Auteur Topic: Effectieve massa, wat is dat voor een beestje?  (gelezen 14463 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Effectieve massa, wat is dat voor een beestje?
« Reactie #30 Gepost op: 14 januari 2018, 17:03:03 »
Had een Yamaha PF-30  gezien op markt plaats, verkoper had geen start prijs gegeven, dus ik denk, doe es gek €30,- Werd hij boos... Daag omdat ik zomaar een bod deed...Maar goed deze speler kan ook meerdere elementen aan. Weet nu alleen niet wat hij er voor wil hebben?

Er staat ook nog een zilveren variant te koop, want die bedoel je waarschijnlijk niet. 😉
Ja die bedoel ik wel, en ik dacht, fotograferen kan deze verkoper ook niet met wazige foto's dus ik trek mijn stoute schoenen aan en bied eens €30,- ....fout, verkoper boos...Nauw ja...pech, volgende keer beter.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Effectieve massa, wat is dat voor een beestje?
« Reactie #31 Gepost op: 14 januari 2018, 18:59:56 »
Ik zag hem op E Bay voor 157 dollar staan. Dus zo’n gek bod is het ook weer niet, zet er dan een richtprijs bij.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Effectieve massa, wat is dat voor een beestje?
« Reactie #32 Gepost op: 18 januari 2018, 21:53:14 »
Het begrip 'effectieve massa' komt regelmatig terug in discussies over draaitafels maar wat is het nu precies?
Laten we eerst eens kijken waar het van belang is:
Wanneer we een plaat afspelen dan kunnen bewegingen van de groef en plaathobbels de arm een zetje geven Dit zetje zorgt er voor dat de verende naaldophanging en de arm een uitwijking krijgen en deze veren daarna weer terug. Als er daarna weer een zetje komt op het goede moment dan kun je je voorstellen dat de uitwijking,  als bij een schommel, ietsje groter wordt enzovoort...de arm raakt in resonantie en dat levert problemen op bij het aftasten van de plaat. Er is tussen het ritme van de plaathobbels en de onderste audiofrequenties een gebied waar geen 'zetjes' worden gegeven, dat is de aandrijvende kant van het probleem.

Dan hebben we massa-veersystemen; denk hierbij aan een blokje opgehangen aan een veer, wanneer je hieraan trekt dan gaat het op en neer bewegen en geef je het op gezette tijden een zetje dan gaat ie steeds harder bewegen ergo... resonantie.
De beweging van alle massadeeltjes in het blokje is uniform d.w.z. ze gaan allemaal even snel en in dezelfde richting. De effectieve massa is gelijk aan de massa van het blokje.
Tot zover het resonerende deel.

De platenspelerarm is afwijkend van dit resonerende deel omdat de massadeeltjes in de arm niet uniform uitwijken, de deeltjes in de buurt van het draaipunt bewegen minder dan die bij het element. Een deeltje op de helft van draaipunt en cantilever (veer) beweegt maar half zoveel als eentje bij de cantilever en doet dus maar voor de helft mee. De som van alle massadeeltjes van arm/element x hun afstand tot draaipunt gedeeld door afstand cantilever tot draaipunt geeft de effectieve massa  van het arm-elementsysteem. Die is gelijk aan de massa van een gewichtje dat, gekoppeld aan de cantilever, dezelfde resonantiefrequentie zou opleveren.

Deze effectieve massa kiezen we liefst zo dat de resonantiefrequentie in het 'dode gebied' tussen plaathobbelfrequenties en onderste audiofrequentie ligt.
Zo krijgen we geen ongewenste armresonanties.

Ik hoop dat dit meer vragen beantwoordt dan oproept.


Het

Het toepassen van een toegevoegd massaplaatje in de headshell, boven het element, heeft dus ook direct uitwerking op de resonantiefrequentie van de arm en geldt dan diezelfde formule (op de helft van de arm is de beweging van de massadeeltjes gehalveerd t.o.v. die bij de stylustip)? Dit omdat de massaverdeling best fors veranderd.

 :)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Effectieve massa, wat is dat voor een beestje?
« Reactie #33 Gepost op: 18 januari 2018, 23:09:39 »
Als je een plaatje toevoegt ter hoogte van de naald verhoogt de effectieve massa met twee maal die waarde omdat je je contragewicht zover moet achteruit schuiven dat dezelfde naalddruk weer wordt bereikt.
Hetzelfde toegevoegde gewicht op de helft van de afstand naald-pivot verhoogt de effectieve massa met de gewicht van het plaatje ( twee keer de helft).
An inability to grasp science is no argument against it....

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Effectieve massa, wat is dat voor een beestje?
« Reactie #34 Gepost op: 19 januari 2018, 07:34:25 »
Wederom een kwestie van goed ontwerpen:
Beogram 4000 e.d.:
-Kleine lichte arm met hoogcompliant element
-Zorgvuldig afgehangen chassis ( pedulum en bladvering)
en volledig dansbestand!
Elders werden draaitafels, armen en elementen afzonderlijk ontworpen en aangeschaft en moest het je het zaakje maar goed werkend zien te krijgen.

Ik heb met heel wat draaitafels gewerkt toen ik nog als dj met vinyl draaide. Vanuit een hifi perspectief is dat best wel oneerbiedig omgaan met vinyl en apparatuur, maar als dj merk je heel snel de functionele beperkingen van een draaitafel.
De arm van Technics is 'the one and only'. Ik ben denk ik wel honderd technics sl1200/1210's tegengekomen waarvan geen enkele met ook maar de minste speling op de arm. Van iedere andere draaitafel is de arm relatief prut. Echt een heel groot verschil.

Verfder zijn Technics altijd helemaal stil. Ze zijn trouwens ook mega zwaar, en gebouwd als tanks.

Als elementen gebruikte ik trouwens Ortofon Concorde Pro. Die nam ik altijd mee.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2018, 07:44:47 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Effectieve massa, wat is dat voor een beestje?
« Reactie #35 Gepost op: 19 januari 2018, 08:00:14 »
Een mespuntlagering zal bijvoorbeeld nooit spelingsvrij zijn maar dat hoeft voor hifi-gebruik geen enkel bezwaar te zijn.
An inability to grasp science is no argument against it....