Auteur Topic: Subwoofer  (gelezen 34198 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Subwoofer
« Gepost op: 23 september 2017, 21:49:14 »
Van de week een van de beste audiosystemen ooit gehoord zeker voor wat betreft het laag. Dus ik wil eens kijken wat een subwoofer doet in mijn set en ik kan waarschijnlijk een Velodyne SLP 800 ultra lenen. Wie heeft ervaring met die Velodyne. Kennelijk is het een soort motional feedback.

Verder hoe sluit je een subwoofer eigenlijk optimaal aan. Ik heb op mijn voorversterker een extra versterkeruitgang en ik dacht erover die aan te sluiten op de sub. Dan houdt je het geluid van de luidsprekers volgens mij intact.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2017, 21:52:15 door Carl »

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.477
  • Liever een Adam!
Re: Subwoofer
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2017, 22:00:45 »
Het is wel de juiste manier van aansluiten Carl en ik weet ook dat het engelengeduld van je kan vragen om de sub netjes met je luidsprekers mee te laten doen.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.909
    • ARJANKU.IT service
Re: Subwoofer
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2017, 23:30:01 »
Het laten aansluiten op de bestaande speakers kan zeker een dingetje zijn waarbij de afval van de speakers optimaal zou moeten aansluiten op het opkomen van de sub. Ook eventuele fasedraaiing in het laag van de speakers kan problemen geven.
Ik ben dan ook een voorstander van actief filteren van de speakers om de filterhellingen in elk geval elektronisch op elkaar te laten aansluiten en niet afhankelijk te zijn van eventuele wispelturige afval van de luidsprekers.
An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Subwoofer
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2017, 11:41:30 »
Maakt het nog uit, dat een Velodyne automatisch inmeet?

Het experiment met de subwoofer zal in ieder geval moeten opleveren of ik nog een keer nieuwe LS wil. Mijn Monitor Audio LS zijn inmiddels 18 jaar oud schat ik.Lijkt me niet makkelijk trouwens.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Subwoofer
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2017, 13:14:50 »
Vind je de Monitor audio minder klinken dan voorheen?
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Subwoofer
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2017, 14:14:15 »
Probeer die Velodyne subwoofer maar eens uit in combinatie met de Cabasse Galiotes. Een vriend van mij had  een een Audio Pro B2-50 aan zijn Cabasse Galiotes hangen en dat klonk buitengewoon indrukwekkend.

Volgens mij doet de leeftijd van jouw Monitor Audio luidsprekers er niet zo toe en aan de hand van het gene wat ik gehoord heb toen ik bij je op bezoek was, meen ik te mogen opmerken dat je nou niet bepaald een tekort aan basweergave had.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Subwoofer
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2017, 18:19:39 »
Nee, eigenlijk vind ik dat het hier echt heel goed klinkt, veel beter als toen jij hier was Jan. Ik wil ook niet meer bas, maar wel iets dieper indien mogelijk. Daarbij is het verhaal dat juist dat diepe laag voor meer ruimtelijkheid zorgt. Waarom dan de Velodyne niet uitproberen?

Voor wat betreft de Monitor Audio, houd ik er ook wel rekening mee, dat ze kapot kunnen gaan. Zou een probleem zijn want de speakers zijn kennelijk niet te repareren. Dus ik zoek voor dat geval een alternatief wat ik dan kan kopen.

Naar de Cabasse luisteren we trouwens dagelijks, maar dan beneden. We vonden hier de Monitor Audio's gewoon te groot en hij doet het hier erg goed en past ook in het interieur met zijn fraaie uiterlijk.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Subwoofer
« Reactie #7 Gepost op: 27 september 2017, 18:52:59 »
Ik ben ook al een poosje aan het hobbyen met een sub (rel stampede) en ik heb van de week de rondkruip methode geprobeerd.
Met succes !
Zet de sub op de luisterplek en loop/kruip rond en luister waar het laag het mooist klinkt.
Zet daar je sub neer.
In mijn geval was ik zelf nooit op die plek gekomen maar het werkte prima.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Subwoofer
« Reactie #8 Gepost op: 27 september 2017, 19:45:22 »
Ik ben ook al een poosje aan het hobbyen met een sub (rel stampede) en ik heb van de week de rondkruip methode geprobeerd.
Met succes !
Zet de sub op de luisterplek en loop/kruip rond en luister waar het laag het mooist klinkt.
Zet daar je sub neer.
In mijn geval was ik zelf nooit op die plek gekomen maar het werkte prima.
Dat is slim gedaan !!!  Toppie!

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Subwoofer
« Reactie #9 Gepost op: 27 september 2017, 19:55:20 »
Slim ja.
I love vintage.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Subwoofer
« Reactie #10 Gepost op: 28 september 2017, 05:57:10 »
Lang leve internet !
Ik had het her en der gelezen en het werkt inderdaad.
Carl's sub heeft dsp dus die vangt sowieso al wat problemen weg maar op de juiste plek beginnen lijkt me een goede start.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Subwoofer
« Reactie #11 Gepost op: 28 september 2017, 09:11:28 »
Maakt het nog uit, dat een Velodyne automatisch inmeet?

Het experiment met de subwoofer zal in ieder geval moeten opleveren of ik nog een keer nieuwe LS wil. Mijn Monitor Audio LS zijn inmiddels 18 jaar oud schat ik.Lijkt me niet makkelijk trouwens.

Hier staat nog een setje Monitor Audio PL-100's te wachten op een nieuw 'baasje'. :P
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Subwoofer
« Reactie #12 Gepost op: 28 september 2017, 13:29:34 »
Dat MA was vroeger een mooi merk met de 20 SE en de 50 SE als hoogtepunten. Ik ben diverse keren op shows gaan beluisteren, maar geluidsmatig nooit echt enthousiast over de nieuwe types.De tent is rond 2000 overgenomen met andere ontwerpers en ontwerpfilofie. De oudere types hadden bijvoorbeeld een redelijk hoog rendement en dat is minder bij de nieuwere. Als het hier nog iets nieuws wordt dan denk ik aan een JMR Offerande, een Blumenhofer, een Diapason Adamante of iets dergelijks. Rendement rond de 90 Db en dat gaat lekker met 70 watt buizen.

Wat heb je trouwens gekocht ipv de MA?
« Laatst bewerkt op: 28 september 2017, 13:32:00 door Carl »

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Subwoofer
« Reactie #13 Gepost op: 28 september 2017, 13:51:32 »
Ik ben ook al een poosje aan het hobbyen met een sub (rel stampede) en ik heb van de week de rondkruip methode geprobeerd.
Met succes !
Zet de sub op de luisterplek en loop/kruip rond en luister waar het laag het mooist klinkt.
Zet daar je sub neer.
In mijn geval was ik zelf nooit op die plek gekomen maar het werkte prima.

Ben benieuwd of dat volgende mnd nog zo is,een paar dagen stelt natuurlijk niets voor mzk
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Subwoofer
« Reactie #14 Gepost op: 28 september 2017, 14:00:03 »
Maakt het nog uit, dat een Velodyne automatisch inmeet?

Het experiment met de subwoofer zal in ieder geval moeten opleveren of ik nog een keer nieuwe LS wil. Mijn Monitor Audio LS zijn inmiddels 18 jaar oud schat ik.Lijkt me niet makkelijk trouwens.

Hier staat nog een setje Monitor Audio PL-100's te wachten op een nieuw 'baasje'. :P

Daar heb je dan niets over bericht hiero Mav, mag ik vragen waarom niet? :'(
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65