Auteur Topic: Element voor Pioneer PL12-D  (gelezen 14526 keer)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Element voor Pioneer PL12-D
« Reactie #15 Gepost op: 06 januari 2018, 00:31:24 »
En ook daarin had je toendertijd al hoog- en laagcompliante elementen.
Bij een fabrikant als B&O zat je automatisch goed want armmassa en elementen waren met elkaar in gedachten ontworpen.
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Element voor Pioneer PL12-D
« Reactie #16 Gepost op: 06 januari 2018, 20:21:08 »
Gisteren een nieuw element gekocht, Ortofon 2m Red is het geworden. Nu ik het element vervangen heb, weet ik dat het oude element een audio technica at66 was. Ik vond met dit oude element dat de speler snel oversloeg (hoewel alles netjes goed ingesteld stond) met de Red is dit allemaal minder gevoelig geworden en met dit nieuwe element is het een genot om naar mijn LP's te luisteren. MC was nog even niet voor mij weggelegd (ook qua prijs niet).

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Element voor Pioneer PL12-D
« Reactie #17 Gepost op: 06 januari 2018, 21:53:51 »
Da's mooi! :)
Die effectieve massadiscussie moeten we maar in een apart draadje afhandelen.
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Element voor Pioneer PL12-D
« Reactie #18 Gepost op: 06 januari 2018, 22:25:29 »
Da's mooi! :)
Die effectieve massadiscussie moeten we maar in een apart draadje afhandelen.
Nou ja het is wel een interessante materie. Er zijn veel mensen niet van bewust (zoals ik zelf eerst ook niet was) dat je niet zomaar elk element kunt plaatsen onder een arm (even afgezien van het feit dat je bij MC ook een andere voorversterker nodig hebt).
Bij hifiwinkel-beek had ik vandaag nog wat navraag gedaan over extra gewicht op de headshell plaatsen. En de medewerker Rob gaf aan dat dit vroeger vaker gedaan werd. Volgende zoektocht wordt meer dempende voeten onder de speler monteren om minder trilling op te pakken.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Element voor Pioneer PL12-D
« Reactie #19 Gepost op: 08 januari 2018, 21:32:35 »
Ik kan me niet voorstellen dat Rob dat geadviseerd heeft.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Element voor Pioneer PL12-D
« Reactie #20 Gepost op: 08 januari 2018, 22:13:25 »
Ik kan me niet voorstellen dat Rob dat geadviseerd heeft.
Hij heeft het niet geadviseerd, hij heeft me verteld dat dit vroeger vaker gedaan werd. Ik zou eerder kiezen voor een headshell met meer gewicht. Daar heb ik al wat voorbeelden van gevonden en wil ik in de toekomst gaan experimenteren. Voor nu vind ik het Ortofon M2 Red element mooi klinken en laat ik het voor wat het is.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Element voor Pioneer PL12-D
« Reactie #21 Gepost op: 09 januari 2018, 00:25:37 »
Goede keus want daar komt Ortofon zelf ook mee aan als een keus voor jouw draaitafel. Nog enkele andere Ortofon elementen die er onder passen. Niet de duurste.
Dempende voeten?, als je gaat zitten te luisteren niet nodig wat zou er dan gaan trillen. Platen draaien tijdens een feestje is sowieso waardeloos, er komen krassen en vlekken op met het gevolg dat je ze niet weer draait want er zitten dan kampvuur geluiden op wat je niet wil horen.
Vroeger werd er weleens een ringetje wat achter een bout hoort op de headshell gelegd zodat het beter spoorde. Sloeg de naald over nog meer gewicht erop, sneed het element er vanzelf door. Toen was men niet audiofiel bezig men wou muziek horen en geen gedoe met de draaitafel hebben. LP's werden grijs gedraaid, je weet nu waardoor. Het vinyl krulde achter de naald aan. ;D
Daarom zijn CD's een uitkomst, klinkt net zo goed, meestal beter.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2018, 00:37:19 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Element voor Pioneer PL12-D
« Reactie #22 Gepost op: 09 januari 2018, 08:14:35 »
Goede keus want daar komt Ortofon zelf ook mee aan als een keus voor jouw draaitafel. Nog enkele andere Ortofon elementen die er onder passen. Niet de duurste.
Dempende voeten?, als je gaat zitten te luisteren niet nodig wat zou er dan gaan trillen. Platen draaien tijdens een feestje is sowieso waardeloos, er komen krassen en vlekken op met het gevolg dat je ze niet weer draait want er zitten dan kampvuur geluiden op wat je niet wil horen.
Vroeger werd er weleens een ringetje wat achter een bout hoort op de headshell gelegd zodat het beter spoorde. Sloeg de naald over nog meer gewicht erop, sneed het element er vanzelf door. Toen was men niet audiofiel bezig men wou muziek horen en geen gedoe met de draaitafel hebben. LP's werden grijs gedraaid, je weet nu waardoor. Het vinyl krulde achter de naald aan. ;D
Daarom zijn CD's een uitkomst, klinkt net zo goed, meestal beter.
Good Posting

