Auteur Topic: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?  (gelezen 21378 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?

Graag reactie en motivatie.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2017, 09:47:17 »
Voor mij niet,ik heb altijd leuk spul gehad maar nooit perfect.
Als het voor mij betaalbaar is dan wil ik mijn set wel verbeteren maar ik streef niet naar perfectie.
I love vintage.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2017, 09:48:18 »
Voor mij niet,ik heb altijd leuk spul gehad maar nooit perfect.
Als het voor mij betaalbaar is dan wil ik mijn set wel verbeteren maar ik streef niet naar perfectie.
Zoals de set nu is geniet ik er vollop van.
I love vintage.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2017, 09:55:46 »
Perfect is voor mij in de loop van de jaren aan verandering onderhevig geweest. Dat als eerste. Gezien de omstandigheden en mogelijkheden denk ik dat ik wel het maximale eruit weet te halen.

Muziek luisteren en het plezier is bij mij niet beïnvloed door de apparatuur die er stond of vervolgens weer weg ging. De aanname dat zonder veel wisselingen je pas kan genieten van muziek is een holle aanname. Misschien voor die persoon niet en geldt het voor die persoon wel. Wordt altijd een beetje kriegelig als je leest: Ohhh...jij wisselt zoveel...je hebt geen rust...dus je geniet niet van muziek.

Beetje hetzelfde type argument wat bv de techneuten onder ons regelmatig voor hun voeten geworpen hebben gekregen door mensen die niets met techniek hebben.

Dus: Nee.

Gr. Hans
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2017, 10:17:33 door chansig »
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2017, 10:52:56 »
Dat ligt er aan of je met je set naar muziek of met muziek naar je set aan het luisteren bent.
Beide kunnen zorgen voor veel plezier en genieten.

Streven naar een perfecte weergave is voor de liefhebber van techniek zeker genieten. Maar wellicht ook voor de liefhebber van muziek.
Als je van muziek houd dan wil je toch dat deze perfect wordt weergegeven.
Overigens heb ik diverse keren meegemaakt dat juist musici volledig in vervoering kunnen geraken bij het beluisteren van muziek op een waardeloos klinkend transistor radiootje. Puur omdat ze alleen de muziek en de boodschap daarin horen (beleven).

Bij mij kan het zoeken naar hoe de weergave zou moeten zijn best wel het beleven van muziek in de weg zitten.
Maar ik kan ook genieten van het zoeken naar een andere / betere weergave,  maar maakt me vaak wel wat onrustig.
Als ik puur muziek wil luisteren en niet meer of minder dan dat zet ik de knop om van luisteren naar de set naar luisteren naar muziek.

Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2017, 12:26:08 »
Nee, ik luister met erg veel plezier naar muziek en geniet daarbij volop. Het streven naar steeds beter is jaren terug gedoofd. De muziekdagen in de studio van Han hebben mij de oren geopend. Er kwamen allerlei sets voorbij, goedkoop naar duur en eenvoudig naar geavanceerd. Ik hoorde wel verschil maar daar viel mijn mond niet van open.  Als ik dan thuis kwam en daar luisterde was de 1e gedachte "dit klinkt ook goed". De nieuwe muziek die ik daar soms hoorde deed me meer dan het geluid. Na een aantal van deze ervaringen en het luisteren bij mensen thuis was het mij wel goed, wat ik nu staan heb is goed en ik krijg af en toe kippenvel van de muziek.
Er zijn mensen op bezoek geweest met allerlei snufjes en kabels maar ik hoor geen verschil. Misschien ligt het aan mijn gehoor, dat kan maar dan heb ik geluk hoef ik die dure extra spullen niet aan te schaffen, die hebben hier geen nut. Ander geluid, indien gewenst, kan ik krijgen door andere luidsprekers. Die zullen er ooit een keer komen maar nu nog niet, die ik nu heb voldoen nog prima en zijn technisch in goede staat.
Af en toe nieuwe buizen en het is weer perfect, zo blijft het genieten voor mij.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2017, 12:29:19 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2017, 12:32:30 »
Nog even een aanvulling.

Een set waarvan ik vind dat deze echt niet voldoet aan hoe muziek hoort te klinken...kan mij muzikaal minder bekoren. Het ontspannen, op die set, luisteren naar voor mij leuke/mooie muziek wordt dan ook lastig. Terwijl dezelfde muziek op een strand in Italië uit een klein radiootje, drinken uit een heerlijk glas koud bier me helemaal in vervoering kan brengen.

Dat is ook een beetje de hobby (context) die dat doet.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2017, 12:32:45 »
Ik vraag mij af of de perfecte set überhaupt wel bestaat, maar je kunt binnen je luisterruimte natuurlijk wel proberen om een set zo fijn/mooi mogelijk te laten klinken.
Ik was ooit blij met mijn nogal overgedemensioneerde set in de woonkamer, maar ik ben niet minder blij met mijn huidige twee "basic" set-ups op zolder.
Binnen mijn huidige luisterruimte/zolderkamer klinken deze sets zeer bevredigend en ik heb niet het gevoel dat ik ook maar iets mis.
Ik voel de laatste tijd dan ook geen enkele behoefte om ook maar iets te veranderen !.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2017, 13:12:27 »
Ik vraag mij af of de perfecte set überhaupt wel bestaat, maar je kunt binnen je luisterruimte natuurlijk wel proberen om een set zo fijn/mooi mogelijk te laten klinken.
Ik was ooit blij met mijn nogal overgedemensioneerde set in de woonkamer, maar ik ben niet minder blij met mijn huidige twee "basic" set-ups op zolder.
Binnen mijn huidige luisterruimte/zolderkamer klinken deze sets zeer bevredigend en ik heb niet het gevoel dat ik ook maar iets mis.
Ik voel de laatste tijd dan ook geen enkele behoefte om ook maar iets te veranderen !.

