Auteur Topic: Waarom geen elektrostaten?  (gelezen 7911 keer)

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.478
  • Liever een Adam!
Waarom geen elektrostaten?
« Gepost op: 20 november 2017, 20:05:04 »
Ik heb de kop helemaal gek en heb mijn zinnen gezet op Marin Logan Elektrostaten. De freule is het daar zeker niet mee eens en ik ga niet op de zolder zitten.

Mijn oom had MLs op een dikke Krell eindbak. Vond het fantastisch klinken.
Maar toch zie je ze weinig bij de mensen thuis staan.

Waarom moet de Vries geen MLs nemen en gewoon zijn Adams houden.





Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.746
  • Doet mij maar buisjes
Re: Waarom geen elektrostaten?
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2017, 20:07:29 »
Om in den avond nog een lekker prakkie van de freule te krijgen.   Smashfreak

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.068
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Waarom geen elektrostaten?
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2017, 20:10:29 »
Als je je huidige set kleute vindt klinken dan moet je op zoek naar iets anders.

Ook Martin Logan's zijn niet zaligmakend als ik de kritiek van sommige gebruikers zo hoor.
Wellicht gewoon eerst maar eens een rondje maken lang zaken die ze hebben staan en er uitgebreid naar gaan luisteren.
Zou ze zeker ook thuis proberen voordat je ze afrekent.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.478
  • Liever een Adam!
Re: Waarom geen elektrostaten?
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2017, 20:12:27 »
Om in den avond nog een lekker prakkie van de freule te krijgen.   Smashfreak
;D Bedoel eigenlijk meer de nadelen van de elektrostaten Paul!
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Waarom geen elektrostaten?
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2017, 20:15:06 »
Ik heb de kop helemaal gek en heb mijn zinnen gezet op Marin Logan Elektrostaten. [...]
Ik zeg doen:  Toppie!

Wat in den kop zit, moet eruit! Dat is de enige juiste manier van werken, als het niets is weet je dat in ieder geval ook weer.

Groet,
Jacco

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Waarom geen elektrostaten?
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2017, 20:17:09 »
Elektrostaten en magenostaten zijn nog véél gevoeliger voor de akoestiek en juiste plaatsing dan gewone luidsprekers. Bovendien zijn ze groot. Draai je vooral popmuziek, dan zijn Martin Logan hybrides een goede keuze en ze leveren alleszins de best klinkende hybrides van allemaal. Draai je vooral akoestische en/of klassieke muziek of popmuziek van de jaren '50, '60, '70 of '80 dan blinkt een full-range elektrostaat of magnetostaat zeker en vast daarin uit. Maar om een min of meer fatsoenlijke bas te krijgen moeten ze wel groot zijn (denk minimaal zo'n 1m88 hoog en minstens 40 cm breed), al zijn ze dan wel geen 5 cm dik. Elektrostaten kunnen bovendien ook nog transparant zijn. Voor full-range elektrostaten ben ik een grote fan van de Audiostatic ES-300. Die heb ik altijd al de bestklinkende elektrostaat gevonden die ik ooit gehoord heb in mijn eigen woonkamer. En die is nauwelijks 5x6 m groot.

Om van je Adams naar zoiets over te stappen vereist wel goede redenen. Eerst zelf luisteren en liefst bij je thuis is dus de boodschap. Alleen dan weet je of het wat voor je is. En of je er hoeveel ruzie met je vrouw voor over hebt... :evil:

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.478
  • Liever een Adam!
Re: Waarom geen elektrostaten?
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2017, 20:18:21 »
Als je je huidige set kleute vindt klinken dan moet je op zoek naar iets anders.

Ook Martin Logan's zijn niet zaligmakend als ik de kritiek van sommige gebruikers zo hoor.
Wellicht gewoon eerst maar eens een rondje maken lang zaken die ze hebben staan en er uitgebreid naar gaan luisteren.
Zou ze zeker ook thuis proberen voordat je ze afrekent.

Nee Hififreak, ik ben zeer tevreden met het geluid van de set. Maar heb eens een avond naar de MLs geluisterd, daar was ik van onder de indruk. Toevallig zag ik deze set op MP staan. En er is weinig voor nodig om de Vries dol in zijn hoofd te krijgen.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.010
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Waarom geen elektrostaten?
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2017, 20:30:18 »
In het verleden wel eens Magnepan ( ?) gehoord bij Han in de studio, kan mij niet herinneren dat ik daar nu "roeg in de kop" van werd.
Niet doen John, jou kennende wordt je na ongeveer een maand er niet vrolijk van.
Eens buizen altijd buizen.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.478
  • Liever een Adam!
Re: Waarom geen elektrostaten?
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2017, 20:36:09 »
Elektrostaten en magenostaten zijn nog véél gevoeliger voor de akoestiek en juiste plaatsing dan gewone luidsprekers. Bovendien zijn ze groot. Draai je vooral popmuziek, dan zijn Martin Logan hybrides een goede keuze en ze leveren alleszins de best klinkende hybrides van allemaal. Draai je vooral akoestische en/of klassieke muziek of popmuziek van de jaren '50, '60, '70 of '80 dan blinkt een full-range elektrostaat of magnetostaat zeker en vast daarin uit. Maar om een min of meer fatsoenlijke bas te krijgen moeten ze wel groot zijn (denk minimaal zo'n 1m88 hoog en minstens 40 cm breed), al zijn ze dan wel geen 5 cm dik. Elektrostaten kunnen bovendien ook nog transparant zijn. Voor full-range elektrostaten ben ik een grote fan van de Audiostatic ES-300. Die heb ik altijd al de bestklinkende elektrostaat gevonden die ik ooit gehoord heb in mijn eigen woonkamer. En die is nauwelijks 5x6 m groot.

