Gisteravond op Youtube een filmpje gekeken van Engeneering Explained. Dat is een kanaal waar ik op geabonneerd ben.
De maker van dit kanaal heeft een eenvoudige maar leuke test gedaan met zomer en winterbanden.
De uitkomst was op zijn minst anders dan ik zou verwachten.
Er is getest bij -4 graden Celcius met dezelfde auto op droog wegdek.
3 keer remmen van 65 mph naar nul op zomerbanden en 3 keer hetzelfde op winterbanden. Telkens werd er voluit in de ABS geremd.
De remweg was met zomerbanden 3 keer rond de 38 meter.
De remweg was met winterbanden 3 keer ronde de 47 meter.
Dat is toch even 9 meter meer. Dan zou je toch nog aardig wat voetgangers omver kunnen kegelen in die 9 meter.
Het remmen met zomerbanden was wel een stuk nerveuzer.
Onbekend is het merk van de banden.
Tevens gaf de presentator aan dat zijn Honda S2000 normaal achter op bredere banden staat dan voor.
Hij gebruikte winterbanden van dezelfde breedte voor en achter.
Het vermoeden van de presentator was dat de instelling van de ABS op de normaal te gebruiken banden van invloed zou kunnen zijn op de remweg op winterbanden.
Mijn technische kennis is niet genoeg om dit op juistheid te kunnen inschatten.
Overigens blijf ik toch in de winter op winterbanden rijden.
Dit omdat je hier toch wel erg vaak op nat wegdek rijdt in de Nederlandse en Duitse winters.
Dan met droog wegdek met iets meer afstand en aangepaste snelheid rijden.
Overigens hou ik altijd voldoende veiligheidmarge in acht. Ook in de zomer. Niet iedereen kan zo goed rijden als ik. Dus daar hou ik rekening mee.
En winterse neerslag gaat mij niet voor het blok zetten. Ik kan altijd de weg op.
En mijn mooie licht metalen velgen worden ontzien in het pekel tijdperk.
Marcel