Auteur Topic: Winterbanden  (gelezen 21259 keer)

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Winterbanden
« Reactie #75 Gepost op: 30 november 2017, 09:12:02 »
Grappig, ik dacht onlangs gelezen te hebben dat je juist voor kórte ritten een hogere spanning aan zou moeten houden. Dit omdat de banden tijdens langere ritten opwarmen en dus automatisch al een drukverhoging ondergaan.

Dat opwarmen kan optreden bij hoge snelheden en weke banden en hoofdzakelijk zomers bij hoge temperraturen.

Dus gewoon de bandenspanning aanhouden kwa fabrieksopgave dan is er niets aan de hand. 8)
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Winterbanden
« Reactie #76 Gepost op: 30 november 2017, 10:02:56 »
Hoeveel lawaai een band maakt heeft niet alleen met rubbersamenstelling te maken.

De breedte , hoogte, en de maat van de band doen mee.
En zeker niet te vergeten de vorm van het profiel. Dat heeft flink invloed op de geluidsproductie van een band.

Ik heb zowel zomer als winterbanden van Continetal.  Met beide ben ik zeer tevreden.
Vroeger ook heel veel Michelin gehad.  Ook nooit problemen mee gehad.

Marcel

Er zijn in twente stukken snelwegen en vooral bij woongebieden waar men experimenteerd met de samenstelling van

asvalt. het word dan gemengt met een soort rubbercompound rijd je er overheen dan is het soms schrikken,omdat je

weinig tot niets hoort kwa bandenlawaai,dus van die kant is er veel winst te behalen. Toppie!

Dat zijn mooie ontwikkelingen. Niet alleen voor de mensen in de auto maar zeker voor de mensen buiten de auto.

Op weg naar Oberhausen kom ik altijd een stuk snelweg tegen daar hebben ze zeker het tegenovergestelde gehaald.
Dat stuk maakt zo verschrikkelijk veel lawaai.  Dat is een soort extra ruw beton , lijkt het.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

bst

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 355
Re: Winterbanden
« Reactie #77 Gepost op: 08 december 2017, 15:52:12 »
Winterbanden hebben naar mijn mening ook in ons klimaat absoluut zin.

Ten eerste heb je bij koude en natte omstandigheden heel veel meer grip dan met zomerbanden.
En grip zorgt er voor dat je een flink kortere remweg hebt dan met zomerbanden.
Het defensief rijden zou zowel met zomer als met winterbanden moeten.

Ik spreek uit ervaring. Ik heb een slipcursus (meerdere) gehad waarbij iemand met een auto op winterbanden deze niet of nauwelijks in een slip kon krijgen op koude natte gladde ondergrond.
Alle anderen , waaronder ik, gleden alle kanten op en vooral onze remweg was heel erg veel langer. 
En ik heb anderen al eens zien modderen om van de parkeerplaats bij onze flat weg te komen met sneeuw.  Mijn auto was zonder problemen en geglibber van de parkeerplaats te rijden.

Ieder moet weten wat hij doet en mag van mij roepen dat winterbanden onzinnig zijn. Succes!  Ik weet wel beter.
Ik hoop alleen nooit dat je achter me rijdt en ik wel op tijd stil sta en jij de achterkant van mijn auto nodig hebt om tot stilstand te komen.
De voetganger of fietser zal mij dankbaar zijn en wij regelen het verder wel met de verzekering.  Eens kijken wie zijn schade gaat verhalen bij de ander.

Marcel

Als redelijke kmvreter (60.000-70.000 per jaar) ben ik het met je eens. Ik heb ook een paar slipcursussen gedaan en het verschil gevoeld tussen met en zonder winterbanden. En wat je aangeeft klopt, met winterbanden sta je gewoon sneller stil. Ik hoop van harte dat geen van de mensen die hier roepen dat het onzin is een keer 2 meter te kort schieten op hun all-weather banden en dan een fietser of een voetganger aanrijden. Dat is wel een hele rotte manier om er achter te komen dat je misschien toch liever winterbanden had gehad..

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Winterbanden
« Reactie #78 Gepost op: 10 december 2017, 10:45:51 »
Ik keek vanochtend uit het raam en dacht: Mmm.....draai ik me nog een keer om of ga ik de winterbanden onder de auto van mijn vrouw zetten ?

Laatste maar gedaan. Klein uurtje werk, mijn vrouw voelt zich weer veiliger en ik heb mijn sport voor vandaag gedaan. Nu begint het te sneeuwen...code oranje.  ;D

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Winterbanden
« Reactie #79 Gepost op: 10 december 2017, 10:59:41 »
Ik keek vanochtend uit het raam en dacht: Mmm.....draai ik me nog een keer om of ga ik de winterbanden onder de auto van mijn vrouw zetten ?

Laatste maar gedaan. Klein uurtje werk, mijn vrouw voelt zich weer veiliger en ik heb mijn sport voor vandaag gedaan. Nu begint het te sneeuwen...code oranje.  ;D

Gr. Hans

De enige juiste keuze en twee vliegen in één klap.