Om van je Adams naar zoiets over te stappen vereist wel goede redenen. Eerst zelf luisteren en liefst bij je thuis is dus de boodschap. Alleen dan weet je of het wat voor je is. En of je er hoeveel ruzie met je vrouw voor over hebt... :evil:
Dank voor je uitleg!
Ik draai eigenlijk van allerlei soorten muziek, behalve smartlappen en dergelijke aanverwanten.

Het is moeilijk om deze reuzen thuis te beluisteren, omdat je ze toch tweedehands koopt.
Ik begrijp van je dat het heel goed kan dat het thuis niet wil klinken, dat vind ik een te groot risico.
Want voor een appel en een ei heb je ze niet!
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Waarom geen elektrostaten?
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2017, 21:22:31 »
Luister goed of de ene niet zwakker klinkt dan de ander,dan is er grote kans dat de folie vernieuwd moet worden,dat kost een paar centen.
Jerry had ooit Acoustats die folie daarvan schijnt langer mee te gaan.
Bloom weet er zowat alles van.
I love vintage.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Waarom geen elektrostaten?
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2017, 23:22:45 »
En wie dat wil is altijd wel welkom om eens te luisteren naar wat ik heb staan. Het is wel 60 km ten zuiden van Eindhoven, maar ik kan vrij flexibel zijn in het maken van een afspraak. Als je komt, breng dan vooral je eigen favoriete muziek mee. Vinyl kan ik niet afspelen, cd's, sacd's, dvd-audio's, blu-rays en digitale muziekbestanden wel.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.063
Re: Waarom geen elektrostaten?
« Reactie #11 Gepost op: 21 november 2017, 09:11:49 »
Ik ken het gevoel.
En wat er in de kop zit moet er inderdaad vaak uit / uitgevoerd worden.

Als je helemaal niet tevreden zou zijn met je huidige spullen zou ik het zeker doen.
Maar dat is niet aan de orde.

Ik kan niet in de financien van de Vries kijken, en dat gaat me ook helemaal geen donder aan.
Maar het volgende is het overwegen waard, vind ik dan.
Als het allemaal makkelijk binnen het beschibare budget te doen is en eventueel ook weer terug te draaien is dan zeg ik , vooral doen.
Als het toch maar net haalbaar zou zijn en terugdraaien moeilijk wordt en er eventueel duur onderhoud kan zitten aan de gebruikte elektrostaten / magnetostaten, dan zeg ik, denk er nog even over na.

Ook ik ben diverse malen zeer onder de indruk geweest van diverse luidspreker systemen.
Maar bij mij gaat de akoestiek het meeste van de winst weer teniet doen.

Maar ja, soms gaat het kriebelen en doe wat je niet laten kunt (in overleg met de freule).
Maar teleurstelling ligt altijd op de loer.  Maar ja, daar kun je ook sterker van worden.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.478
  • Liever een Adam!
Re: Waarom geen elektrostaten?
« Reactie #12 Gepost op: 21 november 2017, 11:35:47 »
Dank jullie wel voor de uitleg mannen, ik doe het niet. Ook in overleg met de freule is dit een verstandige keus.
Ook het onderhoud is fors lees ik, de Marantz gaat hier rond 08:00 uur aan en gaat rond 23:00 uur weer uit. Dat zijn lange dagen voor een elektrostaat.

Bloom, bedankt voor de uitnodiging, maar ik zit net helemaal aan de andere kant van het land, 12 km ten zuidwesten van de stad Groningen.
Anders was ik zeker even bij je langs gekomen!

Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Waarom geen elektrostaten?
« Reactie #13 Gepost op: 21 november 2017, 12:28:10 »
Dank jullie wel voor de uitleg mannen, ik doe het niet. Ook in overleg met de freule is dit een verstandige keus.
Ook het onderhoud is fors lees ik, de Marantz gaat hier rond 08:00 uur aan en gaat rond 23:00 uur weer uit. Dat zijn lange dagen voor een elektrostaat.

Bloom, bedankt voor de uitnodiging, maar ik zit net helemaal aan de andere kant van het land, 12 km ten zuidwesten van de stad Groningen.
Anders was ik zeker even bij je langs gekomen!
Een wijs besluit John !

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.478
  • Liever een Adam!
Re: Waarom geen elektrostaten?
« Reactie #14 Gepost op: 21 november 2017, 13:39:45 »
Bedankt Jan!
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.