersysteem van het decennium", zegt Jim Garrett, Senior Director Productstrategie en Planning Luxe Audio bij Harman. "De originele L100 werd geïntroduceerd op de CES van 1970 in Chicago, en hier zijn we bijna vijftig jaar later met retro-producten en ontwerpen die weer in de mode zijn. Er is nog steeds een enorme waardering en vraag naar deze geweldig ogende, geweldig klinkende vintage luidsprekersystemen van JBL. We denken dat consumenten van deze luidspreker zullen houden," aldus Garrett van Harman,

De oorspronkelijke L100-productierun omvatte de L100, samen met de daaropvolgende variaties genaamd L100A en L100. De luidsprekers werden tot 1978 geproduceerd. De basis van het compacte 12-inch drieweg ontwerp is gehandhaafd in de nieuwe L100 Classic. Verbeterd zijn de drivers, de behuizing en ontwerp van het crossover-filter. Volgens Chris Hagen, in 1988 verantwoordelijk voor het akoestische ontwerp van de L100T3, profiteert de L100 Classic van tientallen jaren ervaring van JBL samen met 's werelds meest geavanceerde bronnen voor akoestische engineering die beschikbaar zijn in het ontwerpcentrum van Harman in Northridge, Californië.

De L100 Classic maakt gebruik van de nieuw ontwikkelde titanium dome-tweeter van het type JT025Ti1 met een diameter van 25 millimeter. De middentonen komen voor rekening van een driver van het type JM125PC met een diameter van 125 millimeter. Dit is een gegoten middenframe driver met pure papierpulpconus. Lage frequenties worden geleverd door de woofer van het type 1200FE met een diameter van 300 millimeter. De L100 Classic is een basreflexsysteem met de baspoort aan de voorkant. De luidsprekeraansluitingen zijn verguld.

De L100 Classic is ongeveer 63 x 39 x 34 centimeter groot (in inches is dat 25,5 hoog, 15,5 breed en 13,75 diep) en kan verticaal of horizontaal worden geplaatst. Optioneel zijn zwarte metalen vloerstandaards beschikbaar. De koper krijgt het iconische Quadrex-schuimelement in de kleur zwart, oranje of blauw.

Prijs en leveringsinformatie

De JBL L100 Classic zal leverbaar zijn vanaf de lente van 2018. Voor een prijs van 4.400 euro per paar zullen ze straks van eigenaar wisselen.



Van: Hifi.nl
Auteur: Sinan Kökbugur
Datum: 15 januari 2018
Fotografie Fabrikant: JBL
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: JBL L100 Classic - De wederopstanding
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2018, 22:36:27 »
Denk dat Johan Vlemmix de Oranje versie neemt, hoop dat deze monitoren goed klinken, vind ze vooral lelijk.
PS voor wie nieuwsgierig is wat achter de Lego zit:

« Laatst bewerkt op: 15 januari 2018, 22:39:07 door mmuetst »

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: JBL L100 Classic - De wederopstanding
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2018, 22:42:21 »
De nieuwe;

Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: JBL L100 Classic - De wederopstanding
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2018, 22:42:50 »
Dat is interessant nieuws Markus en zeker voor mij als verstokt JBL fan. In de eerste jaren van mijn audiohobby (1968) luisterde ik al regelmatig naar grote JBL weergevers zoals bijvoorbeeld de JBL Baron met een 15" D-130 extended range en een 075 ringradiator . Daarna kwamen types zoals de professionele uitvoering van de door jou beschreven JBL L-100 langs t.w. de JBL 4310 WX en daarna de JBL 4311 en als laatste de JBL 4312 A weergevers, die nu bij mijn zoon staan.

Ik heb ook nog de JBL L-110, de JBL L-6 en de zeer gezochte JBL L-112 gehad. Nu heb ik alleen nog een setje JBL L-20t luidsprekers staan.

Mijn grote wens was ooit om een set JBL Lancer 101 speakers te bezitten, maar die kom je in Europa niet zo vaak tegen.



Het valt mij overigens op dat er de laatste tijd vrij veel grote "vintage" JBL weergevers aangeboden worden op Ebay.com

« Laatst bewerkt op: 16 januari 2018, 10:02:00 door Audiofreak »

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: JBL L100 Classic - De wederopstanding
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2018, 22:42:57 »
Boel duiten voor een stukske nostalgie! Er zullen echter ongetwijfeld liefhebbers voor zijn.

Jij al een setje in de pre-order staan Audiofreak? Paar Cabassies d’r uut en gaon  :cheer:
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: JBL L100 Classic - De wederopstanding
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2018, 22:52:52 »
Boel duiten voor een stukske nostalgie! Er zullen echter ongetwijfeld liefhebbers voor zijn.

Jij al een setje in de pre-order staan Audiofreak? Paar Cabassies d’r uut en gaon  :cheer:
Nee Kevin, de Cabasse Galiotes blijven ! Mijn overleden vriend die in 1968 een paar JBL Baron weergevers bezat (en daarna nog een groot aantal andere JBL´s) had in de laatste fase van zijn audiohobby ook alleen de Cabasse Galiotes ondersteunt door een Audio Pro B-2 50 subwoofer. Later draaide hij net als ik zonder subwoofer.



