Auteur Topic: Subwoofer  (gelezen 34199 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Subwoofer
« Reactie #30 Gepost op: 29 september 2017, 16:32:37 »
Onder 45 hz doet er ook niet zo toe. Daar onder gebeurt simpelweg niet zoveel.
Naar mijn mening is een rechte weergave tot 40hz genoeg, en ik luister relatief veel muziek met veel laag..

Als je 2 speakers hebt;
Speaker A: -3db bij 45hz
Speaker B: -3dB bij 30hz

Speaker B zal doorgaans een grotere bass driver hebben. Die speaker B klinkt dan niet beter in het laag omdat hij 15hz lager gaat maar omdat hij het hele gebied onder ~150hz beter kan reproduceren dan speaker A. Dit kun je goed horen bij bv. de reproductie van drums.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Subwoofer
« Reactie #31 Gepost op: 29 september 2017, 19:19:02 »
Ik begrijp je verhaal MAW, maar als je de kantelfrequentie op 60 Hz zet dan corrigeer je toch een belangrijk deel van het probleemgebied?

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Subwoofer
« Reactie #32 Gepost op: 29 september 2017, 22:00:33 »
ik weet niet over welke ls het gaat maar 45 hz -3db is wel zo'n typisch afvalmoment voor een 2-weg met 6 a 6,5 midwoofer.
Voor dergelijke speakers is alles onder 150hz al 'niet echt in z'n comfortzone' zeg maar..

In een passieve setup zou ik zelf het liefst een 'full-range' systeem gebruken (met groot genoeg bereik van zichzelf / zonder sub).

Persoonlijk zou ik alleen nog een sub gebruiken in geval van actieve speakers en sub van dezelfde fabrikant (en uit dezelfde productrange). Dat zijn de enige subintegraties die bij mij direct goed werkten (Dynaudio BM6A + BM14S / K&H O300 + O800 / MEG RL944 + 11K) en de rest eigenlijk niet, ook niet na lang 'klooien'..

Bij de subintegraties die voor mij goed werkten lag het ideale crossoverpunt altijd vrij hoog (niet ver onder 100hz).
<100hz is voor een sub  zeker 'in de comfortzone' en voor de meeste luidsprekers niet.

Als je met een sub gaat spelenz ou ik bij voorkeur een weekje 'proefdraaien' (omdat ik denk dat het in de meeste gevallen niet fijn te ingetreren valt in een passieve set).
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Subwoofer
« Reactie #33 Gepost op: 30 september 2017, 00:29:14 »
Persoonlijk zou ik alleen nog een sub gebruiken in geval van actieve speakers en sub van dezelfde fabrikant (en uit dezelfde productrange). Dat zijn de enige subintegraties die bij mij direct goed werkten

Voor wat het waard is; dat is wel mijn persoonlijke mening, op basis van beperkte ervaring. Ik heb al met al wel de nodige subwoofers gebruikt, maar niet genoeg om te generaliseren (generieke uitspraken te kunnen doen over subwoofers in het algemeen).
De laatste subwoofer waren behorend bij actieve speakers (zelfde fabrikant en product range). Dat waren ook de duurdere subwoofers die ik gebruikt heb. Dus dat 'kleurt' m'n mening ongetwijfeld ook.

Aan de andere kant hoor en zie ik geregeld klachten over subintegratie die ik herken van mijn eerdere ervaringen. Je kunt eea instellen maar het lijkt weinig uit te halen.. Mijn latere ervaringen met actieve monitors en bijbehorende sub was altijd 'plug & play', gemakkelijk en gelijk goede resultaten..
« Laatst bewerkt op: 30 september 2017, 00:33:54 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Subwoofer
« Reactie #34 Gepost op: 30 september 2017, 05:29:16 »

Heb aardig wat subs versleten,en inderdaad het beste klonk een set cantons met de bijbehorende speakerstjes.

Dat is inmiddels ±35jr geleden.En dat was destijds een relatieve dure set.

Alle solo subs die ik nadien heb aangeschaft leide uiteindelijk tot een teleurstelling.

De allerlaatste sub die ik begin dit jr had (velodyne ultra 1000) heb ik inmiddels ook verkocht.

Dus mijn advies anno nu is schaf geen sub aan,en vooral als je na 1 week luisteren nog aan het twijfelen bent,subs kunnen

een verijking zijn maar dat komt in de praktijk zeer zelden voor.

