Auteur Topic: The Hallograph Soundfield Optimizer  (gelezen 44603 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #60 Gepost op: 05 oktober 2017, 11:06:33 »

En dan heb ik het natuurlijk niet over de verschillen in kabels bij bv MM elementen waarbij het wijd en zijd bekend is dat de capaciteit een rol kan spelen. Of een van de andere 3 kabeleigenschappen: inductie en weerstand van de aders en de geleiding tussen de aders. Of de invloed van de kabeleigenschappen bij een relatief hoge uitgangsweerstand van een eindversterker en een grillig verloop van de luidsprekerimpedantie, de zogenaamde "match". Dat is allemaal tot ver achter de komma door te rekenen en te verklaren.


In die richting denk ik dus ook Jacco, uiteindelijk maakt een kabel altijd onderdeel uit van een keten en als je daar iets in veranderd zou dat tot geringe klankverschillen kunnen (!) leiden. Op mijn phonotrap kan ik de capaciteit (ook voor MC) veranderen en dat hoor ik dus niet. Ik hoor het wel als ik de van de Hul (verzilverd koper) phono kabel verwissel door Crystal (zilver).

Overigens Paul ben ik zeker niet de hele dag bezig met kabeltjes wisselen e.d.,  maar soms wel. Omdat ik iets met mijn TD 320 laat doen (geen vaste kabel meer, maar stekkertjes) heb ik gisteravond voor de grap de phonotrappen verwisseld. Dit leidde tot ontvangst van een Russische zender in het linkerkanaal. En je gelooft het of niet, maar ik woonde hier 55 jaar geleden in de buurt en toen ontvingen we op het element ook een Russische zender.

En iemand maakte een grapje over smaakverandering van wijn door er lamp op te zetten. Het zou me niks verbazen dat langdurig blootstelling aan licht inderdaad iets doet.

Moraal van mijn verhaal is in ieder geval, dat af en toe iets beluisteren of uitproberen geen kwaad kan als het niets kost tenminste. Bij mij heeft het zeker tot onverwachte resultaten geleid.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2017, 11:18:21 door Carl »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #61 Gepost op: 05 oktober 2017, 12:55:56 »
Dat je de Russische zender slechts op één kanaal ontvangt zou duiden op kanaalongelijkheid ergens in de keten.
An inability to grasp science is no argument against it....

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #62 Gepost op: 05 oktober 2017, 13:21:26 »
Bij kabels ging ik eigenlijk "om" toen ik op internet klankbeschrijvingen van een een Kimber PBJ ging opzoeken en ik beschrijvingen las die ik zelf geschreven zou kunnen hebben.

Interesant.. Als iemand dezelfde woorden gebruikt als jij, heeft diegene daardoor ook dezelfde voorkeuren op gebied van audio??

En andersom: als iemand dezelfde voorkeuren op gebied van audio heeft, betekent dat dan ook dat diegene dat in dezelfde woorden zou uitdrukken denk je? :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #63 Gepost op: 05 oktober 2017, 16:45:03 »
Bij kabels ging ik eigenlijk "om" toen ik op internet klankbeschrijvingen van een een Kimber PBJ ging opzoeken en ik beschrijvingen las die ik zelf geschreven zou kunnen hebben.

Interesant.. Als iemand dezelfde woorden gebruikt als jij, heeft diegene daardoor ook dezelfde voorkeuren op gebied van audio??

En andersom: als iemand dezelfde voorkeuren op gebied van audio heeft, betekent dat dan ook dat diegene dat in dezelfde woorden zou uitdrukken denk je? :)

Ik denk van niet.... vraag me ook weleens af of bijvoorbeeld rood voor iedereen dezelfde kleur is.....of dat we het gewoon allemaal rood noemen omdat we dat geleerd hebben maar dat we eigenlijk allemaal een andere kleur zien.....
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #64 Gepost op: 05 oktober 2017, 22:47:54 »
Ik denk dat het wel degelijk dezelfde kleur is. Heeft met golflengte van de trilling te maken. Wij mensen correleren vrij sterk onder elkaar en ik denk dan ook dat we ongeveer hetzelfde werken qua systeem.

Groet,
Jacco

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #65 Gepost op: 05 oktober 2017, 23:02:00 »
Zoals ik het lees doelt Ando op de perceptie. "Zien we ook hetzelfde, of noemen we het alleen hetzelfde?"
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #66 Gepost op: 05 oktober 2017, 23:11:50 »
Nee, we zien ook echt hetzelfde.

