Auteur Topic: Subwoofer  (gelezen 34463 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Subwoofer
« Reactie #135 Gepost op: 03 augustus 2018, 21:21:31 »

@ Bram
Ik zou je na een week of drie verslag laten weten of ik er nog happy mee ben; hij staat er nog .
Vanmorgen nog eens zonder sub geprobeerd maar het lijkt een blijvertje...

Ik zou het leuk vinden om te horen of de sub er nog steeds staat met plezier dan?


Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Subwoofer
« Reactie #136 Gepost op: 04 augustus 2018, 13:51:55 »
Ik heb eigenlijk ook wel een reden om op dit onderwerp terug te komen. Met het mooie weer heb ik wat jaargangen Hifi News doorgelezen. Dan valt je aandacht weer eens op andere zaken. Bij een recensie van REL kwam hun visie sterk naar boven. REL werkt bij voorkeur met High Pass filtering. Dan wordt de subwoofer aangesloten op de eindversterker. Dat ding loopt dan parallel aan de hoofdluidsprekers. Voor audio beweren ze dat dit ideaal is. Ik wil eigenlijk wel eens een REL lenen of desnoods via marktplaats kopen.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Subwoofer
« Reactie #137 Gepost op: 04 augustus 2018, 14:27:59 »
Dan werken ze dus juist NIET met high pass filtering.
De vraag is maar zeer of dat ideaal is in bijvoorbeeld combinatie met een set basreflexluidsprekers. Die hebben een wild faseverloop rond de poortfrequentie en daar moet je dan een sub op aankoppelen?
An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Subwoofer
« Reactie #138 Gepost op: 04 augustus 2018, 15:20:11 »
Als niet technicus heb ik het kennelijk verkeerd gelezen. Het gaat om een high level uitgang. Aan de andere kant wordt volgens mij wel laag toegevoegd aan het signaal en niet gefilterd. Of snap ik het verkeerd?


http://hnny.nl/rel/manuals/Manual_REL_T-series.pdf

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Subwoofer
« Reactie #139 Gepost op: 04 augustus 2018, 15:33:03 »
Ah ja, high level aansluiting wijze van aansluiten wordt inderdaad vaker als beste wijze aanbevolen voor audiodoeleinden. Ik heb er persoonlijk een tweetal bezwaren tegen:
-de genoemde aankoppelproblemen van sublaag op laag bij reflexsystemen.
-belasting voor stereospeakers in laag en sublaag blijft eender als zonder sub dus in principe meer vervorming.

An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Subwoofer
« Reactie #140 Gepost op: 04 augustus 2018, 15:44:13 »
Ik zal het toch een keer moeten beluisteren om een beetje een idee te hebben. Wat vind jij nu een leuke subwoofer voor een kleine 60 kuub kamer. Zal dan eens op Markplaats kijken.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Subwoofer
« Reactie #141 Gepost op: 04 augustus 2018, 16:41:06 »
Ik zal het toch een keer moeten beluisteren om een beetje een idee te hebben. Wat vind jij nu een leuke subwoofer voor een kleine 60 kuub kamer. Zal dan eens op Markplaats kijken.

Heb hier een Samsung HK650 en dat ding doet nu precies wat het moet doen...
Weet iemand welke componenten hun gebruiken.?

Wat maakt dat ding nou zo goed.... het is gewoon een hele lichte woofer die weinig van de ruimte aantrekt of meeneemt , maar geeft wel de frequentie weer 'groots ' wat een speaker nou net weer niet kan. Ja, een speaker kan de frequentie wel weergeven .. Maar niet op de manier dat een woofer dat doet.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Subwoofer
« Reactie #142 Gepost op: 04 augustus 2018, 21:04:55 »
Toch is dat een beetje het verhaal wat je in testen ook vaak leest Bryston. Vandaar dat ik een subwoofer nog een keer wil uitproberen.
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2018, 21:08:03 door Carl »

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Subwoofer
« Reactie #143 Gepost op: 05 augustus 2018, 08:31:56 »
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Subwoofer
« Reactie #144 Gepost op: 05 augustus 2018, 10:22:38 »
Ik zal het toch een keer moeten beluisteren om een beetje een idee te hebben. Wat vind jij nu een leuke subwoofer voor een kleine 60 kuub kamer. Zal dan eens op Markplaats kijken.

Heb hier een Samsung HK650 en dat ding doet nu precies wat het moet doen...
Weet iemand welke componenten hun gebruiken.?

Wat maakt dat ding nou zo goed.... het is gewoon een hele lichte woofer die weinig van de ruimte aantrekt of meeneemt , maar geeft wel de frequentie weer 'groots ' wat een speaker nou net weer niet kan. Ja, een speaker kan de frequentie wel weergeven .. Maar niet op de manier dat een woofer dat doet.