De laatste 10jr lijd ik geen schade door aankopen van hi fi apperatuur,dus ik koop secondhand slim in met al in het achterhoofd

de gedachte dat ding raak ik voor dezelfde centen wel weer kwijt ;)

De velodyne ultra heb ik vorig jr gekocht voor 850 euro,de vraagprijs was 1000, heb deze sub weer verkocht voor 850 aan

een persoon uit Haarlem, deze persoon stond op het punt om een ultra 1000 te kopen bij een winkel en dan wel secondhand

voor 1250. dus allesoverziend ik tevreden en de koper nog meer :claps:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.067
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Subwoofer
« Reactie #35 Gepost op: 30 september 2017, 11:09:09 »
Ach, ik voel me rijk gezegend met een paar breedbandertjes.  Die wekken in ieder geval niet de indruk dat ik iets mis.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.010
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Subwoofer
« Reactie #36 Gepost op: 30 september 2017, 11:31:48 »
Ach, ik voel me rijk gezegend met een paar breedbandertjes. Die wekken in ieder geval niet de indruk dat ik iets mis.   ;)
Dat gevoel van iets niet missen geeft rust en neemt het plezier toe om naar muziek te luisteren. Dat is voor mij audiofiel bezig zijn.
Steeds wisselen, of denken dat het steeds beter kan, geeft volgens mij onrust en verpest het luisterplezier. Ik luister naar mooie muziek en denk dan niet dat het geluid beter kan, voor mij is het bij mij het beste, ook zonder subwoofer.
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Subwoofer
« Reactie #37 Gepost op: 30 september 2017, 14:11:54 »
Ik heb zelf nooit een subwoofer gebruikt en ik kan daar verder ook moeilijk over oordelen. Een vriend van mij had in het verleden een Audio Pro B2-50 subwoofer aan zijn Cabasse Galiotes hangen en die combinatie klonk retestrak. Op een zeker moment is hij toch weer overgegaan op de Cabasse Galiotes zonder subwoofer en ook dat klonk prima in zijn luisterruimte.

Mijn Infinity Q2 luidsprekers produceerden een flinke bas en dat is gezien de afmetingen van de Cabasse Galiotes natuurlijk anders, maar toch mis ik het onderste segment niet direct en de bas die ik hoor klinkt behoorlijk strak.

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: Subwoofer
« Reactie #38 Gepost op: 30 september 2017, 14:33:11 »
Vandaag ook weer 2 subs aangesloten. Klinkt toch wel wat lekkerder.

Gr. Hans

vol op het orgel!

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: Subwoofer
« Reactie #39 Gepost op: 30 september 2017, 14:36:42 »
Ach, ik voel me rijk gezegend met een paar breedbandertjes.  Die wekken in ieder geval niet de indruk dat ik iets mis.   ;)

wat zijn ‘breedbanders’ in gewone mensentaal (namen&rugnummers).

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.067
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Subwoofer
« Reactie #40 Gepost op: 30 september 2017, 18:04:22 »
Een paar plankjes met een drivertje van formaat minder dan een bierviltje en een negatief saldo van een paar tientjes per stuk.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Subwoofer
« Reactie #41 Gepost op: 30 september 2017, 19:51:27 »
 :evil: geen laag, teveel mid en hoog ? :neenee:  :evil:
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.067
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Subwoofer
« Reactie #42 Gepost op: 30 september 2017, 20:06:31 »
:evil: geen laag, teveel mid en hoog ? :neenee:  :evil:

Je kent ze.   ;)  Vanwege hun kwaliteit kiezen sommigen ze als de beste speaker in mijn ruimte (zolang ze ze maar niet kunnen zien).


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Subwoofer
« Reactie #43 Gepost op: 30 september 2017, 20:11:58 »
 angel. eigenlijk niet, dat wil zeggen niet deze.
Ik heb verschillende breedbanders in verschillende behuizingen gehoord maar juist deze klassieker nog nooit.
Ik ben niet altijd onverdeeld enthousiast over de prestaties maar bij ze hebben zeker hun charmes.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.477
  • Liever een Adam!
Re: Subwoofer
« Reactie #44 Gepost op: 30 september 2017, 20:21:48 »
:evil: geen laag, teveel mid en hoog ? :neenee:  :evil:

Je kent ze.   ;)  Vanwege hun kwaliteit kiezen sommigen ze als de beste speaker in mijn ruimte (zolang ze ze maar niet kunnen zien).
Ze zijn niet voor alle soorten muziek geschikt, althans niet te luid dan.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.