Auteur Topic: The Hallograph Soundfield Optimizer  (gelezen 44534 keer)

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #45 Gepost op: 04 oktober 2017, 08:32:45 »
Ik denk dat hoe groter de verschillen hoe minder snel je in de war raakt. Daarbij ben jij geoefend in dit trucje en ik vermoed dat je het vrij geroutineerd deed. Maar als ik het bijvoorbeeld in wijnproeven vertaal, lukt me dat proeven in het begin prima en wordt het later moeilijker. Vandaar dat professionals het smaakgevoel "resetten" met een stukje brood en kaas.

Daar komt nog iets anders bij kijken en dat is, dat smaak een persoonlijk iets is (o.a. afhankelijk van het aantal smaakpapillen en b.v. de genoten opvoeding v.w.b. voorkeuren). Dat zorgt ervoor dat er zoiets als een "neutrale" referentie niet bestaan kan.
Dit in tegenstelling tot kabelarij.

Maar ach Carl, jij zegt altijd "maar tòch" en je bent de boel een beetje gezellig aan het stangen.

 ;D
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #46 Gepost op: 04 oktober 2017, 08:41:53 »
Wijn maken daarentegen wel, misschien kan iemand speciale lampen ontwikkelen voor in de kelders waar de wijn ligt opgeslagen die ervoor zorgen dat ook het bezinksel zijn smaak maximaal afgeeft (ik l*l maar wat),of damsteentjes op de tanks plakken,spikes onder de fusten etc.....

Sorry,denkfout, de echte markt ligt natuurlijk niet bij de pro's maar bij de consument.

Iemand een anti-statische stift kopen waarmee je je wijnglas kan ontladen ?
Na jaren onderzoek mag ik hem aanbieden voor € 34,95.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #47 Gepost op: 04 oktober 2017, 09:22:18 »
Semmelweis zag oorzaak en gevolg, de wetenschappelijke verklaring kwam pas veel later door de ontdekking van Pasteur.

Ja maar je heoft niet perse iets te verklaren om een wetenschappelijke bijdrage te doen.

Semmelsweis zag niet alleen oorzaak en gevolg, maar toonde dat ook aan met feiten (percentages zieken t.o.v. aantal patienten). Daarmee toonde hij aan dat zijn vermoeden klopte.
Daadwerkelijk verklaren van zaken is het hoogst haalbare in wetenschappelijk onderzoek. Verklaren waardoor iets komt, komt altijd pas nadat aangetoond wordt dat iets uberhaubt zo 'is'.

Citaat
Ondertussen vonden veel deskundigen het toen waarschijnlijk ook onderbuikgevoel of erger. In die zin gaat de vergelijking met audio natuurlijk wel op.

'waarschijnlijk' hebben mensen gedacht dat het maar een idee was, totdat hij aantoonde dat het feitelijk klopt. En 'waarschijnlijk' is nu algemeen geaccepteerd dat hij het bij het juiste eind had. WAarom? Omdat ieder mogelijke idee ons misschien wel eens op een interessant spoor kan zetten? Nope... gewoon omdat hij het aantoonde!

Die Semmelweis is gewoon en wetenschapper, en voor zover ik nu kan inschatten (heb me maar ff snel ingelezen) was hij ook een 'baas' omdat door zijn werk het aantal sterfgevallen verminderd is. Volgens mij is dat totaal niet te vergelijken met audio.

Als Semmelweis niet had kunnen aantonen dat zijn vermoeidelijke oorzaak tot minder stergevallen leidt, dan WAS dat ook niet het geval geweest. En dan was hij dus ook maar gewoon een gast met een idee geweest waarvan hij niet kon aantonen dat het klopt.. Dan waren er dus ook geen minder sterfgevallen geweest en dan was het niet een idee geweest dat klopte...

Dus om de parallel te trekken naar de Hallo optimizer. Zo lang niet aangetoond wordt dat het ook daadwerkelijk zo is, is het maar een idee. Zitten ze op het spoor om een nieuwe doorbraak te doen? Very unlikely...
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2017, 09:30:28 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #48 Gepost op: 04 oktober 2017, 13:48:08 »
De verschillen bij afregelen van die tapedecks waren uitermate klein want als je bij luisteren naar ruis geen afwijkingen in klankkarakter en volume hoort dan is dat bij muziek nog veel lastiger naa mijn ervaring.
De extrapolatie naar smaak is weer een leuke maar niet ter zake doend, het gehoor is evolutionair zo gegroeid dat ook de derde leeuw goed gehoord werd zonder eerst een stukje brood te hoeven eten ( ook ik kan kulargumentaties opzetten).
Het gelijk van Semmelweiß kwam al snel bovendrijven doordat het écht werkte, zolang kabelverschillen ook bij louter suggestie worden waargenomen en er louter 50 % gescoord bij blindopzetten is jouw zaak in mijn ogen nog niet Semmelweißwaardig.
An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #49 Gepost op: 04 oktober 2017, 18:36:19 »
Bij kabels ging ik eigenlijk "om" toen ik op internet klankbeschrijvingen van een een Kimber PBJ ging opzoeken en ik beschrijvingen las die ik zelf geschreven zou kunnen hebben.

Mijn verwijzing naar Semmelweis ging er eigenlijk om dat de man op basis van voor die tijd onwaarschijnlijke constateringen er toch verder mee is gegaan. De man had dus een open mind en die mis ik soms wel eens in deze audiowereld: vooringenomenheid van beide kanten overigens.

Ik denk verder dat al onze zintuigen wel makkelijk te dwalen zijn, maar met oefening, trucjes, inzicht e.d. kun je ze wel beter laten functioneren. Mijn ervaring en van anderen is in ieder geval dat je naar wat schakelen "door het bomen het bos niet meer ziet". Alleen al om dat gevoel te voorkomen zou je bij het opzetten van tests die kritiek moeten vermijden.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #50 Gepost op: 04 oktober 2017, 18:45:48 »
Graag dan een betere opzet die ook nog praktisch uitvoerbaar is zonder enige manipulatieve component.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.758
  • Doet mij maar buisjes
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #51 Gepost op: 04 oktober 2017, 18:46:35 »
Wil niet lullig doen maar geniet eens van de muziek en je set zoals het er nu bijstaat en zoek niet naar tekortkomingen wat alleen maar onrust veroorzaakt.   ;)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #52 Gepost op: 04 oktober 2017, 19:12:44 »
Ik ben in deze discussies vaak een botte zeikzak waarvoor excuses.
De open mind die je hier mist ( vast ook bij mij) vind ik zeker wel aanwezig maar op een andere wijze dan jij graag zou zien, denk ik.
Ik sta open voor iedere waarneming die iets boven het maaiveld van het horen van verschillen tussen twee maal hetzelfde uitsteekt en dan per definitie blind. Je gaat een wichelroedeloper ook niet testen door te zeggen:" hieronder zit water, klopt dat?"
Anecdote: wichelroedelopers bleken redelijk goed water te kunnen vinden tot een slimmerik aangaf dat er op de testsite meer plaatsen waren met ondergronds water dan zonder.
Toen ze vervolgens droge plekken moesten zoeken ging dat dus ook prompt fout. ;)
Gelijkluidende meningen over kabels vind je wel vaker wanneer mensen er met elkaar over praten of elkaars mening vergelijken Wanneer iemand anders de opgeschreven meningen op kabelmerk/ soort zou moeten sorteren geef ik je op een briefje dat de correlatie er niet uit komt.
An inability to grasp science is no argument against it....

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #53 Gepost op: 04 oktober 2017, 19:41:42 »
Bij kabels ging ik eigenlijk "om" toen ik op internet klankbeschrijvingen van een een Kimber PBJ ging opzoeken en ik beschrijvingen las die ik zelf geschreven zou kunnen hebben.
Ik ben nog nooit een klankbeschrijving, die op de een of andere wijze niet in een mogelijke vorm bij een individu zou aansluiten.
Vergelijkbaar met readings, horoscopen, aurafoto's, etc.

Dus je ging om omdat de beschrijving van de fabrikant overeen kwam met je eigen ideeën?
Citaat
Mijn verwijzing naar Semmelweis ging er eigenlijk om dat de man op basis van voor die tijd onwaarschijnlijke constateringen er toch verder mee is gegaan. De man had dus een open mind
Wat zegt dat dan precies? Ia dat een èchte open mind, of had hij wel al een donkerbruin vermoeden uit welke richting de zaken kwamen of deze op zouden gaan en juist daarom continueerde?
Je vult zaken in die je niet kent en behoorlijk vrijelijk interpretabel zijn.
Citaat
en die mis ik soms wel eens in deze audiowereld: vooringenomenheid van beide kanten overigens.
Waarom plaats je wetenschappers in deze op een ander voetstuk?
Citaat
Ik denk verder dat al onze zintuigen wel makkelijk te dwalen zijn, maar met oefening, trucjes, inzicht e.d. kun je ze wel beter laten functioneren. Mijn ervaring en van anderen is in ieder geval dat je naar wat schakelen "door het bomen het bos niet meer ziet". Alleen al om dat gevoel te voorkomen zou je bij het opzetten van tests die kritiek moeten vermijden.

Als je het schakelen niet waarneemt is het bos er dus ook niet of zie ik dat verkeerd?

 ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #54 Gepost op: 04 oktober 2017, 20:27:41 »
[...]

Mijn verwijzing naar Semmelweis ging er eigenlijk om dat de man op basis van voor die tijd onwaarschijnlijke constateringen er toch verder mee is gegaan. De man had dus een open mind en die mis ik soms wel eens in deze audiowereld: vooringenomenheid van beide kanten overigens.

[...]
Ik snap je redenatie en in alle redelijkheid kan ik er zelfs in meegaan.

Toch is er iets heul anders aan den hand. In audio is men een aantal stadia verder: er is inmiddels reeds aangetoond dat het getalsmatig niet kan. En dat het aannemelijk is voor de fysica/wiskunde/rekenmannetjes dat het in een ander domein te vinden is. Wat dat precies is, is nog braak liggend terrein en daar zou ooit een proefschrift over moeten verschijnen. Niet van een techneut, want die heeft dat moestuintje al helemaal omgeploegd en heeft er inmiddels zonnebloemen op groeien.

En dan heb ik het natuurlijk niet over de verschillen in kabels bij bv MM elementen waarbij het wijd en zijd bekend is dat de capaciteit een rol kan spelen. Of een van de andere 3 kabeleigenschappen: inductie en weerstand van de aders en de geleiding tussen de aders. Of de invloed van de kabeleigenschappen bij een relatief hoge uitgangsweerstand van een eindversterker en een grillig verloop van de luidsprekerimpedantie, de zogenaamde "match". Dat is allemaal tot ver achter de komma door te rekenen en te verklaren.

Groet,
Jacco

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #55 Gepost op: 05 oktober 2017, 05:50:24 »
"want die heeft dat moestuintje al helemaal omgeploegd en heeft er inmiddels zonnebloemen op groeien."

 ;D
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.758
  • Doet mij maar buisjes
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #56 Gepost op: 05 oktober 2017, 07:55:43 »
Hoe verzin je het.    worship1

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #57 Gepost op: 05 oktober 2017, 09:11:26 »
Heerlijk al dat geschrijf ;D
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #58 Gepost op: 05 oktober 2017, 09:33:39 »
Wil niet lullig doen maar geniet eens van de muziek en je set zoals het er nu bijstaat en zoek niet naar tekortkomingen wat alleen maar onrust veroorzaakt.   ;)
Ik ben het helemaal met je eens Paul !

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: The Hallograph Soundfield Optimizer
« Reactie #59 Gepost op: 05 oktober 2017, 09:49:17 »
Wil niet lullig doen maar geniet eens van de muziek en je set zoals het er nu bijstaat en zoek niet naar tekortkomingen wat alleen maar onrust veroorzaakt.   ;)
Ik ben het helemaal met je eens Paul !
Ja, Paul geeft een goed advies.
Eens buizen altijd buizen.