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #67 Gepost op: 06 oktober 2017, 08:02:00 »
Bij mij heeft het zeker tot onverwachte resultaten geleid.

Zoals?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #68 Gepost op: 06 oktober 2017, 08:07:52 »
Nee, we zien ook echt hetzelfde.

Groet,
Jacco

Nou, dat schijnt toch niet zo te zijn hoor. Ik moest even graven, maar heb het gevonden:

http://www.neitzvision.com/research/publications/publications/1986-Neitz-Polymorphism_of_L-cone_in_normals-Nature.pdf

edit: hmm dit is toch niet de bron die ik toen had. Hier wordt er wel naar verwezen, maar 't wordt niet behandeld. Anyway, groen/rood perceptie van mensen varieert.

Aangezien ze ernaar verwijzen moet het 1 van de bronnen zijn (die helemaal onderin staan) maar ik moet nu aan het werk :)
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2017, 08:10:58 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #69 Gepost op: 06 oktober 2017, 09:11:30 »
Nee, we zien ook echt hetzelfde.

Groet,
Jacco
Maar niet, als je bijvoorbeeld kleurenblind bent  :) ;)
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2017, 09:13:51 door Audiofreak »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #70 Gepost op: 06 oktober 2017, 10:46:51 »
Kleurenblinden met dezelfde klacht zien dan wél weer hetzelfde.
An inability to grasp science is no argument against it....

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #71 Gepost op: 06 oktober 2017, 12:33:10 »
Kleurenblinden met dezelfde klacht zien dan wél weer hetzelfde.
Op die variant was ik nog niet gekomen en ik moet je volmondig gelijk geven ! Toppie!

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #72 Gepost op: 06 oktober 2017, 12:58:45 »
Nee, we zien ook echt hetzelfde.

Groet,
Jacco
Maar niet, als je bijvoorbeeld kleurenblind bent  :) ;)
Daar is het een en ander stuk. Als je dat weer zou aansluiten cq fixen, krijg je weer hetzelfde verhaal terug.

Overigens heeft perceptie te maken met wat we van iets vinden. Daar zitten natuurlijk wel variaties op, maar in de basis werkt het ongeveer hetzelfde.

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #73 Gepost op: 06 oktober 2017, 15:57:15 »
Ik denk dat het wel degelijk dezelfde kleur is. Heeft met golflengte van de trilling te maken. Wij mensen correleren vrij sterk onder elkaar en ik denk dan ook dat we ongeveer hetzelfde werken qua systeem.

Groet,
Jacco

Zo had ik het nog niet bekeken, maar daar heb je inderdaad wel een goede verklaring. Mooi dat ik dan gewoon het zelfde kleur stoplicht zie als mijn vrouw.. :-)
Science is no democracy

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #74 Gepost op: 06 oktober 2017, 17:00:10 »
Kleurenblinden met dezelfde klacht zien dan wél weer hetzelfde.
Op die variant was ik nog niet gekomen en ik moet je volmondig gelijk geven ! Toppie!

Ik weet de exacte definitie van kleurenblind niet maar de verhouding kegeltjes varieert dus. Dus dat is niet 'wel' of 'niet' die afwijking hebben maar dat er heel veel varianten bestaan die (in meer of mindere mate) een afwijking van het gemiddelde hebben.

Dus als je het kwantificeer is het bv. niet dat iedereen die niet kleurenblind 1 is en iemand die kleurenblind is 0, maar veel meer variatie.
Dus bv gemiddeld is 1000 en iedereen tussen de 950 en 1050 noemen we niet kleurenblind en alles daarbuiten wel. En dat kan dan 940 zijn maar ook 800.

Die getallen zijn dus maar lukraak maar probeer te illustreren dat het variabel is.

As je niet kleurenblind bent kun je er dus vanuit gaan dat je kleuren in grote mate hetzelfde ziet als de meeste mensen. Maar iedereen is anders dus je kunt niet aannemen dat dat identiek is. We hebben het nu ook alleen over kleur, maar ook de grootte vd ogen en de afstand etc. zijn per persoon verschillend.

Hetzelfde geldt voor het gehoor. Denk aan de grootte en de positie vd oren, de gehoorgang, trilhaartjes...
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2017, 17:06:32 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.