In de nacht van vrijdag op zaterdag lag er aardig wat sneeuw op de wegen op het industrieterrein alhier.
Nergens een andere auto of fietser of wandelaar te zien.
Dus , even flink remmen en gas geven en net even te vlot een bocht insturen.
Er is geen lol aan met winterbanden met eps en abs.  Nauwelijks uit koers te krijgen.
Ja, tuurlijk lukt het, als je als een onnozele alles veel te snel en ruig gaat doen, lukt het vast wel om een paal te raken.
Maar ik ben blij met de hulp computers in combi met het juiste profiel en rubber.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Winterbanden
« Reactie #80 Gepost op: 10 december 2017, 11:01:46 »
Vrijdag avond reed ik net naar huis toen het ernstig begon te sneeuwen. Qua slippen ed ben ik niet zo heel bang, pas mijn snelheid wel aan. Maar ik zag vrij lastig...dan wordt autorijden wel spannend.  ;D

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Winterbanden
« Reactie #81 Gepost op: 10 december 2017, 11:11:21 »
kan soms best leuk zijn auto rijden met een beetje meer spanning in de kont.

Uiteraard zijn winterbanden geen wonder dingen waardoor je zou kunnen denken dat je in de zomer op droog asfalt met formule 1 banden rijdt.

Maar het is toch wel een stuk minder spannend op winterrubber daar waar je de spanning zou kunnen missen.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Winterbanden
« Reactie #82 Gepost op: 11 december 2017, 15:23:53 »
Vanmorgen de misses naar het werk gebracht.
Gisteravond had ik de auto alvast sneeuwvrij gemaakt.
Dus hedenochtend slechts een dun laagje ijs weg krabben en op weg.
Ze is nog nooit zo vroeg op het werk geweest.
Vanmiddag nadat er weer wat verse sneeuw bij was gekomen ben ik nog wat boodschappen gaan doen.
Heerlijk, wat een genot in een warme auto welke niet van zijn stuk te krijgen is rijden door dit mooie landschap.
En ik kan een ieder aanraden om iets met winterbanden te doen.
Ik moet de misses straks weer ophalen. Ik hoop dat er nog 15 centimeter bij komt.
Morgen ga ik haar ook weer brengen en halen. Ik kan die dag aangepaste werktijden voor mijn werkgever aan de gang.
 ;D ;D

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Winterbanden
« Reactie #83 Gepost op: 11 december 2017, 20:37:12 »
Vandaag even in vrouwdv haar Twingo gereden, de Vredestein vierseizoenenband is ook in de sneeuw niet van zijn stuk te brengen!

Het is dat ik net nieuwe banden heb, anders wist ik het wel. Toppie!
« Laatst bewerkt op: 11 december 2017, 20:41:33 door Johndv »
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Winterbanden
« Reactie #84 Gepost op: 11 december 2017, 20:40:54 »
Als je ze moet wisselen als de temperatuur beneden de 7graden is, dan heb je de kans dat je ze der helemaal niet onder zet met onze kwakkel winters. :) ;)
Hier moet mr de Vries even op terug komen.

Deze woorden neem ik terug. ;D
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Winterbanden
« Reactie #85 Gepost op: 21 december 2017, 08:06:51 »
Gisteravond op Youtube een filmpje gekeken van Engeneering Explained. Dat is een kanaal waar ik op geabonneerd ben.

De maker van dit kanaal heeft een eenvoudige maar leuke test gedaan met zomer en winterbanden.
De uitkomst was op zijn minst anders dan ik zou verwachten.
Er is getest bij -4 graden Celcius met dezelfde auto op droog wegdek.
3 keer remmen van 65 mph naar nul op zomerbanden en 3 keer hetzelfde op winterbanden. Telkens werd er voluit in de ABS geremd.

De remweg was met zomerbanden 3 keer rond de 38 meter.
De remweg was met winterbanden 3 keer ronde de 47 meter.
Dat is toch even 9 meter meer.  Dan zou je toch nog aardig wat voetgangers omver kunnen kegelen in die 9 meter.
Het remmen met zomerbanden was wel een stuk nerveuzer.

Onbekend is het merk van de banden.
Tevens gaf de presentator aan dat zijn Honda S2000 normaal achter op bredere banden staat dan voor.
Hij gebruikte winterbanden van dezelfde breedte voor en achter.
Het vermoeden van de presentator was dat de instelling van de ABS op de normaal te gebruiken banden van invloed zou kunnen zijn op de remweg op winterbanden.
Mijn technische kennis is niet genoeg om dit op juistheid te kunnen inschatten.

Overigens blijf ik toch in de winter op winterbanden rijden.
Dit omdat je hier toch wel erg vaak op nat wegdek rijdt in de Nederlandse en Duitse winters.
Dan met droog wegdek met iets meer afstand en aangepaste snelheid rijden.
Overigens hou ik altijd voldoende veiligheidmarge in acht.  Ook in de zomer.  Niet iedereen kan zo goed rijden als ik. Dus daar hou ik rekening mee.  ;D
En winterse neerslag gaat mij niet voor het blok zetten. Ik kan altijd de weg op.
En mijn mooie licht metalen velgen worden ontzien in het pekel tijdperk.

Marcel
« Laatst bewerkt op: 21 december 2017, 08:26:55 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Winterbanden
« Reactie #86 Gepost op: 21 december 2017, 08:24:09 »
Setje winterschoeisel voor den C gescoord.



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Winterbanden
« Reactie #87 Gepost op: 21 december 2017, 08:37:57 »

Is toch best netjes met die kunstof deksels je ziet toch überhaupt geen verschil met die aluminium velgen?

want je kunt toch flink de pest krijgen als die beschadigd raken? heb ze ook en heb 2 kunstof dekkel extra achter de

hand :)
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Winterbanden
« Reactie #88 Gepost op: 21 december 2017, 08:41:09 »
Ik heb toch een heul heul sterk vemoeden dat er op de foto 4 erg mooie lichtmetalen velgen te zien zijn.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Winterbanden
« Reactie #89 Gepost op: 21 december 2017, 08:41:24 »
Gewoon lichtmetaal Bram.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.