Maar, heeft het streven naar mooier en beter en groter het genieten van muziek in de weg gestaan?
Geniet je nu meer van muziek dan eerder met de overgedimensioneerde set in de woonkamer?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2017, 13:25:20 »
De perfecte set bestaat niet, die is voor een ieder anders.
Eens buizen altijd buizen.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #10 Gepost op: 19 oktober 2017, 13:42:20 »
De perfecte set is wat mij betreft de set die het minste kleurt in een ruimte die ook niet kleurt. De rest is smaak....heeft niets met perfectie te maken.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #11 Gepost op: 19 oktober 2017, 17:05:25 »
Ik vraag mij af of de perfecte set überhaupt wel bestaat, maar je kunt binnen je luisterruimte natuurlijk wel proberen om een set zo fijn/mooi mogelijk te laten klinken.
Ik was ooit blij met mijn nogal overgedemensioneerde set in de woonkamer, maar ik ben niet minder blij met mijn huidige twee "basic" set-ups op zolder.
Binnen mijn huidige luisterruimte/zolderkamer klinken deze sets zeer bevredigend en ik heb niet het gevoel dat ik ook maar iets mis.
Ik voel de laatste tijd dan ook geen enkele behoefte om ook maar iets te veranderen !.

Maar, heeft het streven naar mooier en beter en groter het genieten van muziek in de weg gestaan?
Geniet je nu meer van muziek dan eerder met de overgedimensioneerde set in de woonkamer?

Marcel
Ik denk dat ik er met het toenemen van de jaren iets anders tegenaan ben gaan kijken, waardoor ik een aantal zaken ben gaan relativeren. Ik geniet anno 2017 zeker niet minder van de muziek dan in 1978, maar het klinkt wat "anders" dan de set die ik vroeger had, maar dat anders wil niet zeggen dat het niet goed klinkt. De set van 1978 produceerde meer geluidsdruk en het hoog klonk ragfijn door de toepassing van drie emit's, maar de Cabasse Galiotes hebben een superstrakke (weliswaar minder diepe) bas en een fraai open hoog. M.n. de laatste tijd is er bij mij weinig of geen behoefte om de zaken te veranderen.
Het enige waar ik nog naar uitkijk is een paartje Infinity Infinitesimal 0.1, maar die kom je bijna niet tegen en als je ze toevallig tegenkomt krijg je met bezopen prijzen te maken.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #12 Gepost op: 19 oktober 2017, 19:49:50 »
Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?

Graag reactie en motivatie.

Ja, ik ben het met die stelling eens.

Streven naar perfectie tekent zich door ontevredenheid. Het is een proces van 'herkennen en wegwerken' van imperfectie.
De focus ligt op imperfectie is en is daarmee negatief. Alle daaraan bestede tijd kan ook besteed worden aan genieten van muziek.

Bij tevredenheid bestaat het streven naar perfectie simpelweg niet. Als iemand tevreden is maakt het helemaal niet uit wat voor apparatuur daar voor gebruikt wordt.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #13 Gepost op: 19 oktober 2017, 20:17:00 »
Als ik bovenstaande reacties allemaal lees, dan maak ik eruit op dat het streven naar perfectie idd het genieten ( audiofiel idioom inmiddels ) van muziek in de weg staat.
Ik lees dooddoeners, en excuses om het topic titel zoveel mogelijk maar te nuanceren, bagataliseren.
Vroegha, minst meest kleurt, owja, kleuring , ook zo'n audiofiel stopwoordje ;D
Genieten doe ik van een lekker koud glas bier. niet van muziek, daar luister ik alleen maar naar, tenminste als ik zelf niet aan het muziek maken ben. ;)

The music sounds better, when you know who's playing it

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
« Reactie #14 Gepost op: 19 oktober 2017, 22:52:52 »
Ik streef niet naar perfectie, maar probeer wel het beste te halen uit wat ik heb. Bij een positieve verandering kan ik daar weken van genieten en hoef dan niet verder te experimenteren. Maar bij een ander muziekstuk kan ik dan toch wel weer een beetje gaan 'vogelen' omdat ik wat mis of denk dat het misschien beter kan. Maar dat 'vogelen' beperkt zich de laatste tijd wel tot wat schuiven, kussens, kleden of EQ...
'Vogelen' is best leuk maar voor mij totaal iets anders dan rustig genieten en weg te zinken in de muziek. Hou ik me dan ook niet te veel mee bezig, zit inderdaad in de weg.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2017, 22:57:29 door Ando »
Science is no democracy