Auteur Topic: The Hallograph Soundfield Optimizer  (gelezen 44794 keer)

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #30 Gepost op: 03 oktober 2017, 19:55:17 »
Maar als jij een week een kabel te leen hebt en die regelmatig omzet weet je echt wel of die iets doet of niet.
Voor de één doet het wel wat voor de ander niet, wat is nu waarheid, komen we niet uit. De één gelooft erin de ander niet, 50/50.
Eens buizen altijd buizen.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #31 Gepost op: 03 oktober 2017, 20:12:18 »
Maar als jij een week een kabel te leen hebt en die regelmatig omzet weet je echt wel of die iets doet of niet.
Voor de één doet het wel wat voor de ander niet, wat is nu waarheid, komen we niet uit. De één gelooft erin de ander niet, 50/50.

Nou ja, "het geloof" en de kracht/uitwerking ervan wordt juist op de proef gesteld. En puur op resultaat blijft daar niets van over. Ook bij Carl niet durf ik te stellen en hij mag het best proberen met eigen oren.

Van mij mag hij het lekker geloven, daar heb ik geen last van tenslotte.

 :D
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #32 Gepost op: 03 oktober 2017, 20:18:20 »
Ik lees mee.  Laie_23

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #33 Gepost op: 03 oktober 2017, 20:22:45 »
Is dat gehoor nu wel zo onbetrouwbaar. Ik denk dat het wel meevalt anders was de mens indertijd wel uitgestorven  :)

Als dat een argument is vind ik het reuze interessant hoe het de schlidpad al 200 miljoen jaar gelukt is om niet uit te sterven met een gehoorsbereik 20 x zo klein als de mens (100hz - 1KHz) :)

De enige bijdrage die ons gehoor ons levert is om te overleven is dat we dreiging kunnen identificeren en localiseren op basis van het geluid dat het maakt. Het zegt werkelijk helemaal niets over of ons gehoor icm geheugen ook betrouwbaar is als referentiemechanisme. Want dat is wat je nodig hebt om het gehoor in te zetten als betrouwbaar referentie- en meetinstrument.

Citaat
Ik ben het wel met je eens dat het gehoor te dwalen is in een demo. Maar als jij een week een kabel te leen hebt en die regelmatig omzet weet je echt wel of die iets doet of niet.

Als je die kabel regelmatig inzet weet je helemaal niet of die ook daadwerkelijk wat doet. Je uiteindelijke mening baseer je op je perceptie. Omdat perceptie door van alles gekleurd wordt kun je nooit met zekerheid zeggen of je mening zich al vormende je ook dichter bij de waarheid brengt.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #34 Gepost op: 03 oktober 2017, 20:30:59 »

Het is veelvuldig aangetoond dat mensen verschillen horen, die er niet blijken te zijn. Als dat het geval is, waarom zou je dan aannemen dat wat je hoort klopt? Het is mi raar om te zeggen dat mensen iets moeten horen om er een mening over te kunnen vormen?

Als ik al weet dat mijn gehoor onbetrouwbaar is, waarom zou ik dan eerst ergens naar moeten luisteren om er een mening over te kunnen vormen? Dat is mi nogal een kromme redenatie.

Is dat gehoor nu wel zo onbetrouwbaar. Ik denk dat het wel meevalt anders was de mens indertijd wel uitgestorven  :)  Ik ben het wel met je eens dat het gehoor te dwalen is in een demo. Maar als jij een week een kabel te leen hebt en die regelmatig omzet weet je echt wel of die iets doet of niet. Daar heb je echt geen technische opleiding voor nodig.

Wat hark je nu toch weer allemaal bij elkaar?  ;)

Dus eigenlijk schrijf je AB (X) testen, zoals gebruikt in wetenschappelijke vergelijkingen, af?
Is dat wat je bedoelt te zeggen?

 :)

Ik weet niet hoe de AB (X) testen zoals gebruikt in wetenschappelijke vergelijkingen precies verlopen Markus ( ik veronderstel dat er wel verschillende versies zijn afhankelijk van in wiens opdracht het gebeurt). Het vergelijken door voortdurend overschakelen, wat in pseudo wetenschappelijke kring ( worship1) nog wel eens gebeurt, daar geloof ik oprecht niet in. Niet zo moeilijk mensen.
/de hersenen te verwarren. Laat je vrouw thuis eens al of niet een kabel omzetten zonder te kijken en luister zelf. Minstens zo  betrouwbaar. En verder neem ik wetenschap zeer serieus, maar deze heeft altijd zijn beperkingen. Nog even los van het feit, dat er de laatste jaren op universiteiten ongelooflijk veel gesjoemeld is. En nog eens extra los van denkfouten.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2017, 20:57:04 door Carl »

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #35 Gepost op: 03 oktober 2017, 20:46:34 »
Nee zeker niet, ik zelf ga op beurzen e.d. dan ook zeker zelf luisteren. Maar omgedraaid heb ik wel wat moeite met mensen die een mening hebben zonder ooit te luisteren en daar zijn er hier zeker meer dan gemiddeld van te vinden.