De JBL Baron weergevers waren door hun afmetingen overigens wel zeer prominent in het interieur aanwezig.

« Laatst bewerkt op: 16 januari 2018, 09:50:08 door Audiofreak »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: JBL L100 Classic - De wederopstanding
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2018, 22:58:38 »
Als je maar lang genoeg wacht wordt het vanzelf weer modern. Nog een jaar of wat en mijn JMR Sonates zijn een hit.
Die nieuwe JBL's vindt ik niet lelijk als oudere jongere ben je aan zo'n uitstraling gewend. Je kunt vast kiezen uit oranje, appeltjes groen en bruin. ;D
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: JBL L100 Classic - De wederopstanding
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2018, 23:11:15 »
JBL L100 century.
Ik ben het overigens met jou eens René !


renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: JBL L100 Classic - De wederopstanding
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2018, 23:20:13 »
Bijna goed ;D
Hot pants komen er ook weer aan ;) en groene wc potten. Blijkbaar zijn de mensen die beslissen wat wij mooi moeten vinden groot geworden in de 70er jaren.
Er zijn muzikanten die oude opnameapparatuur, mengtafels, microfoons etc, uit 60er en 70er jaren verzamelen en daarmee hun muziek opnemen.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2018, 09:28:34 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: JBL L100 Classic - De wederopstanding
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2018, 01:17:59 »
Bijna goed ;D
Hot pants komen er ook weer aan;) en groene wc potten. Blijkbaar zijn de mensen die beslissen wat wij mooi moeten vinden groot geworden in de 70er jaren.
Er zijn muzikanten die oude opnameapparatuur, mengtafels, microfoons etc, uit 60er en 70er jaren verzamelen en daarmee hun muziek opnemen.
Ja als je in je hot pants naar deze speakers luister dan ben je wel op en top in style..  ;) Nooit dit soort speakers mogen beluisteren, maar ben wel nieuwsgierig, want zou zo kunnen dat ik mijn onderkaak even moet oprapen na het horen van deze speakers...

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: JBL L100 Classic - De wederopstanding
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2018, 09:28:52 »
Zonder front vind ik ze wel mooi.
Leuk dat ze dat doen.
I love vintage.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: JBL L100 Classic - De wederopstanding
« Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2018, 09:34:51 »
Bijna goed ;D
Hot pants komen er ook weer aan;) en groene wc potten. Blijkbaar zijn de mensen die beslissen wat wij mooi moeten vinden groot geworden in de 70er jaren.
Er zijn muzikanten die oude opnameapparatuur, mengtafels, microfoons etc, uit 60er en 70er jaren verzamelen en daarmee hun muziek opnemen.
Ja als je in je hot pants naar deze speakers luister dan ben je wel op en top in style..  ;) Nooit dit soort speakers mogen beluisteren, maar ben wel nieuwsgierig, want zou zo kunnen dat ik mijn onderkaak even moet oprapen na het horen van deze speakers...
Ik denk niet dat jouw mond openvalt van verbazing. De units op zich zullen moderner zijn van misschien stijver materiaal maar het geluid zal lijken op de oude modellen, misschien iets frisser. Die frontjes moet je eraf halen bij het luisteren anders kun je ze niet zo goed in een andere kamer neerzetten. Zo'n dik stuk schuimrubber houdt wel wat tegen.
Als dit de trend is zullen de Duitse firma's niet achter blijven, b.v. Magnat heeft wel modellen op de plank die erop lijken. Engelsen doen niet mee die hebben deze modellen nog, kans dat B&W de DM6 weer van stal haalt, lijkt er wel op.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2018, 09:38:34 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: JBL L100 Classic - De wederopstanding
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2018, 10:01:12 »
Citaat van: renes link=top
b.v. Magnat heeft wel modellen op de plank die erop lijken. Engelsen doen niet mee die hebben deze modellen nog, kans dat B&W de DM6 weer van stal haalt, lijkt er wel op.
Ik denk dat je je nu toch even vergist René, want dat schuimrubber is echt niet beperkend voor het geluid. De JBL L-100 die nu uitgebracht wordt zal ongetwijfeld aangepast zijn aan de hedendaagse wensen, want ik zie al dat ze andere componenten gebruikt hebben.
Wat mij ook opvalt (en dat heb ik weleens eerder beweerd) is dat er hier weinig historisch besef is en dat de meesten nog nooit een luidspreker uit de toptijd van JBL gehoord hebben. Kijk nou gewoon maar eens op youtube wat de firma Kenrick tegenwoordig met de JBL´s uit die tijd doet en hoe deze speakers klinken en ja, daar valt je mond dus wel van open !!! :)
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2018, 11:26:09 door Hififreak »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: JBL L100 Classic - De wederopstanding
« Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2018, 11:27:23 »
Het is niet gemakkelijk om die ouwe zooi waar jij op doelt te beluisteren. 
Jij bent nu eenmaal van een andere generatie dan de meeste jonkies zoals René en ik.   ;D
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2018, 11:53:59 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: JBL L100 Classic - De wederopstanding
« Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2018, 11:43:53 »
 :rofl: