Auteur Topic: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?  (gelezen 21667 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #45 Gepost op: 21 oktober 2017, 14:30:27 »
Voor mij is dat de speaker (binnen je budget) met de beste meetwaarden.....zoals de Dutch & Dutch speakers die ik nu heb.

Een speaker die afwijkt van een perfecte meeting kleurt. Dus dat is wat ik bedoel met kleuring.

Gr. Hans

Ik ben het daar wel mee eens. Maar het is wel opmerkelijk dat verschillende luidsprekers uit het hoogste kwaliteitssegment (met de best mogelijke meetwaarden) zo verschillend kunnen klinken. Ik denk dat de Geithains die ik gebruik zeker wel in in het hoogste kwaliteitssegment vallen, maar ik zou niet willen zeggen dat ze kleurloos zijn. Idem ATC/Kii/Barefoot en ook D&D..

Tijdje terug een test gelezen: De Kii en Dutch &Dutch klonken volgens die testmeneer/mevrouw bijna hetzelfde. Geen idee of ik dat nog terug kan vinden.

Voor wat het waard is, ik vind de Barefoot MM35 gen2 ook veel op de Kii lijken qua geluid. Maargoed, die hebben ook beiden een 5" midbass met een heel groot bereik die veruit het grootste gedeelte van het spectrum verzorgt met crossovers in dezelfde frequentiegebieden. Dat ze dan hetzelfde klinken wil nog niet zeggen dat het dan ook gelijk perfect is. Het kan evengoed betekenen dat ze (gedeeltelijk) dezelfde consessies doen (wat overigens ook het geval is mi).

Als het gemakkelijk was om geluid perfect te reproduceren zouden alle luidsprekers identiek klinken. Maar dat is gewoon niet zo. Zet de Kii maar eens naast een Geithain en een ATC midfield. Dan hoor je snel genoeg waar de krachten en beperkingen van de verschillende speakers liggen.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.150
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #46 Gepost op: 21 oktober 2017, 14:35:24 »
Dat laatste kan maar zo tegenvallen als je niet weet wat er speelt, is mijn ervaring.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #47 Gepost op: 21 oktober 2017, 14:36:13 »
Ik zeg niet dat de perfecte speaker bestaat. Ik zeg alleen dat ik een speaker wil die dat zoveel als mogelijk nastreeft. Daardoor valt bv Harbeth inderdaad af. Volgens mij doet bv Audio Note ook zijn best om het niet na te streven.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #48 Gepost op: 21 oktober 2017, 15:03:17 »
Dat laatste kan maar zo tegenvallen als je niet weet wat er speelt, is mijn ervaring.
Ik denk dat die ervaring aardig klopt en ik doe toevallig net een soortgelijke test met een neef van mij !.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2017, 15:16:24 door Audiofreak »

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #49 Gepost op: 21 oktober 2017, 17:27:49 »
Dat laatste kan maar zo tegenvallen als je niet weet wat er speelt, is mijn ervaring.

Daar hebben we het wel over 2 verschillende dingen.

Verschillen duiden is vrij eenvoudig als je a/b kunt schakelen. Die verschillen toewijzen is een stuk lastiger. Vooral wanneer je geen a/b (switch) referentie hebt.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.150
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #50 Gepost op: 21 oktober 2017, 17:45:37 »
Ook al heb je ziend je voorkeur aangegeven of verschil bepaald, blijkt dat direct erna blind nog wel "een dingetje" te zijn.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.088
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #51 Gepost op: 21 oktober 2017, 18:35:02 »
Genieten van muziek kan ik op elke set of transistorradio oid. Dat genieten is bij mij dus niet onderhevig aan de kwaliteit van de weergevers.
Het streven naar de perfecte set kan best wel een leuke zoektocht zijn, het zoeken naar een set die past bij jouw wensen en budget is mijns inziens een veel leukere zoektocht.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #52 Gepost op: 21 oktober 2017, 19:37:20 »
Helemaal mee eens,..mijn zoektocht is al een jaar of 10 gestopt. De ruimte is de afgelopen 10 jaar hetzelfde gebleven, en dat is maatgevend.
Voor andere mensen niet, en blijven zoeken, proberen.
En als ik al zou willen zoeken, dan wel in een fors hoger segment dan dat ik hier allemaal lees. MP zou voor mij dan heel dun bezaaid zijn.
The music sounds better, when you know who's playing it

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #53 Gepost op: 22 oktober 2017, 00:06:59 »
Ook al heb je ziend je voorkeur aangegeven of verschil bepaald, blijkt dat direct erna blind nog wel "een dingetje" te zijn.   ;)

Ik heb het ook niet over voorkeur. Alleen horen of er uberhaubt wat verandert als je de output (speaker set) van a naar b ‘klikt’ op een switch.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.150
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #54 Gepost op: 22 oktober 2017, 09:45:10 »
Ik heb meerdere sessies meegemaakt waarbij de ogenschijnlijke verschillen bij het direct overschakelen maar moeilijk te duiden waren.

Heb je blind wel eens speakers vergeleken?

Ik heb wel eens diverse setjes opgesteld en het bezoek getrakteerd op muziek. 
Men raakte de kluts helemaal kwijt en kon er absoluut geen soep van maken (budgettroep, ouwe muffe zooi en andere doosjes).
Zijn we puur op ons gehoor aangewezen dan blijkt m.i. hoe beperkt we zijn.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.256
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #55 Gepost op: 22 oktober 2017, 10:11:17 »

Ons gehoor is perfekt,alleen niet op kortstondig luisteren naar meerdere speakers dan word het beoordelen een chaos.

Dat moeten we eigenlijk allemaal wel weten want koop je een nieuwe speaker dan word het wel effe wennen,en dat duurt

meestal langer als 1 of 2 dagen ook al heb je een zogenoemde topspeaker.Want wat gaat hij doen in jouw huiskamer?

Dus om speaker te beoordelen kortstondig is niet te doen daar gaan daaaagen overheen voordat je ook maar iets wijzer bent.

                                                                                   :koffie:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #56 Gepost op: 22 oktober 2017, 10:44:15 »
Volgens mij gaat de test van HF over duiden van verschillen...niet over beoordelen.

Maar goed je bent weer in de roeptoeterfase aangekomen...ook getuige je opmerking in het subwoofer topic.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #57 Gepost op: 22 oktober 2017, 10:54:47 »
Sec verschillen vaststellen doe je het best snel na elkaar. Dat je na lang luisteren met een gevarieerder muziekaanbod mogelijk nog wat extra onderscheid hoort is, denk ik, ook weer waar.
An inability to grasp science is no argument against it....

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.178
    • De andere hobby...
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #58 Gepost op: 22 oktober 2017, 13:29:43 »
Als je het maar lang genoeg hoort dan wen je overal aan...
Science is no democracy

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #59 Gepost op: 22 oktober 2017, 15:59:28 »
Ik heb meerdere sessies meegemaakt waarbij de ogenschijnlijke verschillen bij het direct overschakelen maar moeilijk te duiden waren.

Heb je blind wel eens speakers vergeleken?

Ik heb wel eens diverse setjes opgesteld en het bezoek getrakteerd op muziek. 
Men raakte de kluts helemaal kwijt en kon er absoluut geen soep van maken (budgettroep, ouwe muffe zooi en andere doosjes).
Zijn we puur op ons gehoor aangewezen dan blijkt m.i. hoe beperkt we zijn.

Ja zeker wel blind speakers vergeleken. Mijn bevindingen zijn:
- Of er uberhaubt verschillen zijn is gemakkelijk te horen, ook bij gelijke volumes (dus of je wisselt van A naar B of wisselt van A naar A (niet wisselt dus))
- Welke beter is, is blind mi erg lastig
- Welke welke is ook. Dat voelt een beetje als een 50/50 gok. Wat soms wel lukt is om het snel te onderscheiden op basis van uitzonderlijke eigneschappen, zoals bass die veel verder doorloopt of als ergens een duidelijke piek of dal in de overdracht zit  bij 1 vd 2 speakers.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 16:08:48 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.