Hifi hardware > Draaitafels

Effectieve massa, wat is dat voor een beestje?

(1/8) > >>

Be Tweeter:
Het begrip 'effectieve massa' komt regelmatig terug in discussies over draaitafels maar wat is het nu precies?
Laten we eerst eens kijken waar het van belang is:
Wanneer we een plaat afspelen dan kunnen bewegingen van de groef en plaathobbels de arm een zetje geven Dit zetje zorgt er voor dat de verende naaldophanging en de arm een uitwijking krijgen en deze veren daarna weer terug. Als er daarna weer een zetje komt op het goede moment dan kun je je voorstellen dat de uitwijking,  als bij een schommel, ietsje groter wordt enzovoort...de arm raakt in resonantie en dat levert problemen op bij het aftasten van de plaat. Er is tussen het ritme van de plaathobbels en de onderste audiofrequenties een gebied waar geen 'zetjes' worden gegeven, dat is de aandrijvende kant van het probleem.

Dan hebben we massa-veersystemen; denk hierbij aan een blokje opgehangen aan een veer, wanneer je hieraan trekt dan gaat het op en neer bewegen en geef je het op gezette tijden een zetje dan gaat ie steeds harder bewegen ergo... resonantie.
De beweging van alle massadeeltjes in het blokje is uniform d.w.z. ze gaan allemaal even snel en in dezelfde richting. De effectieve massa is gelijk aan de massa van het blokje.
Tot zover het resonerende deel.

De platenspelerarm is afwijkend van dit resonerende deel omdat de massadeeltjes in de arm niet uniform uitwijken, de deeltjes in de buurt van het draaipunt bewegen minder dan die bij het element. Een deeltje op de helft van draaipunt en cantilever (veer) beweegt maar half zoveel als eentje bij de cantilever en doet dus maar voor de helft mee. De som van alle massadeeltjes van arm/element x hun afstand tot draaipunt gedeeld door afstand cantilever tot draaipunt geeft de effectieve massa  van het arm-elementsysteem. Die is gelijk aan de massa van een gewichtje dat, gekoppeld aan de cantilever, dezelfde resonantiefrequentie zou opleveren.

Deze effectieve massa kiezen we liefst zo dat de resonantiefrequentie in het 'dode gebied' tussen plaathobbelfrequenties en onderste audiofrequentie ligt.
Zo krijgen we geen ongewenste armresonanties.

Ik hoop dat dit meer vragen beantwoordt dan oproept.


Het

Audiofreak:
Wat mis je toch een hoop met een cd-speler ! (grapje !!!)  ;)

Carl:
Wat ik altijd leuk vind is de relatie tussen effectieve massa en de ontwikkeling van armen. Eerst waren het zware armen en elementen die het summun waren. Vervolgens kon het niet licht genoeg omdat we dachten dat het platen zou sparen en inmiddels zijn we ouder geworden en kiezen we voor een middenpartij.

Be Tweeter:
Die keuzes zijn naar mijn idee niet altijd gemaakt op technische gronden. Ook de aanblik van een potente lange arm kan keuzebepalend zijn terwijl een lichte arm mogelijk technisch beter zou zijn maar te miezerig wordt gevonden.

Vintage lover:
Gek genoeg of helemaal niet heb ik mij daar als liefhebber van draaitafels nooit druk over gemaakt.
Ik zal best eens een element in een arm hebben gehangen wat in theorie een foute of minder goede match was maar ik luister gewoon of het naar mijn idee goed klinkt.
Ik geloof wel dat als je alles volgens de theorie doet dat het dan beter zal klinken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie