Auteur Topic: Subwoofer  (gelezen 34378 keer)

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Subwoofer
« Reactie #60 Gepost op: 01 oktober 2017, 13:14:20 »
Ik vind deze ook wel leuk John ! ;)
Zeker fraai Jan!
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: Subwoofer
« Reactie #61 Gepost op: 01 oktober 2017, 22:09:19 »
Een paar plankjes met een drivertje van formaat minder dan een bierviltje en een negatief saldo van een paar tientjes per stuk.

OK. Dat kan de oude Philips radioluidspreker zijn uit




Niks geen hocus pocus.  Gewoon degelijk spul.

kortom wat ik 50 jaar geleden deed: radio/tvspeakers op de slaapkamer boven, 20 meter draad eraan (niet solderen,gewoon vastklemmen), doortrekken naar huiskamerstereomeubel. Niks filters.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2017, 22:13:41 door LaanCr »

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Subwoofer
« Reactie #62 Gepost op: 08 oktober 2017, 10:18:01 »
Zo lezend lijkt niemand te blijven hangen aan een sub. Dat Bram zijn Velodyne verkocht heeft zegt ook wel wat. Maar als ik een Velodyne kan lenen dan ga ik hem toch proberen. Ik was laatst bij iemand waar ik dacht dat er een vliegtuig ergens tegen aan vloog. Zo af en toe is dat wel leuk lijkt me. Daarbij zou de Didgeree Doo bij mij iets steviger mogen klinken  worship1
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2017, 10:25:44 door Carl »

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Subwoofer
« Reactie #63 Gepost op: 08 oktober 2017, 10:33:11 »
Mijn toekomst zal het leren. Dat Bram hem wegdoet zegt mij eerlijk gezegd helemaal niets en had niet verwacht dat het überhaupt iemand iets zou zeggen.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Subwoofer
« Reactie #64 Gepost op: 08 oktober 2017, 10:44:43 »
Bij mij blijft hij ook nog wel even, ik ben hem zeker nog niet zat, integendeel.
Ik vind het een zeer welkome aanvulling.
Wel is het zaak het ding niet te hard laten spelen maar vooral te laten aanvullen wat je mains niet kunnen.
Het is net als bij honden :  het baasje moet leiding geven en niet de blaffer.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Subwoofer
« Reactie #65 Gepost op: 08 oktober 2017, 10:46:13 »
Meestal denkt men aan een sub om de allerdiepste tonen te kunnen weergeven. Maar alles hangt af van de akoestiek van de ruimte. Als die dat sublaag namelijk heel goed weerkaatst, kan het afregelen van een sub een ware nachtmerrie worden en dan is het soms makkelijker om hem gewoon weg te laten.
Dat gezegd zijnde maakt Velodyne echt wel heel goeie subs.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Subwoofer
« Reactie #66 Gepost op: 08 oktober 2017, 11:17:08 »
Dat MA was vroeger een mooi merk met de 20 SE en de 50 SE als hoogtepunten. Ik ben diverse keren op shows gaan beluisteren, maar geluidsmatig nooit echt enthousiast over de nieuwe types.De tent is rond 2000 overgenomen met andere ontwerpers en ontwerpfilofie. De oudere types hadden bijvoorbeeld een redelijk hoog rendement en dat is minder bij de nieuwere. Als het hier nog iets nieuws wordt dan denk ik aan een JMR Offerande, een Blumenhofer, een Diapason Adamante of iets dergelijks. Rendement rond de 90 Db en dat gaat lekker met 70 watt buizen.

Wat heb je trouwens gekocht ipv de MA?
Probeer eens een paar Cabasse Albatros of een paar Cabasse Brigantin luidsprekers Carl, want dan heb je samen met je Galiotes de grootste en kleinste Cabasse luidsprekers uit vroegere tijden !!!  ;D
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2017, 13:00:17 door Audiofreak »

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Subwoofer
« Reactie #67 Gepost op: 08 oktober 2017, 16:17:55 »
Mijn toekomst zal het leren. Dat Bram hem wegdoet zegt mij eerlijk gezegd helemaal niets en had niet verwacht dat het überhaupt iemand iets zou zeggen.

Gr. Hans

 ;D       :rofl:

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Subwoofer
« Reactie #68 Gepost op: 08 oktober 2017, 20:19:48 »
Zo lezend lijkt niemand te blijven hangen aan een sub.

Ik heb veel last gehad met subwoofers tot ik actieve monitors gebruikt een de bijbehorende subs erbij ging proberen. Dat betreft mijn primaire sets in de periode van 2010 tot op dit moment en dat bevalt heel goed.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Subwoofer
« Reactie #69 Gepost op: 09 oktober 2017, 08:46:33 »
Daarnaast stel ik mijn sub op zodat hij gepositioneerd staat op het phantom mono punt (in het midden recht voor me) met de baffle op exact dezelfde afstand van m'n hoofd als de monitors.

Ik heb het idee dat het er niet beter op wordt als een sub ergens onder een bureau of naast een kast in de hoek 'weggemoffeld' staat.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Subwoofer
« Reactie #70 Gepost op: 09 oktober 2017, 09:36:58 »
 In principe niet behalve wanneer dat phantom-monopunt op een plek ligt waar je een staande golf optimaal aanzwengelt en je luisterplek ergens is waar diezelfde golf maximaal gehoord wordt. Dan kan een asymmetrische opstelling veel betere resultaten geven.
An inability to grasp science is no argument against it....

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Subwoofer
« Reactie #71 Gepost op: 09 oktober 2017, 11:32:17 »
Inderdaad. Op zich is dat ook geen probleem als de sub niet in het midden staat. Ik kan nl. niet horen waar de sub staat. Ik hoor de bas midden voor m'n neus (en daar staat de sub) maar als ik naar links ga trekt het hele stereobeeld (inc. de bass) naar links...

Ik heb de sub ook wel eens links naast 1 vd speakers gehad (in m'n vorige huis) en dat werkte ook prima.

Maar op de grond onder he tbureau heb ik wel slechte ervaringen mee. Toenik dat probeerde kreeg ik dezelfde prolemen als ik herkende van 'vroegah'... De subbass is dan ineens zo'n aparte voem die wel meedoet, maar meer als apart iets dan als onderdeel van het plaatje dat de monitors schetsen..
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Subwoofer
« Reactie #72 Gepost op: 09 oktober 2017, 12:22:28 »
Inderdaad. Op zich is dat ook geen probleem als de sub niet in het midden staat. Ik kan nl. niet horen waar de sub staat. Ik hoor de bas midden voor m'n neus (en daar staat de sub) maar als ik naar links ga trekt het hele stereobeeld (inc. de bass) naar links...

Ik heb de sub ook wel eens links naast 1 vd speakers gehad (in m'n vorige huis) en dat werkte ook prima.

Maar op de grond onder he tbureau heb ik wel slechte ervaringen mee. Toenik dat probeerde kreeg ik dezelfde prolemen als ik herkende van 'vroegah'... De subbass is dan ineens zo'n aparte voem die wel meedoet, maar meer als apart iets dan als onderdeel van het plaatje dat de monitors schetsen..
Ik heb ooit een keer een REL subwoofer, die naast de linker luidspreker van een paar Magnepans was gepositioneerd, gehoord en dat gaf voor mijn gevoel toch een enigszins scheef geluidsbeeld. Zoals ik reeds eerder vermeldde heeft een vriend van mij zijn Audio Pro B-250 subwoofer destijds de deur uitgedaan, ondanks het feit dat de combinatie met de Cabasse Galiotes best goed klonk. Toch prefereerde hij een weergave zonder subwoofer. Ik denk achteraf dat e.e.a. ook te maken heeft gehad met het in de weg staan van de subwoofer in zijn niet al te grote woonkamer.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Subwoofer
« Reactie #73 Gepost op: 09 oktober 2017, 21:45:52 »
ja een beetje sub staat al snel in de weg :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Subwoofer
« Reactie #74 Gepost op: 09 oktober 2017, 22:29:42 »
ja een beetje sub staat al snel in de weg :)
Zoals bijvoorbeeld de hieronder afgebeelde Janis subwoofer (op de achtergrond staat o.a. een Infinity Quantum 2 luidspreker afgebeeld). Deze Quantum 2 luidsprekers heb ik jarenlang in mijn bezit gehad.
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2017, 22:32:02 door Audiofreak »