Auteur Topic: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?  (gelezen 21380 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #15 Gepost op: 20 oktober 2017, 09:16:07 »
Lang heb ik gestreefd naar perfectie. Maar dat bestaat niet. Volgens mij ben ik het punt van perfectie van 10 jaar geleden al lang gepasseerd. Maar dat punt van perfectie blijft zich verschuiven. Zo lang je streeft naar perfectie is het gewoon nooit goed genoeg. Uiteindelijk haal je daar ook niet veel voldoening uit mi.

En nogmaals, volgens mij maakt het helemaal niet uit wat voor apparatuur er gebruikt wordt. Het enige dat mi van belang is, is dat diegene er tevreden mee is.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #16 Gepost op: 20 oktober 2017, 09:53:10 »

owja, kleuring , ook zo'n audiofiel stopwoordje ;D


Is gewoon te meten. Weinig audiofielen hebben daar behoefte aan. Maar mogelijk versta jij iets anders onder kleuring.

Wat MAW schrijft ben ik hardgrondig niet mee eens. Streven naar iets wil niet per definitie zeggen dat je ontevreden bent. Mijn set/ruimte is niet perfect. Oplossing zou redelijk simpel kunnen zijn maar helaas niet haalbaar. Dus ik doe het met de beperkingen die er zijn wetende dat het beter kan.

Voor mij staat dat echt los van het genieten van de muziek ja/nee.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #17 Gepost op: 20 oktober 2017, 12:39:06 »
'streven naar de perfecte set' zal voor verschillende mensen vast een verschillende betekenis hebben.
Dus ik geloof gelijk dat mijn opvatting niet op anderen van toepassing kan zijn. Maar misschien ontstaat er meer begrip als ik m'n mening wat beter toelicht.

Ik ben zelf nogal perfectionistisch en dat heeft voor- en nadelen. Het is mi geen goede of slechte eigenschap, maar zeker wel een intense eigenschap.

Perfectionisme betekent voor mij nooit tevreden zijn en dat staat los van een gestelde norm. Het tekent zich door altijd (automatisch) te speuren naar nadelen/zwaktes in de huidige aanpak/methode/etc. Dat identificeren van 'zwaktes' is nodig om iets beter te kunnen maken. Want daar zit het verbeterpotentieel.

Het grote voordeel van perfectionisme als persoonlijke eigenschap is mi dat het bijdraagt aan de kwaliteit van het resultaat.
Het grote nadeel is de negatieve perceptie van de status quo. Het kan nl. altijd beter, en is daarmee dus eigenlijk nooit goed.

Met audio werkt het voor mij net zo. Gelukkig probeer ik het maar niet meer perfect te maken. Dat is het namelijk niet en wordt het ook niet..
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 12:45:13 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #18 Gepost op: 20 oktober 2017, 12:54:56 »
'streven naar de perfecte set' zal voor verschillende mensen vast een verschillende betekenis hebben.
Dus ik geloof gelijk dat mijn opvatting niet op anderen van toepassing kan zijn. Maar misschien ontstaat er meer begrip als ik m'n mening wat beter toelicht.

Ik ben zelf nogal perfectionistisch en dat heeft voor- en nadelen. Het is mi geen goede of slechte eigenschap, maar zeker wel een intense eigenschap.

Perfectionisme betekent voor mij nooit tevreden zijn en dat staat los van een gestelde norm. Het tekent zich door altijd (automatisch) te speuren naar nadelen/zwaktes in de huidige aanpak/methode/etc. Dat identificeren van 'zwaktes' is nodig om iets beter te kunnen maken. Want daar zit het verbeterpotentieel.

Het grote voordeel van perfectionisme als persoonlijke eigenschap is mi dat het bijdraagt aan de kwaliteit van het resultaat.
Het grote nadeel is de negatieve perceptie van de status quo. Het kan nl. altijd beter, en is daarmee dus eigenlijk nooit goed.

Met audio werkt het voor mij net zo. Gelukkig probeer ik het maar niet meer perfect te maken. Dat is het namelijk niet en wordt het ook niet..
Je laatste zin sluit helemaal aan bij mijn jarenlange ervaring en de uiteindelijke uitkomst daar van. Het is goed zo !!!

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #19 Gepost op: 20 oktober 2017, 13:51:48 »
Ben nu bezig met muziek van Kari Bremnes=Norwegien Mood over te zetten op de band met het Akai tapedeck.
Dat is genieten :)

I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #20 Gepost op: 20 oktober 2017, 14:12:02 »
Ben nu bezig met muziek van Kari Bremnes=Norwegien Mood over te zetten op de band met het Akai tapedeck.
Dat is genieten :)
Dat is gewoon leuk bezig zijn Peter !

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #21 Gepost op: 20 oktober 2017, 16:30:55 »
Zeker Jan ;)
I love vintage.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #22 Gepost op: 20 oktober 2017, 16:33:23 »
Lekker bezig zijn met de hobby, genieten van muziek en als je partner je niet het onderstaande advies geeft, lijkt het me helemaal oké.



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #23 Gepost op: 20 oktober 2017, 17:06:14 »
Tegenwoordig is alles te meten.
Maar ik wist niet dat je kleuring ook kan meten.
Hoe doe je dat, hoe verhoud zich dat?
In het audiofiele woordenboek doet kleuring het goed, dat weet ik wel.
The music sounds better, when you know who's playing it

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #24 Gepost op: 20 oktober 2017, 17:11:44 »
Voor mij is dat de speaker (binnen je budget) met de beste meetwaarden.....zoals de Dutch & Dutch speakers die ik nu heb.

Een speaker die afwijkt van een perfecte meeting kleurt. Dus dat is wat ik bedoel met kleuring.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #25 Gepost op: 20 oktober 2017, 17:16:42 »
Maar die speaker met de beste meetwaarden cq minder kleuring,..kan misschien helemaal niet zo prettig klinken in desbetreffende ruimte.?
Buizen versterkers of cd spelers meten ook vaak niet het beste, maarrrrr,........
The music sounds better, when you know who's playing it

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #26 Gepost op: 20 oktober 2017, 17:21:23 »
Dat is smaak...smaak is leuk maar probeer ik zoveel als mogelijk (binnen de mogelijkheden en budget) uit te sluiten.

En daarom dat ik eerder ook schreef dat een ruimte zo min mogelijk zou moeten kleuren.

Ik snap prima dat dit een groot utopia verhaal is, maar (on)bewust een speaker kopen die bud meet, neerzetten in een ruimte die rare dingen doet en qua plaatsing ook niet echt nadenken. Gruwel.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #27 Gepost op: 20 oktober 2017, 17:39:12 »
Dat laatste ben ik met je eens. Zal ook niet op veel mensen van toepassing zijn.
Maar waarom zou je smaak uitsluiten? Of je moet geen smaak hebben, dan valt er niks uit te sluiten.
The music sounds better, when you know who's playing it

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #28 Gepost op: 20 oktober 2017, 17:44:00 »
Waarom zou je in beginsel het origineel aan willen tasten ? Het origineel is dan wat er op de plaat, cd, cassette, flac staat.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #29 Gepost op: 20 oktober 2017, 17:45:55 »
Ik heb het niet over aantasten ( klinkt wel heel dramatisch ).
Ook speakers met smaak , kunnen weergaloos klinken in een goede ruimte/ plaatsing.
Maar we dwalen af van het topic, dus ik laat het hierbij.
The music sounds better, when you know who's playing it