Trekt zich weinig van de ruimte aan ? Hoe krijgt hij dat voor elkaar ?

En je laatste zin is natuurlijk afhankelijk van de speaker en subwoofer.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Subwoofer
« Reactie #145 Gepost op: 06 augustus 2018, 21:34:12 »
Ik heb de idee dat de 7i zo’n beetje het uitgangsmodel is. Maar waar leen je dat ding om het uit te proberen.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Subwoofer
« Reactie #146 Gepost op: 07 september 2018, 18:18:35 »

@ Bram
Ik zou je na een week of drie verslag laten weten of ik er nog happy mee ben; hij staat er nog .
Vanmorgen nog eens zonder sub geprobeerd maar het lijkt een blijvertje...

Ik zou het leuk vinden om te horen of de sub er nog steeds staat met plezier dan?

Beetje laat want vele bezigheden onderdrukten het audiovirus zeer adequaat maar het antwoord is ja en nee,
De rel belande in coma; hij doet nog wel wat maar anders dan een 50 hz brom doet hij niets meer.
Na een zomerzonderzub vorig week-end een andere gescored ( zelfbouw: hivi sp10 met een hypex ds 4.0) en na een morgen inregelen ben ik tevreden met het resultaat.

Ik ben allergisch voor gedreun en gedender en heb de bas liever slank maar goed verstaanbaar dan vet en alles overdonderend.
Een sub kan daar stevig in bijdragen met als extraatje dat alles wat "losser" en dus beter verstaanbaarderder klinkt.
Drumbas los van gitaar- staande bas bedoel ik.
Ik vermoed dat een en ander samenhangt met het ontlasten van de bm5'jes.

Het was trouwens die (inregel-) morgen zeer leerzaam voor me om eens  een 40,50 of 60 hz toon door de sub te laten spelen, door de kamer te lopen en te luisteren wat er gebeurd
De plekken waar de problemen zitten worden dan zeer goed hoorbaar.
En dus ook waar het wel goed klinkt.
Gelukkig was dit niet al te huiskamer onvriendelijk. :)

luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Subwoofer
« Reactie #147 Gepost op: 12 september 2018, 18:48:13 »
Bedankt HRCC  ik begrijp goed wat je bedoelt. Ga maar eens naar een REL luisteren. Zal wel na de X-Fi worden. Wie weet wat ik daar nog hoor  :sceptic:

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Subwoofer
« Reactie #148 Gepost op: 30 september 2018, 09:35:05 »
Vrijdag werd er een pakketje bezorgd met daarin een Dspeaker anti-mode die ik van Kwabbernoot had overgenomen.
Ik heb deze aangeschaft omdat ik toch wel benieuwd was wat zo'n apparaatje nog kon brengen en ook om inzichtelijk (letterlijk) te krijgen
waar het nu precies 'mis' gaat in mijn kamer qua laag weergave.
Tevens heeft het doosje een dac die ik mooi kan gebruiken om mijn Chromecast audio op aan te sluiten.

Boeltje aangesloten, ingemeten en luisteren maar .....
Hmm, wel aardig maar wat ik zelf had uitgepuzzeld klonk beter, wat bleekjes weliswaar maar prettiger om naar te luisteren.
Andere positie van de speakers eens geprobeerd maar dat was ook maar een zesje.
Magerrrr zesje.
Nog een poging of drie gedaan maar ik was nog niet enthousiast.
Ok de bulten waren weg maar het klonk nog steeds wat vet en log.
Beetje als loudness laag.

Maar ik had vele lovende recensies gelezen dus de volgende morgen maar eens in het menu gedoken en daar kwam ik erachter
dat het laag niveau na inmeten en 'glad' trekken iets word verhoogd.
6 op een schaal van 10.
Die instelling terug naar nul geschroefd en toen viel alles op zijn plek.
Hetzelfde strakke laag wat ik had maar dan met meer kleur op de snoet.
Een paar ,in mijn kamer, lastige nummers opgezocht en :

 Cool  , best bijzonder om te horen wat het dingetje kan/doet in een laag onvriendelijke huiskamer van 4 bij 10
Veruit de grootste verdienste is dat alles in verhouding klinkt waardoor het gehele plaatje fraaier is.
Veel fraaier....

Ook vol gas gaat prima, mijn 15 jarige zoon er even bij gesleept om wat van zijn moderne laag repertoire er doorheen te jassen
en ook nu geen krimp.
Kreeg wel een beetje last van de spieren ter hoogte van mijn kaken want ik had de hele tijd een grijns op m'n snufferd, maar goed dat soort pleasure pain
is nog wel te verdragen....



luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Subwoofer
« Reactie #149 Gepost op: 30 september 2018, 11:45:12 »
Top dat hij jou bevalt. Iedereen zou het op zijn minst eigenlijk eens moeten proberen vind ik. Veel plezier ermee.

Groeten...