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Element voor Pioneer PL12-D
« Reactie #23 Gepost op: 09 januari 2018, 12:11:05 »
Zo'n Pioneer is een mooie draaitafel, echt een jaren 70 apparaat. Een rooie of blauwe Ortofon erin en draaien maar.
https://www.ortofon.com/hifi?categoryId=1330&subCategoryId=2251
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2018, 12:14:55 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Element voor Pioneer PL12-D
« Reactie #24 Gepost op: 09 januari 2018, 20:37:00 »
Ik ken hem van studenkamers Renes, maar voor een MC toch wat zonde.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Element voor Pioneer PL12-D
« Reactie #25 Gepost op: 10 januari 2018, 00:16:12 »
Die Ortofon elementen zijn niet duur en het is een mooie draaitafel, waarom niet. Kan niet verkeerd klinken.
Eens buizen altijd buizen.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Element voor Pioneer PL12-D
« Reactie #26 Gepost op: 10 januari 2018, 19:47:04 »
Draaitafels klinken al vlug goed, maar als je het maximum eruit wil halen moet er veel energie in. Ik ben voor mijn TD 320 zo’n 1200 euro kwijt geweest, maar dan heb je wel wat.
(TD 320 euro 325, Nagaoka MP 200 euro 450, Bfly bodemplaat euro 225, arbeid 200, maar dan kan hij weer 20 jaar mee en ik zal dat wel niet halen  :) Op Puresound.be lees je mijn avonturen.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2018, 19:54:39 door Carl »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Element voor Pioneer PL12-D
« Reactie #27 Gepost op: 11 januari 2018, 06:56:45 »
Mijn Thorens 160 kocht ik in 1982 nieuw, er is in 2017 een Ortofon MC3 turbo ingezet en klinkt goed. Als dat element net zo lang mee gaat als de Denon DL301 die erin zat zijn we 25 jaar verder, ben ik 83 en maak me dan zorgen om mijn gehoorapparaat. Die Ortofon is mijn laatste element wat ik gekocht heb. Het maximum haal ik niet uit mijn Thorens, hoeft ook niet want LP kwaliteit is te wisselend om dat top te kunnen noemen. Om alleen top kwaliteit te draaien pas ik voor want dan moet ik de LP's met de mooiste muziek in de kast laten staan.
Voor top in geluidskwaliteit heb ik een cd-speler. Ik vind een CD beter klinken dan een LP en ze zijn veel robuuster, geen krassen en als er een vlek op komt schoonmaken en draaien maar, ze slijten niet, kortom geen gedoe. Van de 600 LP's die ik heb zullen er 1 of 2 zijn die beter klinken dan de vergelijkbare CD, de 1e LP van Andreas Vollenweider is daar een voorbeeld van. Maar als ze aandacht gaan besteden aan de cd zal deze op z'n minst net zo goed klinken wellicht beter.
De hobby draaitafel is iets anders. Draaitafels zijn mooier om te zien dan welke cd-speler dan ook, LP's zijn mooier om te zien dan CD's, beter te lezen ook. Om bezig te zijn met een draaitafel is een mooie bezigheid, armen , elementen, instellingen noem maar op. Een LP bestand in orde houden ook, denk aan de hoezen en het schoonmaken van LP's. Maar puur voor de geluidskwaliteit en prijs/geluidskwaliteit verhouding moet je helemaal niet aan een draaitafel beginnen. Voor de prijs van mijn Ortofon koop ik 2 cd-spelers die langer mee gaan, beter klinken en minder onderhoud geven. Zoals ik zeg draaitafels met LP's is een hele mooie hobby op zich, zou de Thorens niet willen missen. Platen bakken doorzoeken op oude blues of jazz platen blijft een mooie bezigheid maar de geluidskwaliteit ervan blijft een dingetje.
Eens buizen altijd buizen.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Element voor Pioneer PL12-D
« Reactie #28 Gepost op: 11 januari 2018, 08:45:03 »
Veel van wat je zegt is natuurlijk waar Renee. Wat geluidskwaliteit betreft scoort mijn Oracle beter dan mijn Meridian CD speler, maar dat kan vervorming zijn. Over de prijs/kwaliteit praat ik maar liever niet  ;) ik heb in ieder geval wat na te laten aan de kinderen.

Thorens heeft natuurlijk erg mooi spul gemaakt. Mijn TD 320 uit de jaren 80 schat ik wel hoger in dan de TD 160 uit 1972. Maar ja die is weer een stuk mooier om te zien. Ik heb de TD 160 in de woonkamer staan en de Oracle en de TD 320 of Kenwood naast elkaar in mijn luisterkamer op zolder. Bij de verbouwing van de badkamer komt er een cat 5 kabel naar zolder. Misschien ga ik er wel streamen. Maar dat is een ander topic.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2018, 08:49:31 door Carl »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Element voor Pioneer PL12-D
« Reactie #29 Gepost op: 11 januari 2018, 09:12:14 »
 229
Draaitafels klinken al vlug goed, maar als je het maximum eruit wil halen moet er veel energie in. Ik ben voor mijn TD 320 zo’n 1200 euro kwijt geweest, maar dan heb je wel wat.
(TD 320 euro 325, Nagaoka MP 200 euro 450, Bfly bodemplaat euro 225, arbeid 200, maar dan kan hij weer 20 jaar mee en ik zal dat wel niet halen  :) Op Puresound.be lees je mijn avonturen.
De energie vond ik nog wel meevallen en het was gewoon leuk om met draaitafels en vinyl bezig te zijn, maar het kostte scheppen met geld om er iets neer te zetten wat "echt" top klonk. Een Kiseki Blue klonk goed, maar een Koetsu Black idem dito en toch verschilden ze ondanks hun exorbitante prijzen in klank.
Mijn laatste draaitafel configuratie kostte in 1980 rond de f. 4.000,00 en dat is m.i. toch serieus geld. (Micro Seiki BL-51 draaitafel; Stax UA-7 p.u.arm; Kiseki Blue MC element; Mark Levinson pre-pre-amp).

« Laatst bewerkt op: 11 januari 2018, 12:44:19 door Audiofreak »