Kortom ik sta open voor alle kanten/kampen als er maar ook geluisterd wordt.

Iemand claimt dat bv. een The Hallograph Soundfield Optimizer de akoestiek en daarmee het geluid beinvloedt.
Er is een enorme basis over audio en room acoustics en dit apparaat draagt daar in geen enkel opzicht aan bij.
Er wordt niet beargumenteerd hoe dat zou werken en er is niet uit het design af te leiden hoe het zou werken en er is een prima verklaring in het psychologische (psycho acoustics) domein die een bevestigende perceptie van mensen kan verklaren.
Als iemand vindt dat ik dat eerst moet gaan beluisteren of proberen om te kunnen beoordelen dat het onzin is, dan weet ik echt niet waar ik moet beginnen om die gedachtenkronkel uit de knoop te trekken.

Het is niet dat ik 100% zeker weet dat het onzin is, het is alleen dat ik de kans eerder op 99,9% schat dat het onzin is, dan op 50%. En als ik het al zelf zou proberen, wat zou dat dan voor verschil maken? Als ik het ook ervaar weet ik nog steeds niet of het ook zo is, of dat mijn perceptie me voor de gek houdt..

Om een parralel te trekken:
Pietje claimt dat je met een specifieke hoofddoek op je hoofd in de woestijn de hemel kunt zien.
Er is geen argumentatie is hoe of waarom die hoofddoek dat zou veroorzaken en er daarnaast bestaat de verschijning van een luchtspiegeling die een bevestigende perceptie van mensen kan verklaren..

Pietje ergert zich aan mensen die een mening hebben, zonder dat ze het zelf geprobeerd hebben..

Het is niet dat ik 100% zeker weet dat het onzin is, het is alleen dat ik de kans eerder op 99,9% schat dat het onzin is, dan op 50%. En als ik het al zou proberen, wat zou dat dan voor vershil maken? Als ik het dan zie dan betekent dat nog steeds niet dat de hoofddoek werkt, maar is de verklaring door een luchtspiegeling nog even relevant als wanneer ik het niet zelf geprobeerd had.

Dus als Pietje vindt dat ik het moet proberen voor ik een mening mag vormen denk ik;
"Volgens mij heeft Pietje wat te lang in de woestijn gelopen!" ;)
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2017, 21:01:33 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #36 Gepost op: 03 oktober 2017, 21:15:44 »
Lees het levensverhaal van ignaz Semmelweis en vervolgens je eigen verhaal nog eens. Iets wat op een bepaald moment niet verklaard kan worden kan nog wel waar zijn. Kortom ik kies er bij hifi voor om iets te verifiëren in plaats van te ridiculariseren. En mijn leven leven hangt er gelukkig niet vanaf.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #37 Gepost op: 03 oktober 2017, 21:38:06 »
Ignaz Semmelweis.. had er nooit van gehoord, maar net ff snel ingelezen en klinkt als een weldenkend wetenschapper. :)

Hij falcificeerde bestaande opvattingen waar hij niet ingeloofde (toonde aan dat het niet klopt) en kwam met een alternatieve verklaring waarvan hij aantoonde dat het klopte.

Claimen dat de Hollograph Soundfield Optimizer werkt is redelijk tegenovergesteld:
Bestaande verklaringen (vanuit psychologisch wetenschappelijk domein) ontkennen zonder ze te falcificeren en met alternatieve verklaringen komen (bevestiging op basis van perceptie) en daar aan vasthouden zonder aan te tonen dat het klopt.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2017, 21:41:44 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #38 Gepost op: 03 oktober 2017, 21:50:55 »
Carl, ooit regelde ik professionele tapedecks af voor veeleisende klanten. Dat deed ik meestal op een ABABABABAB etc. manier ofwel door steeds kortstondig te luisteren naar origineel en kopie en dan afregelingen te doen.
Dat zou volgens jou een slechte manier zijn om verschillen vast te  stellen (als ik je betoog goed interpreteer).  Het zou dan voor de hand liggen om te veronderstellen dat de veeleisende gebruikers vervolgens in lange luistersessies tekortkomingen zouden ontwaren die bij het snel schakelen niet door mij opgemerkt zouden zijn.
Gek genoeg zijn ze nooit wezen klagen en kwamen ook weer terug een volgend maal.
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #39 Gepost op: 03 oktober 2017, 22:03:38 »
[...]Maar als jij een week een kabel te leen hebt en die regelmatig omzet weet je echt wel of die iets doet of niet. Daar heb je echt geen technische opleiding voor nodig.
Je bent nu wat zaken aan het omdraaien.

Als je geen technische opleiding hebt, heb je inderdaad een week nodig om te weten of ie wat doet. Uitslag is 50/50 en uiteindelijk heeft het alles met onderbuikgevoel en achterhoofd-associaties te maken. Sommigen hebben een week nodig om zich te oriënteren en een keuze te maken met welke wind ze willen meewaaien. Daarna volgen vaak nog weken van windrichtingverandering en onderbuik-gemoedstoestand-aanpassing. Uiteindelijk heeft men een nieuwe kabel gevonden en begint het feest weer van voren af aan.

Als je wel een technische opleiding hebt, heb je helemaal geen week nodig en kun je zo al zeggen dat het flauwekul is. Kabel moet dik genoeg zijn en goed klemmen, meer is er niet over te melden.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #40 Gepost op: 03 oktober 2017, 23:49:52 »
Semmelweis zag oorzaak en gevolg, de wetenschappelijke verklaring kwam pas veel later door de ontdekking van Pasteur. Ondertussen vonden veel deskundigen het toen waarschijnlijk ook onderbuikgevoel of erger. In die zin gaat de vergelijking met audio natuurlijk wel op. Als mijn Crystal phonocable beter klinkt dan de van de Hul, maakt het me niet uit dat ze over 25 jaar misschien een verklaring daarvoor hebben. Ik leef in het hier en nu en een eventuele verklaring is misschien interessant voor Jacco, maar voor mij hoogstens een interessant weetje.

Ik heb dat Halograph ding niet gehoord, maar zou hem zeker uitproberen als ik dat (gratis) kon. Of ik nu luister met of zonder dat ding, maakt me niet uit. Het kan kan er alleen beter of slechter op worden en wegzetten en later terugbrengen lijkt me niet zo moeilijk. Nogmaals ik heb veel zaken uitgeprobeerd en alleen bij kabels was ik toch wel overtuigd van subtiele verschillen tussen sommige kabels. Voor de rest nooit iets gekocht want ik ben zeer voorzichtig met mijn geld. Misschien doet ook  "de Lamp" iets in mijn set, maar daar was de eigenaar zelf bij en dan loop je inderdaad risico te dwalen.  Als die "Lamp"  al iets doet dan werkt de koollamp op een of andere manier terug op de stroom. Als iemand mij een koollamp levert ga ik er mee aan de slag en koppel terug  Toppie!
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2017, 00:35:07 door Carl »

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #41 Gepost op: 04 oktober 2017, 00:10:46 »
Dat zou volgens jou een slechte manier zijn om verschillen vast te  stellen (als ik je betoog goed interpreteer).  Het zou dan voor de hand liggen om te veronderstellen dat de veeleisende gebruikers vervolgens in lange luistersessies tekortkomingen zouden ontwaren die bij het snel schakelen niet door mij opgemerkt zouden zijn.
Gek genoeg zijn ze nooit wezen klagen en kwamen ook weer terug een volgend maal.

Ik denk dat hoe groter de verschillen hoe minder snel je in de war raakt. Daarbij ben jij geoefend in dit trucje en ik vermoed dat je het vrij geroutineerd deed. Maar als ik het bijvoorbeeld in wijnproeven vertaal, lukt me dat proeven in het begin prima en wordt het later moeilijker. Vandaar dat professionals het smaakgevoel "resetten" met een stukje brood en kaas.
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2017, 00:55:57 door Carl »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #42 Gepost op: 04 oktober 2017, 07:42:40 »
"Volgens mij heeft Pietje wat te lang in de woestijn gelopen!" ;)

 :rofl:


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #43 Gepost op: 04 oktober 2017, 07:44:03 »
Dat zou volgens jou een slechte manier zijn om verschillen vast te  stellen (als ik je betoog goed interpreteer).  Het zou dan voor de hand liggen om te veronderstellen dat de veeleisende gebruikers vervolgens in lange luistersessies tekortkomingen zouden ontwaren die bij het snel schakelen niet door mij opgemerkt zouden zijn.
Gek genoeg zijn ze nooit wezen klagen en kwamen ook weer terug een volgend maal.

Ik denk dat hoe groter de verschillen hoe minder snel je in de war raakt. Daarbij ben jij geoefend in dit trucje en ik vermoed dat je het vrij geroutineerd deed. Maar als ik het bijvoorbeeld in wijnproeven vertaal, lukt me dat proeven in het begin prima en wordt het later moeilijker. Vandaar dat professionals het smaakgevoel "resetten" met een stukje brood en kaas.

Ik denk dat wijn proeven heel weinig raakvlakken heeft met techniek.   :D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #44 Gepost op: 04 oktober 2017, 08:18:07 »
Wijn maken daarentegen wel, misschien kan iemand speciale lampen ontwikkelen voor in de kelders waar de wijn ligt opgeslagen die ervoor zorgen dat ook het bezinksel zijn smaak maximaal afgeeft (ik l*l maar wat),of damsteentjes op de tanks plakken,spikes onder de fusten etc.....
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees